quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 21:42 schreef Walrik het volgende:First of, het is TOEFL. Second, de meeste plekken die een docent Engels willen, willen een NATIVE speaker. Dus geen geboren Nederlander.
First of, het is TEFL, of TESOL. En je hebt gelijk dat de meeste scholen een native speaker willen, maar daar valt (zeker in Azië) wel mee te sjoemelen. Een officieel TEFL/TESOL certificaat is minstens zo belangrijk en waardevol.
In 2004 heb ik een TESOL cursus gedaan, Trinity CertTesol Course, in Praag. Dat is me erg goed bevallen. 4 weken keihard blokken, intensieve lessen, lesvoorbereiding, lesgeven, feedbackbijeenkomsten, verslagen schrijven. Niet voor luiwammesen, het is geen vakantie, maar ik heb een geweldige tijd gehad en veel geleerd.
Je Engels moet van zeer hoog niveau zijn want je wordt geacht de taal te kunnen doceren; bovendien zijn bijna al je medestudenten native speakers (Brits, Iers, Amerikaans, Australisch etc) dus val je snel door de mand als je communicatief niet mee kunt komen.
Het scheelt bovendien een hoop als je onderlegd bent in grammatica en algemene taaltheorie (fonologie, argumentatieleer etc)
's Ochtends volgden we lessen didactiek en grammatica; daarna lesvoorbereidingen, en in de namiddag stond je voor een groep (meest volwassen) Tsjechen en gaf je een les van zo'n 3 kwartier. Ondertussen maakte je aantekeningen bij de lessen van de anderen in je groep zodat je (de volgende ochtend) gerichte feedback kon geven.
Ik heb mezelf echt 3 slagen in de rondte moeten werken; je moet veel verslagen schrijven (competentiegericht onderwijs, Engelsen zijn er dol op) en omdat ik erg perfectionistisch ben (zeker op taalkundig gebied) stak ik daar enorm veel tijd in. De nachtrust heb ik soms moeten missen; en dan TOCH doorgaan de volgende dag.
In het weekend ga je als beesten uit
![]()
omdat je doordeweeks alleen maar keihard bezig bent. Ook daar heb ik zeer waardevolle herinneringen aan.
![]()
Mijn plan was, om erna naar China af te reizen en daar een tijd als docent te werken. Uiteindelijk werden die plannen gedwarsboomd door iets nog veel leukers, maar het idee is er nog steeds, mocht het zover komen.
Verdiep je wel goed in de mogelijkheden en obstakels, niet elk land is even makkelijk qua visa, en sommige landen
eisen idd een bewijsbare native fluency (UK-I-USA-CA-AUS-NZ-SA paspoort), sommige landen (of sommige scholen) zijn wat minder veeleisend. Als buitenlander zou ik iig wel voor een echt en betrouwbaar TESOL certificaat gaan (dwz Cambridge of Trinity), gewoon om je eigen kansen én je professionaliteit te vergroten.
Check anders
http://www.eurotefl.com/ voor meer info, dat is de site vd school waar ik de cursus heb gevolgd.
Algemeen:
www.tefl.comOok handig:
www.eslcafe.comIk kan het je aanraden!