Vanmorgen vroeg al begonnen met het blad af te werken zodat er geen vuil intrekt. Heb gekozen voor het in de olie en was te zetten. Geen droogtijd en het wordt niet stroef zoals bij b.v. parketlak. Het sluit grasieus (wordt alleen een beetje dof) maar dat is zo weer netjes zonder schuren of wat dan ook.
Voor het kleur en contrast van het hout even een onbehandelde plank er op gelegt.
![]()
De schoren aan de zijkanten heb ik ook op maat gezaagt en van het rest materiaal plankdragers / vastzetters gemaakt.
![]()
De ene kant van de schoren is al gemonteerd. Nu kan ik de poter haaks stellen en door de schoor een klijn stukje boren om een markering te hebben voor het echte boorwerk op de kolom boor.
Tijdens het boren doe ik er een paar ringen tussen zodat de punt van de boor voorbij het reeds begoorde gat in de schoor komt. Dan boor je netjes recht en maak je niet het gat in de schoor kapot.
![]()
![]()
Nu de poten los zijn voor het boren zet in meteen van een stukje 12mm koperleiding afstandbussen in. Ik teken deze af door het proefiel van de stalen poeter er over heen te krassen. Ze passen er dan goed kjlem tussen.
Deze koperen bussen zorgen er voor dat ik de bouten van de poter echt goed kan vast draaien zonder de poot plat de drukken.
![]()
De andere verbindingen zet ik nu ook goed vast. Aan beide kanten een ringetje en dan een borgmoer met nylon. Deze kan niet vanzelf losdraaien. Om de boel echt goed vast te borgen draai ik straks tegen nog een moertje.
![]()
Tijd om de plank aan de onderkant te monteren. Met wat lijmklemmen er netjes in ge past zodat ze deftig in het midden zitten.
![]()
De voor geprikte gaten nog even op de juiste diepte met 3mm voorboren en dan de schroefjes er in. Zit als een huis!
![]()
Zo ver is de tafel nu af. De onderkanten van de bladen zitten nu ook in de olie. Wilde de buis voor de afzuiging monteren maar de beugels die ik had liggen waren niet voor 40mm in mijn voorraad.
![]()
Tijd voor een break, de hele dag hard doorgewerkt. Straks beugels halen en afmonteren, tafel omdraaien en de freesgeleiders gaan fabriceren.