quote:Op donderdag 17 augustus 2006 21:12 schreef SpaRood het volgende:
[..]
C&M'ers zijn vaak psychologen of (grafische) vormgevers, en die worden inderdaad ingezet om interfaces te ontwerpen. Het heeft weinig zin als software prachtig geschreven is, maar onbruikbaar is voor gewone mensen. Juist C&M'ers zijn dan bruggenbouwers.
Tja, hier zei eens ooit iemand dat sommige dwazen hun eigen dwaasheid niet kunnen bevatten. Ik geloof dat ik hem idd gelijk moet gaan geven als deze discussie nog langer doorgaat.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 18:36 schreef Asmodean het volgende:
pret·pak·ket (het ~)
1 [inf., onderw.] vakkenpakket dat weinig of geen exacte vakken bevat
einde discussie
Het feit dat beta's formules gebruiken en alfa/gamma's niet wijst erop dat zij op een hoger niveau zitten qua schrijven: ze zijn in staat om een extra taal, namelijk die van de formules, toe te voegen aan de reeds bestaande taal. Alfa's en gamma's zijn daarentegen erg goed in het schrijven van enorme lulverhalen met een inhoud van nul komma nul. Ik geef volledig toe dat dat een zwakke plek is van beta's, die kunnen dat niet.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:32 schreef SpaRood het volgende:
Beta's kunnen geen normale verslagen schrijven, maar verschuilen zich achter formules. Terwijl alfa/gamma's vaak prachtige papers kunnen schrijven in woorden. Ieder zijn meug, zou ik zeggen.
quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 00:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Het feit dat beta's formules gebruiken en alfa/gamma's niet wijst erop dat zij op een hoger niveau zitten qua schrijven: ze zijn in staat om een extra taal, namelijk die van de formules, toe te voegen aan de reeds bestaande taal. Alfa's en gamma's zijn daarentegen erg goed in het schrijven van enorme lulverhalen met een inhoud van nul komma nul. Ik geef volledig toe dat dat een zwakke plek is van beta's, die kunnen dat niet.
Probleem is alleen dat je met een CM profiel dus op veel technische en economische niet toegelaten wordt. Een vriend van mij heeft ook CM gedaan en wil graag dezelfde opleiding doen als ik ga doen (economische opleiding), alleen is er 1 probleem: hij heeft geen economie en wiskunde A2 gehad en kan dus niet die opleiding gaan doen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:32 schreef SpaRood het volgende:
Ach, je profiel zegt zo weinig. Ik ken mensen die een N-profiel hadden en op de universiteit zijn afgehaakt, terwijl er ook C/M mensen zijn die juist op de universiteit enorm opbloeien. Vergeet niet, op de universiteit ontwikkel je je meer dan op de middelbare school....is alleen maar een voorbereiding, maar zegt verder niet veel over de uiteindelijke toekomst van iemand. Als ik zie hoe MBO'ers ook nog op de universiteit kunnen komen, soms ook nog in een technische studie, dan raad ik alle scholieren aan om C/M te doen. Haal je VWO diploma met 2 vingers in je neus. Het echte werk begint dan pas.
Verder ben ik het eens met mensen die vinden dat het appels met peren vergelijken zijn. Beta's kunnen geen normale verslagen schrijven, maar verschuilen zich achter formules. Terwijl alfa/gamma's vaak prachtige papers kunnen schrijven in woorden. Ieder zijn meug, zou ik zeggen.
Mijn ervaring is dat beta's vaak geen normale Nederlandse zinnen kunnen schrijven, laat staan in een andere taal. Natuurlijk, je kunt denken in abstracties en die op papier krijgen met formules, maar aan de andere kant kun je abstracties ook prachtig woordelijk vertalen. Ik heb papers gelezen waar nauwelijks zinnen in voorkwamen, maar een hele rij met wiskundige definities en oneindige formules. Prachtig als je dat kunt, maar ik heb evenveel bewondering voor mensen die het doen met taalkundig inzicht en schrijverstalent. Sinds we het over wetenschap hebben, kom je niet weg met "enorme lulverhalen met een inhoud van nul komma nul". Ik gebruik formules als tools, en ik kan niet in formule-taal denken. Ik lees liever iets in woorden dan in cijfers. Ben ik dan intellectueel minderwaardig?quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 00:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Het feit dat beta's formules gebruiken en alfa/gamma's niet wijst erop dat zij op een hoger niveau zitten qua schrijven: ze zijn in staat om een extra taal, namelijk die van de formules, toe te voegen aan de reeds bestaande taal. Alfa's en gamma's zijn daarentegen erg goed in het schrijven van enorme lulverhalen met een inhoud van nul komma nul. Ik geef volledig toe dat dat een zwakke plek is van beta's, die kunnen dat niet.
Je hebt daar een punt. Meestal kun je bij een HBO variant van een economische opleiding gaan. De propedeuse of zelfs de diploma halen, en dan kun je alsnog met een schakeljaar of extra bijvakken beginnen aan de universitaire variant (bachelor met prop, master met HBO diploma). Ja, de eisen die gesteld worden kun je op de een of andere manier wel omzeilen. In ieder geval zou je in je profiel Wiskunde A1 en A2 moeten hebben, dan heb je toegang tot het gros van de opleidingen, zelfs met CM profiel. Dan is doorstroming naar de meest technische opleidingen mogelijk.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 01:25 schreef Lisanne__tje het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat je met een CM profiel dus op veel technische en economische niet toegelaten wordt. Een vriend van mij heeft ook CM gedaan en wil graag dezelfde opleiding doen als ik ga doen (economische opleiding), alleen is er 1 probleem: hij heeft geen economie en wiskunde A2 gehad en kan dus niet die opleiding gaan doen.
Klopt, het is en blijft ja tegen nee. Een tweede reeks lijkt me dan ook niet zinvol.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 12:38 schreef Koewam het volgende:
Dit is toch een eindeloze discussie, en heet des mijns inziens niet echt toegevoegde waarde (lees: irritant)
Mijn ervaring is dat dat niet zo significant verschilt. Misschien dat het hier om een hardnekkig vooroordeel gaat, dat beta's vaak niet goed zijn in talen? Ik ben benieuwd in hoeverre dat geldt.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 03:28 schreef SpaRood het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat beta's vaak geen normale Nederlandse zinnen kunnen schrijven, laat staan in een andere taal.
Ik ben het helemaal met je eens.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 00:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat een vooroordeel. Er zullen weinig alfa's/gamma's zijn die de taalbeheersing van Richard Feynman kunnen evenaren (ik neem maar een willekeurig voorbeeld). En wees eens eerlijk: hoe groot moet je intelligentie nou werkelijk zijn om een flutwerkje als Eline Vere een beetje te kunnen analyseren? De quantummechanica lijkt me iets uitdagender.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 11:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat dat niet zo significant verschilt. Misschien dat het hier om een hardnekkig vooroordeel gaat, dat beta's vaak niet goed zijn in talen? Ik ben benieuwd in hoeverre dat geldt.
quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 11:51 schreef thabit het volgende:
Mensen die natuurkunde oid gaan studeren hebben op hun eindlijst vaak voor Nederlands het laagste cijfer, namelijk een 7. Mensen die Nederlands gaan studeren hebben op hun eindlijst voor Nederlands vaak het hoogste cijfer, namelijk een 7.
Ik wou je net ervan beschuldigen een alfa te zijn, je geeft namelijk helemaal geen argumenten om de vele valide redeneringen in dit topic onderuit te halen, op natuurlijk de traditionele emotionele kretologie na.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 13:05 schreef Sodium het volgende:
![]()
Werkelijk waar, welke onzinnige argumenten worden er in deze reeks gebruikt... Maar je mag er in geloven, als dat je tevreden stelt.![]()
![]()
... en nee, ik ben geen alfa/gamma. Ik ben een beta+alfa+gamma en doe een beta-studie.
Tja, deze post is natuurlijk erg compromitterend geformuleerd en daardoor klinkt hij heel wijs. Maar of het ook daadwerkelijk ergens op slaat daar heb ik zo m'n twijfels over.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 13:25 schreef Sodium het volgende:
Dat is nou juist het probleem. Er zit een kern van waarheid in de vele argumenten die je hier terug kan vinden (zowel van de beta-kant als de alfa-kant), maar er wordt teveel gekeken naar de student in het algemeen. De beta's roepen dat de alfa's domme dozen zijn die niet weten hoe een assenstelsel in elkaar zit; de alfa's roepen dat de beta's niet eens 'Ik ga college volgen' kunnen spellen. Onzin. Je kunt niet roepen dat de ene groep intelligenter is dan de andere. Een profielkeuze is een keuze waarin vele factoren meespelen. Laten we deze keuzes nou gewoon accepteren, niet iedere alfa of beta over een kam scheren, en blij zijn dat iedereen zo zijn eigen interesses heeft. Volgens mij werkt dat beter dan naar elkaar roepen dat de ander simpelweg dom is op het gebied waar jij uitblinkt.
Het kán waar zijn; echter generaliserend gesproken zal het niet opgaan. Zoals je zelf al hebt gezegd, de mensen met de betavakken zijn normaal gesproken de mensen die kunnen kiezen welke studie ze gaan doen (ook een alfastudie dus); de echte alfa's hebben die keus niet. De (logische) conclusie mag ieder nu voor zich trekken.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 13:31 schreef thabit het volgende:
[..]
Tja, deze post is natuurlijk erg compromitterend geformuleerd en daardoor klinkt hij heel wijs. Maar of het ook daadwerkelijk ergens op slaat daar heb ik zo m'n twijfels over.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |