Henk-B | woensdag 16 augustus 2006 @ 12:55 |
We willen mischien binnenkort een scooter erbij kopen voor woon-werk verkeer, 20 km per dag. Nu hebben we een beetje rondgekeken voor een 2dehandsje en die kosten zo rond de 500 euro toch nog steeds. We kwamen ook bij een handelaar van een chinees merk (xingyue) scooter, die er ook nog aardig uitzagen. Deze kosten nieuw 650 euro met 6 maanden garantie. Heeft iemand ervaring met dit soort scooters, zit er nog een addertje onder het gras? | |
Tommy_Kuklinski | woensdag 16 augustus 2006 @ 12:57 |
6 maanden garantie.. mag dat? ![]() | |
Barcelona | woensdag 16 augustus 2006 @ 12:57 |
Je moet zo'n chinese viertakt scooter kopen, die staan er genoeg op marktplaats. Geen ervaring mee, maar lijkt me een stuk beter dan tweedehands!@ | |
marcom2 | woensdag 16 augustus 2006 @ 13:09 |
quote:Ja, inderdaad volgensmij moet elke winkel 1 jaar garantie minimaal bieden op z'n producten. | |
SterkStaaltje | woensdag 16 augustus 2006 @ 13:10 |
Volgens mij is dat echt troep,... net als die chinese auto, de Landwind ofzo. | |
Henk-B | woensdag 16 augustus 2006 @ 13:17 |
quote:Dat bedoel ik. Zie deze link: http://www.marktplaats.nl(...)ml%3Fimg%3D1%23photo Vind je dat dus beter? | |
r0ck3t | woensdag 16 augustus 2006 @ 13:23 |
Als ik je een tip mag geven: koop geen 2dehandse op marktplaats als je betrouwbaar wilt rijden, 9 van de 10 keer is er door paupers aan geklust en heb je veel verborgen gebreken. Die chinese dingen, ik heb er wel goede verhalen over gehoord. Sowieso is 4-takt veel beter voor jou omdat je betrouwbaar en toch redelijk ver moet rijden. Ook zijn ze stukken zuiniger dan 2-takt. Je kan dan ook gewoon eur 95 tanken ipv mengsmering (is niet meer bij elke pomp te krijgen) | |
Henk-B | woensdag 16 augustus 2006 @ 13:25 |
quote:Oke dank je wel voor de uitleg! ![]() Ik heb totaal geen verstand van scooters dus wat 2-takt en 4-takt inhoudt weet ik echt niet. Hij hoeft echt niet snel te gaan, mijn vriendin moet in September een andere kant op dan dat ik moet zij krijgt dus de auto en ik wil dan met de scooter gaan. | |
-_Tommy_- | woensdag 16 augustus 2006 @ 13:46 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktmotor en http://nl.wikipedia.org/wiki/Viertaktmotor Maar ik zou voor de chinees gaan, het verschil betaal je waarschijnlijk het eerste half jaar aan onderhoud voor de 2e handse... | |
r0ck3t | woensdag 16 augustus 2006 @ 13:48 |
2 takt heeft 2 slagen van de zuiger nodig voor één ontploffing en 4 takt 4, nou ben je nog niks wijzer maar het principe van de 2 motoren is gewoon anders. Bij 2 takt wordt de benzinetoevoer en uitlaat geregeld door de zuiger zelf die bepaalde poorten in de cilinder afsluit, bij 4-takt wordt dit geregeld met kleppen in de cilinder. De smering is ook anders, bij 4 takt wordt er olie vanuit het blok rondgepompt door de cilinder en bij 2-takt zit de olie door de benzine (mengsmering). Dit maakt 2-takt scooters/brommers ook zo milieuvervuilend (en ze stinken als de hel). automotoren en motorfietsen werken ook volgens het 4-takt principe. Dit omdat het bijna 2 x zo zuinig is dan 2-takt omdat de verbranding beter kan worden geregeld dmv de kleppen en er geen benzinemengsel kan ontsnappen via de poorten. Ze vervuilen minder, er wordt immers geen olie verbrandt. Hierdoor is de smering in de cilinder ook beter en gaat 4-takt doorgaans veel langer mee. Als je echt meer wilt weten over 2 en 4 takt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetakt http://nl.wikipedia.org/wiki/Viertakt | |
Sjonnjoop | woensdag 16 augustus 2006 @ 14:01 |
quote:Met een scooter tank je sowieso Euro 95, de olie gaat in een apart tankje en hij mengt zelf. | |
r0ck3t | woensdag 16 augustus 2006 @ 14:03 |
Dat is waar maar ik had het over 2 takt in het algemeen, meestal hebben alleen scooters een apart olietankje. | |
Robbiej | woensdag 16 augustus 2006 @ 14:05 |
Zorg wel dat je een watergekoelde hebt. luchtgekoeld is 3x niks. | |
r0ck3t | woensdag 16 augustus 2006 @ 14:23 |
quote:Want? Het is maar een snorscooter, die zijn doorgaans niet watergekoeld. Luchtkoeling werkt prima hoor. | |
Robbiej | woensdag 16 augustus 2006 @ 14:26 |
quote:Waar word jou verteld dat het om een snorscooter gaat? | |
Barcaconia | woensdag 16 augustus 2006 @ 14:49 |
quote:Lang niet met alle scooters hoor. 2takt heeft vaak mengsmering nodig, vooral de ouderen. | |
Henk-B | woensdag 16 augustus 2006 @ 15:03 |
Bedankt voor de linkjes ben er al wat wijzer door geworden. De meeste hier vinden dus dat ik beter voor de chinese nieuwe variant kan gaan dan een 2dehandsje. Heeft iemand er ooit weleens gezien of zelf ervaringen mee gehad? We hebben voor dit weeken een afspraak gemaakt! | |
Sjonnjoop | woensdag 16 augustus 2006 @ 15:07 |
Dat Chinese spul zal best prima zijn, let alleen wel even op hoe het met onderdelen zit, als er een dealer bij je om de hoek zit prima, maar als je voor elk dingetje 100 km moet rijden of 2 maanden wachten schiet ook niet op. Had ooit een zeldzame Italiaan en ik kan je vertellen dat het behoorlijk irritant is om iedere keer uit te leggen wat voor merk het precies is enz. | |
Henk-B | woensdag 16 augustus 2006 @ 15:13 |
quote:Hmm dat is ook waar ja. Zal het hier nog met hem over hebben. | |
Sjonnjoop | woensdag 16 augustus 2006 @ 16:10 |
Hier ook wat Chinees spul.. http://www.luuko.nl/frameset.htm | |
Henk-B | woensdag 16 augustus 2006 @ 22:25 |
Hmm we zijn er vandaag op uit geweest om scooters te bekijken. Ook vragen gesteld over de chinese variant, waarbij ook gelijk de melding werd gemaakt over de beschikbaarheid van de onderdelen. We gaan nu dan toch maar voor een nieuwe uit de winkel, het is toch een betrouwbaar ding wat je nodig hebt. En als hij dan kapot gaat heb je binnen een dag onderdelen. Ook hebben we nu 2 jaar Fabrieksgarantie. ![]() Het is de Kymco Agility 50 2006 geworden. ![]() Iemand ervaringen ? | |
Sjonnjoop | woensdag 16 augustus 2006 @ 22:29 |
Geen ervaring, maar Kymco is wel een bekend merk en incl garantie, dus prima toch ![]() | |
Henk-B | woensdag 16 augustus 2006 @ 22:59 |
quote:Yup dat wel , alleen de prijs ![]() We begonnen met 300 euro voor een 2dehandsje. Toen zagen we dus die chinees voor 650 euro. En nu (3 dagen later) zitten we op 1250 euro en dan ben je nog niet klaar. | |
waveline | donderdag 17 augustus 2006 @ 20:09 |
ik zou zelf die chinees gekopierde brol dus nooit kopen. wie weet vind je geen nieuwe onderdelen meer omdat de importeur ermee stopt binnen een paar jaar ofzo. koop dan beter een piaggio ofzo, of een ander degelijk merk waarvan je weet dat je later nog reserve onderdelen kan kopen. | |
Threepio | donderdag 17 augustus 2006 @ 21:41 |
quote:Ik heb weleens een dagje op zo'n apparaat rondgereden en ik vond het prima rijden, maar ik ben dan ook geen scooter-expert en doorgaans gewend om op een diblasi R7 vouwscooter rond te rijden (altijd kapot). Die kymco heeft weinig fratsen maar is volgens mij gewoon een deugdelijk werkende viertakt die bovendien niet veel herrie maakt ![]() | |
Henk-B | vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:08 |
Dank voor jullie reacties allemaal! We hebben de Kymco inmiddels binnen en rijdt heerlijk! Nu alleen nog een vraagje ![]() Wanneer je eigenlijk op de weg moet rijden, maar je gaat op het fietspad, omdat het bijvoorbeeld druk is. Wordt dit gedoogd of krijg je dan een boete? En zo ja, hoe hoog? | |
-_Tommy_- | vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:49 |
Negeren verplicht fietspad ¤ 50,00 dus neem aan dat dan omgekeerd ook zal gelden, je bent namelijk verplicht om op de weg te rijden | |
Henk-B | vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:33 |
quote:Maar heb nu sinds gisteren gereden en voel me soms wat minder veilig op sommige stukken weg. Op die wegen kun je volgens mij beter op een fietspad rijden. Ook het drukken van auto's achter je kan soms vervelend zijn!! ![]() | |
eer-ik | vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:47 |
quote:Het rijden van scooters voor je kan ook vervelend zijn ![]() ontopic, ik heb laatst ook 1 keer met de scooter gereden, en die borden geven het (in leiden in elk geval) vrij goed aan, waar je wel en niet op de weg moet rijden. | |
Henk-B | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:27 |
Wat ik ook niet snap is dat de max snelheid binnen bebouwde kom 30 km is, als je dan op een weg zit die smal is dan moeten auto's dus maar met een slakkengang achter je blijven rijden?? | |
Diemietuhriej | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:37 |
Zoals altijd, gewoon een schakel kopen. Derbi Senda, of een Gilera SMT ( zijn hetzelfde op de kappen na. ![]() Dan kom je tenminste nog vooruit, ipv zo'n pleepot. ![]() | |
Diemietuhriej | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:38 |
quote:Ja. Maar volgensmij zien de meeste politie agenten het ook liever dat je 50 rijdt, heb in de vakantie veel gereden, en in de bebouwde kom gewoon met de auto's mee over gereden, geen 1x aangehouden o.i.d. | |
C2C | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:48 |
quote:he ik kom ook zeker goed vooruit, en het is zeker geen pleepot ![]() maja ik heb ook niet zo'n chinees brabbel ![]() | |
Diemietuhriej | vrijdag 18 augustus 2006 @ 19:53 |
quote:Echt wel, gewoon, waar je op zit, buddyding omhoog, broek omlaag, en schijten maar. ![]() ![]() Dat zou zo een Geqxon uitspraak kunnen zijn. ![]() ![]() | |
C2C | vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:00 |
quote: ![]() ![]() | |
-_Tommy_- | vrijdag 18 augustus 2006 @ 22:43 |
quote:inderdaad, gewoon beetje met de stroom meegaan, als je maar niets geks gaat doen dan vinden ze het allemaal wel goed | |
Threepio | zaterdag 19 augustus 2006 @ 00:49 |
quote:officieel wel, maar de kans op boetes is nihil. In het ergste geval zullen ze je op de rollenbank zetten om te kijken hoe hard je brommer gaat. Als je niks aan je brommer gedaan hebt is er dan niks aan de hand ![]() | |
tjas | vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:24 |
Ik heb die 4 takt van marktplaats gekocht voor 600 euro nieuw. Hij loopt fantastisch ben hem nog aan het inrijden maar hij topt de 60! Verder heb ik de scooter zelf opgehoogt met een ophoogblokje. Ook heeft de scooter een jiff standaard erg handig. De bok heb ik van de scooter afgehaald want bij een bocht raakte deze de grond. Ik ben er erg over te vreden iig:) | |
Henk-B | vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:49 |
EN daar heb je speciaal een accountje voor gemaakt? Het ruikt hier naar spam! | |
Sjabba | vrijdag 25 augustus 2006 @ 17:35 |
Klopt het dat die 4 takt dingen 1 op 45/50 rijden? Wat verbruikt een oude 2 takt dan eigelijk? | |
tjas | zondag 27 augustus 2006 @ 02:36 |
eeh nee ik zocht alleen naar mensen die ook een 4 takt hadden en ik kwam uit bij het fok forum. Ik heb mijn scooter trouwens nu al in de prak gereden.... hij is nu bij de brommerboer ![]() | |
tjas | zondag 27 augustus 2006 @ 02:39 |
quote:En ik probeerden je alleen te helpen omdat je informatie vroeg over een 4 takt... En ik dacht laat ik eens aardig zijn en mijn ervaring met een 4-takt met jullie delen. Maar dat word hier dus niet oppreis gesteld. | |
Henk-B | maandag 28 augustus 2006 @ 08:30 |
quote:Wat is er gebeurd? Sorry dan voor de beschuldiging. ![]() | |
Herr.Flick | maandag 28 augustus 2006 @ 08:45 |
quote:En krijg je er ook een kenteken op? | |
agRESSIV-e | maandag 28 augustus 2006 @ 08:51 |
quote:ja, echt heel erg! al die links! ![]() ![]() | |
MouseOver | maandag 28 augustus 2006 @ 08:54 |
tvp, moet nu werken. Ik heb er een gehad maar na menig dealerbezoekje is hij als zijnde onrepareerbaar teruggenomen. Viel op de meest vreemde momenten uit. edit: De scooters voelen erg goedkoop aan en de kwaliteit van het plastic en het rubber is dat ook. Internet staat dan ook vol van mensen die vertellen dat hun luchtfilterslang of spruitstuk in notime gescheurd zijn. Wat een groot probleem lijkt te zijn is de koude start; ik heb er zelf geen problemen mee gehad maar veel exemplaren rijden erg slecht vanaf het moment dat ze van de automatische choke afspringen. Mijn scooter had dat niet maar sloeg continu af en was dan niet meer te starten. Het was totaal onvindbaar waar het door kwam en daardoor heb ik andere tweetakt gekregen. Ze rijden heerlijk als ze het doen, maar het lijken mooiweerscooters te zijn en er zijn grote verschillen tussen de individuele exemplaren. Sommige doen het namelijk wel gewoon goed. Die 1:50 -1:55 is trouwens echt waar. [ Bericht 71% gewijzigd door MouseOver op 28-08-2006 14:50:54 ] | |
dapluiz | vrijdag 1 september 2006 @ 13:55 |
Wil zelf over paar weken ofzo een scootertje kopen, rij nu namelijk op een revival die aan het afsterven is ![]() Alleen zit ik te twijfelen (budgetje van 1000) tussen een aardige 2e hands waarvan je niet helemaal weet of ze wel goed zijn of een chinees die zuiniger is (rij elke dag naar me werk van delft naar scheveningen) maar die dus blijbkaar storingsgevoeliger zijn. |