Ik denk persoonlijk dat juist de mensen die van zichzelf hardop durven te zeggen dat ze slim zijn met een niet al te hoog IQ gezegend zijn.
Namelijk mensen met een hoog intelligentieniveau zijn zichzelf bewuster van de dingen waarin ze nog tekortschieten en zullen niet zo snel tevreden met zichzelf zijn als minder intelligente mensen.
Ik heb persoonlijk bij mensen die echt hardop durven te zeggen dat ze intelligent zijn altijd het idee dat ze juist erg onwetend zijn omdat ze zelf hun eigen manco's niet kunnen ontdekken en zich hierin nooit zullen ontwikkelen.
Echter een intelligent persoon ziet deze sneller en zal zich steeds verder hierop kunnen ontwikkelen.
Maar diegene zal nooit hardop uitspreken intelligent te zijn omdat diegene heel goed inziet nooit perfect te kunnen worden.
Dit is mijn stelling, graag meer meningen hierover?
quote:Ik ben het absoluut niet met je eens, en wel om datgenen wat ik even donker heb gemaakt in je quote. Jij stelt intelligentie gelijk met perfectie. En dat lijkt me niet juist.
Op zaterdag 29 december 2001 22:17 schreef GaMbiNo het volgende:
Stelling: mensen die denken zwaar intelligent te zijn, zijn dom.Ik denk persoonlijk dat juist de mensen die van zichzelf hardop durven te zeggen dat ze slim zijn met een niet al te hoog IQ gezegend zijn.
Namelijk mensen met een hoog intelligentieniveau zijn zichzelf bewuster van de dingen waarin ze nog tekortschieten en zullen niet zo snel tevreden met zichzelf zijn als minder intelligente mensen.
Ik heb persoonlijk bij mensen die echt hardop durven te zeggen dat ze intelligent zijn altijd het idee dat ze juist erg onwetend zijn omdat ze zelf hun eigen manco's niet kunnen ontdekken en zich hierin nooit zullen ontwikkelen.
Echter een intelligent persoon ziet deze sneller en zal zich steeds verder hierop kunnen ontwikkelen.
Maar diegene zal nooit hardop uitspreken intelligent te zijn omdat diegene heel goed inziet nooit perfect te kunnen worden.Dit is mijn stelling, graag meer meningen hierover?
Ik kan van mezelf zeggen dat ik aardig intelligent ben maar zeker niet perfect. Die twee dingen zijn mijns inziens niet met elkaar te vergelijken, naast intelligentie zijn er meer dingen: hoe ga je om met andere mensen, hoe kun je je invoelen in andere mensen, hoe kom je voor jezelf op. Al deze punten hebben niets met intelligentie maar met opvoeding en zelfontplooiing te maken.
Ik denk zelfs dat het helemaal niet slecht is om uit te komen voor het feit dat je intelligent bent, het is geen schande hoor!
quote:Oké maar ben je het er dan niet helemaal mee eens of helemaal niet?
Op zaterdag 29 december 2001 22:27 schreef sjak het volgende:[..]
Ik ben het absoluut niet met je eens, en wel om datgenen wat ik even donker heb gemaakt in je quote. Jij stelt intelligentie gelijk met perfectie. En dat lijkt me niet juist.
Ik kan van mezelf zeggen dat ik aardig intelligent ben maar zeker niet perfect. Die twee dingen zijn mijns inziens niet met elkaar te vergelijken, naast intelligentie zijn er meer dingen: hoe ga je om met andere mensen, hoe kun je je invoelen in andere mensen, hoe kom je voor jezelf op. Al deze punten hebben niets met intelligentie maar met opvoeding en zelfontplooiing te maken.
Ik denk zelfs dat het helemaal niet slecht is om uit te komen voor het feit dat je intelligent bent, het is geen schande hoor!
Ik denk dat je kwaliteiten om in te voelen in andere mensen en je sociale kwaliteiten wel degelijk iets met intelligentie te maken hebben.
Maar er komt idd. ook een stuk ervaring bij kijken.
En het was idd. fout om intelligentie met perfectie te vergelijken alhoewel er toch een soort van perfecte intelligentie moet bestaan?
IMHO zal misschien geen enkel levend wezen heirover beschikken maar het zou theoretisch toch moeten kunnen bestaan lijkt mij.
Graag meer meningen, voor of tegen..
quote:Inderdaad! Valse bescheidenheid is een slechte eigenschap.
Op zaterdag 29 december 2001 22:27 schreef sjak het volgende:
quote:Ik denk juist dat bovenstaand zeer weinig met intelligentie te maken heeft. Zeer intelligente mensen missen meestal het vermogen zich in anderen in te leven en zijn sociale horken.
Op zaterdag 29 december 2001 23:04 schreef GaMbiNo het volgende:[..]
Ik denk dat je kwaliteiten om in te voelen in andere mensen en je sociale kwaliteiten wel degelijk iets met intelligentie te maken hebben.
Maar er komt idd. ook een stuk ervaring bij kijken.
quote:Een hoog IQ en krankzinnigheid liggen heel dicht tegen elkaar aan.
En het was idd. fout om intelligentie met perfectie te vergelijken alhoewel er toch een soort van perfecte intelligentie moet bestaan?
IMHO zal misschien geen enkel levend wezen heirover beschikken maar het zou theoretisch toch moeten kunnen bestaan lijkt mij.
Persoonlijk denk ik dat intelligentie te maken heeft met zelf oplossingen zoeken voor bepaalde probleemstellingen.
Dat kan van alles zijn. Dat kunnen ingewikkelde natuurkundige stellingen zijn, maar ook bv een manier vinden om zonder de nodige hulpmiddelen een kraan te repareren.
"Goed kunnen leren" heeft volgens mij niets met intelligentie te maken maar meer met "een goed geheugen hebben".....alles staat immers in boeken; je hoeft het alleen te herhalen.
Het ligt eraan wat je met dat "geleerde" gaat doen....blijf je hangen in de boeken of ga je er zelf nog iets aan toevoegen/onderzoeken....?
Iemand zonder enige schoolopleiding kan een stuk intelligenter zijn iemand met 10 dr titels.
quote:"De mensen die denken zwaar dik te zijn, zijn broodmager."
Stelling: mensen die denken zwaar intelligent te zijn, zijn dom.
quote:Want waarlijk intelligente mensen hebben stuk voor stuk een gebrek aan zelfkennis.
Ik denk persoonlijk dat juist de mensen die van zichzelf hardop durven te zeggen dat ze slim zijn met een niet al te hoog IQ gezegend zijn.
quote:Natuurlijk, want echt intelligente mensen hebben door dat je het beste af bent als je je constant zorgen maakt over of je wel slim genoeg bent.
quote:Inderdaad, zoals met alle mensen die hardop durven te zeggen wat ze denken.
quote:En dus hoeft hij zich er ook geen zorgen over te maken dat hij alleen zijn ego maar oppoetst als hij denkt genialiteit en bescheidenheid in dezelfde persoon te verenigen.
Maar diegene zal nooit hardop uitspreken intelligent te zijn omdat diegene heel goed inziet nooit perfect te kunnen worden.
quote:Nee.
Op zaterdag 29 december 2001 23:04 schreef GaMbiNo het volgende:
Ik denk dat je in het leven meer hebt aan wijsheid, daar zit veel meer in.
En ik denk dat "wijzere" mensen van zichzelf weten dat ze eigelijk niets weten, en ook niet doen alsof ze alles weten.
quote:wie ben iq
Op zondag 30 december 2001 00:21 schreef Koekepan het volgende:
Want waarlijk intelligente mensen hebben stuk voor stuk een gebrek aan zelfkennis.
zou een ezel eigenlijk beseffen wat een steen is?
quote:Nee. Doe jij dat wel dan?
Op zondag 30 december 2001 02:15 schreef trifling het volgende:
zou een ezel eigenlijk beseffen wat een steen is?
quote:Betere tests doen.
Op zondag 30 december 2001 02:41 schreef RagNaroK het volgende:
Intelligentie is het verstandelijke vermogen om te denken.
Ik vind "IQ" een waardeloose aanduiding. Ik heb zelf 2 IQ tests gedaan, de eerste gaf 90 aan de andere (3 maanden daarna) over de 140 dus wat moet ik nu doen? een gemiddelde eruit halen ofzo?
quote:als het over intelligentie gaat schieten me alleen maar vragen te binnen
Op zondag 30 december 2001 02:30 schreef Koekepan het volgende:
Nee. Doe jij dat wel dan?
geen antwoorden
en jij?
quote:Ik heb datzelfde gevoel eigenlijk...
Op zondag 30 december 2001 11:57 schreef trifling het volgende:[..]
als het over intelligentie gaat schieten me alleen maar vragen te binnen
geen antwoorden
en jij?
Ik ben ook niet zo overtuigd van mijn stelling meer...
Maar wanneer is iemand dan echt intelligent??
quote:Met een beetje oefening is het halen van een hoge uitslag in IQ tests te verwezenlijken.
Op zondag 30 december 2001 02:41 schreef RagNaroK het volgende:
Intelligentie is het verstandelijke vermogen om te denken.
Ik vind "IQ" een waardeloose aanduiding. Ik heb zelf 2 IQ tests gedaan, de eerste gaf 90 aan de andere (3 maanden daarna) over de 140 dus wat moet ik nu doen? een gemiddelde eruit halen ofzo?
Intelligentie is volgens mij o.a. het leggen van verbanden (nee, niet die uit de EHBO kistjes), adequaat handelen, situaties snel overzien.
Kennis is geen intelligentie, hoewel een intelligent persoon meestal wel een behoefte aan het vergaren van kennis heeft als gevolg van een brede interesse.
Tegenwoordig wordt trouwens een goed ontwikkeld EQ vaak waardevoller geacht.
quote:ben het met je eens. Moet ook ineens denken aan moeders die hardop over hun grut lopen te verkondigen dat ze zo intelligent zijn, terwijl dat in 90% van de gevallen zwaar tegenvalt...
Stelling: mensen die denken zwaar intelligent te zijn, zijn dom.Ik denk persoonlijk dat juist de mensen die van zichzelf hardop durven te zeggen dat ze slim zijn met een niet al te hoog IQ gezegend zijn.
Maar diegene zal nooit hardop uitspreken intelligent te zijn omdat diegene heel goed inziet nooit perfect te kunnen worden.Dit is mijn stelling, graag meer meningen hierover?
quote:Dat is heel iets anders dan wanneer mensen dat zelf zeggen.
Op zondag 30 december 2001 15:24 schreef SEMTEX het volgende:[..]
ben het met je eens. Moet ook ineens denken aan moeders die hardop over hun grut lopen te verkondigen dat ze zo intelligent zijn, terwijl dat in 90% van de gevallen zwaar tegenvalt...
Intelligentie quotiėnt volgens Binet is een statistische methode om de verhouding tussen 100 x de mentale leeftijd en de kalenderleeftijd te bepalen. (Dus hoeveel keer slimmer is een bepaald kind in verhouding tot leeftijdsgenoten: voorbeeld mentale leeftijd/kalenderleeftijd is 12/10 x 100 = I. Q. van 120. Tegenwoordig gaat men uit van een andere definitie: intelligentie is een normaal verdeelde grootheid (Gauss) met een standaarddeviatie van 15.)
L. M. Terman op de Stanford universiteit verbeterde de test (vandaar Stanford-Binet) met als oogmerk te bepalen welke groepen (dus niet individuen als zodanig) een nuttige bijdrage aan de samenleving zouden kunnen leveren en welke groepen haar tot last zouden zijn. De dommen waren potentiėle misdadigers en deze dienden d.m.v. eugenetica zo klein mogelijk gehouden te worden. En inderdaad ging de Amerikaanse overheid wat betreft eugenitica dusdanig voortvarend aan de slag dat Onkel Adi er nog een puntje aan had kunnen zuigen. Op latere leeftijd kwam Terman terug op zijn veelal met grote zekerheid geponeerde stellingen m.b.t. de intelligentie van groepen. Vooral het Amerikaanse leger heeft gebruik gemaakt van de Stanford-Binet-test om recruten te testen en zo is het balletje verder gerold. Ook immigranten werden op zeker moment getest. Hier kwam uit naar voren dat immigranten uit Engelssprekende gebieden en 'Holland' de hoogste I. Q.'s leverden. Dat dit goeddeels ook een taalkwestie was en dat bekendheid met de Amerikaanse cultuur er ook toedeed, dat kwam bij de heren onderzoekers niet op. 83 % van de Joodse en 87% van de Russische immigranten bleken volgens de test 'zwakzinnig' te zijn... Hiermee werd de tegenwoordig nog steeds af en toe oplaaiende discussie over 'intelligentie en ras' geintroduceerd.
Tegenwoordig breekt het besef door dat er meerdere soorten van intelligentie bestaan en hiermee verliest het belang van het meten van alleen de analytische intelligentie langzaam terrein. Vormen van intelligentie die erkend worden:
- Taalkundig.
- Logisch/mathematisch.
- Muzikaal.
- Ruimtelijk.
- Kinetisch/motorisch.
- Intrapersoonlijk.
- Interpersoonlijk.
- Natuurlijk/ begrip voor natuur.
- Existentieel.
Een hoog I. Q. derhalve voorspelt absoluut niets. Waarom je zo druk maken over iets dat nagenoeg niets voorspelt...?
[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 30-12-2001 15:49]
quote:Hmmm dit is wel een mooie filosofie want eigenlijk valt hiermee (zeker als je nog een paar vormen toevoegd) het verschil tussen IQ en EQ (haat die termen maar voor het gemak gebruik is ze hier ff) weg naar mijn mening, waarom zou je iemand die analytisch goed is intelligent noemen en iemand die goed kan communiceren niet?
Tegenwoordig breekt het besef door dat er meerdere soorten van intelligentie bestaan en hiermee verliest het belang van het meten van alleen de analytische intelligentie langzaam terrein. Vormen van intelligentie die erkend worden:
- Taalkundig.
- Logisch/mathematisch.
- Muzikaal.
- Ruimtelijk.
- Kinetisch/motorisch.
- Intrapersoonlijk.
- Interpersoonlijk.
- Natuurlijk/ begrip voor natuur.
- Existentieel
quote:Exactly my point...
Op zondag 30 december 2001 15:59 schreef roelio het volgende:[..]
Hmmm dit is wel een mooie filosofie want eigenlijk valt hiermee (zeker als je nog een paar vormen toevoegd) het verschil tussen IQ en EQ (haat die termen maar voor het gemak gebruik is ze hier ff) weg naar mijn mening, waarom zou je iemand die analytisch goed is intelligent noemen en iemand die goed kan communiceren niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |