abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Licht Ontvlambaar zondag 20 augustus 2006 @ 22:00:34 #1
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41012059
Ik denk al heel lang na over de mogelijkheid om plegouder te worden. Heb het er afgelopen weekend met over gehad en hij ziet het die mogelijkheid ook voor ons. We hebben naar aanleiding van een artikel in de Esta van deze maand informatie aangevraagd. Die moet nog binnenkomen...

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die met enige wijze met pleegzorg ervaring hebben. Zowel als pleegouder of als pleegkind of door werkzaam te zijn bij een instantie die zich bezighoudt met pleegzorg...

Onze gezinssituatie is stabiel, we hebben allebei een baan. Een docher van twee en op dit moment totaal geen verdere 'eigen' kinderwens. Verder hebben we een slaapkamer 'over' in huis...

Ik vraag me af of ik het allemaal misschien te licht opvat als ik denk dat wij wel geschikt zouden kunnen zijn als pleeggezin...

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjeen op 20-08-2006 22:43:41 ]
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 20 augustus 2006 @ 22:02:56 #2
24188 Belana
kloon van belana
pi_41012195
het ligt er denk ik aan wat voor soort pleegzorg. Mijn tante doet al jaren crisisopvang en heeft dan echt moeilijke gevallen en dat is echt wel heel zwaar vaak. De contacten met de pleegzorg en de voogden zijn ook niet echt geweldig. Het is slecht afspraken maken met ze, er is altijd tijd en mensen tekort.
stormy waters...
sailin'
pi_41012247
Nou volgens mij denk jij er wel erg luchtig over...
pi_41012355
Hoi Sjeen,

Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar ik heb hier wel een zeer ervaren pleeggezin in het durp wonen. En ik weet dat ze openstaan voor het inwinnen van info en het bespreken van mogelijkheden. Zij hebben al meer dan 11 jaar ervaring en als ik zeg 20 kinderen gehad, zal ik het wel onderschatten. Op dit moment hebben ze sowieso een kleintje van 1,5 ronddabben. En die noemt de pleegmoeder al mama. Dat komt ook omdat ie vanaf 5 maanden daar is. Als je wil kan ik jullie aan elkaar koppelen en dan kun je eens rustig info inwinnen. Zij hebben de ups en downs van het pleegouderschap wel allemaal meegemaakt. En ik denk dat dit wel handig is om te weten.

Verder denk ik dat jij en een goed pleeggezin zouden zijn. Maar ik weet ook dat jij je heel erg kunt binden aan kleintjes (en grote kinderen). Je hebt immers een groot hart. Dat betekent ook dat het erg veel pijn kan doen als het niet lekker loopt met een pleegkind. Een goed vangnet voor jullie is dan ook van belang...(als je begrijpt wat ik bedoel).

Ik heb zelf ook met die gedachte rondgelopen, maar weet dat het voor mij geen optie is, gezien het bedrijf. Dus om te lezen dat jij er wel mee rondloopt, dat doet mij veel goed.
  zondag 20 augustus 2006 @ 22:09:28 #5
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_41012399
Vrienden van mij zijn weekendpleegouder geweest. Dan kregen ze in het weekend pleegkinderen die gewoon thuis woonden, maar waarvan de ouders ernstige behoefte aan rust hadden.
Dat is dus ook nog een mogelijkheid.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 20 augustus 2006 @ 22:15:36 #6
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_41012612
Ik werk bij een jeugdhulpverleningsinstelling die ook Pleegzorg bieden. Er is een heel team van werkers dat pleeggezinnen begeleidt en ook de echte ouders en natuurlijk de kinderen. Afhankelijk van wat nodig is, want dat is nooit hetzelfde.
Na aanmelding kun je een info avond volgen, daarna volgt een screening, door oa justitie enzo. Dan volg je een cursus om te informeren en te leren, en te kijken welke soort pleegzorg bij je past.
Verder werkt er bij ons een matcher, die kijkt in hoeverre kinderen en pleeggezin bij elkaar passen.
Als je meer vragen hebt, shoot!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  Licht Ontvlambaar zondag 20 augustus 2006 @ 22:17:38 #7
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41012701
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 22:02 schreef Belana het volgende:
het ligt er denk ik aan wat voor soort pleegzorg. Mijn tante doet al jaren crisisopvang en heeft dan echt moeilijke gevallen en dat is echt wel heel zwaar vaak. De contacten met de pleegzorg en de voogden zijn ook niet echt geweldig. Het is slecht afspraken maken met ze, er is altijd tijd en mensen tekort.
Crisisopvang hebben mijn ouders gedaan toen ik nog naar de basisschool ging. Wat ik me daarvan kan herinneren is dat het inderdaad behoorlijk heftig kon zijn. Nu op dit moment denk ik niet dat de situatie er geschikt voor is, omdat ik Isa nu nog te klein vind.
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 22:03 schreef Demius het volgende:
Nou volgens mij denk jij er wel erg luchtig over...
Ok, leg eens uit waarom je dat vind...
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 22:09 schreef livelink het volgende:
Vrienden van mij zijn weekendpleegouder geweest. Dan kregen ze in het weekend pleegkinderen die gewoon thuis woonden, maar waarvan de ouders ernstige behoefte aan rust hadden.
Dat is dus ook nog een mogelijkheid.
Weekendopvang en vakantieopvang was ook hetgene waar wij op dit moment aan denken.

@Chacama, je kent me inderdaad wel. Ik zou graag eens met je kennissen van gedachten wisselen.

Algemeen:
Ik wil graag eerst zorgen dat we heel goed geïnformeerd zijn, voor dat we überhaupt ergens aan beginnen. Verder is het niet zo dat dit een bevlieging is, ik loop zelf echt al jaren met het idee...
  Licht Ontvlambaar zondag 20 augustus 2006 @ 22:19:22 #8
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41012787
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 22:15 schreef PM-girl het volgende:
Ik werk bij een jeugdhulpverleningsinstelling die ook Pleegzorg bieden. Er is een heel team van werkers dat pleeggezinnen begeleidt en ook de echte ouders en natuurlijk de kinderen. Afhankelijk van wat nodig is, want dat is nooit hetzelfde.
Na aanmelding kun je een info avond volgen, daarna volgt een screening, door oa justitie enzo. Dan volg je een cursus om te informeren en te leren, en te kijken welke soort pleegzorg bij je past.
Verder werkt er bij ons een matcher, die kijkt in hoeverre kinderen en pleeggezin bij elkaar passen.
Als je meer vragen hebt, shoot!
Ahhh, kijk

Ik heb via www.pleegzorg.nl informatie aangevraagd. Ik ben ook inderdaad van plan om naar een info-avond te gaan. Ik ga nog eens verder graven en als ik vragen heb, weet ik je zeker te vinden!
  zondag 20 augustus 2006 @ 22:25:21 #9
94046 PM-girl
pi_41013009
Ik weet trouwens niet wat je achtergrond is, mocht jij of je man een hulpverlenende opleiding/ functie hebben, is er ook nog de mogelijkheid van het gezinshuis.
Grofweg de verschillen met pleegzorg: de kinderen wonen altijd echt bij jou, in principe voltijd (vaak wel weekendbezoeken aan ouders). Er wonen dacht ik minimaal 4 kinderen bij je in. Kinderen worden dan bij jou thuis behandeld ipv alleen opgevangen/opgevoed, dmv doelen en trajectbegeleding. Omdat je werkt in je eigen huis, krijg je dus salaris, voltijd, het is een baan.
Kinderen wonen vaak heel lang bij je, tot hun 18e. Meestal is er een aantal uur pedagogische en huishoudelijke ondersteuning voorhanden.
Maar gezinshuisouder kun je dus niet zomaar worden, itt pleegouder. (ook de laatste krijgt wel screening uiteraard, maar verder zijn er niet veel opleidingseisen etc.)
*
  zondag 20 augustus 2006 @ 22:29:54 #10
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_41013200
Wat ik altijd leuk vond om te zien bij mijn vrienden was dat hun weekenden er eigenlijk helemaal niet veel anders uitzagen dan voordat ze kinderen hadden. Ze zijn allebei heel sportief en gingen in het weekend altijd veel sporten. En dat bleven ze doen. Wel natuurlijk op een iets ander niveau en rekening houdend met het kind, maar het ging heel makkelijk en vanzelfsprekend. Ook voor ons was het vrij snel heel normaal dat ze in het weekend een kind hadden. Alles was gewoon heel vanzelfsprekend.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Licht Ontvlambaar zondag 20 augustus 2006 @ 22:30:02 #11
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41013212
Die mogelijkheid valt voor ons af, omdat we daarvoor inderdaad niet de juiste achtergrond hebben. Beide Hoge Hotelschool gedaan, da's hulpverlening op een heel ander vlak
  zondag 20 augustus 2006 @ 22:35:02 #12
94046 PM-girl
pi_41013421
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 22:30 schreef Sjeen het volgende:
Die mogelijkheid valt voor ons af, omdat we daarvoor inderdaad niet de juiste achtergrond hebben. Beide Hoge Hotelschool gedaan, da's hulpverlening op een heel ander vlak
Ok! (heel anders idd!)

Goede wens van jullie trouwens, pleegouder worden. Ik wil het zelf ook nog wel eens gaan doen, als ik wat grotere kinderen heb. Heb in een gezinshuis gewerkt en je kunt zoveel voor andermans kind betekenen, zonder hen de rol van ouder te ontnemen.
AL zie je ook veel moeilijks, het is heel dankbaar en fijn werk, zeker als je voor jezelf de balans hebt gevonden tussen ouder en pleegouder zijn.
*
pi_41021340
ik ben pleegkind geweest en heb zowel in crisisgezinnen gezeten als in een pleeggezin. Ik wil er vanavond wel wat meer over vertellen. Heb nu te weinig tijd om alles op te tikken ...
Zoals ma kamper piet zegt:
~~ * * eeN DaG NieT LEVEN ~~ IS DaG NieT LacHT TOCHT ? * * ~~
  Licht Ontvlambaar maandag 21 augustus 2006 @ 09:22:19 #14
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41021615
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 08:56 schreef Spekkiemonster het volgende:
ik ben pleegkind geweest en heb zowel in crisisgezinnen gezeten als in een pleeggezin. Ik wil er vanavond wel wat meer over vertellen. Heb nu te weinig tijd om alles op te tikken ...
In elk geval alvast bedankt dat je er de tijd voor wilt nemen
  maandag 21 augustus 2006 @ 09:37:59 #15
27467 webspider
Fear is the mind-killer.
pi_41021831
Mijn ouders zijn zo'n 20 jaar in deze vorm van opvang actief geweest, eerst als crisisopvang voor 10 jaar, daarna 10 jaar als gezinshuis, een leefvorm waar ik ook in opgegroeid ben .. In die tijd ben ik veel te weten gekomen over de verschillende opvangsvormen die er zijn en hoe het er over het algemeen binnen de jeugdzorg aan toe gaat.

Ik het kort over de vorm weekend/vakantieopvang: Wat ik gezien heb, is dat het juist in die vorm lastig is om de juiste vorm van binding met de kinderen te vinden. Je bent een soort tante/oom maar aan de andere kant weten zowel jullie als het kind dat je na een weekend/vakantie weer apart verder gaat, omdat het kind terug gaat naar het gezinshuis, de groep, oid. De balans tussen opvoeden en verwennen van jullie kant kan dan soms lastig te vinden zijn.

Aan de andere kant is er veel voldoening als het mede door jullie lukt om een kind een reeele kans op een toekomst te geven, iets wat een heel warm gevoel geeft.

Ik zou het niet erg vinden om uitgebreid over mn ervaringen te vertellen (ook over wat het met je als kind doet, bijvoorbeeld) maar zit nu op mijn werk, dus dat moet tot een andere keer wachten.
Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
  maandag 21 augustus 2006 @ 09:58:07 #16
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_41022148
Sjeen, ik heb ervaring met dezelde dingen als Spekkiemonster. Ik ga daar verder hier niet over praten maar je weet waar je heen kan mailen denk ik als je dat zou willen.

Wel denk ik dat het best heftig is met Isa, op deze leeftijd. Misschien niet eens zo zeer de problematische kanten die eraan zitten maar misschien gewoon de verdeling van aandacht. Als je een kind moet leren kennen en laten wennen enzovoorts moet je er natuurlijk extra voor zijn in het begin. Misschien dat, dat moeilijk is. Maar aan de andere kant, je bent met z'n twee-en en misschien is het juist op deze leeftijd goed. Omdat ze ondanks dat ze niet meer zo te kneden zijn in situaties als een jaar geleden, ze toch nog wel dingen gewoon aannemen enzo.

Weleens overwogen buddy te worden van een kindje uit je eigen woonplaats? Speelt zich af op een heel ander niveau hoor maar wellicht iets om een tijdje te proberen om te zien hoe het gaat met andermans kind.
pi_41022210
In de verstandelijk gehandicaptenzorg worden er ook vaak logeergezinnen gezocht voor kinderen met een beperking. Deze komen dan bijvoorbeeld twee weekenden per maand logeren.
Ja, die met de ballen in de bek.
  Licht Ontvlambaar maandag 21 augustus 2006 @ 10:37:03 #18
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41022927
Uitgebreide reacties zijn altijd welkom!

Luchtbel, je mail staat niet in je profiel, het mijne wel Ik zou heel graag je ervaringen horen. Je hebt wel gelijk wat betreft Isa en aandacht moeten delen. Daarom wil ik me ook graag nu al informeren. Misschien dat ik aan de hand van alles wel besluit dat het verstandiger is om te wachten. Verder is het wel zo dat we regelmatig de buurjongens in huis hebben, dus dat ze wel vaker de aandacht moet delen. Maar dat is natuurlijk met bekenden en dat is ook weer een groot verschil...

Biancavia, die optie ga ik ook eens bekijken. Ik weet niet hoe het hier in de regio geregeld is.
pi_41092889
tvp
  woensdag 23 augustus 2006 @ 14:13:14 #20
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_41093510
Sjeen, heb je niet overwogen om eerst eens vakantiegastgezin te zijn? Voor buitenlandse (oorlogs-)kinderen of voor andere kinderen die gezien hun situatie nooit op vakantie kunnen.
Gewoon om te kijken hoe dat is, met een vreemd kindje in je huis. Je kunt dat toch een paar jaar doen? (als het goed is krijg je steeds hetzelfde kindje terug). Dat is leuk te combineren met Isa ook. En als Isa dan groter is kun je altijd nog overwegen om echt een pleeggezin te worden.
  Licht Ontvlambaar woensdag 23 augustus 2006 @ 15:13:49 #21
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41095534
Bedankt Tan, ook die optie ga ik uitzoeken!
pi_41095830
Mijn ouders hebben dit hun hele leven eigenlijk gedaan, zelfs voordat wij al geboren waren...
Weet echt waar je aan begint. De kinderen die je in huis krijgt hebben vaak nogal wat mee gemaakt... Daardoor reageren ze vaak ook heel anders op bepaalde situaties dan "normale" kinderen... Verder is het soms ook heel moeilijk dat je je aan een kind enorm gaat hechten en dat het dan weer naar huis (of zo) gaat. En ze vragen vaak enorm veel aandacht. (soms onbewust)

Ik denk dat het toch echt het beste werkt om naar zo'n info-avond te gaan...
En ik geloof zelfs, maar dat weet ik niet zeker, dat als je er voor kiest om echt pleeg-ouder te worden, dat je dan eerst ook een aantal weken naar een soort van "cursus" moet....

Verder wat ik altijd heel belangrijk vond, mijn ouders overlegden altijd eerst met ons, vanaf het moment dat we dit begrepen of we het goed vonden dat er een nieuw jongen/meisje bij ons in huis kwam.
"Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
  Licht Ontvlambaar woensdag 23 augustus 2006 @ 15:25:51 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41095881
De info avond staat al op de planning Progje. En dat van die cursus klopt inderdaad... Ik ben me nu al aan het informeren, maar dat wil niet zeggen dat we er meteen aan gaan beginnen. Voor hetzelfde geld vinden we het verstandiger om nog een aantal jaren te wachten. Wie weet...
pi_41095934
Ik kan altijd eens vragen of je contact op mag nemen met mijn ouders... Mijn ouders kennende vinden ze dat geen enkel probleem
"Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
pi_41095990
Sprekend uit ervaring van pleegbroer, neem die cursus, laat je informeren, en als 't misgaat, trek gewoon keihard aan de bel, want 't gaat altijd goed, tot op een zekere hoogte, en als 't dan misgaat is de pleegzorg opeens in geen velden of wegen te bekennen en moet je 't zelf uitzoeken. Maar goed dat je 't doet
"There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
[Simon de la Court Photography]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')