quote:
Op maandag 21 augustus 2006 19:51 schreef Herr.Flick het volgende:[..]
Nee, ze doen het niet allemaal, de een doet het, de ander niet, maar het kan verder geen kwaad.
413 CDi sprinter bakwagen: na hele dag rondknallen geen enkel tik.
Space Wagon 2 liter 16v: na een lange rit tikken: het tikt hard en duidelijk vooral als je de hele tijd serieus hebt geknald...
Komt dit nou door het verschil tussen metalen
![]()
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 14:44 schreef Robin__ het volgende:Kan best beetje merk gebonden zijn.. sommige merken laten de motor sowieso warmer worden dan anderen (vraag me niet precies welke) Onze mazda doet het ook erg snel, soms springt de koeling ook nog aan nadat je geparkeerd heb (dus zonder sleutel in het contact)
Dit kan ik wel beantwoorden: dit heeft helemaal NIKS met merk te maken.
Het KAN wel dat iemand een thermostaat erin heeft gepleurd dat wat later opengaat (motor word dus wat warmer).
Hier geldt: motor te warm = slecht. Te koud = ook slecht. Moet gewoon goeie temp hebben, ongeveer bij 90 graden denk ik zelf.
En dat jou mazda nakoelt is gewoon omdat het een kwalitatief goede auto is
![]()
, serieus dat nakoelen is super goed voor je auto, is gewoon dat je motor nog koeling heeft terwijl hij heel heet is.. (en de motor uitgeschakeld is uiteraard) Er zijn auto's die dat ook doen maar nadat je de contact omdraait (dus sleutel helemaal naar 0 positie) gaat de fan uit: alle stroom wordt namelijk uitgezet. Lekker voor je motor die super heet is.
En het beste voor een automotor is: zo snel mogelijk naar bedrijfstemperatuur (meestal 90 graden)... Hoe langzamer hoe meer slijtage voor je motor en hoe meer je gaat verbruiken (koude motor verbruikt wat meer dan een motor dat op temperatuur is)...
Reden voor langzame opwarming: (geen reden maar een voorbeeld eerder:) oude diesels (diesel warmt zowiezo behoorlijk langzaam op), kapotte thermostaat (thermostaat laat gewoon water door waardoor je heel lang moet wachten totdat je motor op temperatuur is) etc.
[ Bericht 25% gewijzigd door yup op 22-08-2006 20:19:33 ]