quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:18 schreef Suzanna het volgende:Ik wil graag wat advies van mensen die hier iets vanaf weten. Hoeveel impact heeft het op je gezin (wij hebben zelf drie jonge kinderen, drie meisjes) als je een pleegkind in huis neemt, ook met zo'n achtergrond en dus waarschijnlijk ook psych. problemen? Is dat iets wat je beter niet kunt doen? Of is het een offer wat je wel kunt brengen als je bedenkt dat het jochie anders in de molen van pleegzorg (met dus onbekende pleegouders) als hij geluk heeft terechtkomt, maar wat meer waarschijnlijk is, in een internaat o.i.d?
Graag serieuze reacties...alvast hartelijk bedankt.
Mijn oude huishoudster werkte bij een gezin die ook pleegouders waren en ik heb hen ook een keertje ontmoet. Zij deed crisisopvang, dus zware kinderen die eigenlijk max. 3 maanden ofzo zouden blijven, maar soms toch wel 6 of 9 maanden opvang nodig hadden.
Wat ik hoorde via via en van haarzelf:
- Het is zwaar als het contact met de ouders niet goed loopt. Ouders die hun beloftes niet nakomen zodat het kind overstuur is. Ouders die op kinderen leunen en kinderen schuldig doen voelen dat zij zich gelukkiger beginnen te voelen en de ouder niet. Het klinkt alsof je dit ook met die vader gaat krijgen.
- Het is zwaar dat kinderen extreem reageren, schoppen, slaan, dingen vernielen, stelen etc. Voor jou als volwassen is dat iets wat je wel begrijpt en probeert te accepteren, maar samen met haar 2 kinderen was dat soms wel moeilijk. Die gingen terugslaan of heel angstig reageren, dan zit je met het dilemma: jouw kind of het pleegkind? Heel rot.
- Verder bleek dat er vanuit de Jeugdzorg erg weinig ondersteuning was voor het kind. Als jouw hulp dus niet genoeg was, dan was er geen kinderpsycholoog of wie dan ook die hielp. Zij moest het zelf oplossen en als het niet genoeg was, dan moest ze het gewoon zo lang mogelijk uitzingen totdat deze kinderen een vaste plek kregen en ook echt begeleid werden.
- Er was voor haar ook weinig ondersteuning, deze taken zijn zwaar, maar vaak werd er vanuit de Jeugdzorg gezegd: "we hebben geen tijd", "er moet eerst nog een evaluatie komen", "we weten niet wanneer ze ergens anders geplaatst worden, kun je ze nog houden?". Ze heeft net zo vaak tegen de instanties in moeten vechten om de juiste hulp te krijgen als tegen ouders.
Al met al is het een afweging die moeilijk is. Ik hoor vaak mensen zeggen: "Ik wil wat terug doen voor die kinderen". Prima, en dat snap ik ook, daarom overweeg ik het ook weleens, maar tot nu toe valt het negatief uit, vanwege de situatie thuis bij mij.
Kijk goed naar je situatie, hoe kwetsbaar en weerbaar ben jij, maar ook je kinderen! Kunnen zij dit aan? Wil je ze dit aandoen? Je breekt wel een gezonde gelukkige situatie thuis op om een storm in huis te halen. Geen probleem als je kinderen dat aankunnen, wel als dat niet zo is. Let erop dat je enkel een ander kunt helpen als je zelf overeind blijft!
Haar kinderen hebben soms gejankt, tranen met tuiten, over de situaties. Boos over hoe ze behandelt werden, maar soms ook omdat een vriendinnetje weer weg moest, want het bleef altijd tijdelijk. Regelmatig heeft ze tussenpozen genomen, maar dat is in jouw geval niet van toepassing. Ik weet niet of ze het uiteindelijk als een postieve of negatieve ervaring zullen gaan zien, maar het feit dat die tussenpozen nodig waren geeft wel aan hoe zwaar de wissel kan zijn op het gezin. Ik weet niet of ze het nu nog doet, zelf hoop ik dat ze er een paar jaar mee is gestopt, dat leek mij als buitenstaander het beste. Super groot hart, maar telkens vermoeid, stress en voor haar kinderen ook.