abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 augustus 2006 @ 15:27:40 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_41224490
Ja, ik viel dus middenin een discussie hier dat je dieren nooit cadeau moet doen en dat vind ik persoonlijk erg vaag.
Ik ken zat mensen die een dier cadeau kregen die er dolblij mee waren en de rest van het leven van het beest er heel goed voor hebben gezorgd of nog steeds doen.
Ik heb zelf een keer een katje cadeau gedaan aan een vriendin van me die haar eerste appartement betrok, thuiswonend mocht ze geen huisdieren terwijl ze altijd al een kat had willen hebben. Dus heb ik als verrassing, toen ze net de sleutels had, een katje gehaald plus alle benodigdheden. Zelden iemand zo blij gezien.

Kortom, ik vind de stelregel "nooit een dier cadeau doen" wel erg cru. Kom eens met goede redenen?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_41224535
Potdomme Je bent me nét voor.
Maar goed, ik vind het ook vaag . Ik ben ook wel benieuwd naar de redenen waarom je iemand een dier niet cadeau mag doen.
pi_41224544
Nooit klopt ook niet,

Maar je moet iemand wel erg goed kennen wil jij kunnen beslissen of iemand de verantwoordelijkheid kan en wil dragen voor een levend beestje.
  zondag 27 augustus 2006 @ 15:33:07 #4
149959 SQ
snelle trees
pi_41224662
Ik heb op mijn Housewarmingparty 2 goudvissen in een ieniemienie klein doosje gekregen.
Ten eerst, wat moet ik met goudvissen .
Ten tweede, ze wisten dat ik 2 weken later een kat zou krijgen.
Ten derde, de arme beestjes zaten in een erg klein kommetje.

Kijk, als je weet dat iemand dolgraag een beestje wil, okee. Maar als je het niet zeker weet is een huisdier geven imho een dikke no go .
disclaimer
  zondag 27 augustus 2006 @ 15:33:25 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_41224674
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:29 schreef Godlike02 het volgende:
Maar je moet iemand wel erg goed kennen wil jij kunnen beslissen of iemand de verantwoordelijkheid kan en wil dragen voor een levend beestje.
Alleen het willen is voldoende, iemand die graag een dier wil koopt er anders zelf wel eentje. Het kunnen is iets dat je pas achteraf kan beslissen, dat kan je nooit van tevoren zeggen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_41224685
Ik heb een vriendin wel eens een vis gegeven, en die leeft ook nog.
dus ik vind dat het wel kan
  zondag 27 augustus 2006 @ 15:35:38 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_41224761
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:33 schreef Milou__ het volgende:
Ik heb een vriendin wel eens een vis gegeven, en die leeft ook nog.
dus ik vind dat het wel kan
Mijn goudvissen leven ook nog. Maar alleen omdat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om een dier expres dood te laten gaan. Maar blij was ik er niet mee .
En een ander cadeau waar je niet blij mee bent kan je weggooien, ergens in een kast douwen en nooit meer naar kijken. Een dier niet. Daar moet je voor zorgen.

De posts in dit topic komen trouwens van bleiblei onder SQ's account
disclaimer
pi_41224774
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:33 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Alleen het willen is voldoende, iemand die graag een dier wil koopt er anders zelf wel eentje. Het kunnen is iets dat je pas achteraf kan beslissen, dat kan je nooit van tevoren zeggen.
Kunnen verstaan we ook onder of iemand voldoende tijd, ruimte, geld, etc heeft om er voor te zorgen.
Sommige huisdieren vragen heel veel tijd, geld of ruimte. Als je dat niet hebt dan kan je er naar mijn mening niet correct voor zorgen.

Ik zou dolgraag een hond willen hebben.
Maar ik heb er geen tijd voor en zou er dus niet goed voor kunnen zorgen.
  zondag 27 augustus 2006 @ 15:36:54 #9
78575 francoise
this is so real...
pi_41224801
Dieren zijn geen goederen, klaar.

Ik zou het niet willen, ik zoek zelf wel de dieren uit waarmee ik die *klik* heb. Dat is voor mij nog de voornaamste reden.

Het kan heus wel eens goed gaan, maar ik heb het om me heen al veel te vaak fout zien gaan, en daarom ben ik er principieel tegen.

Daarbij is een forum niet echt de plek om tips te vragen, hoe moeilijk is het om bij een serieuze fokker (en dan bedoel ik niet al die mensen die op fok zitten) info in te winnen?
  zondag 27 augustus 2006 @ 15:38:30 #10
78575 francoise
this is so real...
pi_41224841
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:33 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dat is iets wat je wel van te voren zeker móét kunnen zeggen. Waarom denk je dat de asiels zo vol zitten? Omdat die mensen allemaal plots allergisch zijn? Omdat die honden allemaal plots agressief werden? Omdat er opeens, per ongeluk een kindje kwam?
pi_41224850
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:36 schreef francoise het volgende:
Dieren zijn geen goederen, klaar.

Ik zou het niet willen, ik zoek zelf wel de dieren uit waarmee ik die *klik* heb. Dat is voor mij nog de voornaamste reden.

Het kan heus wel eens goed gaan, maar ik heb het om me heen al veel te vaak fout zien gaan, en daarom ben ik er principieel tegen.

Daarbij is een forum niet echt de plek om tips te vragen, hoe moeilijk is het om bij een serieuze fokker (en dan bedoel ik niet al die mensen die op fok zitten) info in te winnen?
Waarom kan je niet op een forum info verkrijgen?
Zullen we FOK! maar dicht gooien?
pi_41225048
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:38 schreef francoise het volgende:

[..]

Dat is iets wat je wel van te voren zeker móét kunnen zeggen. Waarom denk je dat de asiels zo vol zitten? Omdat die mensen allemaal plots allergisch zijn? Omdat die honden allemaal plots agressief werden? Omdat er opeens, per ongeluk een kindje kwam?
Maar vast ook niet omdat ze állemaal cadeau zijn gedaan .
  zondag 27 augustus 2006 @ 15:46:09 #13
78575 francoise
this is so real...
pi_41225063
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:38 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Waarom kan je niet op een forum info verkrijgen?
Zullen we FOK! maar dicht gooien?
Omdat je wat betreft dieren ergens anders véél betrouwbaarder informatie kan krijgen. Als je toch echt een dier wil, kun je de info dan niet zelf opzoeken ipv een ander? Ik zie niet veel andere informatie in dat topic behalve een paar links die de topicstarter ook via google zelf had kunnen vinden.

De grootste helft van de topics op Fok is ook zinloos omdat Ts het allemaal zelf had kunnen uitvinden, dat ga je toch niet ontkennen?
pi_41225157
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:46 schreef francoise het volgende:

[..]

Omdat je wat betreft dieren ergens anders véél betrouwbaarder informatie kan krijgen. Als je toch echt een dier wil, kun je de info dan niet zelf opzoeken ipv een ander? Ik zie niet veel andere informatie in dat topic behalve een paar links die de topicstarter ook via google zelf had kunnen vinden.

De grootste helft van de topics op Fok is ook zinloos omdat Ts het allemaal zelf had kunnen uitvinden, dat ga je toch niet ontkennen?
Niet iedereen kan omgaan met google . En op internet kan ik niet vinden dat er in de intratuin parkietjes te koop zijn. Ik noem maar wat .

Maar goed, ik heb ooit eens een konijn van mijn ouders gekregen. Het is een van mijn leukste huisdiertjes ooit geweest. Ik heb dus alleen maar positieve ervaringen gezien en meegemaakt. En geen enkele negatieve.
pi_41225204
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:46 schreef francoise het volgende:

[..]

Het topic is zinloos omdat je het ook ergens anders kan vinden?
Die logica kan ik niet volgen. Dus omdat je het nu op twee plekken of meer kan vinden is het zinloos?

En je gaat nu af op 1 topic? Ook niet echt verder kijken dan je neus lang is. Wie zegt ook dat FOK! de enige brons zal zijn die mensen raadplegen? Wat doe je dan op FOK? het is toch ergens anders te krijgen?

Maar ja nu gaan we goed offtopic.

Huisdieren kado doen of niet.
pi_41225279
Ik vind dat het wel kan, mits je zeker weet dat die persoon er op zit te wachten, niet zomaar een kat geven terwijl je helemaal niet weet of iemand dat wil.
hooooi postbode siemen wij vervelen ons dus jij moet iets verzinnen. maar ik heb geen tijd want ik moet werken daarom!
  zondag 27 augustus 2006 @ 15:55:17 #17
78575 francoise
this is so real...
pi_41225382
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:45 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Maar vast ook niet omdat ze állemaal cadeau zijn gedaan .
Nee, maar wel állemaal omdat de eigenaar niet goed had nagedacht over de toekomst van zijn aankoop. In het geval van een cadeau is het niet eens de eigenaar maar de gever die er over na moet denken, in veel gevallen gaat dat gewoon niet goed.

Aangezien er ook grenzen zijn aan het te koop zetten of weggeven van dieren via Fok, wat ook niet in alle gevallen verkeerd gaat, vind ik dat dieren cadeau geven daar ook wel onder mag vallen.

Ja, ik vind het een domme vraag ook. Sorry, maar als je iets écht wil weet je het wel te vinden, betrouwbare fokkers, stichtingen voor opvang en asielen staan gewoon in de telefoongids, je weet wel, dat papieren gevaarte waarin allerlei b.v.'s hun contactinformatie hebben staan.
  zondag 27 augustus 2006 @ 15:55:33 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_41225390
Ik zou altijd mijn eigen huisdieren uit willen kiezen. Wat francoise al zei, er moet een klik zijn. Dus mij mag je een kat cadeau doen, maar dan wil ik 'm wel zelf uitzoeken.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 27 augustus 2006 @ 15:57:02 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_41225450
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:55 schreef francoise het volgende:

[..]
Ja, ik vind het een domme vraag ook. Sorry, maar als je iets écht wil weet je het wel te vinden, betrouwbare fokkers, stichtingen voor opvang en asielen staan gewoon in de telefoongids, je weet wel, dat papieren gevaarte waarin allerlei b.v.'s hun contactinformatie hebben staan.
Een vraag op een forum kan toch een start zijn bij die zoektocht? Wie weet duikt er een kenner op die je de weg kan wijzen. Niet geschoten is altijd mis.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 27 augustus 2006 @ 15:57:44 #20
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_41225476
Moet er niet aan denken als ik een dier zou krijgen. Het is gewoon iets persoonlijks wat ik echt zelf of samen zou kiezen. In zeker mate belast je iemand zonder te vragen aangezien een dier voor een lange tijd goed verzorgd moet worden. Het verschil met zelf een dier nemen en krijgen is dat je zelf de verantwoorde keuze neemt om voor een dier te zorgen.
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_41225481
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:50 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Huisdieren kado doen of niet.
Ik vind dat echt zo aan de situatie liggen. Je kunt niet zomaar iedereen dieren cadeau doen vind ik, je moet die persoon wel goed kennen. Wilt hij/zij echt wel een huisdier? Wat voor huisdier? Is hij/zij bereidt er ook echt zorg voor te dragen?
Een dier doe je niet zomaar weg als het toch niet zo bevalt. Als je zeker weet dat iemand het graag wilt en er ook voor kan/wil zorgen (kunnen als in geld dan), dan kan het best ja
pi_41225565
Absoluut niet of zoals gezegd je moet de persoon goed kennen en weten dat die persoon in staat om goed voor het dier te zorgen en dat persoon zelf al van plan was om een dat dier aan te schaffen.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_41225613
Kan respectloos zijn naar dieren toe, alsof het gebruiksvoorwerpen zijn..
  zondag 27 augustus 2006 @ 16:05:24 #24
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_41225678
je weet niet exact wat bij iemand past.

als iemand met een kat aan komt zetten. leuk, maar ik kies die liever zelf uit.

het is net zoiets als iemand een bankstel geven. dadelijk past het niet bij de rest, of vind ie leer niet mooi etc etc.

en bij dieren kun je niet zo makkelijk ruilen als met meubels.

nope, ik zou zeggen, geef een kaart met daarop de boodschap, je mag gratis zelf een dier uitzoeken. das veel beter.
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
  zondag 27 augustus 2006 @ 16:08:19 #25
78575 francoise
this is so real...
pi_41225762
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 15:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Een vraag op een forum kan toch een start zijn bij die zoektocht? Wie weet duikt er een kenner op die je de weg kan wijzen. Niet geschoten is altijd mis.
Ik denk dat er veel betere plekken zijn om die zoektocht te starten. Meer voor de hand liggend ook. Zeker als je kijkt naar de reacties die Ts (ook dankzij mij, ja) in het topic heeft gekregen. Huisdierenforum bijvoorbeeld, of de vraagbaak van een vogelwebsite. Dat Fok zo groot is betekent niet automatisch dat het een goeie plek is voor al je vragen.

Goed ik vind dus van niet, cadeau geven, not done, als je dan zo nodig wil, bespreek het dan met degene die het dier krijgt, bespreek met een kenner wat voor soort dier het wordt (iemand die wel tijd en zin heeft in een hondje bijvoorbeeld, zal niet per se blij zijn met een hysterische jack russel) en wat de huisvesting moet zijn en ga dan samen naar het asiel of de opvang om er eentje uit te zoeken, iedereen blij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')