abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40961104
Hallo culikenners,

Wanneer in een recept geuzenbier staat (recept Belgisch stoofvlees), welk bier moet ik dan kopen? Palm ofzo? Of de één of andere bruin bier?

Bedankt, ik ben niet zo'n bierkenner!
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 09:16:17 #2
113767 tweakdsl
Ik ruik rotte vis...
pi_40961314
Dit is een redelijk bekend speciaalbier.
Ik denk dat 95 % van de slijterijen dit bier op voorraad heeft.
Ik HAAT mijn toetsenbord.
pi_40965536
Belgisch stoofvlees kan met een wat gewoner bruinbier, moet wel een poos intrekken. En uit eigen ervaring je wordt er niet dronken van!

Eet smakelijk.
pi_40967218
Volgens mij zal er in het recept Gueuze staan.. Dat is er in verschillende merken te krijgen.

Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_40967500
Bedankt, ik ben al boodschappen gedaan, en heb twee flessen Leffe gekocht, hopelijk komt dat een beetje in de buurt!
pi_40972228
Leffe lijkt me een goed keus
Laat ff weten of het lekker was? En het recept graag
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:39:36 #7
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40972352
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 14:22 schreef bianca en michael het volgende:
Bedankt, ik ben al boodschappen gedaan, en heb twee flessen Leffe gekocht, hopelijk komt dat een beetje in de buurt!
Alhoewel het zeker zal smaken is Leffe geen Geuze-bier. Geuze is nogal zuur van smaak, dus ik denk dat je het verschil wel zult merken. Zie ook Wikipedia over Geuze voor meer info.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_40997925
(Het Belgische) recept:

Ingredienten: 1 kg rund- of paardestoofvlees ('riblappen') - 2 uien - 2 el bloem - 70 gram boter - 1/2 l geuzebier - 2 suikerklontjes - 2 el alcoholazijn - water - 1 sneetje witbrood zonder korst - 2 el scherpe mosterd - peper - zout - takje tijm - laurierblad
Hulpmiddelen: braadpan - 'stoofpot'
Voorbereiding: verwijder vliezen en overtollig vet van het vlees - snipper de ui
Bereidingswijze: laat de braadpan goed heet worden - boter in de braadpan - vlees korsten - 'stoofpot' met dikke bodem op het vuur - bak hierin de gesnipperde ui in wat boter lichtbruin - voeg het gekorste vlees toe - strooi de bloem erover en laat 2 minuten meebakken - voeg het geuzebier toe en leng aan met water tot alles net onder staat - voeg takje tijm, laurierblad, peper, zout, azijn en suiker toe - leg een sneetje brood dik besmeerd met mosterd bovenop het vlees - zet het deksel op de pan en laat alles minstens 2 uur zacht stoven (vlees moet in draadjes uit elkaar vallen als je er in prikt) - schraap tijdens het stoven af en toe flink met een houten spatel over de bodem van de pan - voor het serveren laurier en tijm verwijderen.
Serveertips: stoofvlees serveren met een 'berg' frieten en Vlaamse mayonaise (is 'zuur' door toevoeging van wat citroensap) - is ook heerlijk met vers wit brood! Eet smakelijk!
pi_40997944
Het staat nu op, en rond 18.30 zullen we het gaan gaan eten. Mèt patat natuurlijk.
pi_40997962
Dankjewel!
Als het wat kouder wordt straks in de herfst lijkt me dit heeeeerlijk
pi_41002593
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 14:40 schreef bianca en michael het volgende:
Het staat nu op, en rond 18.30 zullen we het gaan gaan eten. Mèt patat natuurlijk.
voor volgend weekend : Braadworst in bier -> stukje sneller en eenvoudiger

- Laat de worst enige uren in het bier staan/liggen
- Doe worst met het bier in de pan en kook de worsten zochtjes 20-30 minuten
- Laat de worst uitlekken en leg hem op de grill
-- dit is een duits recept, dus met zuurkool en gebakken aardappelen eten.

Jouw recept hebben we ook wel eens op, maar zonder wittebrood en bloem maar met maizena, verschil ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')