abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41142128
Weet niet of GC hier de juiste plek voor is, maar er is vast wel iemand die me kan helpen. Het probleem is namelijk dat één van mijn 2 speakers nogal bagger klinkt, en dan vooral op lage volumes. Ik heb al van alles geprobeerd (speaker op andere kanaal van de versterker aansluiten, speaker op een andere versterker aansluiten, speakers omwisselen etc.)

De speaker die op lage volumes bagger klinkt geeft ook hardere hoge tonen weer, en de lage tonen zijn iets minder. Echter, als ik het volume hoger zet dan klinkt de speaker opzich goed, alleen blijven de hoge tonen wat harder.

Ik heb zelf het vermoeden dat ik het scheidingsfilter heb opgeblazen, maar het zou eventueel ook de woofer kunnen zijn die stuk is.

Iemand een idee wat er mis kan zijn met de speaker?
  donderdag 24 augustus 2006 @ 21:11:40 #2
100642 S1nn3rz
Provocato ergo sum
pi_41142175
ik zou het naar dig doen
From feudal serf to spender.
pi_41142193
DIt lijkt me niet het juiste forum van fok. Maar ik zou je woofer er eens uithalen en kijken of er scheurtjes oid inzitten. En controleer of de bekabeling nog wel goed is. Scheidingsfilter zou kunnen, maar ik kan je niet vertellen waar het probleem dan zou moeten zitten. Daarvoor heb ik er niet genoeg verstand van.
There is no other!
pi_41142274
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 21:11 schreef S1nn3rz het volgende:
ik zou het naar dig doen
Ok, staat hij nu
  donderdag 24 augustus 2006 @ 21:14:41 #5
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_41142302
haal de speaker open.
duw op de conus, dan kun je meestal wel voelen of hij opgeblazen is.
(loopt dan wat stroef/ haperig)

in het ergste geval kan het zijn dat de stof om de conus gescheurd is. (dit kun je met speciale lijm wel repareren)

als je makkelijk bij het scheidingsfilter kan kun je die ook een keer tussen de speakers wisselen. dan kun je makkelijk uitsluiten of dat wel of niet het probleem is.

suc-6 in iedergeval
pi_41142383
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 21:12 schreef Cyberdogg het volgende:
DIt lijkt me niet het juiste forum van fok. Maar ik zou je woofer er eens uithalen en kijken of er scheurtjes oid inzitten. En controleer of de bekabeling nog wel goed is. Scheidingsfilter zou kunnen, maar ik kan je niet vertellen waar het probleem dan zou moeten zitten. Daarvoor heb ik er niet genoeg verstand van.
Woofer heb ik al bekeken, maar daar zitten geen scheurtjes in. Bovendien is de conus van de woofer erg hard (500 watt rms PA speaker) en kan ik mij haast niet voorstellen dat die zomaar kan scheuren
pi_41142465
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 21:14 schreef PKfotografie het volgende:
haal de speaker open.
duw op de conus, dan kun je meestal wel voelen of hij opgeblazen is.
(loopt dan wat stroef/ haperig)

in het ergste geval kan het zijn dat de stof om de conus gescheurd is. (dit kun je met speciale lijm wel repareren)

als je makkelijk bij het scheidingsfilter kan kun je die ook een keer tussen de speakers wisselen. dan kun je makkelijk uitsluiten of dat wel of niet het probleem is.

suc-6 in iedergeval
Scheidingsfilter kan ik opzich erg makkelijk bij, maar ik weet niet of de draadjes aan de speakers gesoldeerd zitten, moet dat eerst maar even gaan bekijken.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 21:27:47 #8
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_41142871
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 21:16 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Woofer heb ik al bekeken, maar daar zitten geen scheurtjes in. Bovendien is de conus van de woofer erg hard (500 watt rms PA speaker) en kan ik mij haast niet voorstellen dat die zomaar kan scheuren
als hij niet gezekerd is en je hangt er een zware versterker aan dan is dat geen probleem.
pi_41143029
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 21:27 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

als hij niet gezekerd is en je hangt er een zware versterker aan dan is dat geen probleem.
Ik heb het filter ondertussen even uit de speaker gehaald, daar zit wel een componentje op waarbij de tekst 'fuse' staat, dus dat zou betekenen dat hij wel gezekerd is. Ga zometeen even het filter op de andere speaker aansluiten.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 21:35:26 #10
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_41143163
Sommige tweeters kunnen verbranden, waarna hun geluid schriller en harder wordt.
Het verschil in lage tonen kan ook gewoon door de plaatsing van de speakers komen.
Ga doorrrrrr!
  donderdag 24 augustus 2006 @ 21:36:41 #11
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_41143201
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 21:31 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Ik heb het filter ondertussen even uit de speaker gehaald, daar zit wel een componentje op waarbij de tekst 'fuse' staat, dus dat zou betekenen dat hij wel gezekerd is. Ga zometeen even het filter op de andere speaker aansluiten.
als hij gezekerd is dan is de kans dat de speaker zelf stuk is al een stuk kleiner.
de zekering behoort het eerst te begeven, en normaal werkt de speaker niet als de zekering gesprongen is,

of de zekering zit er voor andere toepassing in.
pi_41143403
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 21:35 schreef Ablaze het volgende:
Sommige tweeters kunnen verbranden, waarna hun geluid schriller en harder wordt.
Het verschil in lage tonen kan ook gewoon door de plaatsing van de speakers komen.
Ik ben tussen beide speakers gaan zitten en heb de balans van volumebeheer aangepast, het is duidelijk te horen dat bij de ene speaker de hoge tonen harder zijn en de lage tonen gaar klinken op lage volumes.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 21:44:51 #13
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_41143467
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 21:42 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Ik ben tussen beide speakers gaan zitten en heb de balans van volumebeheer aangepast, het is duidelijk te horen dat bij de ene speaker de hoge tonen harder zijn en de lage tonen gaar klinken op lage volumes.
Wissel de woofers eens om, en daarna de filters...
Tja, het is wat werk...

[ Bericht 1% gewijzigd door Ablaze op 24-08-2006 21:51:01 ]
Ga doorrrrrr!
pi_41143533
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 21:44 schreef Ablaze het volgende:

[..]

Wissel de woofers eens om, en daarna de filters...
Tja, het is een wat werk...
Heb net even het filter op de andere speaker aangesloten en die doet nu precies hetzelfde, zelfs als ik de woofer alleen aansluit... Kan ik dus op zoek gaan naar een nieuw scheidigsfilter die een vermogen aankan van 500 watt RMS
  donderdag 24 augustus 2006 @ 21:50:07 #15
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_41143624
elke zaak die die speaker kan leveren kan ook wel aan zo'n filter komen voor je.

welk merk is het?
  donderdag 24 augustus 2006 @ 21:52:15 #16
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_41143708
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 21:47 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Heb net even het filter op de andere speaker aangesloten en die doet nu precies hetzelfde, zelfs als ik de woofer alleen aansluit... Kan ik dus op zoek gaan naar een nieuw scheidigsfilter die een vermogen aankan van 500 watt RMS
Je kunt ook gewoon de verdachte condensatoren vervangen. Te krijgen bij bijvoorbeeld www.speakerland.nl
Ga doorrrrrr!
pi_41143790
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 21:50 schreef PKfotografie het volgende:
elke zaak die die speaker kan leveren kan ook wel aan zo'n filter komen voor je.

welk merk is het?
Merk is 'HQ-Power' type: VDSABS15

Eigenlijk is het gewoon Velleman met een ander merkje erop...
pi_41145362
Ach, ik heb het ook wel gehad met die kutspeakers, ze kosten maar ¤141.00 per stuk, maar de kwaliteit is er ook naar

Dit is overigens al de 2e set speakers die ik heb opgeblazen met mijn versterker
  donderdag 24 augustus 2006 @ 22:45:25 #19
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_41145594
misschien echte speakers kopen?
pi_41145783
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 22:45 schreef PKfotografie het volgende:
misschien echte speakers kopen?
Mwoh, heb ook al Missions staan hoor

Deze goedkope zijn gewoon om te beuken, de Missions om te genieten
pi_41174222
Nou, ben er even mee bezig geweest maar het lijkt er op dat de woofer ook niet meer goed is. Heb de woofer van de slechte speaker zonder filter aangesloten en er komt hoorbaar minder bass uit (heb even een testgeluid gebruikt)

Erg jammer, veel plezier heb ik er niet van gehad. Kan me overigens ook niet voorstellen dat ik em overbelast heb, maargoed...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')