die puntjes horen nou eenmaal bij de taal he.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 22:17 schreef skippy22 het volgende:
Ik erger me altijd aan die kneuzen die beginnen te miepen omdat er geen komma,s en punten in een stuk tekst staat Van die kneusen die niks anders te zeggen hebben en dan maar zo beginnen Als je iets niet kan lezen omdat er geen punten tussen staan ben je gewoon scheel of slechtziend Dus waarom worden die overbodige reacties niet altijd verwijderd![]()
Hoofdletters ook.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 22:23 schreef imported_sphinx het volgende:
[..]
die puntjes horen nou eenmaal bij de taal he.
Omdat topics zonder openingspost niet echt lekker lopen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 22:17 schreef skippy22 het volgende:
Dus waarom worden die overbodige reacties niet altijd verwijderd![]()
quote:Op woensdag 16 augustus 2006 22:22 schreef Dagonet het volgende:
Leer eerst maar eens Nederlands.
quote:Op woensdag 16 augustus 2006 22:22 schreef Dagonet het volgende:
Leer eerst maar eens Nederlands.
Dat bedoel ik de openingspostquote:Op woensdag 16 augustus 2006 22:24 schreef Litpho het volgende:
[..]
Omdat topics zonder openingspost niet echt lekker lopen.
Zet eerst eens punten en komma's in je OP. Dan praten we daarna misschien verder.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 22:17 schreef skippy22 het volgende:
Ik erger me altijd aan die kneuzen die beginnen te miepen omdat er geen komma,s en punten in een stuk tekst staat Van die kneusen die niks anders te zeggen hebben en dan maar zo beginnen Als je iets niet kan lezen omdat er geen punten tussen staan ben je gewoon scheel of slechtziend Dus waarom worden die overbodige reacties niet altijd verwijderd![]()
quote:Op woensdag 16 augustus 2006 22:30 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Zet eerst eens punten en komma's in je OP. Dan praten we daarna misschien verder.![]()
Je mag toch nooit het woord 'en' gebruiken na een comma, of heb ik dat nu mis?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 22:36 schreef PhonyRules het volgende:
Een komma ziet er zo uit ,
en een punt is dit .
Zo lastig is het niet om ze te gebruiken hoor
het woord en gebruik je als vervanging voor de komma, het is niet voor niets een koppelwoord.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 23:23 schreef EvilMarc het volgende:
[..]
Je mag toch nooit het woord 'en' gebruiken na een comma, of heb ik dat nu mis?
Volgens de spelling in de jaren '50 misschien. Tegenwoorden is komma en heel normaal en toegestaan.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 23:25 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
het woord en gebruik je als vervanging voor de komma, het is niet voor niets een koppelwoord.
Bij mensen met een chromosoompje teveel misschien wel ja, normale mensen gebruiken écht geen 'en' na een komma.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 23:44 schreef boskov het volgende:
[..]
Volgens de spelling in de jaren '50 misschien. Tegenwoorden is komma en heel normaal en toegestaan.
Ik zeg toch, jaren terug was dat zo. Nu niet meer Sherlockquote:Op woensdag 16 augustus 2006 23:47 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Bij mensen met een chromosoompje teveel misschien wel ja, normale mensen gebruiken écht geen 'en' na een komma.
quote:Op school heb ik geleerd dat er nooit een komma voor en komt. Geldt die regel nog steeds?
Nee. Zo geformuleerd is deze regel veel te algemeen en daardoor onjuist. Als en de laatste twee elementen van een opsomming koppelt, zoals in `A, B, C en D', gaat de regel meestal wel op. Maar en komt niet uitsluitend in opsommingen voor.
Een komma geeft een (kleine) rust aan, maar kan ook de interpretatie van een zin bepalen. In sommige zinnen is een komma voor en daarom noodzakelijk. Het ontbreken ervan kan tot twee soorten misverstanden leiden: een niet-bedoelde betekenis of een zinsstructuur die de lezer even op het verkeerde been zet. Van beide soorten misverstanden geven we enkele voorbeelden.
Dat heb je mis:quote:Op woensdag 16 augustus 2006 23:23 schreef EvilMarc het volgende:
[..]
Je mag toch nooit het woord 'en' gebruiken na een comma, of heb ik dat nu mis?
bronquote:Op school heb ik geleerd dat er nooit een komma voor en komt. Geldt die regel nog steeds?
--------------------------------------------------------------------------------
Nee. Zo geformuleerd is deze regel veel te algemeen en daardoor onjuist. Als en de laatste twee elementen van een opsomming koppelt, zoals in `A, B, C en D', gaat de regel meestal wel op. Maar en komt niet uitsluitend in opsommingen voor.
Een komma geeft een (kleine) rust aan, maar kan ook de interpretatie van een zin bepalen. In sommige zinnen is een komma voor en daarom noodzakelijk. Het ontbreken ervan kan tot twee soorten misverstanden leiden: een niet-bedoelde betekenis of een zinsstructuur die de lezer even op het verkeerde been zet. Van beide soorten misverstanden geven we enkele voorbeelden.
Niet-bedoelde betekenis:
Hij leerde er jongens kennen die dol waren op een biertje en meisjes met blonde haren. (Zonder komma leerde hij er zelf geen meisjes kennen.)
Hij schreef over de geschiedenis van handschriften en schoolboeken over de kunst van het schrijven. (Zonder komma schreef hij zelf geen schoolboeken.)
Onder de gasten zagen we mevrouw Bruinsma, moeder van de jubilaris en de burgemeester. (Zonder komma is mevrouw Bruinsma ook de moeder van de burgemeester.)
Leesproblemen:
De raad geeft een opsomming van leerstoelen Nederlands en Neerlandistiek is hierbij niet als afzonderlijke studie geteld.
In dat rijtje is de eerste groter dan de tweede en de derde groter dan de vierde.
Veel lezers zullen na en even in verwarring gebracht zijn. Het leek er even op dat na en het tweede deel van een opsomming zou volgen. Maar en blijkt een nieuwe mededeling in te leiden. Een komma voor en had die verwarring kunnen voorkomen. Overigens verdient in dergelijke zinnen de puntkomma vaak de voorkeur boven het voegwoord en.
Ja want de voorbeelden van een regel waarvan jij beweert dat die niet bestaat ontkrachten mijn standpuntquote:Op woensdag 16 augustus 2006 23:53 schreef NiteSpeed het volgende:
Moet je niet de voorbeelden weghalen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |