Neem hier eens een kijkje http://distrowatch.com/dwres.php?resource=majorquote:Op donderdag 30 november 2006 21:05 schreef draaijer het volgende:
Welke LINUX VERSIE ?
Hallo hallo. Momenteel heb ik Windows XP, maar ik wil Linux gaan draaien. Wat is een recente en redelijk goed te installeren distributie? Ooit heb ik kort SuSe gehad en dat beviel goed.
Wie o wie kan mij wat aanraden en waar kan ik dat vinden?
Thanks all
Define handige plugins. Dit ligt geheel aan wat je wilt met je Linux bak.quote:Op zondag 3 december 2006 14:20 schreef draaijer het volgende:
Wat zijn nou handig plugins voor je linux OS. Ik heb een IM client en mail programma, Open Office, maar wat gebruiken jullie nog meer?
Het staat op papier Mr. Negative.quote:Op woensdag 22 november 2006 21:10 schreef mgerben het volgende:
[..]
Oh oh... als je dat niet op papier hebt staan zou ik hem vanavond nog inruilen... ok, morgen dan.
Wat ik veel gebruik?quote:Op zondag 3 december 2006 14:20 schreef draaijer het volgende:
Wat zijn nou handig plugins voor je linux OS. Ik heb een IM client en mail programma, Open Office, maar wat gebruiken jullie nog meer?
Gewoon even met je ubuntu cd/dvd booten daarna en je bootloader een schop geven dat ie zichzelf weer in het MBR neer moet zetten, niks aan de handquote:Op zondag 3 december 2006 23:46 schreef Autoreply het volgende:
Ik ga binnenkort ook Ubuntu naast Vista draaien.
Als echte Linux-n00b gaan jullie me vast veel terug zien![]()
Anyway, voorlopig ben ik me vooral nog ff aan het afvragen hoe ik het handigste kan regelen met bootloaders e.d, tenslotte zet ik binnenkort Linux (probally Ubuntu) er al op terwijl Vista pas over twee maanden komt. Herinstalleren doe ik dan liever niet.
Zo set je je hostname inderdaad, maar dat wil nog niet zeggen dat je andere PC (de Mac toch?) hem kan vinden. Hij kan namelijk dat naampje niet omzetten naar een IP adres volgens mij. Ergens moet namelijk worden bijgehouden welke naam er bij welk IP hoort.quote:Op dinsdag 5 december 2006 10:24 schreef wdn het volgende:
De_Hertog: het aanroepen van de hostname zou in /etc/rc.d/rc.inet1 of /etc/init.d/boot moeten staan. Meestal wordt daar /etc/hostname aangeroepen Dus daar zou je even kunnen kijken
Aanpassen en een reboot zou dan voldoende moeten zijn.
De hostname instellen is me inderdaad gelukt. De uitvoer van het commando 'hostname' is ook de juiste uitvoer. Maar als ik op deze manier de host aan het IP koppel, dan krijg ik een soort snelkoppeling die alleen op de Mac werkt. Kan die Linux pc niet zijn hostname 'bekend maken' aan andere pc's? Mijn Windows pc (Ja, ik ben van alle markten thuisquote:Op dinsdag 5 december 2006 10:33 schreef Cid het volgende:
[..]
Zo set je je hostname inderdaad, maar dat wil nog niet zeggen dat je andere PC (de Mac toch?) hem kan vinden. Hij kan namelijk dat naampje niet omzetten naar een IP adres volgens mij. Ergens moet namelijk worden bijgehouden welke naam er bij welk IP hoort.
Ik heb geen verstand van Mac OS, maar als je daar een /etc/hosts hebt kan je daar een entry in maken:
ip_van_linux_pc volledige_hostname_van_je_linux_pc korte_naam_linux_pc
Dus bijvoorbeeld
Linux IP = 192.168.0.12
FQDN = linux.mijndomein.nl
Hostname = linux
Zou worden in /etc/hosts
192.168.0.12 linux.mijndomein.nl linux
Als je dan op je Mac SSH doet naar "linux" of "linux.mijndomein.nl" weet je Mac dat daar een IP bij hoort, en gaat naar die machine toe.
Hier laat mijn netwerk kennis me een beetje in de steek.... ik zou verwachten dat dan die administratie van welk IP bij welk naampje hoort (DNS) ergens anders gedaan word. Maar wellicht werkt het anders hoor, zoveel verstand van netwerken heb ik niet...quote:Op dinsdag 5 december 2006 11:12 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
De hostname instellen is me inderdaad gelukt. De uitvoer van het commando 'hostname' is ook de juiste uitvoer. Maar als ik op deze manier de host aan het IP koppel, dan krijg ik een soort snelkoppeling die alleen op de Mac werkt. Kan die Linux pc niet zijn hostname 'bekend maken' aan andere pc's? Mijn Windows pc (Ja, ik ben van alle markten thuis) is gewoon bereikbaar voor ping en andere zaken via de pc-naam, zonder dat ik hiervoor iets in /etc/hosts heb aangepast. Idem voor mijn Mac vanaf mijn Linux pc, trouwens: ik kan gewoon 'ping mac' intikken op die linux pc, en dat werkt.
Dan zou je inderdaad een DNS service moeten draaien om dit te doen.quote:Op dinsdag 5 december 2006 11:23 schreef Cid het volgende:
[..]
Hier laat mijn netwerk kennis me een beetje in de steek.... ik zou verwachten dat dan die administratie van welk IP bij welk naampje hoort (DNS) ergens anders gedaan word. Maar wellicht werkt het anders hoor, zoveel verstand van netwerken heb ik niet...
Hoe komt het dan dat van Linux naar Mac of Windows pingen wel gewoon werkt op naam, en van Mac naar Windows ook? Oftewel: misschien draait die service al wel op de windows pc (die in feite de server is); hoe zorg ik dat dat Linux zichzelf daar aanmeld?quote:Op dinsdag 5 december 2006 16:32 schreef slakkie het volgende:
[..]
Dan zou je inderdaad een DNS service moeten draaien om dit te doen.
De Windows server is echt 'de server'. Op die server staat gewoon Internet Connection Sharing aan. Zowel de Mac als de Linux krijgen hun IP dus van Windows, waarbij de Mac op hostname te bereiken is en de Linux pc niet. Op de Mac staat verder niets speciaals aan, zelfs Windows File Sharing niet. Hoop dat dit duidelijker isquote:Op woensdag 6 december 2006 23:33 schreef Cid het volgende:
Het is lastig een goed antwoord te geven, omdat je netwerk configuratie niet helemaal duidelijk is.
Is de Windows server echt "de server", of krijg je een IP van een router o.i.d. op die linux machine?
Is die windowsbak ook zelf (caching) dns server, of krijg je via dhcp de dns van je provider mee op je mac en linux bak?quote:Op woensdag 6 december 2006 23:56 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
De Windows server is echt 'de server'. Op die server staat gewoon Internet Connection Sharing aan. Zowel de Mac als de Linux krijgen hun IP dus van Windows, waarbij de Mac op hostname te bereiken is en de Linux pc niet. Op de Mac staat verder niets speciaals aan, zelfs Windows File Sharing niet. Hoop dat dit duidelijker is
Klopt... deels.quote:Op donderdag 7 december 2006 14:04 schreef dryfit het volgende:
Als een newbie linux wil proberen wordt deze al snel naar ubuntu verwezen, maar is ubuntu wel de juiste start distro voor deze users? Ubuntu wil alles free houden waardoor newbies veel dingen missen.
Zoals al gezegd is het Ubuntuforum zeer (newbie)vriendelijk, ik heb nog nooit een rtfm of use search naar mijn oren gehad.quote:Op donderdag 7 december 2006 14:04 schreef dryfit het volgende:
Nu is dit wel weer op te lossen door de forums te lezen maar ik denk dat het beter is om naar een distro te verwijzen waar dit alles al in zitt en dat ze niet worden afgeschrikt met dit soort dingen. Meestal gebruiken ze de zoek functie niet en posten een vraag die al x keer is gesteld en krijgen ze de rtfm of use search( dit gedrag komt ook steeds meer in ubuntu ),
(uit man X).quote:Although the layout of windows on a
display is controlled by the window manager that the user is running
(described below), most X programs accept a command line argument of
the form -geometry WIDTHxHEIGHT+XOFF+YOFF (where WIDTH, HEIGHT, XOFF,
and YOFF are numbers) for specifying a preferred size and location for
this application's main window.
je zou devils pie kunnen proberen: http://wiki.foosel.net/linux/devilspiequote:Op vrijdag 8 december 2006 02:16 schreef Schorpioen het volgende:
Weet iemand of/hoe je op de commandline de positie en grootte van het venster van een programma dat je opstart kan opgeven?
Ubuntu herkend idd veel. Maar doordat ze voledig free willen zijn missen ze ook veel property stuff.Je mag toch wel verwachten dat nvidia en ati drivers er standaard in zitten als newbie. Newbies verwachten snel dat alles uit the box werkt. Meeste vragen gaan toch over waarom werkt dit niet en waarom zit dat er niet standaard in. Ik zou dan eerder iemand naar bv Mepis / Linux mint verwijzen deze is atm ubuntu basaed maar met alles er zo'n beetje standaard in. Bv tv kaartje was een k.. werkje onder ubuntu. mepis was deb installeren klaar. Moet er niet aan denken dat te moeten doen toen ik een newbie was dan was ik zo weer vertrokken naar windows.quote:Op donderdag 7 december 2006 15:12 schreef wdn het volgende:
dryfit: Ubuntu is (naar mijn mening) juist eenvoudiger dan de meeste andere Linuxen.
Ik heb oa. versies van Redhat en Suse geprobeerd en die deden allebei soms vreemde dingen met GRUB. Nu heb ik geen ervaring met de nieuwste versies van die 2 want Ubuntu voldoet
Daarnaast is Ubuntu de enige die zowel de ACPI op mijn PC als op mijn Laptop correct instelde.
Daarnaast zie ik in een hoop reviews (oa. de enerlaatste TUX) waarbij Ubuntu elke keer weer een flink positieve score krijgt. In de laatste UK Format staat een mooi verhaal over Edgy Eft.
Oh, op de ubuntuforums is een RTFM uit den boze. Users worden als newbie behandeld indien ze newbie vragen stellen. Op de SUSE forums heb ik dat wel eens naar mijn hoofd geslingerd gekregen.
Ubuntu is op dit moment gewoon het meeste in trek. Kijk naar de page rank hits op bijvoorbeeld distrowatch en Ubuntu staat 1.
Maar dan nog: zolang het Linux is vind ik het best![]()
Ik vind je onderbouwing dermate zwak dat ik er maar een post aan waag. De Ubuntu community is veel groter dan die van Mepis en Linux Mint bij elkaar, veel meer feedback, veel meer kennis en ook newbie gericht. Ze hebben immers een aparte newbie hoek. De Nvidia an ATI drivers kunnen gewoon geinstalleerd worden vanuit de repositories van Ubuntu, net zoals codecs en andere stuff. Dit is simpel een kwestie van de universe en multiverse repositories te gebruiken, voor de newbie heel makkelijk grafisch te doen.quote:Op vrijdag 8 december 2006 13:34 schreef dryfit het volgende:
[..]
Ubuntu herkend idd veel. Maar doordat ze voledig free willen zijn missen ze ook veel property stuff.Je mag toch wel verwachten dat nvidia en ati drivers er standaard in zitten als newbie. Newbies verwachten snel dat alles uit the box werkt. Meeste vragen gaan toch over waarom werkt dit niet en waarom zit dat er niet standaard in. Ik zou dan eerder iemand naar bv Mepis / Linux mint verwijzen deze is atm ubuntu basaed maar met alles er zo'n beetje standaard in. Bv tv kaartje was een k.. werkje onder ubuntu. mepis was deb installeren klaar. Moet er niet aan denken dat te moeten doen toen ik een newbie was dan was ik zo weer vertrokken naar windows.
Wat betreft forums heb je idd gelijk maar er zijn toch al wel verschijnselen van het gedrag wat ik beschrijf. De moderators atm zijn zeer snel om dit gedrag de kop in te drukken wat zeer goed is.
Distro's die meer newbie vriendelijk zijn, hebben de property stuff gewoon standaard er in zitten en werkend.
De 2 distro's in kwestie gaf ik meer als voorbeeld van distro's die ubuntu based zijn maar alles standaard onboard hebben en wilde het even ubuntu based houden en niet andere based die ook grote aanhangers hebben.quote:Op vrijdag 8 december 2006 15:52 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Ik vind je onderbouwing dermate zwak dat ik er maar een post aan waag. De Ubuntu community is veel groter dan die van Mepis en Linux Mint bij elkaar, veel meer feedback, veel meer kennis en ook newbie gericht. Ze hebben immers een aparte newbie hoek. De Nvidia an ATI drivers kunnen gewoon geinstalleerd worden vanuit de repositories van Ubuntu, net zoals codecs en andere stuff. Dit is simpel een kwestie van de universe en multiverse repositories te gebruiken, voor de newbie heel makkelijk grafisch te doen.
Linux is nou eenmaal niet zo gebruiksvriendelijk als Windows, dat zal ook nog wel even duren of zal zelfs nooit op gelijke hoogte komen. Simpelweg omdat de hardwaresupport voor Linux nog niet door alle grote fabrikanten als nuttig gezien wordt, dit omdat de markt daarvoor heel veel kleiner is en dus minder winstgevend.
maar dat werkt niet goed als ik ergens op moet reageren. Dan kan ik naderhand rustig nalezen wat ik wel en niet moet doen.quote:echo "commando" >> textbestand
Ik neem aan dat je zo iets bedoeld.quote:Script makes a typescript of everything printed on your terminal. It is
useful for students who need a hardcopy record of an interactive session
as proof of an assignment, as the typescript file can be printed out
later with lpr(1).
Kleine update.quote:Op dinsdag 21 november 2006 14:11 schreef slakkie het volgende:
Mocht iemand zich geroepen voelen: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=303357
Short summary:
Philips GoGear hdd6320/00
Ubuntu
Unable to get device working
Compiled from sources (not apt)
Frustrating
script logt inderdaad alles, doe maar eens een paar keer backspacequote:Op dinsdag 12 december 2006 20:19 schreef Lod het volgende:
Het komt aardig in de richting ja. Het is jammer dat hij er een hoop rare tekens tussen door gooit, bijvoorbeeld bij de prompt aanduiding, maar daar kan ik wel om heen werken denk ik. Dank.
1 2 3 4 5 6 7 8 | #!/bin/sh # enter hooks for dhclient-script # do not overwrite /etc/resolv.conf function make_resolv_conf() { return; } |
Dat vond ik ook wel een leuk detail. Misschien de syntax verkeerd oid?quote:Op woensdag 13 december 2006 07:36 schreef devzero het volgende:
edit, toch blijf ik het raar vinden dat overal verwezen wordt naar de supersede optie, terwijl dat bij mij niet werkt.
tis een usb hddquote:Op woensdag 13 december 2006 03:08 schreef devzero het volgende:
Alleen heeft freebsd umount geen lazy unmount en kun je alleen -f gebruiken. Processen die nog gebruik maken van die disk gaan dan wel de mist inJe kunt met fstat kijken welke processen welke files gebruiken/open houden. Alleen is de kans aanwezig dat je die processen niet kunt killen, want uninterruptible sleep in read of write.
Waarschijnlijk is het de moeite waard om eens op zoek te gaan waarom het mis gaat met je usb stick
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |