Even het hele berichtquote:Bron:
http://www.ad.nl/binnenland/article550617.ece
Verdachte laat gezicht niet zien
Door ANNELIEKE DIJKSTRA
ROTTERDAM - Moslima Soumaya S. , die samen met Samir A. wordt verdacht van terroristische activiteiten, wil haar burka in de rechtszaal niet afdoen.
Soumaya S. ARCHIEFFOTO ANPZe gaat in haar strafzaak, in oktober, niet in op een eventueel verzoek van de rechter haar gezicht te mogen zien. Dit kondigde haar advocaat Victor Koppe gisteren aan.
De rechtbank in Rotterdam besprak gisteren hoe de zaak tegen Soumaya S. (24) verder zou verlopen en welke getuigen nog moeten worden verhoord. De Haagse was gisteren niet aanwezig in de rechtszaal, mede omdat ze haar burka niet wenste af te doen. Omdat ze in afwachting van haar zaak is vrijgelaten, was haar aanwezigheid ook niet verplicht. Koppe: ,,Als de zaak in oktober inhoudelijk wordt behandeld, maken we een principieel punt van de burka.’’
Er zijn geen richtlijnen voor gezichtsherkenning in de rechtszaal. Volgens een woordvoerster van de rechtbank in Rotterdam kan de rechter vragen om meer te zien van de verdachte dan alleen de ogen. ,,Maar als de verdachte dat niet wil, staan er geen sancties op. Hoogstens kun je stellen dat het in het nadeel werkt van de verdachte als de rechter de gelaatsuitdrukking niet kan zien.’ ’
S. heeft volgens justitie met Samir A. aanslagen voorbereid en is volgens de inlichtingendienst erg radicaal. Toen zij op een vorige regiezitting voor de rechter stond, deed zij haar gezichtssluier op diens verzoek wel af. ,,Maar dat was een besloten zaak. In oktober is het openbaar en dat is een andere situatie,’’ aldus Koppe.
Zij was daar wel bij geloof ik, samen met een Nederlandse moslima, nota bene een ex politie agente. Hoe gek kan een mens worden vraag ik me wel eens af.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 00:17 schreef rutger05 het volgende:
Was dat trouwens niet die vrouw met een mitrailleur onder haar burka? Daar kan zij natuurlijk vanalles onder verstoppen.
Via het menu (dus niet via de rechtermuisknop) bewerken, alles selecteren, kopiëren en dan de rotzooi weghalen na het plakken.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 00:16 schreef Hathor het volgende:
Tsja, op de een of andere manier liet dat bericht zich niet kopieeren.![]()
Martine van den O. Tja triest.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 00:19 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zij was daar wel bij geloof ik, samen met een Nederlandse moslima, nota bene een ex politie agente. Hoe gek kan een mens worden vraag ik me wel eens af.![]()
I'm in, en Yildiz doet vast mee.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 05:17 schreef opgebaarde het volgende:
zodra de burka officieel mag ga ik met een bivakmuts voortaan de straat op
Duhquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 05:17 schreef opgebaarde het volgende:
zodra de burka officieel mag ga ik met een bivakmuts voortaan de straat op
Zie vorige bericht - er is geen wet die bivakmutsen verbiedt. Deze mevrouw heeft dan ook geen toestemming op grond van religie of zo - het is gewoon niet verboden. Nooit krakers met bivakmuts voor de rechter gezien?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 00:05 schreef Hathor het volgende:
http://www.kranten.com/artikel.html?id=2921170
Kan dit nou zo maar ? Ik kan me nog herinneren dat je een proces verbaal kon krijgen voor het dragen van een bivakmuts in het openbaar, mag dit stuk stront dan gewoon op grond van religie een loopje met de wet gaan nemen ?
Nee er is geen wet die bivakmutsen verbiedt maar het is wel verboden je onherkenbaar in het openbaar te begeven.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 08:10 schreef sigme het volgende:
[..]
Zie vorige bericht - er is geen wet die bivakmutsen verbiedt. Deze mevrouw heeft dan ook geen toestemming op grond van religie of zo - het is gewoon niet verboden. Nooit krakers met bivakmuts voor de rechter gezien?
Nee dus. Er is niet zo'n verbod. Er is geen wet waarin dat verboden wordt.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 10:39 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
Nee er is geen wet die bivakmutsen verbiedt maar het is wel verboden je onherkenbaar in het openbaar te begeven.
Wat had je in gedachten? Gestreepte pyama's?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 10:56 schreef Phraze het volgende:
En straks wanneer ze in de gevangenis terecht komt (of is) mag ze haar burka ook dragen??
Dan gelden er toch wel regels dat je bepaalde kleding niet mag aanhebben of verplicht moet dragen?
Verzoek, hoezo verzoek.... Een rechter lijkt me nogal de baas, dan ruk je dat ding maar van haar af lijkt me.quote:Soumaya S. ARCHIEFFOTO ANPZe gaat in haar strafzaak, in oktober, niet in op een eventueel verzoek van de rechter haar gezicht te mogen zien. Dit kondigde haar advocaat Victor Koppe gisteren aan.
Voor een getuige is het natuurlijk wel een ander verhaal.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:07 schreef MaxPower het volgende:
Ik snap het probleem niet, in de Holleederzaak (of een andere?) had de kroongetuige toch ook een motorhelm op?
Je hebt inderdaad gelijk, in België is er dus wel een verbod om gemaskerd over straat te lopen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 10:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee dus. Er is niet zo'n verbod. Er is geen wet waarin dat verboden wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |