Schlumberger | maandag 21 augustus 2006 @ 01:35 |
Misschien een beetje een vaag verhaal, maar misschien dat het iemand anders ook is opgevallen. Het is mij vaak opgevallen dat sommige auto's een zacht 'tikkend' geluid maken na het uitschakelen van de motor. Dit duurt ongeveer een paar minuten. Het is mijzelf eigenlijk ook wel eens overkomen, nadat ik (ahum) 'sportief' gereden heb. Echter, alleen bij benzinemotoren. Weet iemand wat dit is? | |
tho_Omas | maandag 21 augustus 2006 @ 01:37 |
Ik zag laatst een Porsche 959 in een parkeergarage in Duitsland die dat ook had. Vroeg me ook al af wat dat is. | |
boertie | maandag 21 augustus 2006 @ 01:50 |
Vaak is dat geluid afkomstig van het uitlaatspruitstuk. De motor en andere delen zijn zeker bij "zwaar" gebruik sterk onderhevig aan thermische belasting. Oftewel worden zeer warm. Als de motor stop gezet word koelen deze delen langzaam weer af. Omdat deze delen niet allemaal van hetzelfde materiaal en grootte/dikte zijn koelen ze niet allemaal evensnel af waardoor er spanningen tussen de verschillende materialen ontstaan. Deze spanningen uiten zicht in het specifieke tikken maar kan verder geen kwaad. | |
mistermaniac | maandag 21 augustus 2006 @ 06:20 |
Hoeft nog niet eens bij zware belasting, mijn Mazda Demio 1.3 doet het na elk ritje, snel of normaal, maakt niets uit ![]() | |
lexjuuh | maandag 21 augustus 2006 @ 09:59 |
jup, ik hebt ook een tikker! (peugeot 106 1.0 ![]() Ik had het gevoel dat het kwam omdat mijn radiateur weer terug in zijn normale vorm krimpt. | |
garnage-patrick | maandag 21 augustus 2006 @ 10:04 |
ik dacht altijd dat dat tikkende geluid van de kat. kwam | |
1299 | maandag 21 augustus 2006 @ 10:05 |
Naar mijn weten doen alle auto's dat. Mijn auto's iig wel. Ook een scooter van een maatje van mij heeft hetzelfde ![]() En onze CV heeft er ook last van ![]() | |
PietjePuk2 | maandag 21 augustus 2006 @ 10:44 |
Duh, warmte en afkoelen enzo. | |
Little_Meanie | maandag 21 augustus 2006 @ 10:55 |
jezus, wat een vraag dat weet iedereen toch? ik heb het bij mijn diesel na sportief rijden (wel altijd eigenlijk ![]() | |
SimtekF1 | maandag 21 augustus 2006 @ 11:10 |
Je hoort toch duidelijk dat het geluid van de uitlaat afkomt. ![]() Ik heb het ook altijd, warm, koud, sportief gereden of niet, het maakt niks uit. (Mazda 323F uit 91) | |
boem-dikkie | maandag 21 augustus 2006 @ 11:11 |
ik dacht dat het kwam omdat de motor moet afkoelen..? | |
matig | maandag 21 augustus 2006 @ 12:16 |
volgens mij is dat de olie die je naar beneden hoort vallen, van het blok terug de carterpan in. | |
Robin__ | maandag 21 augustus 2006 @ 12:28 |
quote:Ja dat geeft me toch een plons.. nee ik denk niet dat je dat zou horen door de carterpan heen. ![]() | |
Turquaz52 | maandag 21 augustus 2006 @ 14:14 |
Dat heeft met het uitzetten te maken.. Als iets heet word dan gaat het uitzetten, koelt het af? Dan gaat het weer krimpen en dan gaat het dus tikken zeg maar.. | |
Schlumberger | maandag 21 augustus 2006 @ 14:24 |
Duidelijk, thanks ![]() Toch vreemd dat ik het mijn Caddy SDI eigenlijk nooit heb horen doen... volgende keer maar eens goed luisteren. | |
Robin__ | maandag 21 augustus 2006 @ 14:44 |
Kan best beetje merk gebonden zijn.. sommige merken laten de motor sowieso warmer worden dan anderen (vraag me niet precies welke) Onze mazda doet het ook erg snel, soms springt de koeling ook nog aan nadat je geparkeerd heb (dus zonder sleutel in het contact) | |
Big_Boss_Man | maandag 21 augustus 2006 @ 14:46 |
quote:Mijn metronoom ook. | |
idiotforaliving | maandag 21 augustus 2006 @ 19:22 |
Heeft volgens mij ook te maken met het materiaal waar je blok van gemaakt is. Nieuwe auto's hebben het imo minder/niet tov oudere auto's. | |
Herr.Flick | maandag 21 augustus 2006 @ 19:51 |
quote:Nee, ze doen het niet allemaal, de een doet het, de ander niet, maar het kan verder geen kwaad. | |
Coolfire | dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:30 |
dat is warm metaal of aluminum.. of wat dan ook wat weer naar zijn normale vorm krimpt.. door warmte zet het uit.. door kou krimpt het.. dat is het tikken.. | |
yup | dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:13 |
quote:413 CDi sprinter bakwagen: na hele dag rondknallen geen enkel tik. Space Wagon 2 liter 16v: na een lange rit tikken: het tikt hard en duidelijk vooral als je de hele tijd serieus hebt geknald... Komt dit nou door het verschil tussen metalen ![]() quote:Dit kan ik wel beantwoorden: dit heeft helemaal NIKS met merk te maken. Het KAN wel dat iemand een thermostaat erin heeft gepleurd dat wat later opengaat (motor word dus wat warmer). Hier geldt: motor te warm = slecht. Te koud = ook slecht. Moet gewoon goeie temp hebben, ongeveer bij 90 graden denk ik zelf. En dat jou mazda nakoelt is gewoon omdat het een kwalitatief goede auto is ![]() En het beste voor een automotor is: zo snel mogelijk naar bedrijfstemperatuur (meestal 90 graden)... Hoe langzamer hoe meer slijtage voor je motor en hoe meer je gaat verbruiken (koude motor verbruikt wat meer dan een motor dat op temperatuur is)... Reden voor langzame opwarming: (geen reden maar een voorbeeld eerder:) oude diesels (diesel warmt zowiezo behoorlijk langzaam op), kapotte thermostaat (thermostaat laat gewoon water door waardoor je heel lang moet wachten totdat je motor op temperatuur is) etc. [ Bericht 25% gewijzigd door yup op 22-08-2006 20:19:33 ] | |
Hyperdude | dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:29 |
quote:Dat klopt, dat hoort bij 911jes. Na een beetje rondcrossen staat ie voldaan te tikken in de garage met een warm rechter voorspatbord. ![]() Komt denk ik omdat bij de 911 de uitlaat alleen maar uit bochten en korte stukjes pijp met veel verbindingen bestaat, en er ook nog warmte wisselaars om de uitlaat zitten. Heb je mooie klankkasten en dat gecombineerd met uitzetten/krimp doorr de warmte/afkoelen gaat het gezellig liggen tikken. ![]() | |
glasbak | woensdag 23 augustus 2006 @ 08:41 |
Het is een tijdbom!!!! rennnnnuhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh![]() | |
minkuukel | woensdag 23 augustus 2006 @ 14:37 |
quote:Niet te geloven ![]() | |
Sterke_Yerke | woensdag 23 augustus 2006 @ 14:41 |
Is meestal de uitlaat, remedie; uitlaat er afhalen ![]() (Het helpt soms ook wel om na een stukje rijden de uitlaat even vast en los te draaien, kan is ie even gezet) Maar ja dikke boeie dat tikken ![]() | |
PietjePuk2 | woensdag 23 augustus 2006 @ 14:45 |
quote: ![]() | |
Stefan | zaterdag 4 juli 2009 @ 03:49 |
Ik heb een Peugeot 306 en het is alsof iemand steentjes tegen de motorkap aangooit, dacht eerst dat t aan mn auto lag maar het is dus normaal? Gelukkig | |
Stefan | zaterdag 4 juli 2009 @ 03:51 |
Dit is een auto uit 98. Bij mn leasewagens heb ik t dus nooit gehoord. | |
#ANONIEM | zaterdag 4 juli 2009 @ 03:53 |
Metaal zet uit bij warmte en krimpt bij afkoelen. Dat hoor je. | |
AryaMehr | zaterdag 4 juli 2009 @ 03:57 |
quote:Hier precies hetzelfde geluid. Peugeot 206 uit '99. | |
Panzerknacker666 | zaterdag 4 juli 2009 @ 11:44 |
die van mij hef het ook!, opel astra, 1996 + met smerig motorblok! | |
Robin__ | zaterdag 4 juli 2009 @ 11:54 |
quote:Yep.. ene model heeft er wat meer last van als het andere.. en onderling kan dat ook nog enorm verschillen. Maar auto's (en motorfietsen) tikken al sinds ze uitgevonden zijn, dus niets om je zorgen over te maken ![]() | |
Tommzzz | zaterdag 4 juli 2009 @ 11:57 |
quote:dat was nog niet 4x gezegd ![]() | |
bietelboer | zaterdag 4 juli 2009 @ 15:02 |
quote:Klopt helemaal ![]() ![]() | |
Impry | zaterdag 4 juli 2009 @ 15:07 |
Hoe kun eigenlijk het beste op een verantwoorde manier naar de ± 90 graden gaan? | |
bietelboer | zaterdag 4 juli 2009 @ 15:13 |
Ik doe altijd nooit meer dan half gas en bij max 3k rpm schakelen tot mijn olie op temp is ![]() | |
FritsFluitketel | zaterdag 4 juli 2009 @ 15:37 |
Blijven de knipperlichten ook knipperen? Dan is het je knipperlichtrelais: Gewoon even je knipperlichtschakelaar in neutraal zetten en het getik houdt op ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 juli 2009 @ 16:08 |
quote:Soepel rijden, niet te hoog in de toeren. Maar ook niet te laag in de toeren; dat is weer slecht voor o.a. lagers en stoterstangen. | |
Breaker.Faker | zaterdag 4 juli 2009 @ 17:00 |
Het zijn je injectors die je hoort. | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 juli 2009 @ 17:03 |
quote: ![]() | |
Compomotive155 | zaterdag 4 juli 2009 @ 17:12 |
quote:Zie hier het enige juiste antwoord ![]() ![]() Als de motor uit is doen je injectoren niks hoor ![]() | |
Hyperdude | zaterdag 4 juli 2009 @ 17:17 |
Hij kan ook tikken omdat er een steentje in een groef van een band vast zit. Dat hoor je denk ik beter als je nog rijdt en de motor hebt uitgezet. Doe ik altijd de laatste meters om benzine uit te sparen. Woont TS soms in Limburg; lekker de Cauberg afdalen met het motortje uit? ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 4 juli 2009 @ 17:22 |
quote:De auto staat stil en de motor staat al uit... | |
glasbak | zondag 5 juli 2009 @ 00:20 |
Lekkere kick van 3 jaar trouwens.. | |
Broekpaling | zondag 5 juli 2009 @ 02:06 |
Doorgaans hoor je het hitteschild tikken dat om de uitlaat zit onder de auto. | |
#ANONIEM | zondag 5 juli 2009 @ 04:23 |
quote:Een motorfiets heeft echt geen hitteschild en die tikt ook. | |
Marco001 | zondag 5 juli 2009 @ 09:46 |
Onze 206 doet niet aan tikken, Hij wil wel snel warm worden..(gas). De Nubira doet het heel af en toe, maar dan moet je er echt flink mee hebben gereden.. | |
Hyperdude | zondag 5 juli 2009 @ 10:01 |
quote:Vandaar ook mijn " ![]() Dat ding stond in 2006 ook al stil. Welke mafkees kickt nou zo'n flutopic? | |
Breaker.Faker | zondag 5 juli 2009 @ 13:09 |
quote:Sommige auto doen dit wel. Dat wordt geregeld in de ECU. | |
Broekpaling | zondag 5 juli 2009 @ 13:38 |
quote:Bijzonder. Bij ons is het echt het hitteschild. Mijn auto heeft geen hitteschild en hoor je ook niet tikken, en de auto van m'n moeder had een hitteschild en sinds die weg is tikt die auto ook niet meer. | |
glasbak | zondag 5 juli 2009 @ 23:52 |
quote:Kan alleen maar Sunnie zijn natuurlijk.. ![]() |