abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41057361
Hallo,
Ik heb mijn eerste rolletje ontwikkeld van de Minolta X-700. Nu zit er op veel foto's een zwart vlak aan de zijkant. Soms een kleine rand, dan weer de helft of meer dan de helft van de foto, en altijd aan de rechterkant. Waar kan dit aan liggen? Is de lens kapot? Of is het toestel dan kapot?
Bedankt!
pi_41057430
Transport werkt waarschijnlijk niet goed.
pi_41057683
Ok... hmmm... had ik het rolletje er verkeer ingedaan misschien? Of is ie gewoon kapot?
pi_41057928
Kan beide zijn, als je de achterkant open doet zit er een meestal grijs rolletje met tandjes.
Misschien missen er een paar tandjes of heb je het rolleteje er idd niet goed in gedaan.

Probeer even als er geen rolletje inzit of als je doordraait het grijze rolletje ook meegaat, misschien moet je het grijze rolletje een beetje tegenfruk geven maar niet teveel.

[ Bericht 9% gewijzigd door Tha_Flash op 22-08-2006 12:35:39 ]
pi_41058239

Die dus........
pi_41058429
Vraagje, treed die balk op bij alle foto´s of alleen diegene die geflitst zijn?

bij alleen geflitst, dan was je sluitertijd te kort. (afhankelijk van type sluiter 1/125 of 1/60 als max sluitertijd)

En als je niet geflitst hebt, is het belangrijk op je film te kijken.
Zit daar tussen de foto´s een strookje, en ja hoe breed (1 tot 4 mm valt binnen "normaal")
pi_41058471
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 12:45 schreef Duur het volgende:
Vraagje, treed die balk op bij alle foto´s of alleen diegene die geflitst zijn?

bij alleen geflitst, dan was je sluitertijd te kort. (afhankelijk van type sluiter 1/125 of 1/60 als max sluitertijd)

En als je niet geflitst hebt, is het belangrijk op je film te kijken.
Zit daar tussen de foto´s een strookje, en ja hoe breed (1 tot 4 mm valt binnen "normaal")
( maar dan zou de balk van boven moeten zitten, bij de meeste sluiters iig )
pi_41058837
Alvast bedankt voor jullie reacties..

Nee, ik heb op geen van de foto's geflitst. Bij 13 van de 36 opnamen is het allemaal goed gegaan. De rest heeft een balk aan de rechterzijkant die, op de foto, 2 tot wel 10 cm breed is, met een vage overloop naar de foto aan de linkerkant. Het is gebeurd bij verschillende lenzen en ik zie niet een direct verband tussen de zwarte balk en de gebruikte sluitertijd...
pi_41059330
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 12:46 schreef Tha_Flash het volgende:

[..]

( maar dan zou de balk van boven moeten zitten, bij de meeste sluiters iig )
Oudere camera´s hebben vaak een links/rechts sluiter (of andersom)
(ik ken deze niet)

Maar de vrager kan misschien eens kijken als ie geen film in de camera doet of hoe de sluiter gaat.

Maar misschien de belangrijkste vraag, hoe zien de negatieven er uit...
Als het daar namelijk goed opstaat is het een fout van de afdruk centrale, en hoeft hij zich geen zorgen te maken. Want daar worden ook veel fouten gemaakt.

Staat het wel op de negatieven, en heeft ie niet geflitst, en beweegt de sluiter in de richting van de zwarte vlakken, dan is die dus ontregeld/stuk
MAar dat kun je alleen zeggen aan de hand van de negatieven, niet van de afdrukken,, want die worden vaak genoeg verpest door een operateur die niet op zit te letten en liever met zijn collega´s kletst.
pi_41059400
De negatieven zijn ook verkeerd, en ik heb niet gefiltst!
pi_41059602
Hier staat:

"It has a cloth horizontal focal plane shutter."

Wat betekent dat?
pi_41059643
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 13:15 schreef chansnor het volgende:
De negatieven zijn ook verkeerd, en ik heb niet gefiltst!
Dan ben ik bang dat er iets niet goed meer is aan je camera...
Je kunt eventueel nog kijken of er duidelijk losse onderdelen in zitten (zoals de back-plate).
(maar niet met je vingers aan de sluiter zitten, het vet wat achterblijft tast hem aan, en zorgt ervoor dat ie na een tijd niet meer goed werkt.

Ik denk dat repareren duurder zal zijn dan een tweede handse op marktplaats ofzo te scoren.
(de laatste keer dat ik een camera moest laten repareren zat ik al aan 150 gulden voor alleen kijken, en van de week zag ik nog mooie X-700´s op marktplaats staan met een bod/vraagprijs van rond de 50 euro
pi_41059733
Hmmm maar het vreemde is dat er wel een rolltetje inzat van de vorige eigenaar nog, en dat die (ondanks de rare kleuren, omdat het ding er waarschijnlijk al te lang in zat) geen balken heeft. Ik heb dat halve rolletje nog volgeschoten zonder problemen.
pi_41060720
Euhm.

Dat doet mij denken aan een oude cam van mij, daarbleek soms de spoel-vrijgave knop niet goed los te komen (de knop om terugspoelen mogelijk te maken) toen kreeg ik ook allerlei rare framingen...

Ik hoop voor je dat je een oplossing vind, want het is een leuke camera
pi_41061025
Ja, tis een leuk ding! Ben ook erg te spreken over de gelukte foto's. Zit nu nog een rolletje in, die laat ik ontwikkelen. Als hetzelfde probleem zich weer voordoet koop ik een nieuwe body!

Bedankt voor jullie reacties!
  FOK!fotograaf dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:53:50 #16
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_41064064
Informatieve pagina over de Minolta X-700
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 19:01:30 #17
127142 Muk
nu met extra pulp
pi_41069140
als je dan toch op zoek gaat naar een nieuwe body, denk eens aan een x500.
de x500 heeft geen programma mode, maar wel een veel fijnere manual mode, en ze zijn vaak goedkoper.

of een XD7, dat schiet helemaal hemels, maar is wel lomp zwaar, en vaak duur in aanschaf.

(ik schiet zelf met een XD7, een X500 en een XG1)
Op zondag 1 maart 2009 19:55 schreef EchnaDarr het volgende:
En als ik weer heel erg eerlijk ben weet ik niet of ik het nog wel zo prettig vind als hij hier mod blijft. En dan druk ik me nog zacht uit.
pi_41090837
misschien een goed idee... wat is er precies fijner aan de manual mode van de x500?
  woensdag 23 augustus 2006 @ 13:07:07 #19
127142 Muk
nu met extra pulp
pi_41091401
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 12:50 schreef chansnor het volgende:
misschien een goed idee... wat is er precies fijner aan de manual mode van de x500?
de electronica van de x500 is beter verfijnd doordat deze later geïntroduceerd werd.

bij de x500 word de gemeten sluitertijd met een knipperend ledje aangegeven, en de gekozen sluitertijd met een brandend ledje. dit werkt een stuk fijner als steeds naar de bovenkant van je kamera kijken.

nu weet ik niet hoe fijn de programma mode van de x700 werkt, maar ik vind dit heel fijn werken. en het grootste voordeel is dat je door het geknipper de camera nooit per ongeluk op manual laat staan.
En als ik weer heel erg eerlijk ben weet ik niet of ik het nog wel zo prettig vind als hij hier mod blijft. En dan druk ik me nog zacht uit.
pi_41099258
ok, ga ik daar naar op zoek. bedankt!
  woensdag 23 augustus 2006 @ 17:23:11 #21
127142 Muk
nu met extra pulp
pi_41099537
kijk anders eens op www.rokkorfiles.com , daar staan reviews van al het oude spul
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')