Dat is spelling.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 06:11 schreef Megumi het volgende:
Het witte boekje.
Ik kan je niks aanraden, want ik weet hier niks van afquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 00:10 schreef m021 het volgende:
Wie kan mij een goede Nederlandse grammatica aanbevelen?
(grammatica hier natuurlijk in betekenis 2.: boek over grammatica)
Van de basisregels ben ik goed op de hoogte, dus ik heb het niet over de vele 'hoe schrijf ik foutloos'-boekjes die uitgegeven worden door bijvoorbeeld Prisma. Ik ben op zoek naar een boek dat, als ik het helemaal door zou lezen, me op het niveau brengt van de gemiddelde neerlandicus. (Het makkelijkst zou natuurlijk zijn om gewoon Nederlands te gaan studeren, maar dat valt praktisch niet te regelen.) Disclaimer: ik realiseer me dat een studie Nederlands meer inhoudt dan grammatica alleen.
Uiteraard ben ik zelf al eens op zoek gegaan, maar de tips die her en der worden gegeven leiden altijd naar de twee belangrijkste werken: Nederlandse grammatica (Van den Toorn) en de ANS - beiden "out of print" en nergens meer verkrijgbaar. Bovendien ontstijgt de ANS wellicht mijn doel - er zullen maar weinig neerlandici zijn die alle regels uit dat boekwerk kennen.
Kan iemand me iets aanraden?
Kun je nagaan. In mijn tijd werd die basiskennis dus nog wel verondersteld, maar was kennelijk ook al niet meer zo vanzelfsprekend gezien die toets.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 15:47 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb wel een vak grammatica gehad in mijn propedeusejaar, Lienekien, en daarin werd héél weinig basiskennis verondersteld. We gebruikten daar, naast een syllabus, In verband met de zin bij.
Edit: Als ik in mijn boekenkast kijk wat ik zoal voor mijn studie Taalkunde heb moeten lezen, dan zie ik vooral theorieen over grammatica's staan: Functionele Grammatica, Generatieve Grammatica, Montague Grammar, etc. Wat je al gauw leert, is dat er niet één 'goede' grammatica is waar iedereen het over eens is.
Dat heb ik er toch bijgezet? Het zijn vooral theorieen over wat een grammatica zou moeten beschrijven, en hoe.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 18:59 schreef Lienekien het volgende:
Die andere grammatica's die je noemt, dat zijn toch geen grammatica's in de zin van beschrijvingen van de (Nederlandse) spraakkunst? Dat laatste is wel waar TS op doelt, gezien zijn OP.
Inmiddels opgevolgd door Opperlans! Taal- & letterkunde. (De d spreekt niemand uit immers.quote:
Serieus ?quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 19:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Inmiddels opgevolgd door Opperlans! Taal- & letterkunde. (De d spreekt niemand uit immers.)
Ik vond je beschrijving voor een leek niet helder. Als je nog nooit zo'n theorie hebt gelezen, kun je je er volgens mij weinig bij voorstellen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 19:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat heb ik er toch bijgezet? Het zijn vooral theorieen over wat een grammatica zou moeten beschrijven, en hoe.
Morfologie en syntaxis zijn toch, behalve taalkundige vakken, ook gewoon onderdelen van (traditionele) grammatica?quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 06:10 schreef Lienekien het volgende:
Grammatica moet je rekenen tot de taalkunde. Maar goede basiskennis van de grammatica werd dus in mijn studie Nederlands bekend verondersteld. Typische taalkundevakken in een universitaire studie Nederlands zijn bijv. fonologie/morfologie, syntaxis, semantiek, logica.
Ja, maar ik denk eigenlijk dat je je vooral moet concentreren op het onderscheid tussen "prescriptieve" en "descriptieve" grammatica's.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 21:45 schreef m021 het volgende:
Morfologie en syntaxis zijn toch, behalve taalkundige vakken, ook gewoon onderdelen van (traditionele) grammatica?
Nee. Maar als ik Nederlands zou willen studeren zou ik toch beslist een ander onderwerp pakken dan grammatica.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 22:35 schreef Lienekien het volgende:
Het is mij nog steeds niet duidelijk of TS nou vooral zijn eigen praktische beheersing van de Nederlandse grammatica wil uitbreiden of dat hij verdieping zoekt omdat hij eigenlijk wel Nederlands had willen studeren.
Dan traditionele grammatica, ja.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 22:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Maar als ik Nederlands zou willen studeren zou ik toch beslist een ander onderwerp pakken dan grammatica.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |