abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:49:50 #1
22457 Patch
FTR HUNK 2009-2007-2005-2004
pi_41194103
Ok, daar gaat ie dan:

Basisinformatie:

Een Nederlandse man en een Duitse vrouw gaan uit elkaar, ze verbreken hun relatie. Ze zijn niet getrouwd, wel samen een appartementje in Duitsland en een 2 maanden oude dochter.

In Nederland moet de man na het verbreken van zo´n relatie dan maandelijks een bedrag overmaken (meestal zo rond de 150 Euro) aan het kind, om het kind zo verder te steunen ivm het feit dat de vader het kind natuurlijk erkend heeft. (toch?)

Dus:

Weet iemand hoe dat in Duitsland geregeld is?

Ik bedoel, ik zit nu in deze penibele situatie (ja, ik ben die Nederlandse man) en hier ´dreigt´ mijn schoonfamilie dat ik minstens zo´n 500 Euro per maand aan mijn dochter moet betalen, plus nog zo´n 400 Euro aan mijn ex-vriendin.

Dat is nogal een verschil, daarvoor blijf je wel even nadenken om de relatie te verbreken... Ik bedoel, liever ongelukkig leven en niks betalen, dan uit elkaar gaan en bijna zo´n 1000 Euro betalen.

Of had ik gewoon nooit iets met een Duitse moeten beginnen?

help....
* Gewonnen FOK-Awards: Hunk (4x) * McDreamy * Brad Pitt * Wentworth Miller * Ewan McGregor * Walt Disney (3x) * Criterion (2x) * Nemo * Hitchcock * David Hasselhof * Academy *
pi_41194135
PWND

Maar nee sorry weet niet zoveel van het recht in duitsland af
PM PM PM PM PM PM PM PM PM PM PM PM PM PM PM PM PM PM
PM me maar!!!!!!!!!!!!!!!! met dank aan Roonaan
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:54:05 #3
22457 Patch
pi_41194193
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 13:51 schreef little_pussy het volgende:
PWND

Maar nee sorry weet niet zoveel van het recht in duitsland af
Ik dus ook niet, ik heb me het een en ander laten informeren door een Nederlandse advocaat, vandaar dat ik op het bedrag van 150 euro kwam, maar ik heb geen officiele bron dat het in Duitsland zoveel hoger ligt plus het feit dat ik ook nog eens aan mijn ex vriendin moet betalen, dat terwijl we niet eens getrouwd zijn..... Ik heb alleen maar de verhalen gehoord van mijn schoonfamilie, maar weet dus ook niet of dat 100% correct is....hopelijk niet....
* Gewonnen FOK-Awards: Hunk (4x) * McDreamy * Brad Pitt * Wentworth Miller * Ewan McGregor * Walt Disney (3x) * Criterion (2x) * Nemo * Hitchcock * David Hasselhof * Academy *
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:58:50 #5
22457 Patch
pi_41194312
quote:
Dus het heet ook alimentatie als je niet getrouwd bent?
pi_41194339
Heb je wel wat aan dat jurofoon in dit geval?

- Het gaat uit van een Nederlandse rechthebbende, met een buitenlandse betalingsplichtige (hier omgekeerd)
- Er wordt uitgegegaan van een bestaande betalingsplicht (waar hier juist de vraag is of die plicht er is, en zo ja, of die anders is dan in Nederland)
- Het gaat uit van de Nederlandse regels, terwijl hier misschien wel de Duitse van toepassing zijn
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:00:49 #7
115318 ruthger
Lekker nat is niet lelijk.
pi_41194357
http://ec.europa.eu/civil(...)_claim_ger_nl.htm#1.

Een uitgebreide uitleg voor Duitse regels voor alimentatie.
Trek je conclusie, niet je piemel.
pi_41194376
Anders? Anders Moberg?
pi_41194392
Momenteel is de alimentatie voor een kind van 10 jaar zo'n 241 euro per maand in duitsland.

Zie ook:
http://ec.europa.eu/civil(...)nce_claim_ger_nl.htm
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:03:13 #10
22457 Patch
pi_41194418
Ik zie alleen maar links mbt echtscheidingen, maar daar is toch geen sprake van?
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:04:57 #11
115318 ruthger
Lekker nat is niet lelijk.
pi_41194461
1. Wat betekenen de begrippen "alimentatie" en "recht op alimentatie" volgens de wet in Duitsland? -=[]niet met elkaar gehuwde ouders van elkaar; ]=-
Trek je conclusie, niet je piemel.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:05:54 #12
22457 Patch
pi_41194481
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:04 schreef ruthger het volgende:
1. Wat betekenen de begrippen "alimentatie" en "recht op alimentatie" volgens de wet in Duitsland? -=[]niet met elkaar gehuwde ouders van elkaar; ]=-
Dus mijn exvriendin krijgt geld van me?
Vreemd land, dat Duitsland, dat is hier in NL toch beter geregeld...
pi_41194503
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:03 schreef Patch het volgende:
Ik zie alleen maar links mbt echtscheidingen, maar daar is toch geen sprake van?
ook alimentatievorderingen staat erbij:

pi_41194520
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:05 schreef Patch het volgende:

[..]

Dus mijn exvriendin krijgt geld van me?
Vreemd land, dat Duitsland, dat is hier in NL toch beter geregeld...
In Nederland hoef je volgens mij ook niet gehuwd geweest te zijn hoor (geregistreerd partnerschap heeft dezelfde gevolgen)
pi_41194541
Ook bij gereistreerd partnerschap betaal je alimentatie in Nederland.

http://www.uitelkaar-gaan(...)ding_Alimentatie.htm
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:08:52 #16
22457 Patch
pi_41194551
Ok, het blijkt dus waar te zijn dat ik moet betalen aan mijn exvriendin en (natuurlijk) moet betalen voor mijn dochter....

Damn.... duur grapje...

Zou iemand exact uit kunnen zoeken wat dat mij gaat kosten, mocht ik uit elkaar gaan?
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:09:45 #17
22457 Patch
pi_41194569
En samenwonen valt dus onder ´geregistreerd partnerschap´?
pi_41194576
Is het niet zo dat de meeste zaken via de rechtbank lopen in Duitsland?
zie de link die je eerder aangeraden is.
pi_41194601
Je kan natuurlijk ook verhuizen naar een land wat geen verdrag heeft afgesloten met Duitsland.
pi_41194641
Ik zou zeggen: zoek een Duits equivalent van de Jurofoon of een rechtswinkel op. Dat levert wrs betrouwbaardere informatie op.

Moet je bijv. per se getrouwd zijn voor partneralimentatie of is een samenlevingscontract (mits dat daar bestaat) voldoende? Hoe wordt de draagkracht van de man berekend? Daar kun je zo geen antwoord op geven.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:13:23 #21
22457 Patch
pi_41194650
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:11 schreef klipper het volgende:
Je kan natuurlijk ook verhuizen naar een land wat geen verdrag heeft afgesloten met Duitsland.
zoals?
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:14:25 #22
22457 Patch
pi_41194675
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:13 schreef ChrisJX het volgende:
Ik zou zeggen: zoek een Duits equivalent van de Jurofoon of een rechtswinkel op.
idd, maar waar te beginnen, hoe te zoeken en hoe te vinden?
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:15:17 #23
22457 Patch
pi_41194698
Kan wellicht iemand mijn probleem posten op http://www.buitenlandsepartner.nl/forum ?
Ik ben niet lid daarvan en ben hier op mijn werk ook niet in de gelegenheid om me lid te maken....
pi_41194989
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:13 schreef Patch het volgende:

[..]

zoals?
In onderstaande landen dus niet, maar Bolivia bijvoorbeeld wel.

Een ieder die in Nederland woont en problemen ondervindt bij het innen van alimentatie kan een beroep doen op het Verdrag. Voorwaarde is wel dat de betalingsplichtige in een land woont dat is aangesloten bij het Verdrag van New York. Het Verdrag heeft betrekking op zowel kinder- als partneralimentatie.

De aangesloten landen (per juli 2001)

Algerije Griekenland Oostenrijk
Argentinië Guatemala Pakistan
Australië Haïti Polen
Barbados Hongarije Portugal
België Ierland Roemenië
Bosnië-Herzegovina Israël Slovenië
Brazilië Italië Slowakije
Burkina Faso Kaapverdië Spanje
Centr.afrikaanse Republiek Kroatië Sri Lanka
Chili Luxemburg Suriname
Cyprus Macedonië Tsjechische Republiek
Denemarken Marokko Tunesië
Duitsland Mexico Turkije
Ecuador Monaco Uruguay
Filippijnen Nederland Vaticaanstad
Fed. Republiek Joegoslavië Nieuw-Zeeland Verenigd Koninkrijk
Finland Nigeria Zweden
Frankrijk Noorwegen Zwitserland
pi_41195067
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:14 schreef Patch het volgende:
idd, maar waar te beginnen, hoe te zoeken en hoe te vinden?
Je woont toch in Duitsland
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:33:01 #26
22457 Patch
pi_41195072
Ok, maar daar naartoe verhuizen lijkt me geen optie....

Feit is dat ik mijn baan in Duitsland op moet geven en met opgeheven pootjes terug ga naar Nederland....
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:35:59 #27
22457 Patch
pi_41195145
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:32 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Je woont toch in Duitsland
Klopt, maar pas vanaf mei. En ik ken het Duitse recht-wereldje absoluut niet, vandaar al mijn vragen.
pi_41195401
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:35 schreef Patch het volgende:

Klopt, maar pas vanaf mei.
Vooruit dan
pi_41195483
Vooruit nog een tip dan.
Verhuis eerst naar Nederland met je gezin en ga een 1/2 jaartje later uit elkaar.
Wel eerst uitzoeken waar je het goedkoopste uitben als je uitelkaar gaat.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 15:12:22 #30
22457 Patch
pi_41195964
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:52 schreef klipper het volgende:
Vooruit nog een tip dan.
Verhuis eerst naar Nederland met je gezin en ga een 1/2 jaartje later uit elkaar.
Wel eerst uitzoeken waar je het goedkoopste uitben als je uitelkaar gaat.

Krijg mijn gezin niet mee joh....
De feiten liggen er gewoon: we gaan op zeer korte termijn uit elkaar en ik wil gewoon de consequenties weten....
Al met al zijn de geplaatste websites / links veelal hierogliefen voor mij.... Ik bedoel dus, niemand kan me tot dusver zeggen waar het op staat en met concrete gevolgen aankomen, bijvoorbeeld op een lijstje...
pi_41196670
Kun je je Duitse buurman of een collega niet vragen of er een instantie is waar je gratis met vragen terecht kunt?
pi_41197179

Alimentatievorderingen - Duitsland

INHOUDSOPGAVE
1. Wat betekenen de begrippen "alimentatie" en "recht op alimentatie" volgens de wet in Duitsland? Wie kan van wie alimentatie vorderen?
2. Tot welke leeftijd heeft een kind recht op alimentatie?
3. In welke gevallen is de Duitse wet van toepassing?
4. Welk recht passen de Duitse rechtbanken toe wanneer het Duitse recht niet van toepassing is? (wanneer zowel de alimentatiegerechtigde als de alimentatieplichtige in Duitsland verblijven)
5. Moet de alimentatiegerechtigde zich voor de erkenning van zijn of haar recht tot een bepaalde organisatie, (centrale of lokale) administratie of rechtbank wenden?
5.A. Hoe kan ik bij deze organisatie of (centrale of lokale) administratie een alimentatievordering indienen, en welke procedure is van toepassing?
6. Kan de vordering namens een familielid, een goede vriend of een minderjarige worden ingediend?
7. Hoe weet de verzoeker die een vordering wil indienen welke rechtbank bevoegd is?
8. Moet de verzoeker zich laten vertegenwoordigen (door een advocaat of iemand anders) om de zaak bij de rechtbank aanhangig te maken?
9. Houdt de procedure voor de rechtbank kosten in voor de verzoeker? Zo ja, hoeveel bedragen die kosten ongeveer? Kunnen verzoekers die over onvoldoende financiële middelen beschikken om rechtsbijstand vragen?
10. Welke vorm neemt de alimentatie die de rechtbank vaststelt naar alle waarschijnlijkheid aan? Hoe wordt het bedrag van een eventuele alimentatie bepaald? Hoe wordt de alimentatie aangepast aan de ontwikkeling van de kosten voor levensonderhoud en veranderende gezinssituaties?
11. Hoe en aan wie wordt de alimentatie betaald?
12. Hoe kan een alimentatieplichtige die niet vrijwillig betaalt tot betaling worden gedwongen?
13. Zijn er organisaties of (centrale of lokale) administraties die helpen bij de invordering van alimentatie?
14. Kunnen deze organisaties of administraties de alimentatie zelf geheel of gedeeltelijk betalen in de plaats van de alimentatieplichtige? Wat gebeurt er wanneer de verzoeker in Duitsland en de alimentatieplichtige in het buitenland woont?
15. Kan de verzoeker hulp krijgen van een organisatie of (centrale of lokale) administratie?
16. Zo ja, om welke organisaties, administraties, sociale diensten en alimentatievoorschotfondsen gaat het en wat zijn hun contactgegevens?
17. Wat voor hulp kan de verzoeker van deze organisaties of administraties krijgen?
18. Kan de verzoeker zich rechtstreeks tot deze organisaties of administraties wenden?
19. Zo ja, om welke organisaties of administraties gaat het en wat zijn hun contactgegevens?
20. Wat voor hulp kan de verzoeker van deze organisaties of administraties krijgen?

1. Wat betekenen de begrippen "alimentatie" en "recht op alimentatie" volgens de wet in Duitsland? Wie kan van wie alimentatie vorderen?
kinderen van hun ouders;
ouders van hun kinderen;
echtgenoten van elkaar;
(achter)kleinkinderen van hun (over)grootouders;
(over)grootouders van hun (achter)kleinkinderen;
niet met elkaar gehuwde ouders van elkaar;
partners in een geregistreerd partnerschap van elkaar.
2. Tot welke leeftijd heeft een kind recht op alimentatie?
Er is geen leeftijdsgrens.

3. In welke gevallen is de Duitse wet van toepassing?
De Duitse Bondsrepubliek heeft het Haags Alimentatieverdrag op 2 oktober 1973 geratificeerd. Het is voor de Bondsrepubliek op 1 april 1987 van toepassing geworden. De collisiebepalingen van het Haags Alimentatieverdrag zijn voor de duidelijkheid opgenomen in artikel 18 van de EGBGB (Einführungsgesetz zum Bürgerlichen Gesetzbuch - invoeringswet Duits Burgerlijk Wetboek).

Dat artikel bepaalt dat het recht van het land waar de alimentatiegerechtigde zijn of haar gewone verblijfplaats heeft van toepassing is voor de vaststelling van de alimentatieplicht. Het Duitse recht is bijgevolg van toepassing wanneer de alimentatiegerechtigde in Duitsland verblijft. Verlenen de wetten van het land waar de alimentatiegerechtigde zijn of haar gewone verblijfplaats heeft geen recht op alimentatie, dan geldt overeenkomstig artikel 18, lid 1, tweede zin, van de EGBGB, het recht van het land waarvan zowel de alimentatiegerechtigde als de alimentatieplichtige onderdaan zijn. Wanneer noch het recht van het land van verblijf, noch het recht van het land waarvan beiden onderdaan zijn, recht op alimentatie verlenen, geldt overeenkomstig artikel 18, lid 2, van de EGBGB het Duitse recht.

Er zijn twee uitzonderingen op de principiële aanknoping tussen lid 1 en lid 2 van artikel 18 van de EGBGB:

Overeenkomstig artikel 18, lid 5, van de EGBGB geldt het Duitse recht wanneer zowel de alimentatiegerechtigde als de alimentatieplichtige Duitser zijn en de alimentatieplichtige zijn of haar gewone verblijfplaats in eigen land heeft. Bovendien bevat artikel 18, lid 4, van de EGBGB een bijzondere bepaling inzake alimentatie na een echtscheiding. Wanneer de echtscheiding in Duitsland werd uitgesproken of erkend, valt de alimentatieregeling tussen gescheiden echtgenoten overeenkomstig deze bepaling onder het recht waarnaar zij gescheiden zijn.

4. Welk recht passen de Duitse rechtbanken toe wanneer het Duitse recht niet van toepassing is? (wanneer zowel de alimentatiegerechtigde als de alimentatieplichtige in Duitsland verblijven)
Wanneer zowel de alimentatieplichtige als de alimentatiegerechtigde in Duitsland verblijven, is het Duitse recht van toepassing. Het criterium voor de toepassing van het Duitse recht is namelijk dat de alimentatiegerechtigde zijn of haar gewone verblijfplaats in Duitsland heeft. Wanneer de alimentatiegerechtigde in Duitsland verblijft, maar er niet zijn of haar gewone verblijfplaats heeft, geldt het recht van het land waar de alimentatiegerechtigde zijn of haar gewone verblijfplaats heeft. In tweede instantie is het recht van toepassing van het land waarvan zowel de alimentatiegerechtigde als de alimentatieplichtige onderdaan zijn. In laatste instantie is het Duitse recht van toepassing, met name wanneer de alimentatiegerechtigde noch volgens het recht van het land waar hij of zij gewoonlijk verblijft, noch volgens het recht van het land waarvan zowel de alimentatiegerechtigde als de alimentatieplichtige onderdaan zijn, aanspraak maakt op alimentatie.

5. Moet de alimentatiegerechtigde zich voor de erkenning van zijn of haar recht tot een bepaalde organisatie, (centrale of lokale) administratie of rechtbank wenden?
Voor de erkenning van een recht op alimentatie moet de alimentatiegerechtigde zich in het algemeen tot een rechtbank, het bureau voor jeugdzorg of een notaris wenden wanneer een executoriale titel moet worden verleend waarmee de geldsom gerechtelijk kan worden ingevorderd.

Een procedure op tegenspraak kan alleen bij de rechtbank aanhangig worden gemaakt. Wel wordt voor de notaris of het bureau voor jeugdzorg erkend dat de alimentatieplicht moet worden nagekomen. Het bureau voor jeugdzorg beschikt over een beperktere bevoegdheid dan de notaris: het is namelijk alleen bevoegd voor alimentatie voor kinderen tot 21 jaar of aanspraken van de moeder of de vader naar aanleiding van de geboorte van een kind.

5.A. Hoe kan ik bij deze organisatie of (centrale of lokale) administratie een alimentatievordering indienen, en welke procedure is van toepassing?
Alle wettelijke alimentatievorderingen moeten als gezinsaangelegenheid in de vorm van een klacht, of in de vereenvoudigde procedure voor het gerecht voor familiezaken (Familiengericht), worden ingediend. De klachtprocedure verloopt volgens de bepalingen van de ZPO (Zivilprozessordnung – Duits wetboek van burgerlijke rechtsvordering).

6. Kan de vordering namens een familielid, een goede vriend of een minderjarige worden ingediend?
In principe moet elke alimentatiegerechtigde zelf zijn of haar vordering indienen. Het is niet mogelijk om voor een vriend een vordering in te dienen. Er wordt een uitzondering gemaakt voor minderjarige alimentatiegerechtigden. Hier kan één van de ouders in eigen naam de alimentatievordering van het minderjarige kind ten aanzien van de andere ouder indienen.

7. Hoe weet de verzoeker die een vordering wil indienen welke rechtbank bevoegd is?
In principe is de rechtbank van de woonplaats van de gedaagde ook bevoegd voor alimentatievorderingen. Voor procedures met betrekking tot de wettelijke onderhoudsplicht van één of beide ouders ten aanzien van een minderjarig kind is uitsluitend de rechtbank van de woonplaats van het kind of van de ouder die het wettelijk vertegenwoordigt bevoegd. Dit geldt evenwel niet wanneer de bevoegde rechtbank van het kind of van één van de ouders zich in het buitenland bevindt.

Het kind kan de klacht waarbij wordt geëist dat beide ouders hun alimentatieplicht nakomen ook indienen bij de bevoegde rechtbank van de vader of de moeder.

8. Moet de verzoeker zich laten vertegenwoordigen (door een advocaat of iemand anders) om de zaak bij de rechtbank aanhangig te maken?
De vertegenwoordiging door een advocaat is in het geval van een alimentatievordering voor de rechtbank in principe niet verplicht. Dat is niet het geval wanneer na een scheidingsprocedure alimentatievorderingen worden ingediend die de door het huwelijk ontstane wettelijke alimentatieplicht of de alimentatieplicht ten aanzien van een gemeenschappelijk kind betreffen. In dat geval moeten de echtgenoten zich laten vertegenwoordigen door een advocaat die door een Amtsgericht (kantongerecht) of Landgericht (arrondissementsrechtbank) is erkend.

9. Houdt de procedure voor de rechtbank kosten in voor de verzoeker? Zo ja, hoeveel bedragen die kosten ongeveer? Kunnen verzoekers die over onvoldoende financiële middelen beschikken om rechtsbijstand vragen?
Voor een rechtsgeding over de wettelijke alimentatieplicht op grond van verwantschap of huwelijk worden kosten (honoraria en onkosten) aangerekend. Bij de indiening van de klacht bij de rechtbank ontstaan drievoudige procedurekosten. Het bedrag van de kosten is afhankelijk van de waarde van het voorwerp van het geschil. Ook alle andere procedurekosten (zoals de vergoeding van getuigen en deskundigen) zijn afhankelijk van de waarde van het voorwerp van het geschil. Voor de berekening van de kosten wordt uitgegaan van het bedrag van de voor de eerste twaalf maanden na de indiening van de klacht gevorderde alimentatie, en hoogstens het totale bedrag van de vordering. Alimentatiebedragen die bij de indiening van de klacht reeds verschuldigd waren, worden bij dat bedrag opgeteld.

Een voorbeeld:
Wanneer de wettelijke vertegenwoordiger van een kind van 10 jaar een vordering indient voor een gewone alimentatie (momenteel 241 euro per maand), bedraagt het voorwerp van het geschil 2 892 euro. De totale procedurekosten bedragen in dit geval 267 euro (89 euro x 3). Verlangt de echtgenote van een architect na de scheiding een bedrag van 1 900 euro per maand voor onderhoud en ziektekostenverzekering, dan bedraagt het voorwerp van het geschil 22 800 euro. De procedurekosten bedragen in dat geval 933 euro (311 euro x 3). Een algemene uitspraak over de hoogte van de kosten is bijgevolg niet mogelijk. In voorkomend geval komt bij de gerechtskosten nog het honorarium van de advocaat die de rechten van de verzoeker verdedigt.

In de onderstaande tabel zijn de procedurekosten voor vorderingen tot 500 000 euro vastgesteld:

Vordering tot … euro
Kosten... euro
Vordering tot … euro
Kosten... euro

300
25
40 000
398

600
35
45 000
427

900
45
50 000
456

1 200
55
65 000
556

1 500
65
80 000
656

2 000
73
95 000
756

2 500
81
110 000
856

3 000
89
125 000
956

3 500
97
140 000
1 056

4 000
105
155 000
1 156

4 500
113
170 000
1 256

5 000
121
185 000
1 356

6 000
136
200 000
1 456

7 000
151
230 000
1 606

8 000
166
260 000
1 756

9 000
181
290 000
1 906

10 000
196
320 000
2 056

13 000
219
350 000
2 206

16 000
242
380 000
2 356

19 000
265
410 000
2 506

22 000
288
440 000
2 656

25 000
311
470 000
2 806

30 000
340
500 000
2 956

35 000
369

In eerste instantie moeten de kosten worden betaald door wie daartoe in het vonnis van de rechtbank wordt verplicht. In principe is dat de verliezende partij.

Verzoekers die over onvoldoende financiële middelen beschikken, kunnen om rechtsbijstand vragen.

10. Welke vorm neemt de alimentatie die de rechtbank vaststelt naar alle waarschijnlijkheid aan? Hoe wordt het bedrag van een eventuele alimentatie bepaald? Hoe wordt de alimentatie aangepast aan de ontwikkeling van de kosten voor levensonderhoud en veranderende gezinssituaties?
Over het algemeen moet de alimentatie in de vorm van een periodiek geldbedrag worden betaald. De hoogte van de alimentatie hangt af van de behoefte en de behoeftigheid van de alimentatiegerechtigde en de draagkracht van de alimentatieplichtige. Daarom hebben de Oberlandesgerichte (hoogste rechtscolleges in de deelstaten) tabellen en richtsnoeren opgesteld aan de hand waarvan de alimentatiebedragen kunnen worden berekend. Het bekendst is de tabel van Düsseldorf, die vrij algemeen wordt gebruikt om de hoogte van de alimentatie voor kinderen te berekenen.

Wanneer de alimentatie in een bepaald geldbedrag is uitgedrukt, kan dat bedrag worden aangepast wanneer een aanzienlijke verandering in de situatie optreedt. Daartoe moet een vordering worden ingediend waarbij om een wijziging van het bedrag wordt verzocht.

Wanneer een minderjarig kind de alimentatie van één van de ouders waarmee het niet samenwoont als percentage van het voorgeschreven bedrag heeft laten vaststellen, dan wordt de alimentatie om de twee jaar automatisch aangepast overeenkomstig de aanpassingen van de voorgeschreven bedragen. In dat geval moet dus geen vordering worden ingediend om het bedrag te laten aanpassen.

11. Hoe en aan wie wordt de alimentatie betaald?
De alimentatie moet in principe elke maand vooruit en in de vorm van een geldbedrag worden betaald aan de alimentatiegerechtigde, of bij minderjarigen aan de ouder of de persoon die voor hen zorgt.

12. Hoe kan een alimentatieplichtige die niet vrijwillig betaalt tot betaling worden gedwongen?
Een van de mogelijkheden is de gedwongen tenuitvoerlegging van de vastgestelde alimentatievordering. Daarvoor gelden de algemene regels.

De verplichting tot betaling van alimentatie wordt ook kracht bijgezet doordat de niet-nakoming van deze verplichting strafrechtelijk gesanctioneerd wordt.

Wie zijn of haar alimentatieverplichting niet nakomt, kan namelijk worden veroordeeld tot drie jaar gevangenis of een geldboete. Bij een veroordeling tot een voorwaardelijke gevangenisstraf kan de rechtbank de veroordeelde bevelen zijn alimentatieplicht na te komen. De rechtbank zet de voorwaardelijke straf om in een effectieve straf wanneer de veroordeelde een dergelijk bevel flagrant of hardnekkig naast zich neerlegt en daardoor de vrees bestaat dat hij of zij opnieuw zijn of haar alimentatieplicht niet zal nakomen.

Wanneer er geen antecedenten zijn, kan het openbaar ministerie voorlopig van een klacht afzien en kan de rechtbank het strafproces voorlopig stopzetten wanneer de beschuldigde tegelijkertijd het bevel krijgt een bepaald bedrag aan alimentatie te betalen.

13. Zijn er organisaties of (centrale of lokale) administraties die helpen bij de invordering van alimentatie?
De alimentatietitel is een gewone executoriale titel voor een geldvordering. De alimentatiegerechtigde moet zich dus in principe aan de normale regels voor de tenuitvoerlegging houden en er zelf voor zorgen dat zijn of haar vordering wordt uitgevoerd.

Wanneer een kind rechtsbijstand geniet, verleent het bureau voor jeugdzorg hulp bij de invordering van de alimentatie (art. 1712 en volgende van het BGB – Bürgerliches Gesetzbuch – Duits Burgerlijk Wetboek). Overeenkomstig art. 1713 van het BGB wordt rechtskundige bijstand verleend wanneer de ouder die de aanvraag indient alleen voor het kind zorgt, of ook wanneer beide ouders voor het kind zorgen, maar de ouder die de aanvraag indient de voogdij over het kind heeft.

Een andere situatie doet zich voor wanneer een alimentatiegerechtigde bepaalde sociale uitkeringen ontvangt (die in een behoefte voorzien waarin eigenlijk de alimentatie zou moeten voorzien). Wanneer de ontvanger van de sociale uitkeringen een nog niet vervulde aanspraak op alimentatie heeft ten aanzien van een alimentatieplichtige, wordt deze aanspraak op alimentatie in principe overgedragen aan de verantwoordelijke dienst, die de alimentatievordering vervolgens in eigen naam geldend kan maken:

in welbepaalde gevallen (wanneer een kind door een alleenstaande ouder wordt opgevoed en de andere ouder geen alimentatie in contanten betaalt) worden gedurende beperkte tijd uitkeringen betaald overeenkomstig de UVG (Unterhaltsvorschussgesetz - wet inzake de toekenning van voorschotten op de alimentatie). In die gevallen maakt de Unterhaltsvorschusskasse (het alimentatievoorschotfonds) de naar haar getransfereerde alimentatievordering geldend;
wanneer de alimentatieplichtige geen alimentatie betaalt en er (als aan de andere voorwaarden voor de vordering is voldaan) sociale bijstand moet worden verleend, gaat de alimentatievordering (zoals in het geval van het hierboven vermelde voorschot op de alimentatie) over op de verstrekker van de sociale bijstand, die de vordering vervolgens geldend kan maken. Wanneer een minimumuitkering voor werklozen (Grundsicherung für Arbeitssuchende) wordt betaald, wordt de vordering alleen overgedragen na een schriftelijke kennisgeving door de verstrekker van de uitkering aan de alimentatieplichtige.
14. Kunnen deze organisaties of administraties de alimentatie zelf geheel of gedeeltelijk betalen in de plaats van de alimentatieplichtige? Wat gebeurt er wanneer de verzoeker in Duitsland en de alimentatieplichtige in het buitenland woont?
De onder vraag 13 vermelde voorschotten op de alimentatie (Unterhaltsvorschuss), sociale bijstand en minimumuitkering voor werklozen (Grundsicherung für Arbeitssuchende) zijn sociale uitkeringen op zich, die in omvang beperkt zijn. Het gaat niet om alimentatie in de eigenlijke zin van het woord. De bevoegde instanties keren deze rechtstreeks uit aan de rechthebbende. Deze uitkeringen zijn ook niet afhankelijk van de vraag of de alimentatievordering (in het binnen- of buitenland) geldend kan worden gemaakt. De instanties waaraan de alimentatievordering is overgedragen kunnen deze vordering in eigen naam ook in het buitenland geldend maken.

Anders dan bij uitkeringen krachtens het Unterhaltsvorschussgesetz, sociale bijstand en de Grundsicherung für Arbeitssuchende creëert de toekenning van rechtsbijstand overeenkomstig art. 1712 van het BGB geen eigen uitkeringsvordering ten aanzien van de verantwoordelijke instantie. De instantie beperkt zich in dit geval tot de ondersteuning van de gerechtigde bij het indienen en invorderen van de alimentatievordering.

15. Kan de verzoeker hulp krijgen van een organisatie of (centrale of lokale) administratie?
De alimentatietitel is een gewone executoriale titel voor een geldvordering. De alimentatiegerechtigde moet zich dus in principe aan de normale regels voor de tenuitvoerlegging houden.

Wanneer rechtskundige bijstand wordt verleend, wordt hulp verleend zoals uiteengezet in het antwoord op vraag 13.

16. Zo ja, om welke organisaties, administraties, sociale diensten en alimentatievoorschotfondsen gaat het en wat zijn hun contactgegevens?
Gewoonlijk zijn de bureaus voor jeugdzorg gevestigd bij de bevoegde stedelijke of kantonale administraties van de woonplaats van het alimentatiegerechtigde kind of de alimentatiegerechtigde ouder.

Hetzelfde geldt voor de sociale diensten en de alimentatievoorschotfondsen.

17. Wat voor hulp kan de verzoeker van deze organisaties of administraties krijgen?
Zie vraag 13.

18. Kan de verzoeker zich rechtstreeks tot deze organisaties of administraties wenden?
Ja.

19. Zo ja, om welke organisaties of administraties gaat het en wat zijn hun contactgegevens?
Zie vraag 16.

20. Wat voor hulp kan de verzoeker van deze organisaties of administraties krijgen?
Zie vragen 13 en 14.
pi_41197274
En deze natuurlijk van postbus 51 eeft ook informatie over de alimentatieplicht in nedrland en in het buitenland.

http://www.postbus51.nl/p(...)oket/thema/objectid/
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:10:48 #35
22457 Patch
pi_41197334
Ex-partners (samenwonen)
Wanneer u niet gehuwd bent geweest of een geregistreerd partnerschap bent aangegaan en uw samenwoningsrelatie is beëindigd, heeft de ex-partner geen wettelijk recht op alimentatie. U kunt - bijvoorbeeld in een (notarieel) samenlevingscontract - zelf afspraken maken over de betaling van alimentatie na het beëindigen van uw samenwoningsrelatie.

Maar bovenstaande is dus niet geldig in DLD...
pi_41197445
Precies, dit is hoe de Nederlandse wet geldt. Maar je woont nu in Duitsland, dus je moet de Duitse situatie hebben.

Overigens zul je in Duitsland sowieso kinderalimentatie moeten betalen, kan me niet voorstellen dat dat anders is. Alleen de hoogte, duur enz. kunnen verschillen.
pi_41197449
Voor je kind blijft je sowieso alimentatieplichtig, ook las ik dat Duitsland zijn alimentatiepolitiek aan het veranderen is of veranderd heeft.
Uitgang van de nieuwe regel is dat het kind dezelfde levensstandaard moet kunnen behouden als voor het uit elkaar gaan.
Dus het beste kun je sowieso gewoon rechtshulp aanvragen.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 16:22:05 #38
22457 Patch
pi_41197606
Inderdaad, kinderalimentatie leek me niet meer dan logisch en duidelijk...

Hoewel ik nogal schrik van de hoogte van het bedrag t.o.v. de bedragen in Nederland.

(Ik ken mensen die getrouwd waren en 2 of meer kinderen hebben en dan ongeveer 300 Euro per maand moeten betalen; Bij mij ziet het ernaar uit dat, hoewel ik niet getrouwd was en maar 1 kind heb, het soortgelijke bedrag moet betalen...)

Waar ik nog steeds mee in de knoop zit, en dat is waarschijnlijk het grootste verschil tussen NL en DLD, is dat ik ook nog mijn ex vriendin geld moet betalen, en dat zie ik eigenlijk niet zo zitten....
pi_41229711
Het enige dat ik me kan herinneren van een scheiding in Duitsland is dat tussen uitspraak en definitief voor de wet gescheiden precies een jaar duurt.

Zomaar vertrekken naar Nederland en alleen voor je dochter betalen heeft ook weinig zin. Ik ben bang dat het braafste jongetje van de europese klas, nederland, dan braaf de zaakjes voor de buren in orde maakt.

Ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn van de kale kip optie. En hoezo moet jij betalen? SI er geen optie om het zo te draaien dat zij aan jou moet betalen ???
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_41258135
Maarehh kijk dat alimentatie betalen snap ik wel, maar waarom in vredesnaam aan je ex? Dat zou werkelijk heel erg raar zijn
pi_41258170
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 15:34 schreef inXs het volgende:
Maarehh kijk dat alimentatie betalen snap ik wel, maar waarom in vredesnaam aan je ex? Dat zou werkelijk heel erg raar zijn
huur vordering achteraf voro het gebruik van de moederschoot ?
pi_41258295
Ze verkochten mij in Duitsland 2x een brakke router en willen hem nu niet ruilen, dus think twice.
Denk aan wat jaar geleden. Waren ze ook niet te vertrouwen.
JOHNNY HEITINGA
pi_41258703
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 15:38 schreef Camplo het volgende:
Ze verkochten mij in Duitsland 2x een brakke router en willen hem nu niet ruilen, dus think twice.
Denk aan wat jaar geleden. Waren ze ook niet te vertrouwen.
dat gaat weer wat ver.

Ze zijn best te vertrouwen hoor, je moet ze alleen niet alelmaal tegelijk over de vloer hebben
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:04:22 #44
22457 Patch
pi_41259113
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 15:34 schreef inXs het volgende:
Dat vind ik dus ook.
Alimentatie aan je kind ok, maar aan je ex?

Waarschijnlijk heeft het ermee te maken dat we een pasgeboren kind hebben en dat daardoor mijn ex ook wat financiele ondersteuning nodig heeft ivm het feit dat ze niet kan werken.

Ok, en dan nu het volgende:

Mijn ex en ik hebben met elkaar afgesproken, dat we zonder advocaten en papierkraam het gaan regelen, ik betaal haar 400 Euro per maand en that´s it.

Nu is mijn volgende vraag: Is dat een goeie deal of niet?
pi_41259431
Het kan.

Wat staat er in die overeenkomst mbt de verdeling van die 400? Zorgh dat je je indekt met latere claims. Zorg ervoor dat het echt niet op andere manieren is uit te leggen dan jij het acceptabel vind.

Omschrijf daarnaast heel duidelijk welke kosten jij daarmee afdekt en welke niet. Alsje ex opeens weer naar school wil is dat bijvoorbeeld haar rekening en niet die van jou... ik noem maar iets. En het mag dan geen reden zijn om te roepen dat er geen geld is voor schoenen van de kleine.

Daarbij , ws weet je dat zelf al, de kinderbijslag in duitsland is echt heeeel behoorlijk iit het schijntje hier.

Laat haar ook even tekenen voor het feit dat ze je vrijwaard voor alle mogelijke juridische claims or what so ever..

Als jij later straks dik verdient kun j ezelf besluiten meer tegeven aan je kind, maar alsje weinig hebt wil je niet gedwongen worden.
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:17:49 #46
123184 Stuiter_en_Co
In silence we service
pi_41259538
Kijk het is in DLD wel zo dat het 2 kanten op kan...gewoon een tegen caim in dienen.
The truth will set you free
In god we trust all others we monitor...
trust no one....
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:18:09 #47
123184 Stuiter_en_Co
In silence we service
pi_41259556
en anders....bazilie kun je best aardig wonen
The truth will set you free
In god we trust all others we monitor...
trust no one....
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:23:24 #48
22457 Patch
pi_41259751
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:14 schreef Gompy58 het volgende:
Het kan.

Wat staat er in die overeenkomst mbt de verdeling van die 400? Zorgh dat je je indekt met latere claims. Zorg ervoor dat het echt niet op andere manieren is uit te leggen dan jij het acceptabel vind.

Omschrijf daarnaast heel duidelijk welke kosten jij daarmee afdekt en welke niet. Alsje ex opeens weer naar school wil is dat bijvoorbeeld haar rekening en niet die van jou... ik noem maar iets. En het mag dan geen reden zijn om te roepen dat er geen geld is voor schoenen van de kleine.

Daarbij , ws weet je dat zelf al, de kinderbijslag in duitsland is echt heeeel behoorlijk iit het schijntje hier.

Laat haar ook even tekenen voor het feit dat ze je vrijwaard voor alle mogelijke juridische claims or what so ever..

Als jij later straks dik verdient kun j ezelf besluiten meer tegeven aan je kind, maar alsje weinig hebt wil je niet gedwongen worden.
goeie tips, thanx
pi_41260600
Ik zit ff met mijn ogen te knipperen hier.
Jij woont vanaf mei in Duitsland, je hebt geen officiële relatie met je vriendin en je woont vanaf mei met haar samen?

Jullie waren niet gehuwd en voor zover ik lees was er geen geregistreerd partnerschap. Op welke grond moet jij alimentatie aan haar betalen?
Moet jij dat aan haar betalen vanwege het kind, of vanwege 4 maanden samenwonen?

En hoe lang loopt die alimentatie aan jouw toekomstige ex? (hangt vaak af van de duur van de relatie)
En wie krijgt het appartement, gaat dat niet 50/50?
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:49:05 #50
22457 Patch
pi_41260721
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:46 schreef mgerben het volgende:
Ik zit ff met mijn ogen te knipperen hier.
Jij woont vanaf mei in Duitsland, je hebt geen officiële relatie met je vriendin en je woont vanaf mei met haar samen?
Op welke grond moet jij alimentatie aan haar betalen?
Moet jij dat aan haar betalen vanwege het kind, of vanwege 4 maanden samenwonen?

Ik moet alimentatie betalen aan het kind, logisch.
Alimentatie betalen aan haar, vind ik ook minder logisch, maar dat moet waarschijnlijk vanwege het feit dat ze geen inkomen heeft en niet in staat is om te werken ivm opvoeden van het kind.
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:50:13 #51
22457 Patch
pi_41260767
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:46 schreef mgerben het volgende:

Zij krijgt de woning, waarvan ik me financieel niet mee mee bezig ga houden...
pi_41260979
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:49 schreef Patch het volgende:
[..]
Ik moet alimentatie betalen aan het kind, logisch.
Alimentatie betalen aan haar, vind ik ook minder logisch, maar dat moet waarschijnlijk vanwege het feit dat ze geen inkomen heeft en niet in staat is om te werken ivm opvoeden van het kind.
Aan het kind vind ik ook logisch.
Maar aan haar, op welke grond?
In die link die net rondgestuurd werd stond dat familie, kinderen en ouders alimentatie kunnen eisen, net als gehuwden en geregistreerde-partners.
Niet vriend-vriendin.

Daarbij is het feit dat iemand met een kind niet kan werken toch geen alimentatiereden? Als ze wel kon werken hoefde je niets te betalen ofzo?

En van wie was het appartement?
Zou je dit niet even heel goed uitzoeken voordat je honderden euro's betaalt, en haar met een appartement achterlaat, alleen maar omdat je zo snel mogelijk je handtekening wilde zetten?

Oh, ik lees nog iets in dat gelinkte artikel.
Jij valt onder het Duitse recht als jij in Duitsland woont.
Als jij dus zsm teruggaat naar NL, en het komt tot een rechtszaak, val je niet onder dat recht.
  maandag 28 augustus 2006 @ 17:35:10 #53
22457 Patch
pi_41262232
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 16:55 schreef mgerben het volgende:

[..]

Aan het kind vind ik ook logisch.
Maar aan haar, op welke grond?
In die link die net rondgestuurd werd stond dat familie, kinderen en ouders alimentatie kunnen eisen, net als gehuwden en geregistreerde-partners.
Niet vriend-vriendin.

Daarbij is het feit dat iemand met een kind niet kan werken toch geen alimentatiereden? Als ze wel kon werken hoefde je niets te betalen ofzo?

En van wie was het appartement?
Zou je dit niet even heel goed uitzoeken voordat je honderden euro's betaalt, en haar met een appartement achterlaat, alleen maar omdat je zo snel mogelijk je handtekening wilde zetten?

Oh, ik lees nog iets in dat gelinkte artikel.
Jij valt onder het Duitse recht als jij in Duitsland woont.
Als jij dus zsm teruggaat naar NL, en het komt tot een rechtszaak, val je niet onder dat recht.
Ik ben het met je eens, ik bedoel, het was voor mij ook een verrassing toen ik van haar hoorde dat ik ook aan haar maandelijks een bedrag moest betalen.
Bij navraag bij enkele personen blijkt het ook zo te zijn, dit vanwege het feit dat ze nu geen inkomen heeft en dat ze niet kan werken ivm de baby.

Dit maandelijkse bedrag aan haar betalen wordt minder of wordt zelfs helemaal opgeheven als ze gaat werken of haar nieuwe partner trekt bij haar in.

Het appartement staat op naam van ons beiden, ik verhuis, verder geen nadelige consequenties voor mij lijkt me zo...

Teruggaan naar NL is tot dusver geen optie omdat ik nog een contract heb lopen tot eind oktober...
  maandag 28 augustus 2006 @ 19:01:15 #54
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_41264624
ik zou toch een goeie advocaat in de arm nemen dat kan je op de lange duur geld opleveren. Je praat misschien wel over de komende 21 jaar 400 p/m= 100800 euro!!
reach out and touch faith
  maandag 28 augustus 2006 @ 19:03:42 #55
22457 Patch
pi_41264704
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 19:01 schreef ozzyat105 het volgende:
ik zou toch een goeie advocaat in de arm nemen dat kan je op de lange duur geld opleveren. Je praat misschien wel over de komende 21 jaar 400 p/m= 100800 euro!!
Maar als we met advocaten gaan werken,waar zij en haar familie overigens veel meer verstand van hebben, dan bestaat de kans dat ik wellicht nog veel meer moet betalen dan alleen die 400 Euro in de maand...
  maandag 28 augustus 2006 @ 19:11:33 #56
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_41264958
Bovendien komt het echt tot een rechtzaak dan gaat die advocaat je ook nog eens een vermogen kosten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 28 augustus 2006 @ 19:16:07 #57
22457 Patch
pi_41265142
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 19:11 schreef BlaZ het volgende:
Bovendien komt het echt tot een rechtzaak dan gaat die advocaat je ook nog eens een vermogen kosten.
idd... die kans zit er ook in....
dus wellicht is het makkelijker en logischer, om gewoon 400 Euro in de maand te betalen...

Tenzij er hier iemand op het forum aanwezig is, die echt kan benadrukken dat dat veel te veel is....
  maandag 28 augustus 2006 @ 19:20:06 #58
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_41265308
laat je gewoon adviseren door een advocaat die kan je veel beter vertellen of het slim is een rechtzaak te beginnen.
Dit soort dingen zit je 20 jaar misschien wel langer aan vast, dus zou nu maar alles op alles zetten om het bedrag zo laag mogelijk te houden.
Anders zorg dat je helemaal failliet gaat en zet zoveel mogelijk geld tijdelijk weg.
Dan valt de toegewezen allimentatie misschien veel lager uit.
  maandag 28 augustus 2006 @ 19:30:27 #59
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_41265707
Mja in tegenstelling tot poster hierboven pleit ik ervoor om juist weg te blijven bij advocaten etc.
Kost bakken met geld en indien er een rechtzaak komt, komt dat de verstandhouding met de moeder van je kind niet ten goede.
Probeer verder af te spreken het bedrag te verlagen als je ex samen gaat wonen met een andere partner en zelf gaat werken.

Schakel enkel een advocaat in als je voor de voogdij wilt gaan.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 28 augustus 2006 @ 19:40:21 #60
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_41266095
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 19:30 schreef BlaZ het volgende:

Kost bakken met geld en indien er een rechtzaak komt, komt dat de verstandhouding met de moeder van je kind niet ten goede.
Probeer verder af te spreken het bedrag te verlagen als je ex samen gaat wonen met een andere partner en zelf gaat werken.
Bullshit, die ex van hem gaat alles op alles zetten hem uit te kleden en dat ze nu al met 400 euro akkoord gaat betekend alleen maar dat het bedrag veel lager kan.
Als ze uiteindelijk een nieuwe vriend heeft gaat ze natuurlijk rekken om die alimentatie maar zo lang mogelijk te blijven ontvangen.
Terwijl TS strax weer in nederland zit en niet kan bewijzen dat ze al lang samen wonen

Tuurlijk kost een advocaat geld, maar je kan toch gewoon je zaak voorleggen aan een advocaat misschien kost het je 1000 eur maar dan weet je tenminste zeker of het haalbaar is je alimentatie terug te brengen tot misschien wel 200 eur p/m.
Dat heb je dan snel terug verdient.
Als je het niet doet heb je wellicht de komende 21 jaar spijt dat je zoveel betaald en daardoor geen nieuw leven voor je zelf kan opbouwen.
pi_41266213
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 17:35 schreef Patch het volgende:
Ik ben het met je eens, ik bedoel, het was voor mij ook een verrassing toen ik van haar hoorde dat ik ook aan haar maandelijks een bedrag moest betalen.
Bij navraag bij enkele personen blijkt het ook zo te zijn, dit vanwege het feit dat ze nu geen inkomen heeft en dat ze niet kan werken ivm de baby.

Dit maandelijkse bedrag aan haar betalen wordt minder of wordt zelfs helemaal opgeheven als ze gaat werken of haar nieuwe partner trekt bij haar in.

Het appartement staat op naam van ons beiden, ik verhuis, verder geen nadelige consequenties voor mij lijkt me zo...
Het Duitse recht ken ik niet, maar in Nederland is het iig niet zo.

Als jij samenwoont zonder enige vorm van contract tussen jullie beiden, hoeft de verdienende partner geen alimentatie te betalen. Jullie zijn immers niets van elkaar. Vriend-vriendin is jurdisch niets. Als één van de twee komt te overlijden ben je bijv. ook geen automatische erfgenaam.

Wat het appartement betreft: Als het een huurflat is, is er nx aan het handje. Maar als het een koophuis is, wordt de situatie anders. Maar in beide gevallen: Denk ook aan de inboedel. Je kunt wel zeggen: 'Ik ga toch terug naar Nederland', maar meubels en witgoed zijn bij elkaar toch aardig wat waard.
  maandag 28 augustus 2006 @ 19:46:56 #62
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_41266368
vind ik ook je moet vechten !
dus alles uit onderhandelen ook het huis en de meubels!
Zie het als een spel en je wilt zoveel mogelijk winnen.
  maandag 28 augustus 2006 @ 19:46:56 #63
22457 Patch
pi_41266369
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 19:43 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Het Duitse recht ken ik niet, maar in Nederland is het iig niet zo.

Als jij samenwoont zonder enige vorm van contract tussen jullie beiden, hoeft de verdienende partner geen alimentatie te betalen. Jullie zijn immers niets van elkaar. Vriend-vriendin is jurdisch niets. Als één van de twee komt te overlijden ben je bijv. ook geen automatische erfgenaam.

Wat het appartement betreft: Als het een huurflat is, is er nx aan het handje. Maar als het een koophuis is, wordt de situatie anders. Maar in beide gevallen: Denk ook aan de inboedel. Je kunt wel zeggen: 'Ik ga toch terug naar Nederland', maar meubels en witgoed zijn bij elkaar toch aardig wat waard.
Klopt in NL is het niet zo, geloof wel dat ze het ook hiero zo wilden invoeren....
Het is idd een huurflat....
Wat inboedel betreft, zij heeft dingen betaald, ik heb dingen betaald, dat wat ik betaald heb neem ik ook mee...
pi_41267082
Ik kan in het Duits Burgerlijk Wetboek het volgende vinden:
quote:
§ 1570

Unterhalt wegen Betreuung eines Kindes

Ein geschiedener Ehegatte kann von dem anderen Unterhalt verlangen, solange und soweit von ihm wegen der Pflege oder Erziehung eines gemeinschaftlichen Kindes eine Erwerbstätigkeit nicht erwartet werden kann.
Oftewel: Als je gescheiden bent (nadat je eerst getrouwd bent geweest), moet partner 1 aan partner 2 alimentatie betalen indien partner 2 wegens het opvoeden van een gemeenschappelijk kind niet kan werken.

Jullie zijn niet getrouwd, dus dit gaat niet op.
quote:
§ 1615l

Unterhaltsanspruch von Mutter und Vater aus Anlass der Geburt

(1) Der Vater hat der Mutter für die Dauer von sechs Wochen vor und acht Wochen nach der Geburt des Kindes Unterhalt zu gewähren. Dies gilt auch hinsichtlich der Kosten, die infolge der Schwangerschaft oder der Entbindung außerhalb dieses Zeitraums entstehen.

(2) Soweit die Mutter einer Erwerbstätigkeit nicht nachgeht, weil sie infolge der Schwangerschaft oder einer durch die Schwangerschaft oder die Entbindung verursachten Krankheit dazu außerstande ist, ist der Vater verpflichtet, ihr über die in Absatz 1 Satz 1 bezeichnete Zeit hinaus Unterhalt zu gewähren. Das Gleiche gilt, soweit von der Mutter wegen der Pflege oder Erziehung des Kindes eine Erwerbstätigkeit nicht erwartet werden kann. Die Unterhaltspflicht beginnt frühestens vier Monate vor der Geburt; sie endet drei Jahre nach der Geburt, sofern es nicht insbesondere unter Berücksichtigung der Belange des Kindes grob unbillig wäre, einen Unterhaltsanspruch nach Ablauf dieser Frist zu versagen.

[...]
Hier wordt gesteld dat de vader van het kind de moeder van het kind (ongeacht hun relatie) een bepaalde periode rond de zwangerschap moet onderhouden. Lid 2 gaat over een vrouw die door de zwangerschap niet meer kan werken. Tot max. 3 jaren na de geboorte van het kind moet de vader de moeder onderhouden. Maarr... dan moet er dus wel sprake zijn van ongemakken. Als je vriendin helemaal gezond is en geen arbeidsbeperkende dingen heeft overgehouden aan de zwangerschap gaat ook dit artikel niet op.

Oftewel: voorlopig heb ik nog niets kunnen vinden wat erop duidt dat jij voor je vriendin alimentatie moet betalen.
  maandag 28 augustus 2006 @ 20:13:38 #65
22457 Patch
pi_41267414
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 20:06 schreef ChrisJX het volgende:
Tot max. 3 jaren na de geboorte van het kind moet de vader de moeder onderhouden. Maarr... dan moet er dus wel sprake zijn van ongemakken. Als je vriendin helemaal gezond is en geen arbeidsbeperkende dingen heeft overgehouden aan de zwangerschap gaat ook dit artikel niet op.

Oftewel: voorlopig heb ik nog niets kunnen vinden wat erop duidt dat jij voor je vriendin alimentatie moet betalen.
cool...
Dat van die 3 jaar wist ik.... Dat heeft er dus mee te maken dat ze een pasgeborene heeft en dat ze er nu grotendeels alleen voor staat, ok, ik kom zo vaak mogelijk langs natuurlijk.

Ben alleen bang dat ze een verrekte goeie advocaat weet te vinden die een of andere maas in de wet weet te vinden en dat ik dan uiteindelijk meer moet betalen dan 400 Euro maandelijks....

Ik bedoel, wat moet ik eigenlijk aan kinderalimentatie betalen? Of nee, dat wordt natúurlijk aan de hand van mijn salaris berekend....
pi_41268518
Even recapitulerend, waar haal jij je advies vandaan:
- Van het alkundige Fok! forum (een wereldwijd bekend expertforum op het gebied van Duits en grensoverschreidend recht)
- Van de tegenpartij die 400 euro (komt toch bovenop die 241 euro kindalimentatie?) eist.
- Van je eigen angst dat het nog meer wordt.

Het is voor ons echt hartstikke leuk om te volgen, sorry om het zo te zeggen, maar het is echt waar.
Ga advies halen want je vecht nu met je rug tegen de muur tegen een buitenlandse ex gesteund door haar buitenlandse familie volgens buitenlands recht.

Ik bedoel: Iedereen hier kan echt wel zinnige dingen zeggen. Zoals:
- Deel de prijs van het appartement+meubels door twee, deel dat door 36 maanden (3 jaar) en bingo! daar heeft ze haar partneralimentatie.
- Of vraag eerst de helft van het appartement voordat je over alimentatie praat.
- Houd je contract vol tot oktober en ga dan als de sodemieter terug naar NL zodat je niet in DLD woont en de Duitse rechter niets over je te zeggen heeft.
- Reken uit wat het je kost om nu je contract af te breken, danwel een kamer in NL te zoeken en vanaf daar te werken, zodat je onder NL recht valt.
- Vraag eens na of ze in Duitsland ook kinderopvang hebben. Zo ja, dan kan de ex werken en als ze dat niet doet, dan wil ze dus niet werken.

Maar voor alles:

Relax, ontspan, TEKEN NIETS.
Teken niets, maar reken eens de verschillende mogelijkheden door. Wat kost een advocaat of rechtshulp? Hoeveel is (241+400) x 36 maanden? Wat is duurder?
Wat kostte dat appartement?
pi_41268728
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 20:13 schreef Patch het volgende:

Ben alleen bang dat ze een verrekte goeie advocaat weet te vinden die een of andere maas in de wet weet te vinden en dat ik dan uiteindelijk meer moet betalen dan 400 Euro maandelijks....
Ik weet ook niet wat er in onderliggende regelingen of in jurisprudentie is geregeld...
quote:
Ik bedoel, wat moet ik eigenlijk aan kinderalimentatie betalen? Of nee, dat wordt natúurlijk aan de hand van mijn salaris berekend....
http://de.wikipedia.org/wiki/D%C3%BCsseldorfer_Tabelle
quote:
Der Gesetzgeber sieht nur für minderjährige nicht eheliche Kinder mit der alle zwei Jahre erneuerten Verordnung zum Regelbetrag konkrete Zahlen zur Höhe des Unterhalts vor.

Die Verordnung 2005 nennt für die
Altersstufen von 0-5 von 6-11 von 12-17
204 EUR 247 EUR 291 EUR
Ik heb begrepen dat het kind in kwestie vrij klein is, dus ik denk 204 euro p/m. Het is immers een minderjarig, buitenechtelijk kind.

Voor alle andere soorten kinderen is er nog de Düsseldorfer Tabelle, die dus wel op inkomen gaat. Dat moet je zelf maar ff bekijken in de link.

Maar ik blijf voorstellen om even na te vragen waar je gratis jurdisch advies kunt krijgen. Er moeten in Duitsland ook instanties zijn als de rechtswinkel. Daar hebben ze veel meer kennis, zeker over alimentatie.
  maandag 28 augustus 2006 @ 20:45:37 #68
22457 Patch
pi_41268773
het blijft 400 Euro, dan regelen we dus alles zonder advocaten, dus je kan die 400 beschouwen als partner alimentatie en kinder alimentatie samen.

Eigenlijk komt het erop neer, zo zou je het ook kunnen bekijken, betaal ik de huur gewoon door de rest van de komende jaren, want de huur van het appartement was 420 Euro per maand...
  maandag 28 augustus 2006 @ 20:49:01 #69
22457 Patch
pi_41268904
Maar als jullie zeggen dat het uiteindelijk maar 204 Euro per maand hoeft te zijn, en als ik ook nog eens dat officieel te horen krijg, dan is dat natuurlijk wel een meevaller als je het vergelijkt met de door ons zelf afgesproken 400 Euro....
pi_41269162
ZOEK RECHTSHULP

En vraag in OUD oid ff na wat ze daar zoal voor bedrag aan alimentatie krijgen
  maandag 28 augustus 2006 @ 21:00:11 #71
22457 Patch
pi_41269336
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 20:55 schreef ChrisJX het volgende:
ZOEK RECHTSHULP

keej
pi_41270157
quote:
ZOEK RECHTSHULP

En houd ons op den hoogte
quote:
Jouw situatie zal heel anders zijn. Je kunt geen leentjebuur spelen en uit andere alimentatiezaken pikken wat jou bevalt

Ahem, nog ff over jouw situatie.
Die 400 is een bod van de tegenpartij. Misschien kun je daarover onderhandelen. Vrouwtje zal bijvoorbeeld een uitkering krijgen als ze niet werkt, dus ze komt echt niet om van de honger.

En dan was er nog het kleine puntje dat je alleen de eerste 3 jaar die partnerali moet betalen, en dan nog alleen als ze niet kan werken...
Ze zal niet de eerste zijn die lekker op andermans kosten gaat 'moederen'.

Wat wil je afspreken over de duur van dit geintje? 3 jaar? En als zij een andere partner vindt, of als ze gaat werken, wat dan?
  maandag 28 augustus 2006 @ 21:20:31 #73
22457 Patch
pi_41270276
quote:

goeie raad
  maandag 28 augustus 2006 @ 21:20:31 #74
22457 Patch
pi_41270278
quote:

goeie raad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')