abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41224338
Hallo.
Omdat ik merkte dat mijn wasmachinekraan een beetje lekte besloot ik deze helemaal dicht te draaien, en deze pas weer open te draaien zodra ik een was wil draaien.
Dat wassen wilde ik vandaag doen, maar ik krijg nu met geen mogelijkheid die kraan meer open gedraaid! Ja, een héél klein beetje, maar er komt geen druppel water meer uit. Waar kan dit door komen? En hoe is dit op te lossen?

Mijn schone onderbroeken zijn bijna op, dus er is een beetje haast bij. Alvast vriendelijk bedankt.
  zondag 27 augustus 2006 @ 15:37:10 #2
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_41224808
Sluit de hoofdkraan bij de watermeter, draai de defecte kraan open en open het aftapkraantje bij de hoofdkraan. Vang het water op in een emmer. De leidingen lopen nu leeg.
Verwijder de kraanknop.
Draai het bovendeel los met een steeksleutel, houdt het kraanhuis vast en draai met de sleutel de sleutelvlakken linksom, tot het bovendeel geheel vrij is. Bij kranen voorzien van een kruk in plaats van een knop, kan de stofkap en compleet bovendeel meestal in zijn geheel worden verwijderd zonder dat de kruk gedemonteerd hoeft te worden.
Verwijder het oude kraanleertje of klepschijf en vervang het door een nieuw exemplaar. Vervang ook de pakkingring of de O-ring tussen het bovendeel en het kraanhuis. Monteer het bovendeel op de kraan, sluit de aftapkraan en open de hoofdkraan.
Sluit de nieuwe kraan en controleer of er geen water weglekt.
Breng als laatste de knop en eventuele stofkap aan op de kraan.
NB: keramische kranen zijn lastig te repareren. Je kunt in dit geval het beste een geheel nieuw bovendeel bij de vakman aanschaffen.
Klaar?
Ik niet!
pi_41224938
Heel erg bedankt. Het zal ongetwijfeld de oplossing zijn, maar ik snap er eerlijk gezegd helemaal niks van. Maar ik ga nu zoeken via google naar de termen: "Kraanknop", "Kraanhuis", "Sleutelvlakken", "Kruk", "Stofkap", "Kraanleertje", "Klepschijf", "Pakkingring" en "O-ring".

Dit gaat me nooit lukken.
pi_41225173
nou nou .. zo moeilijk is het allemaal weer niet hoor...

gewoon een nieuwe wasmachine kraantje halen! * wat voor aansluiting heb je?* binnendraad? dat je de wasmachinekraan erop moet draaien? dan moet je ook teflon tape halen! en erop draaien voila. kraantje kost iets van 10-15 euro

maar eerst de handeling hierboven uitvoeren met de watermeter!
I pwn u!
  zondag 27 augustus 2006 @ 15:55:40 #5
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_41225394
ja dat hele verhaal van foo niks is een beetje overdreven...
punt 1 kan je van een wasmachine kraantje van 8,95 geen onderdelen vervangen
en punt 2 een keramische wasmachine kraan? ben je gek geworden ofzow??

het hele waterleiding verhaal uitzetten is goed... emmertje erbij, kraantje eraf draaien....
naar de formido gaan, kraantje kopen en teflon tape... teflon tape 7 x tegen de draad in erom wikkelen en de kraan erop draaien.... lukt t je niet in 1 x, wel opnieuw teflon tape doen, want dan heb je kans dat t alsnog lekt...
is een fluitje van een cent en dat hele verhaal van die gast kan je zo vergeten...
suc6
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_41226807
Welkom bij "Klussen voor Bassie en Adriaanliefhebbers".

Punt 1. De kraan.
Ik fiets morgen naar de bouwmarkt voor een nieuw kraantje.
Dit is de defecte kraan:

Allemamaggies. Hoe krijg ik deze los? Met een waterpomptang?

Punt 2. De hoofdkraan. Waar deze zit, al sla je me dood. Ik neem aan dat dat betekent dat ik beide blauwe hendeltjes dicht moet draaien? (Die met "VSH" er op.)

Punt 3. Het aftapkraantje. Ik gok dat dat dit geval is:

Het lijkt alleen niet op een kraan. Die doorzichtige dop kan ik ronddraaien, het is gewoon een soort kapje dat los zit. Misschien kan ik die lospeuteren en onthul ik een verborgen kraan? Ik heb het nog niet geprobeerd.

Dit is mijn boodschappenlijstje voor morgen:
1. Kraan.
2. Teflontape.
3. Waterpomptang.

Mis ik iets? Behalve dan een rechterhand?
Afgezien hiervan ben ik een genie, werkelijk waar.
pi_41229690
Dat kunststof kapje is geen aftapkraan, maar op de foto daarboven zie je een klein zwart kraantje en dat is wel een aftapkraan.

De kraan kun je mischien zonder waterpomptang al losdraaien, en anders met.
De hendel met VSH erop moet je een kwartslag draaien om hem dicht te zetten.

In plaats van het aftapkraantje kun je ook de kraan in de keuken opendraaien, als de druk eraf is komt er echt niet veel water meer uit de kraan.
pi_41229768
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 18:03 schreef klipper het volgende:
In plaats van het aftapkraantje kun je ook de kraan in de keuken opendraaien, als de druk eraf is komt er echt niet veel water meer uit de kraan.
Als dat mogelijk is dan lijkt dat me een beter plan. Dat kleine zwarte kraantje, dat zijn er namelijk twee. En tenzij het afgetapte water uit het knopje zelf stroomt zie ik niet waar het vandaan moet komen.
pi_41230358
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 18:06 schreef ZomerDagDromer het volgende:

[..]

Als dat mogelijk is dan lijkt dat me een beter plan. Dat kleine zwarte kraantje, dat zijn er namelijk twee. En tenzij het afgetapte water uit het knopje zelf stroomt zie ik niet waar het vandaan moet komen.
onderhet handwieltje van dat zwarte knopje zit en heel klein uitloopje in de zwarte ring, misschien zie je het niet maar jekunt het wel voelen, grote kans dat deze draaibaar is.
pi_41231634
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 18:29 schreef klipper het volgende:

[..]

onderhet handwieltje van dat zwarte knopje zit en heel klein uitloopje in de zwarte ring, misschien zie je het niet maar jekunt het wel voelen, grote kans dat deze draaibaar is.
Inderdaad! En het zijn dus twee buizen, met twee 'hoofd'schakelaars en twee aftapkraantjes. Eentje voor het warme water, en één voor het koude denk ik dan. Goed, morgen is het dan zover.
  zondag 27 augustus 2006 @ 19:27:57 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41231952
Voor de wasmachine hoef je alleen het koude water af te sluiten
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_41232006
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 19:27 schreef Martijn_77 het volgende:
Voor de wasmachine hoef je alleen het koude water af te sluiten
Dat begrijp ik. Wat ik wel maf vind is dat ik niet echt een hoofdschakelaar heb, het zijn er twee. Niet dat ik dat erg vind ofzo, ik lig er niet wakker van.
pi_41232603
Het kan ook zo zijn dat je koudwatersysteem in twee groepen ingedeeld is, dit gebeurt vaker om te voorkomen dat je gelijk het gehele huis zonder water zet.
Dus zet even een warme kraan open en voel dan eens aan de leiding of 1 van beide warm wordt.
Zoja dan heb je een koude hoofdkraan en een warme hoofdkraan, zonee dan heb je twe koud water groepen.
pi_41232786
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 19:46 schreef klipper het volgende:
Het kan ook zo zijn dat je koudwatersysteem in twee groepen ingedeeld is, dit gebeurt vaker om te voorkomen dat je gelijk het gehele huis zonder water zet.
Dus zet even een warme kraan open en voel dan eens aan de leiding of 1 van beide warm wordt.
Zoja dan heb je een koude hoofdkraan en een warme hoofdkraan, zonee dan heb je twe koud water groepen.
Daarvoor hoef ik niet eens een kraan open te zetten, één buis is volgens mij standaard warm (niet degene die naar de wasmachine loopt). Ik neem aan dat dat normaal is, ik woon in een flat.

Nog even over de teflontape. Waar doe ik die precies overheen? Dient het om te voorkomen dat er een piepklein beetje water alsnog weet te ontsnappen, en plak ik dit vlak vóór het schroefdraad?
  zondag 27 augustus 2006 @ 20:00:21 #15
64781 bonke
pipo koeie
pi_41233036
heb je al geprobeert om tegen de klok in te draaien ?
pies on joe toe
pi_41233105
Ok in een flat zonder eigen geiser dus neem ik aan.
Dan is er inderdaad standaard 1 voor koud en 1 voor warm water.

Het TEFLON tape wikkel je als het ware om het schroefdraad van de nieuwe kraan heen.
Het schroefdraad wordt dus geheel wit van de tape, niet te dun inwikkelen maar zeer zeker ook niet te dik.
Het tape tegen de draairichting in wikkelen.

Het gaat om het schroefdraad dat in de muurplaat gaat.

Sommige mensen wikkelen het ook om het uiteinde van de kraan waar de slang op aan gesloten word voor extra zekerheid, maar in principe moet de rubberen ring in de slang voor een goede afdichting zorgen.

Je moet trouwens een wasmachinekraan hebben met half duimse draad (buitendraad), dit is trouwens de standaardmaat voor een wasmachinekraan.
  zondag 27 augustus 2006 @ 22:17:59 #17
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_41238131
..........en koop een waterslot
Klaar?
Ik niet!
pi_41254806
Ben ik nou gek of heb je volgen mij nog geen warm en koud water bij je watermeter hoor
Avatar by VG Cats | Mijn dochters heten Luuke en Lena.
pi_41264646
Lieve mensen, volgens mij is het gelukt. .

En hier hebben we de boosdoener, niet langer in staat om bij mij het bloed onder de nagels vandaan te halen. .

Dat groene gedeelte en de witte ring eromheen had de nieuwe kraan trouwens niet, ik hoop niet dat ik dat vergeten ben!

Ik heb de wasmachine weer aangesloten en laat nu de kraan een tijdje open staan om te zien of hij nergens lekt. Dan rest mij nog de vrij belangrijke vraag wat er nou eigenlijk mis was; de kraan werkte immers goed (al lekte hij) tot het moment dat ik hem dicht draaide en later weer wilde openen... was dit soms de nekslag? Of beter gezegd: de druppel?

Een waterslot ga ik op een later moment nog aansluiten, dit had even wat meer prioriteit. Heel erg bedankt voor jullie hulp, het was me anders niet gelukt.
pi_41274684
Als je een oude kraan dichtdraait, wilt het weleens voorkomen dat je hem door de spindel heen draait, deze kan dan niet meer open gedraaid worden.
De enige manier is dan om de kraan uit elkaar te halen en de spindel er weer op de juiste manier in te zetten, dit heeft echter alleen nut als je ook gelijk de rubbers vervangt, bij een dure kraan misschien nog wel te doen om kosten te besparen, maar bij zo'n goedkope kraan wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.
Het euvel word veroorzaakt door of de kraan te sterk dicht te draaien, waardoor de spindel eruit loopt, of door een versleten rubberen afdichting.
Meestal is het te sterk dichtdraaien de grootste boosdoener.

Als je wilt kun je van de oude kraan de zwarte dop verwijderen en met een steeksleutel of bacho de binnenkraan eruit draaien, als je er dan een beetje mee speelt zie je wat ik bedoel.
Dat die groene ring er bij de nieuwe kraan niet inzit maakt niks uit.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:13:49 #21
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_41284602
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 13:44 schreef XTracer het volgende:
Ben ik nou gek of heb je volgen mij nog geen warm en koud water bij je watermeter hoor
Flat met gedeelde stookruimte wellicht?
I am just a dreamer, but you are just a dream
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:56:21 #22
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_41287190
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 13:44 schreef XTracer het volgende:
volgens mij ook niet. misschien iets met stadsverwarming cq een warmtewisselaar ??

Of is het een overdrukventiel? (lijkt me sterk, daar zou dan een afvoer onder zitten)

Misschien een druk-reduceerventiel? of een terugslagklep zodat je de leidingen niet hoort "knappen" als de wasmachine oid ineens de waterklep dichtgooit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')