abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40952130
Ik ben de weg kwijt.

Als ik foto's maak schiet ik in RAW, haal ik ze binnen in Rawshooter, sleutel er wat aan en sla ze vervolgens op in de hoogste JPG kwaliteit. Dit resulteert in bestanden van 4Mb.
Deze upload ik naar de fotocentrale: mooie foto's !!

Echter 4 Mb lijkt mij op zich aan de grote kant voor een afdruk van 10x15. Dat moet dus kleiner kunnen. Zeker als een mens 400 foto's moet uploaden

Ik heb nu opgeslagen in de "medium" kwaliteit. Dit resulteert in een bestand van ongeveer 400Kb.
De resolutie is dan nog steeds 3000x2000. Als ik nu het 400Kb bestand en het 4Mb bestand vergelijk in photoshop (image size) dan zie ik geen verschil in de getalletjes.

Voor beide foto's staat er dit:

Mijn vragen:

-is een bestand van 400Kb met deze instellingen goed voor een afdruk van 10x15 ?
-is dpi hetzelfde als pichels/inch
-hoe komt het dat de waardes van beide bestanden gelijk zijn ? Waar zit hem het verschil in ? Hoe weet ik op welk formaat ik de bestanden kan laten afdrukken zonder dat ik lelijke foto's krijg ?

Thanks,
Sjum
pi_40952589
quote:
-is een bestand van 400Kb met deze instellingen goed voor een afdruk van 10x15 ?
Discussiabel; eigenlijk niet, imo.
quote:
-is dpi hetzelfde als pichels/inch
Ja.
quote:
-hoe komt het dat de waardes van beide bestanden gelijk zijn ? Waar zit hem het verschil in ?
De pixels blijven gelijk, maar de compressie verandert, wat betekent dat je, in extreme gevallen, meer 'vlekken' zult gaan zien; jpeg artifacts. Zoek maar eens met google op 'jpeg artifacts', dan kom je er vanzelf achter wat het verschil is.
quote:
Hoe weet ik op welk formaat ik de bestanden kan laten afdrukken zonder dat ik lelijke foto's krijg ?
Hoe hoger hoe beter. Een hoge JPEG compressie is over het algemeen prima, al is het bij afdrukken aan te raden om geen JPEG te gebruiken maar een lossless formaat zoals bijvoorbeeld PSD (PhotoShop Document) of TIFF (Tagged Image File Format).
Als je echter een resolutie als 3000x2000 hebt zal een hoge JPEG compressie voor een 10x15 afdruk voldoende zijn.

Samenvattend: hoe groter het bestand, hoe beter. Probeer ze als zo groot mogelijke JPEGs in te leveren, desnoods op CDROM (als dat mogelijk is)
De verschillen tussen een 4mb en 400kb bestand zullen op de afdruk heel klein zijn, maar wel aanwezig.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 23:16:25 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_40952946
De meeste centrales printen slechts 300 dpi, in dat geval heb je dus duidelijk pixels "over" voor dat formaat. Maar toch zou ik gewoon het grootste formaat uploaden, laat het spul een paar uur aanstaan, of stuur een DVD op
censuur :O
pi_40955304
links weinig compressie, rechts heel veel

zoek de verschillen:

Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
pi_40962361
Bedankt voor de reply's. Ik had zelf de indruk dat een hoge JPG compressie de foto daadwerkelijk kleiner maakt, maar dat is dus niet zo. De foto blijft even groot, alleen het aantal Kb wordt kleiner en dus gaat de kwaliteit achteruit. Lostminds, dat is een behoorlijk verschil. Op print moet dat verschil nog groter zijn ! Ik ga toch maar voor max. kwaliteit (of ietsje minder)
pi_40962379
Vergeet niet dat dat wel HELE grote verschillen zijn tussen compressie!
pi_40962761
ja psies... ik heb natuurlijk wel de uiterste waarden genomen
maar nu je weet waar je op moet letten herken je het ook eerder

400kb is trouwens wel erg klein
1 of 2MB voor een 6MP foto vind ik wel acceptabel voor dit doel
Just move on up, and keep on wishing. Remember your dreams, they are your only schemes. So keep on pushing. Take nothing less, not even second best... Move on up!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')