En overigens had Louis Couperus geen chromosoompje te veel.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:00 schreef NiteSpeed het volgende:
Wow, wat een kutvoorbeelden. Dat betekent niet dat de komma/en regel slecht is, maar dat mensen het woord 'en' verkeerd gebruiken en daarom de regels moeten breken. Probeer de zin eens anders op te schrijven, gebruik een ander woord dan 'en', maar dit is wel héél erg suf.
quote:De kleine zielen
[eerste deel][p. 1]I
Het stortregende en Dorine van Lowe was doodmoê, toen zij, dien middag, vóor het diner nog even bij Karel en Cateau aanwipte, maar Dorine was tevreden over zichzelve. Zij was na het lunch dadelijk uitgegaan en had geheel Den Haag doortrippeld en doortramd; zij had veel bereikt zoo niet alles en haar vermoeide gezicht stond heel blij en hare levendige zwarte oogen flonkerden.
- Meneer en mevrouw nog niet aan tafel, Sientje? vroeg zij de meid, buiten adem, zenuwachtig, en eensklaps schrikkende, dat het te laat zoû zijn.
- Neen, juffrouw, maar het is op slag van zessen, zei Sientje streng.
Dorine van Lowe wipte door de vestibule, holde de trap op, vergetende hare natte parapluie in den standaard te zetten. Zij hield die krampachtig in de eene hand, tegelijk met haar rok,
zeikkindquote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:00 schreef NiteSpeed het volgende:
Wow, wat een kutvoorbeelden. Dat betekent niet dat de komma/en regel slecht is, maar dat mensen het woord 'en' verkeerd gebruiken en daarom de regels moeten breken. Probeer de zin eens anders op te schrijven, gebruik een ander woord dan 'en', maar dit is wel héél erg suf.
quote:Toch kan in bepaalde gevallen wel een komma voor en geplaatst worden. Over het algemeen is dat het geval als bij het hardop lezen een rust gehoord wordt (bijvoorbeeld in lange nevengeschikte zinnen). Een voorbeeld:
(3) De voorzitter bedankte de aanwezige leden van de vereniging, en maakte tot slot nog een vriendelijke opmerking over het voorspoedige verloop van de vergadering.
Soms voorkomt een komma dat er lees- of interpretatieproblemen ontstaan. Vergelijk:
(4) Het regeringsbeleid verklaart de instabiliteit van het land en de vele interne spanningen komen dan ook niet onverwacht.
(5) Het regeringsbeleid verklaart de instabiliteit van het land, en de vele interne spanningen komen dan ook niet onverwacht.
Als in deze zin een komma ontbreekt, kan de lezer op het verkeerde been worden gezet: bij eerste lezing lijkt en de vele interne spanningen een nevenschikking te vormen met de instabiliteit van het land.
Tot slot is een komma voor en altijd nodig als het eerste deel van een nevenschikking met en eindigt op een bijzin:
(6) De vakbond heeft steun toegezegd aan de havenarbeiders die al in staking waren, en aan de kraanmachinisten die zich bij de acties aansloten.
Bijzonderheid
Er komt in het algemeen geen komma voor en in een opsomming die bestaat uit korte onderdelen. Voorbeelden: Hier verkoopt men sigaretten, sigaren en shag. De afdelingssecretaris leidt vergaderingen, verzorgt het fondsbeheer en houdt de administratie bij. Ook hier geldt echter: zet wel een komma als deze misverstanden voorkomt of het leesgemak vergroot, zoals in Op het festival worden documentaires vertoond uit Oost-Europa, speelfilms van minder bekende regisseurs en cineasten, en korte animatiefilms.
Ja tuurlijk is het anders op te lossen. Je kan ook een verhaal zo formuleren dat je helemaal geen komma's gebruikt, maar daar hebben we het nu niet over.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 00:04 schreef NiteSpeed het volgende:
De rustkomma vind ik wel een goede uitzondering ja, maar de spraakverwarringen zijn ook anders op te lossen.
Als je zelfs het verschil tussen een komma en apostrofe al niet weet, dan moet je gewoon niet zeuren. Het ligt dus duidelijk aan jou dat je gewoon te dom bent om überhaupt de simpelste dingen goed te kunnen spellen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 22:17 schreef skippy22 het volgende:
komma,s
Leg je nou je eigen grap uit..?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 01:55 schreef M-I-L-F het volgende:
[afbeelding]
Bweheehe.... ik heb most_wanted door het WTC getyft....
idd "sucky sucky 5 dollah" en "me love you long time zekerquote:Op donderdag 17 augustus 2006 08:40 schreef danielluh het volgende:
de nederlandse taal is al verpauperd, dus doe ik er lekker aan mee.
Als iemand problemen heeft met mijn schrijfwijze, heeft diegene toch dat probleem en nie ik.
Vindt engels ook een betere taal dan nederlands, vooral omdat ik veel met engelstalige mensen moet communiceren overal ter wereld voor mijn werk.
quote:Op donderdag 17 augustus 2006 09:19 schreef DAMH het volgende:
[..]
idd "sucky sucky 5 dollah" en "me love you long time zeker![]()
Vul uw eigen doodsverwensing in: .................quote:Op woensdag 16 augustus 2006 22:17 schreef skippy22 het volgende:
Ik erger me altijd aan die kneuzen die beginnen te miepen omdat er geen komma,s en punten in een stuk tekst staat Van die kneusen die niks anders te zeggen hebben en dan maar zo beginnen Als je iets niet kan lezen omdat er geen punten tussen staan ben je gewoon scheel of slechtziend Dus waarom worden die overbodige reacties niet altijd verwijderd![]()
Statement, geen vraag? Anders hoort die punt daar niet, jeweets!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:07 schreef DanseMacabre het volgende:
Waar maak je je druk om.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |