abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41070373
weet iemand wat de minimale temperatuur is voor het open water zwemmen?

ik ben namelijk beetje een mietje wat kou betreft en ik moet straks gaan zwemmen in water van 20 graden.

nou kan ik een wetsuit lenen om in te zwemmen, maar dan moet ik 60km heen en weer rijden om er één te krijgen. ik heb nog nooit in een wetsuit gezwommen.

nou is mijn vraag dus (en ik ben dus een koukleum!) is het nuttig om heen en weer te gaan rijden voor dat wetsuit bij deze watertemperatuur? en zwemt dat fijn zo'n wetsuit?
pi_41072224
wel iets gevonden, maar nou weet ik nog steeds niet hoe dat nou zwemt zo'n wetsuit en hoe erg een verhoogde kans op hart prikkelbaarheid is. Anyone??
quote:
onder de 32 graden Celsius —> HF lager onder andere door haarvaten vernauwing.
Het hart krijgt te maken met toename van het bloedaanbod (hartwet van Frank Starling). Als de hartspier wordt uitgerekt zal de hartslag langzamer worden, maar de kracht toenemen.
onder de 20 graden Celsius —> Verhoogde hartprikkelbaarheid.
onder de 15 graden Celsius —> Kans op hartritme stoornissen.
Warm zwemmen lukt niet in koud water, namelijk de warmteafgifte neemt toe ten gevolge van de toegenomen stroming. (Een gevolg van de zwemactiviteit. De afgifte is veel sterker dan de warmte productie, zodat de lichaamstemperatuur daalt. Vandaar dat recreatieve prestatietochten slechts gehouden mogen worden in water met een minimum temperatuur van 16 graden Celsius bij tochten van 500 meter of minder en 18 graden Celsius bij tochten die langer zijn dan 500 meter. Zwem- en springwedstrijden kunnen slechts plaats vinden bij een watertemperatuur van tenminste 15 graden Celsius. De minimum watertemperatuur bij schoonspring- en kunstzwemwedstrijden is 18 graden Celsius.
boven de 35 graden Celsius —> HF hoger, dat wil zeggen HF stijgt in warm water.
Opmerking: De thermo-neutrale-watertemperatuur ligt circa 10 graden Celsius onder de lichaamstemperatuur.
pi_41072360
Zwemmen met zo'n wetsuit kan best hoor
Heb er ooit mee in de Maas gezwommen. Je voelt niks van zo'n pak.
pi_41079871
Maar je kan je afvragen of dat nodig is. 20 graden is niet echt koud, de noordzee is op dit moment 19 graden, en dat vonden genoeg mensen in juli erg prettig. Hangt dus ook van het weer af. Verder: Zorg dat je een beetje indraait (op de kant dus) van tevoren, zet een badmuts op (voor het grootste gedeelte koel je af via je hoofd!).
  woensdag 23 augustus 2006 @ 07:44:40 #5
43276 Scighera
Ironman: Anything is possibl
pi_41084479
hangt ook van de duur af; heb 1000m in 17 graden water gezwommen zonder wetsuit.

komende zaterdagochtend zwem ik echer wel met wetsuit (4000m in het gooimeer ivm Almere Triathlon, EK agegroup) watertemperatuur zal daar 18~19 graden.
Onder de 16 graden is wetsuit verplicht bij wedstrijden.
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
pi_41105529
ah die wedstrijd doe ik dus ook aan mee, alleen dan iets minder ver, dus als jij als ervaren koudwaterzwemmert een wetsuit draagt moet ik dat ook maar doen volgens mij...

ik doe mee met de tripleplay
pi_41105557
ik had alleen gehoord dat het water twintig graden was, maar dat is dus niet zo?
  woensdag 23 augustus 2006 @ 23:05:42 #8
43276 Scighera
pi_41112100
nou; 20 vind ik erg enthousiast; reken maar op een graad of 18. het buitenbad hier zat op 17.5 graden vanochtend

nou ik eerlijk zeggen ;watertemp zal mij een zorg wezen; als er maar geen water uit de hemel komt

ben jij er trouwens ook vrijdag? briefing en bike-check in?

mijn msn is btw scighera_@hotmail.com
pi_41153572
Ik ben er vandaag alleen even om mijn wetsuit op te halen. iemand anders van mijn team doet de rest.
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 18:59:43 #10
43276 Scighera
pi_41171702
alvast een visuele preview wat er zoal aan fietsen aanwezig is

in de trein op de heenweg; beetje vochtig nog (n A'dam goot het)

de bike van mij; rainproof de nacht door

de weg richting de 2e wisselzone en finish

Planet-X TT bike met Mavic Cosmic wielen en Carbon-X stuur

Mercury Argon18 met Bontrager TT wielen (Britse Elite Athlete)

Cervelo P2k met ZIPP 999 wielset

Trek ITX 2006; jammer van de goedkope wielen: foute combi; zo'n duur frame en dan die wielen eronder (Britse Agegrouper Athlete)

Trek OCLV - Dura ACe, met op de achtergrond weer een Planet-X TT frame

En weer een Trek ITX (Shimano/Pro disc achter en Mavic Cosmic Carbon 2006 voor)

Cervelo P3c met een prachtige set Stinger90 wiele nvan het Amerikaanse HED.

Amerikaans Quintana Roo - Lucero frame

T1 is nog magertjes gevuld. linksachter, 500m achter dat gebouw is T2 )bike-run transition)

weer een OCLV en een Planet-X

en nog en P3c met ZIpp 909: gemeengoed hier (Britse nationale selectie/ Elite)

Trek ITX met een ZIPP 404 voor en ZIPP 909 achter (Ironman afstand gezien het startnummer)

Old but good: Softride beam frame met Spinergy REV-X wielen (ook voor de Ironman afstand)

Port to hell? de start (vanaf het strand; geen start in het water dus. 3800 of 4000m door het gooimeer

en iets naar links

weer terug naar rechts en inzoomen
pi_41174996
wat een fietsen idd, ik heb toch maar mn nummer enzo al gehaald en mn wetsuit ik weet ook niet of ik het water wel in gedurfd had zonder
  zondag 27 augustus 2006 @ 17:42:00 #12
129684 Perfect-Stranger
kom uit de schaduw
pi_41229024
Er is volgens mij nog geen centraal topic voor triathlons... ??
Hoe is het gegaan bij jullie ??
Ik heb echt gigantisch veel respect voor jullie en iedereen de zulke afstanden doet
Vandaag heb ik zelf pas m'n aller eerste kwartje gedaan.. in Aalsmeer
tijd: 2.24
Ben ik dik tevreden mee aangezien ik 3 weken geleden pas m'n eerste triathlon van m'n leven heb gedaan (1/8 in Leiderdorp)
en loop in de zon
  zondag 27 augustus 2006 @ 17:54:53 #13
43276 Scighera
pi_41229413
ok; geef mij de eer maar om daar en topic over te openen, doe ik vanavond; eerst even een halve marathon lopen

En respect verdien ik niet, Almere was geen succes gisteren, zie het hardlooptopic daarvoor
pi_41230670
Oh maar ik heb ook niet echt getriathlond hoor, alleen maar een stuk gezwommen ervoor, ik deed het met een heel team dan valt het mee.

Het ging trouwens goed, het pak was broodnodig, vond alleen de kanomensen wat vervelend, die zouden de weg wijzen, dat deden ze niet zo hard (of ze wisten gewoon echt niet waar we heen moesten) en toen heb ik een halve kilometer omgezwommen
  zondag 27 augustus 2006 @ 19:35:31 #15
43276 Scighera
pi_41232206
hoezo broodnodig? toen ik in het water lag zat ik sterk te twijvelen of het wel zo nodig was (er zwommen ook een stel de 4000m zonder neo-wetsuit
pi_41238524
zie mijn eerste post, ik ben een koukleum
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')