abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41166851
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 22:59 schreef klipper het volgende:
Bij verbuiging van dit zeil (met de onderzijde buiten) barst de onderlaag zoals een schoenendoos barst.
Dat lijkt me vrij eenvoudig te testen .

Er wordt altijd wel érg panisch gedaan over asbest. Oké, om er nu met een drilboor en zonder beschermkapje in gaan hakken gaat me ook een beetje ver, maar als je het gewoon opruimt is er geen enkel probleem. Die paar keer in je leven dat je nog in contact komt...

Die golfplaatjes deden het trouwens wel erg goed in de huttenbouw vroeger, .
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_41167003
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 16:00 schreef Frezer het volgende:

Er wordt altijd wel érg panisch gedaan over asbest. Oké, om er nu met een drilboor en zonder beschermkapje in gaan hakken gaat me ook een beetje ver, maar als je het gewoon opruimt is er geen enkel probleem. Die paar keer in je leven dat je nog in contact komt...

Die golfplaatjes deden het trouwens wel erg goed in de huttenbouw vroeger, .
Dat van dat panische ben ik helemaal met je eens, volgens mij is het opruimen van asbest net zo schadelijk voor je als twee uur in de file op de snelweg uitlaatgassen inademt
pi_41167335
Tja, ik vind ook dat er panisch wordt gedaan, maar jouw stelling is niet helemaal waar Gurb. 1 Asbestvezel kan voldoende zijn om geruime tijd later ernstig ziek te worden. Dat veel mensen het niet relateren aan het feit dat ze bloot zijn gesteld aan asbestvezels betekent niet dat er geen relatie is tussen ziekte en veroorzaker.

Het kan tot 30 (!) jaar duren eer het zich openbaart. Dus voorzichtigheid is wel degelijk gewenst.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:43:14 #29
152409 broodje_poep
het stinkt hier...
pi_41309273
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 16:06 schreef Gurb het volgende:
Dat van dat panische ben ik helemaal met je eens, volgens mij is het opruimen van asbest net zo schadelijk voor je als twee uur in de file op de snelweg uitlaatgassen inademt
ach, ik heb weleens in asbest geboord en het in mijn oog gekregen en ik leef nog
pi_41309735
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 16:22 schreef Marsepein het volgende:
Het kan tot 30 (!) jaar duren eer het zich openbaart. Dus voorzichtigheid is wel degelijk gewenst.
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 22:43 schreef broodje_poep het volgende:
ach, ik heb weleens in asbest geboord en het in mijn oog gekregen en ik leef nog
Bovendien moet jet het werkelijk inademen, het nestelt zich in je longen. Dus in je oog zul je buiten een wondje geen langdurige effecten merken.
pi_41315236
Ik wil Marsepein bijtreden in de gevaren van asbest.
Ik dacht dat het ondertussen wel algemaan geweten was wat de gevaren zijn van asbest. Vanaf dat je asbest bevattende dingen begint af te breken bestaat de kans erin dat er asbestvezels vrij komen. De effecten daarvan zijn nooit onmiddelijk merkbaar maar pas vele jaren later. Kijk maar naar de recente uitspraak van het italiaanse gerecht ivm een belgisch bedrijf dat in italië arbeiders zonder bescherming deed werken in asbestrijke omgevingen. De eerste verdachte ziektegevallen zijn pas zo'n twintig jaar later vastgesteld en dit dan bij mensen die dagelijks in het asbeststof moesten werken.
pi_41316213
Het gaat dan wel altijd om arbeiders die jarenlang en onbeschermd in een asbest omgeving hebben gewerkt. Denk b.v. aan de Eternit gevallen. Een vrolijk spulletje blijkt het niet te zijn, maar dan wel pas schadelijk na overvloedig en langduriginademen van de fijne vezels.
Een simpel opruimingskarweitje, ook al zit er asbest in, zal de pret beslist niet drukken. Dan was ik al lang dood en begraven geweest.
Dan moet je b.v. ook niet over een wat ouder en in het verleden verhard fietspad fietsen. Je wilt niet weten hoeveel asbest de diverse lokale overheden daar in de grond gestopt hebben bijvoorbeeld.
Iedereen krijgt dus al heel wat meer vezeltjes binnen dan men zo in de gaten heeft.
pi_41319738
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 16:22 schreef Marsepein het volgende:
Dat veel mensen het niet relateren aan het feit dat ze bloot zijn gesteld aan asbestvezels betekent niet dat er geen relatie is tussen ziekte en veroorzaker.
Ja, da's logisch... er is ALTIJD een relatie tussen ziekte en veroorzaker; anders was de veroorzaker niet de veroorzaker en dus niet gerelateerd aan de ziekte (of zoiets )
Hoe dan ook, je zin is van een Johan Cruijff-niveau
pi_41320334
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 10:56 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Ja, da's logisch... er is ALTIJD een relatie tussen ziekte en veroorzaker; anders was de veroorzaker niet de veroorzaker en dus niet gerelateerd aan de ziekte (of zoiets )
Hoe dan ook, je zin is van een Johan Cruijff-niveau
Een beetje gelijk heb je wel over mijn statement, maar waar het mij omgaat is dat veel mensen hier er erg laconiek overdoen omdat het een ver van hun bed show is. Als je geen relatie ziet, betekent niet dat die er niet is. Dat is de strekking van mijn verhaal
pi_41320336
Ter info: 1 vezeltje asbest diep in de longen kan al leiden tot het ontwikkelen van een mesothelioom. De diagnose mesothelioom heeft een mediane levensverwachting van 1 jaar.

Uiteraard is het zo dat meer blootstelling leidt tot meer kans, en is het inderdaad zo dat het gemiddeld 30 jaar duurt voor een mesthelioom uit een asbestvezel ontwikkelt. Maar of je dat wilt baggetaliseren??? Het gaat tenslotte om gezondheid.

Wat vaak onderschat wordt is indirecte blootstelling: Echtgenotes van mensen die in de Eternitfabriek werkten werden ook ziek. Waarschijnlijk omdat zij degenen waren die de overalls van hun echtgenoten wasten, en dus indirect met vezels op kleding in aanraking kwamen.

Over je vloer: Geen idee, maar het ziet eruit als een kunststof vloer op het eerste gezicht. Als je het laat testen en het blijkt asbest te zijn ben je volgens mij wettelijk verplicht dat je het door professionele asbestverwijderaars laat saneren. En dat kost klauwen met geld.
pi_41321356
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 11:14 schreef Coelho het volgende:
Ter info: 1 vezeltje asbest diep in de longen kan al leiden tot het ontwikkelen van een mesothelioom. De diagnose mesothelioom heeft een mediane levensverwachting van 1 jaar.

Uiteraard is het zo dat meer blootstelling leidt tot meer kans, en is het inderdaad zo dat het gemiddeld 30 jaar duurt voor een mesthelioom uit een asbestvezel ontwikkelt. Maar of je dat wilt baggetaliseren??? Het gaat tenslotte om gezondheid.

Wat vaak onderschat wordt is indirecte blootstelling: Echtgenotes van mensen die in de Eternitfabriek werkten werden ook ziek. Waarschijnlijk omdat zij degenen waren die de overalls van hun echtgenoten wasten, en dus indirect met vezels op kleding in aanraking kwamen.

Over je vloer: Geen idee, maar het ziet eruit als een kunststof vloer op het eerste gezicht. Als je het laat testen en het blijkt asbest te zijn ben je volgens mij wettelijk verplicht dat je het door professionele asbestverwijderaars laat saneren. En dat kost klauwen met geld.
In dat geval kan je het dus het beste door je opa laten verwijderen....dikke kans dat die toch geen 30 jaar meer te gaan heeft
pi_41321455
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 11:14 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Een beetje gelijk heb je wel over mijn statement, maar waar het mij omgaat is dat veel mensen hier er erg laconiek overdoen omdat het een ver van hun bed show is. Als je geen relatie ziet, betekent niet dat die er niet is. Dat is de strekking van mijn verhaal
Ik had je de eerste keer al wel begrepen, maar t stond zo krom geschreven
Maar je hebt wel gelijk wat dat betreft ja Alhoewel ze tegenwoordig het wel erg gek maken hoor... Tijdje geleden was er een bedrijf bij mij in de buurt waar een plaat (dus niet in gezaagd oid) asbest gevonden was.... De hele ruimte moest worden afgeplakt en was niet toegangkelijk... een "professioneel" bedrijf zou het komen verwijderen. Na een paar dagen komt er een bestelwagentje aangereden, man stapt uit (met peukie nog in zn mondhoek ) loopt zonder bescherming of wat dan ook naar binnen, pakt het plaatje onder zn arm, gooit het achterin en rijd weg..... de totale kosten: ¤3500,- + een bedrijfsruimte die 3 dagen lang niet toegangkelijk was

dan voel je je best wel genaaid
pi_41321719
ha ha ha
pi_41332430
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 11:43 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

In dat geval kan je het dus het beste door je opa laten verwijderen....dikke kans dat die toch geen 30 jaar meer te gaan heeft
Juist, en alle doven rondom Schiphol laten wonen en alle blinden weren van zichtlokaties. Jij snapt het
pi_41333346
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 11:46 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Maar je hebt wel gelijk wat dat betreft ja Alhoewel ze tegenwoordig het wel erg gek maken hoor... Tijdje geleden was er een bedrijf bij mij in de buurt waar een plaat (dus niet in gezaagd oid) asbest gevonden was.... De hele ruimte moest worden afgeplakt en was niet toegangkelijk... een "professioneel" bedrijf zou het komen verwijderen. Na een paar dagen komt er een bestelwagentje aangereden, man stapt uit (met peukie nog in zn mondhoek ) loopt zonder bescherming of wat dan ook naar binnen, pakt het plaatje onder zn arm, gooit het achterin en rijd weg..... de totale kosten: ¤3500,- + een bedrijfsruimte die 3 dagen lang niet toegangkelijk was

steengoed!
pi_41347633
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 11:46 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

He ik had dat peukje toch weggegooid.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 03:59:48 #42
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_41351562
Beetje offtopic:

Een paar jaar terug had ik onderweg honger en besloot een kroketje bij een pompstation te halen. Toen het smakelijke kroketje verorberd was, besloot ik het kartonnetje netjes in een kliko op de parkeerplaats te deponeren, ik trok de klep van de kliko open en deze zat bomvol met doorgebroken asbestplaten terwijl ik er fijn met m'n hoofd boven hing...

Ik vraag me af of ik enige risico heb opgelopen? (de klep heeft iets van 3 seconden opengestaan)

Je kan raden dat ik mijn afval buitenshuis voortaan gewoon op de straat dump ipv. het netjes weg te gooien...
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_41351735
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 03:59 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Beetje offtopic:

Een paar jaar terug had ik onderweg honger en besloot een kroketje bij een pompstation te halen. Toen het smakelijke kroketje verorberd was, besloot ik het kartonnetje netjes in een kliko op de parkeerplaats te deponeren, ik trok de klep van de kliko open en deze zat bomvol met doorgebroken asbestplaten terwijl ik er fijn met m'n hoofd boven hing...

Ik vraag me af of ik enige risico heb opgelopen? (de klep heeft iets van 3 seconden opengestaan)

Je kan raden dat ik mijn afval buitenshuis voortaan gewoon op de straat dump ipv. het netjes weg te gooien...
je hebt risico gelopen, ja...
dat je er bang voor zou moeten wezen, nee.
je loopt in het dagelijks leven nog veel meer risico om dingen op te lopen of zelfs te overkomen.
dus flikker in de toekomst je troep maar weer netjes in de vuilnisbak en stel je niet zo aan.
je oma's en opa's en ouders zijn ook hoogstwaarschijnlijk niet doodgegaan door asbest, terwijl ze hoogstwaarschijnlijk jarenlang onbewust hebben blootgestaan aan dat spul.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')