Nee, op jou en je mederaders!quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 10:00 schreef Tokay het volgende:
De TT slaat op mevrouw, pyl?
Ik moet lachen!quote:
Nee dat weet ik nietquote:Op dinsdag 22 augustus 2006 09:08 schreef Z het volgende:
[..]
Weet je dan hoe ik er uit zie? Ik heb de Bloc Party van een afstandje gezien. Heb je je vermaakt, en kon je Peaceman een beetje bijhouden?
Zeker, ook dat deed zij.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 10:03 schreef Gellius het volgende:
Zij huwde een vorst?
Niet dat ik weet.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 10:13 schreef Tokay het volgende:
Heb jij deze dame al eens gevraagd, pyl? Ze komt me wel bekend voor, namelijk...![]()
Maar ... eh ... het lijkt wel zo te zijn, want dit is spot on!quote:Mary Stuart?
quote:Maria I (Mary Stuart of Stewart) (8 december 1542 – 8 februari 1587), ook bekend als Mary, Queen of Scots, regeerde over Schotland vanaf 14 december 1542 tot 24 juli 1567. Zij was de dochter van koning Jacobus (James) V Stuart en Marie de Guise. Maria Stuart is misschien de bekendste Schotse monarch, deels vanwege haar tragische levensgeschiedenis.
Gedurende korte tijd was zij gehuwd met Frans II van Frankrijk, en als dusdanig gedurende zeventien maanden koningin van Frankrijk, tot aan de vroegtijdige dood van haar echtgenoot. Op haar 18e was zij al weduwe.
Op 29 juli 1565 trouwde Maria onverwachts met Henry Stuart, Lord Darnley, een afstammeling van koning Hendrik VII van Engeland.
Na de moord op Henry Stuart trouwde Maria met James Hepburn, beter bekend als Bothwell.
Maria I van Schotland wordt soms verward met haar nicht Maria I van Engeland, die ongeveer tegelijkertijd leefde (1516 – 1558), en tegelijkertijd met Mary, Queen of Scots regeerde.
In 1567 werd Maria afgezet door Schotse edellieden en opgevolgd door haar zoon. Na een mislukte opstand vluchtte Maria naar Engeland waar ze aanvankelijk als eregast werd onthaald. Als katholieke nicht van de protestantse koningin Elisabeth I van Engeland maakte ze echter aanspraak op de Engelse troon. Katholieken vestigden hun hoop op Maria als de rechtmatige erfgename van de troon en de Schotse koningin werd aldus een bedreiging voor Elisabeth. Maria was bijna twintig jaar lang opgesloten in het afgelegen kasteel Fotheringhay. In 1587 werd haar naam genoemd in het Babington plot (een plan om Elisabeth te vermoorden en te vervangen door Maria). Of Maria daar werkelijk bij betrokken was is onduidelijk. Er wordt algemeen aangenomen dat zij is geslachtofferd door de protestantse regering. Na een schijnproces werd zij ter dood veroordeeld en onthoofd.
Dat moet haast wel, hè? Eens even denken, wie was er in de vroege jaren tachtig van die leeftijd ....quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 10:26 schreef Tokay het volgende:
Da's vast een Nederlandse schrijfster.
quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 10:29 schreef Gellius het volgende:
Ja, of niet natuurlijk. Dit is ze ook:
[afbeelding].
Ja, of niet natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 10:34 schreef pyl het volgende:
Mevrouw is een Engelse schrijfster, natuurlijk!![]()
Laat ik mijn vraag van gisteren even in herinnering roepen: Waaròm denk je dat het een schrijfster is? Wat is er in de drie gegeven portretten dat ons zegt: schrijfster! (in tegenstelling tot, ik noem maar wat - filosofe?)quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 10:40 schreef pyl het volgende:
Hmmmmm .... ik las even een denkpauze in!
![]()
Maar eerst zeg ik nog even dat het om een Amerikaanse schrijfster gaat, natuurlijk.
In frenologisch opzicht is er natuurlijk geen verschil tussen een schrijfster en een filosofe, laat staan een tegenstelling. In dit spelletje worden nu eenmaal meer schrijfsters geplaatst dan filosofes - vandaar.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 10:43 schreef Gellius het volgende:
Laat ik mijn vraag van gisteren even in herinnering roepen: Waaròm denk je dat het een schrijfster is? Wat is er in de drie gegeven portretten dat ons zegt: schrijfster! (in tegenstelling tot, ik noem maar wat - filosofe?)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |