[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 28-12-2001 21:45]
quote:nee ik ken genoeg mensen kleiner dan 1.65 en dat zijn allemaal geen dwergjes hoor
Op vrijdag 28 december 2001 21:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik dacht als je korter als 1.65 bent.
*kijkt naar alle fokkers met hun hand op hun gezicht*
quote:hahaha dan ben ik er zelf ook een
Op vrijdag 28 december 2001 21:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik dacht als je korter als 1.80m bent.
quote:Ik vind 1.50 m. nog best lang eigenlijk. Dacht zelf altijd dat rond de 1.30 extreem klein was en dat je mensen van rond de 1.50 in zeker geen lilliputters (danwel mensen met dwerggroei, wat je ook wel eens hoort)kan noemen.
Op vrijdag 28 december 2001 21:47 schreef Biene het volgende:
Volwassen mensen die kleiner zijn dan 150 cm heten in de volksmond 'lilliputters'. De geneeskunde spreekt van 'achondroplasten'. In Nederland leven enkele duizenden van deze extreem kleine mensen, waarvan ongeveer 1400 achondroplasten. In dit boek gaat het om de levensverhalen van extreem kleine mensen. In een twintigtal interviews vertellen achondroplasten en mensen uit hun omgeving over deze afwijking, over de bijkomende handicaps, over het afwijkende van hun leven. Lees hier meer.
Achondroplastie is een genetische afwijking .
Deze mensen lijden aan een botgroeistoornis, waardoor hun botten relatief kort blijven, terwijl hun huid, spieren, zenuwen en bloedvaten een betrekkelijk normale lengte aannemen. Daardoor krijgen ze te kleine armen en benen, wat tal van lichamelijke problemen met zich meebrengt.
Erg beweeglijk kunnen ze niet zijn door hun aandoening, ze zijn sneller vermoeid dan de gemiddelde mens en hebben, doordat ze topzwaar zijn, vaker hoofdletsel als ze vallen.
Een vriendin van een ex-collega heeft achondroplastie en zat op haar 30e al in een rolstoel omdat haar gewrichten compleet waren versleten. Hun korte benen moeten relatief gezien veel meer gewicht meesjouwen dan bij mensen die die afwijking niet hebben.
quote:Ze worden over het algemeen niet erg oud inderdaad omdat hun lichaam sneller is versleten.
Op vrijdag 28 december 2001 22:16 schreef pietje2002 het volgende:
ik denk dan dat die mensen dan ook niet oud worden. Maar als je onder de 1.50 bent, dan heb je toch denk ik zo'n groeiafwijking?
Maar je kunt ook < 1.50 m. zijn simpelweg omdat je ouders klein zijn. Als de proporties van je ledematen overeenstemmen met je romp ben je geen lilliputter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |