abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41038148
Vanaf volgende week ga ik sinds een lange poos weer naar school. Nu heb ik een part-time baan -die ik niet wil/kan opgeven- en vrijdags zal ik dus gewoon moeten werken. Ik vind dit zelf niet zo'n probleem -ik kan goed studeren en ben aardig zelfstandig- maar ik heb begrepen dat er een aanwezigheidsplicht van 80% is. Indien je deze 80% voor een bepaald vak niet haalt, mag je niet deelnemen aan het tentamen van dat vak.

Mag een hbo of uni dit je wettelijk gezien eigenlijk wel verplichten? Ik zou het eigenlijk te belachelijk voor woorden vinden Voor praktijkvakken lijkt het me nogal logisch, maar voor theorievakken?
pi_41038406
HBO wel omdat je daar naar nog naar school gaat. Bij de Uni ga je naar de faculteit waar colleges over het algemeen facultatief zijn, practica en werkcolleges zijn meestel wel verplicht.
pi_41038461
Wat Jayhawk zegt.
Bij sommige vakken moet je verplicht naar de werkcolleges.
Hoorcolleges zijn altijd facultatief. Mag je zelf weten of je gaat of niet.
Of het handig is om nooit te gaan is een tweede.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 21 augustus 2006 @ 19:23:22 #4
116662 CrazyTaxi
Vóór ambivalentie
pi_41038568
Je tekent en met name bij een HBO een contract, waarin je een bepaalde overeenkomst sluit. In deze ovk staan bevoegdheden en verplichtingingen in. Je zult daarom bij vakken met een 'aanwezigheidsplicht' moeilijk een reden kunnen bedenken waarom dat het voor jou niet geldt.

Bij een universiteit kennen ze ook verplichingen, derhalve wordt daar vaak een aantal punten toegekend als je bent geweest. Ben je niet geweest, dan moet je zorgen dat je een goed cijfer voor het tentamen haalt. Althans werkt het bij ons zo, welnu het is wellicht overbodig - maar werkgroepen zijn nuttig.
Je kunt geen identiteit vormen op basis van iets wat je niét bent, dat is puur nihilisme.
  maandag 21 augustus 2006 @ 19:23:45 #5
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_41038583
Van wat ik meegemaakt heb kun je over het algemeen de hoorcolleges overslaan, aangezien ze over het algemeen niet bijhouden wie er naartoe gaat. Je hebt natuurlijk van die onderwijzers die iedereen verplichten naar hun les te komen (of 3 van de 4 bijvoorbeeld) maar dat valt meestal wel mee.

Pratica zijn zoals boven gezegd wel verplicht meestal, maar het komt vaak genoeg voor dat die in kleine groepen over een gehele week gegeven worden waardoor het vaak mogelijk is het practica op een andere dag te volgen.

Maar lastig gaat het wel worden natuurlijk..
Life's like music, get the rhythm..
pi_41038620
Meestal heb je maar drie of vier dagen echt colleges op het HBO, daarnaast heb je tijd om te leren en aan je project te werken. Doorgaans is vrijdag echt zo'n dag dat je geen lessen hebt.
pi_41038740
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 19:02 schreef Jutima het volgende:
Mag een hbo of uni dit je wettelijk gezien eigenlijk wel verplichten?
Laten we hopen dat onze wetgever zich niet met dit soort futiliteiten bezighoudt.

Voor het overige: De onderwijsinstelling kan natuurlijk bepaalde regels stellen. Zeker regels die strekken tot het verbeteren van studieresulaten. Een zekere aanwezigheidsplicht zul je dan ook moeten accepteren. Vraag is hoe absoluut die verplichting is. Soms is er nog wel wat te regelen met een docent of vakcoordinator, of zijn docenten zelf niet zo happig op handhaving van die regel.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_41038859
Ik heb het idee dat veel coordinatoren/instanties liever lui dan moe zijn en je vertellen dat er niets kan. Volgens mij moet je gewoon in overleg met de leiding en dan kun je heel wat voor elkaar krijgen. 'Kan niet' is meestal alleen gebaseerd op gemakzucht en/of centen.
pi_41038886
Natuurlijk is het niet handig als je nooit naar de lessen gaat Geloof me, ik stoor me als geen ander aan medestudenten die zich niet inzetten en er een beetje met de pet naar gooien. Mijn inzet is het probleem gewoon niet, ik maak me de vereiste materie zelf wel eigen. En zoveel lessen worden er op een gemiddelde vrijdag niet gegegen, dus ik zie het probleem niet zo.

Stel voor een bepaald vak zijn twee lessen in de week. Op maandag en op vrijdag. Dan zou ik dus een 50% aanwezigheid hebben, als ik vrijdags niet ga. Aantekeningen e.d. neem ik wel over, en de stof houd ik ook echt wel bij. Ik weet wel haast zeker dat ik het tentamen dan goed moet kunnen maken, maar dan moet ik natuurlijk wel aan het tentamen kunnen deelnemen. Ik vind het toch een beetje vreemd dat ze me in zo'n geval het recht op een tentamen zouden kunnen ontnemen.

Zucht... We gaan het ook wel zien Bedankt voor jullie antwoorden!
  maandag 21 augustus 2006 @ 19:41:25 #10
32295 Q-Edge
Marsmannetjes!! Wwwheeelpp!!!!
pi_41039118
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 19:24 schreef Theodoric het volgende:
Meestal heb je maar drie of vier dagen echt colleges op het HBO, daarnaast heb je tijd om te leren en aan je project te werken. Doorgaans is vrijdag echt zo'n dag dat je geen lessen hebt.
Nou.. .Dat ik nou juist wel.. Ik heb heel vaak heel lessen en vooral practica gehad op vrijdag gedurende mijn HBO opleiding...
Papa van een prachtige dochter en zoon
pi_41039286
In overleg met docenten is vaak wel veel te regelen, wacht dus eerst maar rustig af wat voor colleges je op die dag hebt (wie weet kun je dat vak bijv. bij een andere klas volgen) en onderneem dan actie.
How rude!
pi_41039550
Je kunt je baantje niet opgeven? Als je bijvoorbeeld anders niet genoeg inkomen hebt en niet kunt studeren dan kun je misschien beter een afspraak maken op school dat je die lessen gewoon legaal mag missen. Als je laat zien dat je wel voldoendes weet te halen zullen ze daar niet moeilijk over doen lijkt me.
-
pi_41039692
Ik doe HBO. Het is bij mij op school zo dat je tussen 8.00 en 18.00 beschikbaar moet zijn voor normale lessen/colleges. Van maandag tot vrijdag dus. Bij mij zijn er drie dingen die verplicht zijn; tutorgesprekjes, onderwijsgroep (ja ik doe mee met PGO) en soms lessen die als testimonium gelden voor een tentamen.

Rooster ligt heel erg aan de opleiding en hoeveel zin een roostermaker heeft gehad om een goed rooster te maken. Van het afgelopen eerste halfjaar had ik altijd op vrijdag vrij en andere dagen wat drukker, laatste halfjaar op alle dagen verplichte dingen
pi_41039874
quote:
In overleg met docenten is vaak wel veel te regelen, wacht dus eerst maar rustig af wat voor colleges je op die dag hebt (wie weet kun je dat vak bijv. bij een andere klas volgen) en onderneem dan actie.
quote:
Je kunt je baantje niet opgeven? Als je bijvoorbeeld anders niet genoeg inkomen hebt en niet kunt studeren dan kun je misschien beter een afspraak maken op school dat je die lessen gewoon legaal mag missen. Als je laat zien dat je wel voldoendes weet te halen zullen ze daar niet moeilijk over doen lijkt me.
Goeie tips, daar had ik zeker zelf ook al aan gedacht hoor

Ik kan mijn baan inderdaad niet opgeven. Ik zal toch zeker mijn boterham moeten verdienen Maar ik heb dus serieus wel vaker gehoord dat wat oudere studenten in eenzelfde situatie gewoon keihard werd verteld dat ze maar deeltijd moesten gaan doen ofzo, als ze niet alle lessen aanwezig konden zijn.

Anyway, ik ga gewoon mijn liefste glimlach opzetten en ervoor zorgen dat ik wat geregeld krijg met de docenten. Er wordt maar 1.5u les gegeven op vrijdag (volgens het huidige rooster), dat mag verdomme toch niet zo'n probleem zijn!
pi_41052072
Het was bij ons op het HBO zo dat je tussen 9 - 17 beschikbaar was en dat er dus ook met een mail een dag van te voren een les verzet kon worden (werd zelden gedaan). Daarnaast moet je wel indenken dat wanneer je op donderdag middag tot 17.45 college hebt en maandagochtend een bepaalde opdracht moet inleveren met een projectgroep de enige optie is om op vrijdag hieraan te werken, maar dit is altijd wel te regelen.

Nog even een klein dingetje voor de duidelijkheid. Een HBO kan jou niet het recht ontzeggen om een tentamen te maken door aanwezigheid. Dit wordt soms door leraren beweerd maar wanneer je dit hogerop uitvecht krijg je altijd je gelijk. Je hebt betaald voor een x aantal vakken en uren voor lessen + extra en onder die extra valt ook het nakijken van tentamens. Wat ze wel vaak doen is dat je je cijfer wel hebt behaald maar niet wordt toegekend tot op het moment dat jij de verdere verplichtingen van het vak hebt behaald (practica + aanwezigheid).
Zo kan het dus zijn dat je een 10 hebt voor je tentamen, een 10 voor je practica maar geen toegekend cijfer bij een vak. Hierdoor moet je dus ALLEEN de aanwezigheid het volgende blok weer inhalen.
pi_41054701
Het zijn ook vaak de docenten die op eigen houtje beslissen dat ze vinden dat je op alle colleges aanwezig moet zijn omdat ze anders je eindopdracht niet nakijken oid. Soms valt dan wel wat te regelen, door op de docent zn spreekuur even 10 minuten langs te komen voor uitleg oid. Al zijn sommigen niet zo flexibel (vooral bij grootschalige opleidingen niet) en heb je gewoon pech... Dan kun je beter met je studiebegeleider iets afspreken.

Ik blijf zelf na de vakantie ook 2 dagen part-time werken. Op de uni heb ik meestal 1 dag per week geen colleges, en de andere dagen ook vaak maar 1 college per dag. Dus dan probeer ik het wel zo te regelen dat ik bijv. 2 halve dagen en 1 hele dag werk. Moet denk ik prima te combineren zijn. Op HBO wordt het misschien iets lastiger, omdat je vaak meer uren per dag op school zit en in projectgroepen werkt waarbij je aanwezigheid wordt verlangt.

Ik heb trouwens nog nooit van een absolute xx % aanwezigheidsplicht gehoord toen ik nog HBO deed. Het was alleen het ene vak wel verplicht en het andere niet. Ook nooit een contract oid getekend waarin dit stond. Lijkt me meer iets voor MBO oid...
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:43:36 #17
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_41055011
ik heb het wel meegemaakt op de uni..

Overigens adviseer ik je je als deeltijd/ avond student in twe schrijven of iig de colleges daarvan te volgen. Die zijn vaak serieuzer en hebben meestal niet dat soort regels.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_41055055
met een hoop gelul en een aantal compensatie opdrachten kan je het zo bond maken als je zelf wilt
pi_41059116
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 10:45 schreef gedrocht het volgende:
met een hoop gelul en een aantal compensatie opdrachten kan je het zo bond maken als je zelf wilt
Zo bond?

pi_41059634
Ik deed uni. Een jongen had een keer een negen voor zijn tentamen, maar omdat hij minder dan 80 procent van de colleges gevolgd had, moest hij de hele reeks het jaar daarop opnieuw volgen.
pi_41060527
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 13:22 schreef _Arual_ het volgende:
Ik deed uni. Een jongen had een keer een negen voor zijn tentamen, maar omdat hij minder dan 80 procent van de colleges gevolgd had, moest hij de hele reeks het jaar daarop opnieuw volgen.
ja dat was bij ons ook bij een college dat van 18:00 tot 20:00 uur werd gegeven (sowieso klotetijd voor een dagstudie). Gevolg was dat bijna iedereen na het tekenen van de lijst in de pauze wegging (was toch zo'n college met 200 man oid in een grote zaal, dus docent kan daar niet op letten) of gewoon iemand anders die lijst lieten tekenen.
pi_41093650
Bij de opleiding die ik doe aan de universiteit in Tilburg hoeft alleen alleen maar bij sommige vakken bij de werkcolleges een lijst getekend te worden en meestal is het dan nog niet verplicht en heeft het alleen nut als je net een onvoldoende haalt. Het wordt dan afgerond naar een 6.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 14:24:47 #23
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_41093905
Ik vond dat zo'n onzin, dat je verplicht 80% aanwezig moest zijn bij bepaalde vakken.
Als je toch laat zien dat je het beheerst, zou het toch niet uit moeten maken of je daar nu het gelul van je leraar voor hebt moeten aanhoren ofdat je het jezelf geleerd hebt.

Met projecten en praktijkvakken is het inderdaad anders, maar voor "leer"vakken vind ik het echt complete onzin dat er aanwezigheidsplicht is.
Fuck the EBU
pi_41093943
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 13:06 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Zo bond?

[afbeelding]
A spoonful of sugar...
pi_41095754
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 13:22 schreef _Arual_ het volgende:
Dat is toch gewoon belachelijk?
En zoiets mogen ze gewoon doen?
Die jongen heeft toch bewezen dat hij de stof kent!
Ja, die met de ballen in de bek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')