abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41131150
Wij zouden heel graag (ooit) een 2e kindje willen. Merlijn is nog geen 4 maanden oud, maar toch zijn we al aan het denken wat een goed tijdstip zou zijn om voor een 2e kindje te gaan.

Willen we eerst volop genieten van Merlijn?
Willen we ze kort op elkaar zodat ze meer aan elkaar hebben?
Ik vond de zwangerschap en bevalling geweldig, wil ik dat zo snel mogelijk weer meemaken?
Stel dat het een volgende keer niet zo soepeltjes verloopt?
Is het handiger wanneer Merlijn al kan lopen?

Allemaal van die vragen die dan door m'n hoofd spelen.
Wat waren jullie overwegingspunten om voor een 2e (of volgend) kindje te gaan?
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
pi_41131449
Hoi Icicle,

Bij ons was een meer stabiele financiele situatie een motivatie om te wachten met het proberen voor een tweede. Uiteindelijk is de situatie niet super stabiel (eigen zaak), maar heeft de wens voor een tweede in combinatie met de leeftijd van mijn man (wordt 40) de doorslag gegeven om in 2006 voor een brusje voor Fleur te gaan. Fleur zal 3 jaar en 3 maanden zijn als haar brusje geboren wordt. En ik moet zeggen dat ik het fijn vind dat ze dan nog bijna een heel jaar van haar brusje kan genieten voordat ze hele dagen naar school gaat.

Ik en mijn zus schelen 2 jaar en ook dat is een leuk leeftijdsverschil. Ik heb mijn moeder altijd horen zeggen dat het heerlijk was om twee om d'r heen te hebben en het ook lekker was toen mijn zus naar de peuterspeelzaal ging en later naar school.

Mijn schoonzus heeft er voor gekozen om er 4 jaar tussen te hebben. De een ging naar de basisschool en de ander werd net geboren. Zo heeft ze ze allebei alle aandacht kunnen geven.

Vriendin van me heeft ze heel dicht op elkaar. 3 stuks binnen 3 jaar. De jongste maakt de peuterspeelgang van nummer 2 nog mee. Zij geeft aan dat het vermoeiend is, maar wel heerlijk dat ze zo ontzettend lekker met elkaar kunnen spelen.

Nou, ja een hoop verschillende meningen....hoop dat je er iets mee kunt....

En dat de eerste zwangerschap niets zegt over de tweede, dat kan ik je wel meegeven. Het is nu heel anders dan bij Fleur. Ik ben meer moe en heb het idee dat het dus zwaarder is....
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:40:38 #3
144251 anneVi
... die van ChrisVi, ja.
pi_41131460
We hadden er gewoon zin in, echt overwegingen hadden we niet.

Wijsheid achteraf: er zit 2,5 jaar tussen, de oudste was toen net een beetje zelfstandig. Al even uit de (katoenen) luiers, kon zelf trap lopen, dat soort dingen. Dan wordt het allemaal al gemakkelijker met de verzorging van de baby.

Waar je inderdaad wel rekening mee moet houden is dat je én je zwangerschap aan je lijf hebt, én een kindje wat toch de nodige zorg en aandacht nodig heeft. En die niet opzij geschoffeld kan worden omdat jij moe, misselijk of weet ik wat bent.
Voordeel: gezellig samen hartje luisteren bij de controle

Succes met dubben!
  donderdag 24 augustus 2006 @ 16:05:36 #4
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41132263
wij hebben ervoor gekozen om ze kort achter elkaar te hebben (17 maanden verschil), met dan in het vooruitzicht dat ze straks ook iets aan elkaar hebben qua spelen en zo.
wel lekker druk in huis en best een hoop gesjouw, maar het is de moeite waard
pi_41132530
Ik wilde altijd één kind, maar mijn man, die enigkind is, zag dat nooit zitten. Uiteindelijk was ik er ook van overtuigd dat ik 2 kinderen wilde. Nu hebben we een dochter maar het duurde best een tijd om zwanger te raken (pco). Ik weet niet of ik daar nog wel een keer doorheen wil, ookal weet je nu al hoe of wat...

Ik ga ook volgende week met een drie-jarige studie beginnen dus so wie so binnen die tijd willen we het niet. Daarna kijken we wel. Myhron zit dan ook net op school, dus misschien komt dat juist wel goed uit. Alleen ben ik tegen die tijd ook 35 en houd me dat misschien weer tegen...
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_41132896
Onze meiden schelen 2 jaar met elkaar en dat vind ik echt ideaal, maar goed ik weet natuurlijk ook niet beter Jillian was 1 jaar toen we pas echt serieus na gingen denken over een tweede kindje. Ik wilde Jillian alle aandacht kunnen geven in haar eerste levensjaar en ook voor mezelf leek het me praktischer als Jillian al kon lopen en wat meer zelfstandig was als er een tweede kindje bij zou komen. Ik wilde het eerste jaar met Jillian ook heel bewust meemaken en ik voelde me meteen een soort van schuldig als ik aan een 2e dacht, wat natuurlijk onzin is, maar ik was gewoon zo bezig met haar dat eerste jaar en alles leek alleen om haar te draaien. Wij hebben dan ook behoorlijk getwijfeld, ons leven met één kind was al zo geweldig leuk en het kon vast niet nóg leuker worden, nou mooi wel dus!
  donderdag 24 augustus 2006 @ 16:45:18 #7
35189 Troel
scherp en bot
pi_41133629
Ook al heb je het idee dat je kinderen snel na elkaar wilt hebben, zelfs dan moet het maar lukken. Ik zou me dus niet doodstaren op hoeveel tijd je tussen de kids wil hebben zitten, maar als je van jezelf weet dat je nog een kindje wilt, er gewoon meteen voor gaan.

Dat je eventueel kiest om te wachten omdat je meer zekerheid wilt hebben met banen, studies, geld en dergelijke, tuurlijk, dat is niet gek, maar ga niet wachten omdat je zoveel tijd tussen kinderen wilt hebben zitten, want dat heb je niet zelf in de hand.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_41135421
Wij hebben dus straks drie kinderen die alledrie een jaar of minder van elkaar verschillen. Ik moet zeggen dat het erg vermoeiend is, zeker de tijd dat ik zwanger ben en voor de andere(n) moet zorgen. Maar tegelijkertijd vind ik het ook erg leuk om ze samen te zien spelen en naar elkaar lachen en zwaaien als ze elkaar zien. Noa is dól op haar kleine zusje (ook al vindt ze haar af en toe ook best lastig hoor) en ze is niet jaloers geweest toen Emma geboren is. Eigenlijk begint het nu pas dat ze Emma soms irritant of lastig vindt, omdat ze natuurlijk nu in haar 'speelwereldje' komt en soms dingen afpakt waar Noa net mee aan het spelen was.

Ik denk dat ik er een volgende keer nét iets meer tijd tussen wil hebben (we willen meer dan drie kinderen dus we hebben nog een kans ) omdat het toch wel jammer is dat het zoveel van je lichaam vergt. Gelukkig hebben de kinderen er niet van te lijden omdat ik overdag zo actief mogelijk ben en 's avonds echt ga uitrusten.
pi_41135709
Ik heb altijd een gezegd dat ik twee kinderen wilde. Mij valt het moederschap van Merlijn best tegen. Merlijn is een erg druk kindje en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven. Door velen wordt hij ook gezien als een ventje dat continu aandacht nodig heeft en zicht op bepaalde mensen moet hebben wil hij tevreden zijn en blijven. Verder is het natuurlijk een goedlachs kereltje. Jammer alleen dus dat hij zo druk is en dat is voor mij de reden om er waarschijnlijk meer dan twee jaar tussen te hebben zitten. Ik wil dat Merlijn wat zelfstandiger is als er een brusje bij komt. Vooral dus voor mijn gemoedsrust. Eigenlijk had ik Merlijn en een brusje liever dichter bijelkaar gehad, maar dat zie ik nu niet meer zitten. Misschien dat de gedachte voor een tweede volgend jaar serieuzer wordt maar wanneer ik het door ga zetten weet ik niet.
pi_41136140
Ik wil zeker nog een 2e kindje (en misschien nog een 3e en een 4e, maar dat zien we dan wel weer ). Maar ik heb er liever wat meer tijd tussen zitten. Het lijkt me gewoon praktischer dat Noah al goed kan lopen (ook langere stukken zodat we geen duo-kinderwagen hoeven aan te schaffen bijv), zindelijk is, en meer dingen begrijpt. Daarnaast vond ik de babytijd best een heftige en intensieve tijd, en heeft Noah erg last van krampjes gehad. Aan de ene kant rammelt het al aardig voor een 2e, maar tegelijkertijd zie ik ook wel weer ertegenop.

Het argument dat als 2 kinderen weinig schelen ze meer aan elkaar hebben, is ook maar afwachten. Misschien botsen de karakters wel zo dat ze helemaal niet zoveel aan elkaar hebben. En mijn zus en ik schelen 3,5 jaar en hebben ook veel gespeeld samen.

Troel, tuurlijk kun je het niet op de dag af precies plannen, maar of je er 1 jaar tussen wil of 3 jaar is wel een verschil natuurlijk. En als je denkt een jaar of 2 verschil lijkt me wel mooi zul je heus niet de balen ervan hebben als dat een paar maanden meer worden.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_41136227
mijn broer en ik schelen net een jaar en ik moet zeggen dat het contact met hem nou nooit echt leuk geweest is. mijn andere broertje is 12 jaar jonger dan ik en daar heb ik de grootste lol mee. mijn eigen kinderen schelen 7 jaar met elkaar en zijn twee handen op één buik. voor mij zelf vond ik het leeftijdsverschil van mijn kids wel lekker. je hebt niet de zorg voor twee kleintjes tegelijkertijd.
pi_41136438
Inderdaad, dat ''minder leeftijdsverschil dus leuker voor het andere kind" gaat echt niet altijd op.
Ik ken juist veel andere verhalen van veel geruzie, strijd onderling en op latere leeftijd weer ruzie om vriendjes en elkaars kleding jatten enzo.
Ik ben bijna 5 jaar ouder dan mijn zusje (bewust) en wij kunnen juist weer heel goed met elkaar, en ik heb het ook wel redelijk bewust meegemaakt dat ik een zusje ging krijgen.
Gependeld
3 kinderen/1 kind, meisje/3 kinderen totaal, meisje, meisje, jongen/
april 2009 en het word een jongen
pi_41136756
Wij willen ook nog wel een tweede, maar voorlopig nog niet... Willen eerst voor 100% van Amber gaan genieten. Daarnaast moeten we eerste een ander huis hebben (groter en met tuin of plaatst want ik word nu al gestoord van die 2 trappen op en af). De financiele situatie moet er naarzijn en het moet natuurlijk ook nog lukken...

Vind een jaartje of 3 ertussen wel mooi.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_41139527
Het is alweer een tijdje terug, maar ik heb eerst een dochter gekregen en zij was een baby die veel ziek was en veel huilde. Het putte mijn man en mij het eerste jaar heel erg uit, we leken wel zombies. Wij hadden geen behoefte aan meer kinderen. Op een gegeven moment wilde ik toch weer graag een kindje maar mijn man zag het helemaal niet zitten. Bang voor weer die nachten opzitten, slaapgebrek en je ellendig voelen. Na lang praten, toch besloten voor nog een kind. Toen ik 3 maanden zwanger was vond ik mezelf zo opvallend dik, dat ik de dokter om een onderzoek had gevraagd. Wat ik al vermoedde bleek juist, een tweeling! Mijn man verkeerde in een shock toestand of zoiets, ik weet nog niet hoe we thuis zijn gekomen vanaf het ziekenhuis. Gelukkig herstelde hij zich van de schrik en kon hij nog enige maanden wennen aan het idee. Er zit 7 jaar tussen zus en broertjes en iedereen is heel blij met ze. Vader nog het meest, want hij neemt de mannen altijd mee vissen en naar motorsportevenementen.
pi_41139864
Icicle, ik denk dat het bijna hetzelfde is wanneer je voor een 1e wil gaan... Het komt toch nooit goed uit, want je wil dit en dat nog. Wat ik wil zeggen is, dat ik niet geloof in een ideale leeftijd tussen de kindjes. Ik denk dat het eerder gaat of dat het klikt tussen de kindjes wat iets "ideaal" maakt.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 20:14:09 #16
147338 miss_schaapje
schaapjes zijn lief..
pi_41139890
wachten tot merlijn 2 jaar is
miss_schaapje
  donderdag 24 augustus 2006 @ 20:17:25 #17
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_41140015
En zus mag niet mee naar die 'stoere' dingen, woniya?
  donderdag 24 augustus 2006 @ 20:19:24 #18
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_41140106
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 20:13 schreef Stiekemurd het volgende:
Icicle, ik denk dat het bijna hetzelfde is wanneer je voor een 1e wil gaan... Het komt toch nooit goed uit, want je wil dit en dat nog. Wat ik wil zeggen is, dat ik niet geloof in een ideale leeftijd tussen de kindjes. Ik denk dat het eerder gaat of dat het klikt tussen de kindjes wat iets "ideaal" maakt.
Dat denk ik ook. Het gaat erom of de karakters matchen, niet of 't leeftijdsverschil ideaal is. En daar heb je dus geen invloed op.
pi_41140350
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 20:19 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Het gaat erom of de karakters matchen, niet of 't leeftijdsverschil ideaal is. En daar heb je dus geen invloed op.
Dat denk ik ook, mijn broer en ik schelen bijna 6 jaar en kunnen hartstikke goed met elkaar overweg. Ok, vroeger niet zo, maar dat was denk ik niet anders geweest als we minder hadden gescheeld.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_41140746
Ik zelf vind het kort op elkaar net als Bo en Jans (1 jaar en 8 maanden) best heel erg pittig. Als ik het voor het zeggen had zou ik er meer tussen hebben laten zitten (Ons advies was ivm de endometriose om het binnen een jaar weer te proberen ivm grotere kansen)
Toen Jans baby was, was Bo zelf nog zo piepklein en had ik er nog veel meer voor haar willen zijn. En ook meer voor Jans als baby. Die moest maar uit dr slaapjes mee om bv Bo naar de peuterspeelzaal of school te brengen enzo. Dat viel me voor hun heel erg tegen. Voor mezelf viel het tegen dat ik maar 2 ogen en 2 handen had en het daar maar mee moest doen

De leuke dingen zijn dat ze dus wel dat ze er zo voor elkaar zijn
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_41142506
Oeh leuk, veel reacties! Dankejwel
Ik zal proberen op iedereen even te reageren..

@chacama
Hm.. wachten totdat de eerste naar school gaat lijkt me ook wel fijn, in verband met de tijd die je dan tóch aan de baby kunt besteden. Maar 4 jaar..
Ik heb zelf 3 zusjes. Mijn ouders hadden hun 2e kindje graag snel na mij gehad, maar helaas duurde het iets langer. Mijn moeder was nét 'aan het dokteren' toen ze toch zwanger raakte. Er zit nu bijna 3 jaar tussen. Ik heb vroeger nauwelijks met haar samen gespeeld. Als ik een spelletje kon doen, was zij daar nog te jong voor. Bovendien kwam zusje 2 al 1,5 jaar na zusje 1. Zij speelden wel altijd met elkaar. Weer bijna 3 jaar daarna kwam de laatste, zusje 3. Zij was voor ons 3en dus altijd 'het kleine zusje' waar we allemaal mee speelden.
Nu was ik misschien een kind wat liever alleen speelde, of gewoon andere interesses had. Maar ik kan me voorstellen dat mijn moeder het liever anders had gezien.
Tegenwoordig spelen we weer heel lief samen hoor

Mijn schoonmoeder heeft ook 3 jongens in 3 jaar. Als ik haar moet geloven was dat echt ideaal

@AnneVi
Een tweede zwangerschap zal in die zin zeker anders zijn ja! Je hebt dan geen tijd om een dutje te doen. En dat laatste is ook waar ja, ik kan me nog goed herinneren dat ik met mijn moeder naar de verloskundige ging. Waardevolle herinneringen zijn dat nu

@Igraine
Leeftijd en studie, dat zijn inderdaad ook nog een paar goede overwegingspunten. Maar gelukkig mag ik die hier doorstrepen

@Meaghan
Mooi omschreven allemaal! Ik kan me wel vinden in wat je schrijft. Op dit moment geniet ik voor de volle 100% en maak alles heel bewust mee. Dat zou toch anders zijn wanneer ik binnen nu en een paar maanden weer zwanger zou zijn. Bovendien weet ik niet eens of heel het zaakje weer werkt haha, bv hé..

@Troel
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar het punt zou dan bij mij zijn: wil ik zo snel al een tweede? Want stel dat het meteen raak is..
pi_41142918
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 20:17 schreef Spuuglokje het volgende:
En zus mag niet mee naar die 'stoere' dingen, woniya?
Jazeker! Ze deed altijd veel met haar vader..Maar zij heeft nu een vriend dus ze gaat liever met hem stappen dan met haar pa vissen
pi_41143198
@Suzanna
Ook nog een punt inderdaad.. je lichaam. Dat moet het ook maar allemaal aan kunnen! Nu precies een jaar geleden raakte ik zwanger. Maar ik merk dat mijn lichaam nog steeds met de zwangerschap bezig is. Mijn haar valt nu pas uit bijvoorbeeld.

@Randa
Dat scheelt ook heel veel ja, hoe je eerste kindje is. Ik kan me voorstellen dat je nu niet aan een tweede denkt wanneer (jouw) Merlijn zoveel aandacht nodig heeft. (mijn) Merlijn eist nog gewoon de standaard baby-aandacht, wat nu langzaam gaat veranderen. Dan pas kan ik daar meer over zeggen. Tot nu toe was hij vrij makkelijk. Slaapt en eet goed enzo.

@Texelonia
Oh ja, een duo-wagen

@Mevrouw_korn, kit_bit en Wonya
Ik vond het ook erg leuk om op 7 jarige leeftijd nog een zusje te krijgen. Kan het me ook nog goed herinneren. Wat dat betreft is zo'n leeftijdverschil wel fijn. Helaas wil mijn man toch echt zo lang niet meer wachten, hij is AL 34 (zegt hij dan)

@Stiekemurd, Spuuglokje en Igraine
Of de karakters matchen is inderdaad afwachten.. Maar waar ik bij een leeftijdverschil als eerste aan denk zijn meer de praktische zaken zoals het al dan niet kunnen lopen, zindelijk zijn enzovoorts.
Ik ben niet iemand die 'eerst het leven op orde moet hebben' in de zin van baan, huis, financien. Mijn geluk wil ik niet van die dingen laten afhangen. Het item 'Leven op orde' had ik dus ook al doorgestreept

@Jessie
Oh ja! Ik heb inderdaad maar twee handen! Dat is iets wat ik nú al zo vaak denk haha!

(Dit was het voor zover)
  donderdag 24 augustus 2006 @ 21:42:38 #24
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_41143411
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 21:28 schreef woniya het volgende:

[..]

Jazeker! Ze deed altijd veel met haar vader..Maar zij heeft nu een vriend dus ze gaat liever met hem stappen dan met haar pa vissen
Okee, dan heb ik niks gezegd Ik dacht dat ze een jaar of 5 en 12 waren..
pi_41144165
Ja ik denk dat de leeftijd tussen brusjes niet zo heel veel uitmaakt. Het is zowieso veel meer werk met 2 kinderen. Waar wij niet heel erg op hadden gerekend was de jaloezie die er speelde bij onze oudste vandaan. En ik had er graag meer voor Josh willen zijn. En idem ook voor Chantel. Een beetje hetzelfde gevoel als Jessie beschrijft. Je hebt maar 2 handen en 2 ogen.

Maar goed, ze lachen en gillen en rennen in het rond. En daar geniet ik nu heel erg van. Ze hebben echt vaak de grootste pret. Dat maakt me heel erg trots En er zit zo'n anderhalf jaar tussen die 2. Ze spelen ook allebei met hetzelfde speelgoed. Broertje komt voor zusje op als ze op het kdv zitten.

Het enige nadeel vond ik van de tweede keer zwanger zijn dat ik me zo verdraaide moe voelde en veel bekken klachten had, mijn lichaam was nog niet goed ontzwangerd van de eerste en toen was ik al zwanger van de tweede. En vooral de laatste 10 weken kon ik niet veel. Balen en jammer ook voor Joshua. De tijd dat ze ongeveer van 9 maanden tot 1,5 jaar oud zijn, vind ik echt heel leuk en dat is me een beetje voorbij gegaan bij Joshua.

En als ze zo kort achter elkaar zitten wil niet zeggen dat je de middag slaapjes samen kan timen Onze kleine meid slaapt s'nachts heel goed, maar overdags is ze heel lang een ramp geweest. En vaak sliep ze ook eerder dan Joshua. Dus dan heb je s'middags niet echt een rust moment wat wel eens welkom is met 2 van die kleine ukken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')