abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40879615
Heeft iemand ervaringen met het volgen van een TEFL cursus en/of het doceren van Engels in het buitenland? Ik ben benieuwd naar alle verhalen, do's/don'ts en ervaringen!

Ik krijg veel 'hits' middels Google, alleen is dat meestal algemene informatie en ik ben nu juist eens op zoek naar wat persoonlijke verhalen omdat ik zelf ook graag eens een periode in het buitenland dit werk zou willen gaan doen.
Is TEFL inderdaad zo goed als ze zichzelf aanprijzen? En zijn er werkelijk zo veel vacatures 'abroad' als waarmee ze adverteren? Het salaris vind ik niet zo interessant, wel of ze al dan niet bij scholen die vacatures hebben openstaan vaak voor onderdak zorgen en evt. eten?

Nogmaals, alle verhalen zijn welkom. Steek me de ogen eens goed uit
pi_40880177
Is dat met anti aanbaklaag?
Free people own guns! Slaves do not!
pi_40880248
Ja, met TEFLon laag ja
pi_40881795
Hmm...
pi_40881901
First of, het is TOEFL. Second, de meeste plekken die een docent Engels willen, willen een NATIVE speaker. Dus geen geboren Nederlander.
pi_40882040
In de VS is de TOEFL test verplicht voor (Masters) studenten die een opleiding aan een Amerikaanse universiteit willen doen. Heb het ook moeten doen, in New York, toen ik me opgaf bij Columbia University. De Toefl Engels test is geen kattenpis, denk niet dat je t wel even doet met middelbareschool Engels. Laat staan er in lesgeven. Ik zou zeggen als je geen Engels hebt gestudeerd aan een uni, forget it, dan willen ze je guaranteed niet hebben.
pi_40883341
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 21:45 schreef Walrik het volgende:
In de VS is de TOEFL test verplicht voor (Masters) studenten die een opleiding aan een Amerikaanse universiteit willen doen. Heb het ook moeten doen, in New York, toen ik me opgaf bij Columbia University. De Toefl Engels test is geen kattenpis, denk niet dat je t wel even doet met middelbareschool Engels. Laat staan er in lesgeven. Ik zou zeggen als je geen Engels hebt gestudeerd aan een uni, forget it, dan willen ze je guaranteed niet hebben.
De TOEFL test is bijzonder makkelijk en is vergelijkbaar met engels op het VMBO. Uiteraard moet je om er in les te kunnen geven wel op een hoger niveau zitten, maar de test an sich is niet moeilijk.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 22:17:46 #8
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_40883608
Ik krijg de indruk dat de TS ook niet Engels wil geven in landen waar het de nationale taal is. Eerder in kleine, stoffige dorpjes in Azië ofzo.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_40905396
quote:
Thanks voor de info, chap. En great dat je zo laat doorschemeren dat you zo goed in Engels bent. Je voldoet perfectly aan het stereotype uit Amerika teruggekeerde Nederlander dat difficulties heeft met de Nederlandse uitspraak.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_40906053
TOEFL is een test, TEFL is een certificaat om engels mee te geven. Ik heb zelf een TESOL certificaat (veredelde TEFL) maar heb daar nooit iets mee gedaan.

Als je interesses daar liggen om engels te geven in het buitenland, is een TEFL noodzakelijk, maar let wel op waar je hem haalt, er zitten veel slechte opleidingen tussen die je een TEFL certificaat geven als je maar betaalt.

En je engels moet goed zijn, native speaker heeft altijd voorrang. rE is ergens een website waar dagelijks vacatures op komen voor engelse leraren, vooral in China is er heel veel vraag naar. Verdient weinig, maar je kunt er goed van rond komen in die landen.
pi_40907550
Als je de oudere reeksen van (Aanstaande) Docenten even doorzoekt, daar was iemand die een tijdje in China heeft lesgegeven, ik ben alleen zijn naam kwijt
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_40908526
@ Powderfinger: Heb jij die test gemaakt? Zo ja, kun je er iets meer over vertellen?

@ Svyatagor: Inderdaad, jij snapt 'em! Latijns Amerika, Zuid Oost Azie en misschien in Afrika. Hopelijk kan ik er ergens mee terecht.

@ arjanus: Klopt als een zwerende vinger Ik heb inderdaad meerdere sites gevonden waar ze vaak nieuwe mensen zoeken. Zou jij met die TESOL hetzelfde kunnen als ik zou kunnen met TEFL indien ik die zou halen? Anders gezegd: wat zou je zelf aanraden, en waarom?
Ik was van plan om het via Joho.nl te gaan proberen te behalen. Is er een beter alternatief denk je?
Weinig verdienen was ik al bang voor, veel zou leuk zijn alleen eigenlijk interesseert het me niet zo..

@ teigan: Ik ga meteen even kijken, bedankt voor je reactie!

[ Bericht 3% gewijzigd door Hugo_Ruben op 17-08-2006 17:25:46 ]
pi_40908731
Ik heb ook al even gekeken Evil_Jur was dat...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_40908814
quote:
kutwijsneus
"Een droge bek is niet cool" (c) Blowersguide :')
STEM HIER Kutsmilie <------------------------------------------------
STEM HIER Kutsmilie <----
pi_40909324
@ teigan: Nogmaals bedankt! Es kijken of die me wat wil en kan vertellen.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 18:11:14 #16
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_40909868
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 21:42 schreef Walrik het volgende:
First of, het is TOEFL. Second, de meeste plekken die een docent Engels willen, willen een NATIVE speaker. Dus geen geboren Nederlander.
First of, het is TEFL, of TESOL. En je hebt gelijk dat de meeste scholen een native speaker willen, maar daar valt (zeker in Azië) wel mee te sjoemelen. Een officieel TEFL/TESOL certificaat is minstens zo belangrijk en waardevol.

In 2004 heb ik een TESOL cursus gedaan, Trinity CertTesol Course, in Praag. Dat is me erg goed bevallen. 4 weken keihard blokken, intensieve lessen, lesvoorbereiding, lesgeven, feedbackbijeenkomsten, verslagen schrijven. Niet voor luiwammesen, het is geen vakantie, maar ik heb een geweldige tijd gehad en veel geleerd.

Je Engels moet van zeer hoog niveau zijn want je wordt geacht de taal te kunnen doceren; bovendien zijn bijna al je medestudenten native speakers (Brits, Iers, Amerikaans, Australisch etc) dus val je snel door de mand als je communicatief niet mee kunt komen.
Het scheelt bovendien een hoop als je onderlegd bent in grammatica en algemene taaltheorie (fonologie, argumentatieleer etc)

's Ochtends volgden we lessen didactiek en grammatica; daarna lesvoorbereidingen, en in de namiddag stond je voor een groep (meest volwassen) Tsjechen en gaf je een les van zo'n 3 kwartier. Ondertussen maakte je aantekeningen bij de lessen van de anderen in je groep zodat je (de volgende ochtend) gerichte feedback kon geven.

Ik heb mezelf echt 3 slagen in de rondte moeten werken; je moet veel verslagen schrijven (competentiegericht onderwijs, Engelsen zijn er dol op) en omdat ik erg perfectionistisch ben (zeker op taalkundig gebied) stak ik daar enorm veel tijd in. De nachtrust heb ik soms moeten missen; en dan TOCH doorgaan de volgende dag.

In het weekend ga je als beesten uit omdat je doordeweeks alleen maar keihard bezig bent. Ook daar heb ik zeer waardevolle herinneringen aan.

Mijn plan was, om erna naar China af te reizen en daar een tijd als docent te werken. Uiteindelijk werden die plannen gedwarsboomd door iets nog veel leukers, maar het idee is er nog steeds, mocht het zover komen.

Verdiep je wel goed in de mogelijkheden en obstakels, niet elk land is even makkelijk qua visa, en sommige landen eisen idd een bewijsbare native fluency (UK-I-USA-CA-AUS-NZ-SA paspoort), sommige landen (of sommige scholen) zijn wat minder veeleisend. Als buitenlander zou ik iig wel voor een echt en betrouwbaar TESOL certificaat gaan (dwz Cambridge of Trinity), gewoon om je eigen kansen én je professionaliteit te vergroten.

Check anders http://www.eurotefl.com/ voor meer info, dat is de site vd school waar ik de cursus heb gevolgd.
Algemeen: www.tefl.com
Ook handig: www.eslcafe.com

Ik kan het je aanraden!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_40911803
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:20 schreef Hugo_Ruben het volgende:
@ Powderfinger: Heb jij die test gemaakt? Zo ja, kun je er iets meer over vertellen?
Ja ik heb hem 2 jaar geleden gemaakt. Er zijn twee versies van de test, een digitale versie en een papieren versie. Ik heb de papieren versie gedaan.

Die bestaat uit verschillende onderdelen. Een luistervaardigheid gedeelte. De vragen lopen op in moeilijkheidsgraad. Verder is er een onderdeel begrijpend lezen, gewoon een tekst met enkele multiple choice vraag erbij. Het derde onderdeel gaat over grammatica en woordbegrip. Je krijgt zinnen waarin je moet aangeven welk deel grammaticaal gezien niet klopt. In andere zinnen ontbreekt een woord en moet je uit de context opmaken welk woord er het beste in past (ook multiple choice).

Persoonlijk vond ik het begrijpend lezen gedeelte van het VWO examen moeilijker dan het begrijpend lezen gedeelte van de TOEFL. Het grammatica/ woordkeuze gedeelte is nog het lastigst, omdat er vrij veel vragen zijn en relatief weinig tijd.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 19:31:31 #18
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_40912001
quote:
pleurt nou toch ff snel een eind heen... De TOEFL is één grote grap...

Mafkees
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
pi_40915706
@ Ringo: Dat over dat sjoemelen heb ik vaker gehoord ja.. vind ik helemaal niet erg
Wat ik als eerste eens ga bekijken is of ik beter een TESOL danwel TEFL certificaat kan halen.
De manier waarop jij het gedaan hebt klinkt wel erg aantrekkelijk hoor! Alleen voor mij momenteel helaas financieel niet haalbaar, dus zal het naast m'n werk gaan doen. Hopelijk lukt het in een jaar!

Verder erg bedankt voor je verhaal en tips, zeker bruikbaar. Waar je me erg nieuwsgierig mee maakt is datgene wat veel leuker is wat op je pad gekomen is, is dat ook een beetje in de richting van reizen o.i.d. of ben ik dan te brutaal?

Tot slot is me tot nu toe inderdaad echt overal Cambridge aangeraden. De Trinity kende ik nog niet, ga ik zeker nog meer informatie over zoeken. Nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie, en als je nog eens die kant opgaat, zou geweldig zijn daar iets van mee te krijgen! Als je daar de wil en kans voor hebt natuurlijk.

@ Powderfinger: Kun je dan kiezen welke versie je gaat maken? En waar leg je zo'n examen af?
Wat ik tot dusverre gevonden had (binnen Nederland welteverstaan.. ) is in Amsterdam bij BLTC. En klopt het dat je de gehele cursus middels email/internet kunt volgen?
Goed om te lezen dat je het VWO examen moeilijker vond qua begrijpend lezen haha, dat zegt toch iets over de moeilijkheidsgraad lijkt me. Uit jouw en overige reacties maak ik op dat het an sich goed te doen is, zonder dat ik het ga onderschatten.
Ook vriendelijk bedankt voor de reacties!

[ Bericht 0% gewijzigd door Hugo_Ruben op 17-08-2006 21:17:46 ]
pi_40916780
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:12 schreef Hugo_Ruben het volgende:

@ Powderfinger:
Kun je dan kiezen welke versie je gaat maken? En waar leg je zo'n examen af?
Wat ik tot dusverre gevonden had (binnen Nederland welteverstaan.. ) is in Amsterdam bij BLTC. En klopt het dat je de gehele cursus middels email/internet kunt volgen?
Goed om te lezen dat je het VWO examen moeilijker vond qua begrijpend lezen haha, dat zegt toch iets over de moeilijkheidsgraad lijkt me. Uit jouw en overige reacties maak ik op dat het an sich goed te doen is, zonder dat ik het ga onderschatten.
Ook vriendelijk bedankt voor de reacties!
In Nederland hebben bijna alle universiteiten een licensie om de test af te nemen. Ik kon niet kiezen, maar wellicht dat andere universiteiten wel de keuze bieden. Als je de test buiten een universiteit om wilt doen moet je naar arnhem. Daar zit een toetscentrum van ETS (de makers van o.a. de TOEFL) waar je als particulier mee kunt doen. Ik denk dat zij met de computerversie werken.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 23:40:20 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_40921722
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 21:12 schreef Hugo_Ruben het volgende:
@ Ringo:

(...)

Verder erg bedankt voor je verhaal en tips, zeker bruikbaar. Waar je me erg nieuwsgierig mee maakt is datgene wat veel leuker is wat op je pad gekomen is, is dat ook een beetje in de richting van reizen o.i.d. of ben ik dan te brutaal?
You're welcome.

Het is nu de bedoeling dat ik over een jaar of 5 als grafisch ontwerper de wereld ga veroveren.
quote:
Tot slot is me tot nu toe inderdaad echt overal Cambridge aangeraden. De Trinity kende ik nog niet, ga ik zeker nog meer informatie over zoeken. Nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie, en als je nog eens die kant opgaat, zou geweldig zijn daar iets van mee te krijgen! Als je daar de wil en kans voor hebt natuurlijk.
Je kan nooit weten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_40929178
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 19:31 schreef D1 het volgende:
De TOEFL is één grote grap...
Inderdaad. Ik wilde een Engelse niveautest doen, maar een docent op de universiteit raadde me aan om de IELTS-test te doen, omdat die veel completer is dan de TOEFL. De IELTS test namelijk ook je spreekvaardigheid en dat doen ze bij de TOEFL weer niet.
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
pi_40941574
Met de TOEFL spreken de studenten gedeeltelijk met een nederlands accent en met de IELTS spreken ze beter Engels. Als school/bedrijf zijnde wist ik wel welke test ik meer serieus zou nemen.
Free people own guns! Slaves do not!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')