abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41198844
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 16:41 schreef gdbasketcase het volgende:

[..]

Het is geen kwestie van kunnen maar van, nou ja... oefenen, observeren, het leuk vinden etc. Ligt er ook aan wat voor een kunstenaar je bent natuurlijk.

En nu houd ik wijselijk mijn mond maar voordat ik nog meer onzin begin uit te kramen.
Inderdaad. Een aap, een olifant of een mongooltje 'kan' ook kunst maken.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 17:25:38 #27
149498 Maethor_Veleg
klunstenaar in hart en nieren
pi_41199268
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 17:04 schreef Elda het volgende:
kunstacedemie is wel aardig moeilijk...
Klopt, je moet ongelovelijk veel doen in korte tijd en je krijgt veel onduidelijkheid over je heen.
Opera is when a guy gets stabbed in the back, and instead of bleeding, he sings!
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 17:27:25 #28
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_41199315
quote:
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_41199321
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 17:25 schreef Maethor_Veleg het volgende:

[..]

Klopt, je moet ongelovelijk veel doen in korte tijd en je krijgt veel onduidelijkheid over je heen.
Klopt.
pi_41199347
Of van die mensen die kunst overschatten.

"Het is maar een stipje op een wit doek, da's heul niet moeilijk."
"Ja, nou, doe het hem maar eens na hoor, dat is echt niet makkelijk. "
"Ok!" *zet een stip op een wit doek
pi_41199412
quote:
Eens, vooral het eerste jaar is zwaar. Daarna is het vergelijkbaar met andere studies.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 17:32:20 #32
145518 Luiaerdt
Run to the pils!
pi_41199469
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:59 schreef amies1234 het volgende:
Als er één beroep is wat GEEN beroep is is het wel kunstenaar. Een beetje alto wezen en met die kuttekeningen onder je arm de straat onveilig maken. Altijd kak, klaar studie en hoppa die uitkeringsregeling ontvangen en dan met zijn allen in de kroeg op de zak van de belastingbetaler interessant leuteren over een tekening. Nee, daar heb je wat aan. Goor piercings, alternatief kutvolk. Waardeloos beroep waar niemand op zit te wachten. Op de brandstapel ermee!
..Wat ben jij een idioot.
I play sports...no I don't, what the fuck?
pi_41203118
Ik heb niet veel vaker een, zo'n ondoordachte uitspraak gezien.
Maar ik zou zeggen, gaat verder met centen tellen.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 21:43:14 #34
154950 Henny_Huisman
Mr. Surprise himself!
pi_41206334
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 16:38 schreef Maethor_Veleg het volgende:
*is kunstenaar*

TS, het beeld wat jij hebt van kunstenaars stamt uit de jaren 70 toen het inderdaad veel gemakkelijker was om kunstenaar te zijn in verband met de destijds zeer populaire WIK. Maar aangezien die echt niet zo hoog zijn, en omdat het inderdaad kut is om van een uitkering te leven, worden kunstenaars opgeleid tot zelfstandig beroepsbeoefenaar, en daarmede dus zelfstandig ondernemer. We kregen lessen in muzeconomie. Als kunstenaar ben je dus ondernemer, en de meesten kunnen prima van hun eigen werk rondkomen. (weet van docenten die het er eigenlijk 'bij' doen - het doceren dan!)

Dus TS, kruip onder die steen vandaan en open die kijkers van je, of doe eerst even wat research voordat je een bevolkingsgroep als stinkende alto's bestempelt.
Ach, alsof een werkschuwe verfkliederaar voor ca. 1500,- euro rommel kan verkopen
Surprise Surprise!!! Het onverwachte is de mooiste prijs.
De verrassing brengt u zomaar van de wijs, pas op. Surprise Surprise!!!
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 22:09:45 #35
130077 Ivatje
miuw, miauw...
pi_41207081
Kunstenaars leven hun leven op een bijzondere manier die niet veel mensen snappen maar ik wel...
Op deze wereld hoeft niet alles voor jou (en anderen) nuttig te zijn...

ha ha ha ha ha
pi_41207819
Tja, moet TS toch een beetje gelijk geven.
Kijk naar kunstenaars van vruuuuger
Rembrandt,
Van Gogh,
DaVinci

De ene klote klus na de andere voor een paar centen om te leven, maar ondertussen wel een paar meesterwerken maken.

En als ik kijk naar 'kunst' van tegenwoordig..... vindt ik er weinig kunstzinnig aan, het meeste kan je zelf ook maken.
Ik bedoel.. een stalen pin in een blok hout...... gewoon... en blok hout van 15x15cm... met een stalen pin erin.. kunst.. en nog verkopen ook voor een paar duizend eurie O.o

Of dat akkefietje een paar jaar geleden tijdens een expositie in kruller muller.. een volle asbak.. gewoon een asbak.. die vol met peuken zit... kunst... (de grap van dat verhaal is dat een schoonmaakster de asbak had geleegd en schoongemaakt )
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
pi_41208128
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 22:35 schreef BasOne het volgende:
En als ik kijk naar 'kunst' van tegenwoordig..... vindt ik er weinig kunstzinnig aan, het meeste kan je zelf ook maken.
Ik bedoel.. een stalen pin in een blok hout...... gewoon... en blok hout van 15x15cm... met een stalen pin erin.. kunst.. en nog verkopen ook voor een paar duizend eurie O.o
Ik snap dat echt niet. Als je zegt dat je het ook wel kan maken, dóe het dan!

Echt, de kunstwereld is net zo kapitalistisch als iedere markt. Het is puur wat de gek ervoor geeft, en ik kan kunstenaars alleen maar groot gelijk geven dat ze daar gebruik van maken. Ik bedoel, ze verdienen goed én doen precies wat ze altijd hebben willen doen. Prima toch?
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_41208948
Er zijn niet alleen maar van die abstracte alto's hoor. Er zitten genoeg tussen die goed realistisch kunnen schilderen/tekenen maar zeg nou zelf. Als mensen een blok hout met een spijker erin kopen, waarom zou je dan uren zitten werken aan een realistisch portret? Waarom zou een bedrijf een voor voetgangers veilige auto maken als de koper geen voetganger is? Enzovoorts...
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_41209313
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 23:11 schreef SuperHarregarre het volgende:
Er zijn niet alleen maar van die abstracte alto's hoor. Er zitten genoeg tussen die goed realistisch kunnen schilderen/tekenen maar zeg nou zelf. Als mensen een blok hout met een spijker erin kopen, waarom zou je dan uren zitten werken aan een realistisch portret? Waarom zou een bedrijf een voor voetgangers veilige auto maken als de koper geen voetganger is? Enzovoorts...
Meestal zit er wel een interessantere gedachte aan, en dat men grof geld betaald voor semi-shockerende troep ( als bijvoorbeeld een pistooltje gemaakt uit huid ) wil natuurlijk niet zeggen dat de hele kunstwereld verziekt is. Er is genoeg moois, ook in commercieel opzicht te vinden; denk aan de clips van gorillaz, album-covers en ga eens kijken in een museum met moderne kunst. Daar zal ongetwijfeld veel bijzitten wat je niks doet, maar ook een hoop dat wel interessant is.

Overigens is realisme ook een heel breed interpreteerbaar begrip.
pi_41209450
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 22:46 schreef Nosh het volgende:

[..]

Ik snap dat echt niet. Als je zegt dat je het ook wel kan maken, dóe het dan!

Echt, de kunstwereld is net zo kapitalistisch als iedere markt. Het is puur wat de gek ervoor geeft, en ik kan kunstenaars alleen maar groot gelijk geven dat ze daar gebruik van maken. Ik bedoel, ze verdienen goed én doen precies wat ze altijd hebben willen doen. Prima toch?
"kunst" maken is niet zo moeilijk, ik pak een vuilnis emmer, gooi het vol met lege bierblikjes en noem het 'een goeie avond' et voila, kunst.
Dat is nu juist ook het probleem van mischien 80% van de "kunstenaars", ze kliederen wat op een doek en noemen het kunst.
Voor mij is iets kunst als NIET iedere jan lul het na kan maken in z'n schuurtje achter in de tuin.
Je hebt gewoon het gevoel dat voor de meeste 'kunst' gewoon geen moeite wordt gedaan, Oh idee, laat ik naar de sloop gaan en een paar autobanden opstapelen en er een leuk naampje aan geven, hey weer wat 'kunst' gemaakt.

Dat er gekken voor zijn die er dan idd duizenden aan uitgeven is een tweede.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
pi_41209531
BasOne, ik denk dat jij een wat beperkt beeld van kunst hebt. Ga eens naar een modern kunstmuseum, als het groninger museum of het museum van de moderne kunsten in Arnhem. Daar zit ook veel spul tussen wat me niks doet, maar ook een hele hoop werk wat wel interessant is.
pi_41210036
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 23:29 schreef Batsnek het volgende:
BasOne, ik denk dat jij een wat beperkt beeld van kunst hebt. Ga eens naar een modern kunstmuseum, als het groninger museum of het museum van de moderne kunsten in Arnhem. Daar zit ook veel spul tussen wat me niks doet, maar ook een hele hoop werk wat wel interessant is.
Niet een beperkt beeld, wel veel gezien waarvan je denkt.. is dat kunst??
Kruller Muller museum zit vlak bij mij in de buurt en ga (vrij) regelmatig ernaartoe (ok al een jaar niet meer geweest, maar toch, voor 2006).
Er is inderdaad veel moois, maar meer bagger wat als 'kunst' wordt aangemerkt.
Dingen die ik al heb opgenoemd, een blok hout met een stalen pin erin, een volle asbak, een canvas doek dat helemaal rood is geverfd, een berg rottend eten, een stapel schoenen etc etc etc... het mag mischien een statement maken, maar voor mij is dat geen kunst.
Kunstenaars van tegenwoordig, of in ieder geval een groot deel, willen een statement maken met hun 'kunst', kunst HOEFT geen statement te maken.

Zoals iemand eerder opmerkte, sommige videoclips of cover art, dat zijn soms kunstwerken waar je u tegen zegt, maar dat valt niet onder de catagorie kunst.
Als je kijkt naar wat sommige tekenaars maken, en ik refereer even naar de strip Heavy Metal (ja, daar zijn de 2 films naar gemaakt), waar verbluffende tekeningen in staan, dat is kunst, maar valt zelden tot nooit in de catagorie kunst zoals die algemeen bekent is.

Ik zeg niet dat ik een kunst kenner ben, maar ik weet wel wat ik mooi vindt, en zelfs dingen die ik niet mooi vindt kan ik als kunst zien, maar een toiletpot vol met rotte vissen is voor mij geen kunst.

Zoals ik al zei, kunst is voor mij iets waar moeite voor gedaan is en niet iedere boeren lul kan namaken.
Laboro te salutante
pi_41210399
Zoiets verschild nou eenmaal van persoon tot persoon, de 1 vind zoiets ongelooflijk interessant, de ander vind het niks. Op de snelweg tussen arnhem en doetinchem staat bijvoorbeeld een stenen ding. Het zijn 2 stenen die op elkaar staan, maar als je er van de ene kant naar kijkt lijkt het 1 steen te zijn, en als je verder rijd lijken het 2 stenen die in een hoek op elkaar staan, wat eigenlijk niet mogelijk is. Het beeld is dus intrigerend voor mij als persoon. Terwijl een ander het misschien als 2 stukken beton, die gruwelijk veel geld gekost hebben ziet.

Overigens studeer ik aan een kunstacademie, en ben ik nog nooit een 'kunstwerk' tegen gekomen waarvan ik direct zei; dat is nou kunst. Ik kan muziek, films, schilderijen, en dergelijke aanwijzen die me echt geraakt hebben, en die me echt een andere kijk op dingen hebben gegeven, maar om nou te zeggen dat het kunst is...

Kunst heeft tegenwoordig dan ook een vrij negatieve lading gekregen. Echter zodra je een film, muzieknummer of schilderij gaat bekijken om wat het is, en wat het met jou doet, dan kun je spreken van iets extra's. En of dat extra's nou kunst, emotie, levenservaring of wat dan ook genoemd word door zogenaamde ( kunst )kenners is niet echt van belang. Naar mijn mening vind je kunst ( als dat al bestaat ) dan ook pas als je iets tegen komt wat je raakt en je het niet zomaar in een hokje kan plaatsen. En niet als je een bericht in de krant leest over wat voor een stuk schroot de maatschappij nou weer voor honderduizenden euro's gekost heeft.

Het is een persoonlijk iets, en niet iets wat in materiele cijfers is uit te drukken;dat er veel geld voor betaald word, zegt meer over hoeveel er wel niet mee terug verdiend kan worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')