abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40774258
Goed, ik voel me een enorme klus-newbie dat ik deze vraag moet stellen, maar ik doe het toch

Ik wil een oude grenen tafel verven, hij moet hoogglans-wit worden. Ik kan best een beetje verf ergens op kwakken als ik even snel een klusje moet doen, maar zodra het mooi moet worden vind ik het al een stuk lastiger. Ik krijg altijd van die druppels die naar beneden druipen enzo, of ik moet 7 keer schilderen voor het dekt. Dus kunnen jullie me misschien de slimste manier vertellen om dit aan te pakken?

Ik neem aan schuren, stofvrij maken, grondverf, schuren, stofvrij maken, verven, en doorgaan met schuren en verven tot het goed dekt, toch? Maar hoe zorg ik dat ik netjes verf zonder druppels, moet ik een kwast gebruiken of een roller, wat zijn stomme dingen om te doen en beginnersfouten? Tips graag
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_40775096
Roller is het handigst, en meerdere lagen (niet te dik!). Verdun de verf wat.
En koop goede verf, niet van die bouwmarkt huismerken.
Tot slot een laagje jachtlak er overheen.

Bedenk dat goed schuren de basis voor alles is, en zorg dat je in een stofvrije omgeving lakt.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  zondag 13 augustus 2006 @ 20:52:46 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40775458
Inderdaad is schuren erg belangrijk! Daarmee maak je de ondergrond namelijk ook egaal! Ik zou minimaal 2 lagen grondverf doen. En 2 lagen lak. En een kwast gebruiken! Is vele malen mooier dan een roller.

Ook is het aan te raden een goed merk verf te nemen. Flexa of Wijzonol zijn goede merken. Deze vloeien mooier dicht dan bv Gamma huismerk.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_40776032
Jachtlak is een slechte tip! Deze lak is veel te hard voor grenen en zal op den duur gaan barsten. Liever wat meer geld voor een goede krasvaste (PU) lak uitgeven. Verder eerst even ontvetten voor je gaat schuren.
pi_40776530
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 21:08 schreef bbtb77 het volgende:
Jachtlak is een slechte tip! Deze lak is veel te hard voor grenen en zal op den duur gaan barsten. Liever wat meer geld voor een goede krasvaste (PU) lak uitgeven. Verder eerst even ontvetten voor je gaat schuren.
Kan zijn, ik heb er geen probleem mee kunnen ontdekken (geen barstje te zien na 8 jaar). Maar wat ik gelakt heb is niet een massief stuk grenen.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  zondag 13 augustus 2006 @ 21:45:08 #6
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_40777520
Ik zou hem eerst schoonmaken met St Marc of Ammonia of een mileuvriendelijk alternatief.
Daarna schuren en gronden met witte grondverf ,daarna schuren en wederom gronden .
Tweede grondlaag fijn schuren 600 ofzo en daarna aflakken met een fluweelrolletje en een merklak Sigma ,Sikkens ofzo ,tafel op zijn kant geeft minder kans op stof ,tafelblad op zijn kop
is helemaal stofvrij

(Ja je moet een beetje creatief steunen of ophangen daarvoor ,maar dan heb je ook wat )
Klaar?
Ik niet!
pi_40783336
Dat rollertje is idd wel van belang. Als je hoogglans gaat gebruiken moet je idd een speciaal rollertje gebruiken. Kwats is echter VEEEl mooier, koop een goede, ronde kwat. Goede kwasten bij bijv. de Praxis zijn die met dat zeeminnetje erop met paars touwtje. De gootste rond ekost geloof ik 10 euro dus is prima te doen.

bedenk dat een rollertje makkelijk is maar uiteindelijk een celulitesuiterlijk geeft. Goede verf met een ronde kwast geeft mooi strak vlak. Wat je wel kunt doen is het eerst met een rollertje opzetten, dan heb je een mooii dun laagkje erop zitten en daarna met de kwast nagaan strijken.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_40787818
Laat iig de verf goed uitharden voordat je het gaat belasten. Het kan tot 6 (!) weken duren voordat verf door en door droog en hard is. Zolang hoef je natuurlijk niet te wachten, maar als je na 2 dagen er een zware vaas bloemen op zet, dan zul je dat blijven zien.
pi_40788024
Als je een roller gebruikt, neem dan wel een lakrollertje dat daar speciaal voor is. Zeker bij jachtlak (wat je in dit geval helemaal niet moet gebruiken) krijg je snelm last van een sinasappeleffect.

Beste is idd een goede kwast te kopen. Gewoon eigen merlk verf van de gamma is trouwens goed genoeg hoor.

Ik zou 'm twee keer in de grondverf zetten
pi_40788586
ik zag laatst in een woonblad een tafel die geschilderd was met blanke lak met daardoor steeds een scheutje witte verf.Na heel veel keren schilderen, was de tafel mooi egaal wit, maar was de houtstructuur nog wel goed zichtbaar. Gaf een erg mooi effect!
pi_40789448
Maar je moet dus in ieder geval voor de krasbestendigheid nog een lak als laatste laag gebruiken dus? Zorgt die lak dan ook voor een mooie glas, of moet ik meteen al glansverf kopen?

Het gaat nog een heel proect worden zo te zien...
  maandag 14 augustus 2006 @ 13:02:58 #12
65960 sanger
pi_40792529
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 10:06 schreef imago het volgende:
Maar je moet dus in ieder geval voor de krasbestendigheid nog een lak als laatste laag gebruiken dus? Zorgt die lak dan ook voor een mooie glas, of moet ik meteen al glansverf kopen?

Je kunt ook hamerslaglak/hammerite nemen. Dat is een extra stootvaste lak in kleur (en kan op kleur gemaakt worden).
pi_40797667
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 10:06 schreef imago het volgende:

Een heel project valt wel mee, wat hier wordt verteld is om je tafel 'state-of-the-art' strak te lakken, dan is het veel werk ja. Belangerijk is dat de tafel goed stof en vetvrij is, schuur hem goed glad (eindig k400 of wat hoger) zet hem goed in de grondverf en pak een wat betere qualiteit lak (Flexa, Sikkens, Sigma, Wijzonol).
Over het algemeen is een hoogglans lak een krasvastere lak, je kan er voor kiezen om een extra laklaag er overheen te brengen, dit moet niet met jachtlak omdat dit voor hard-houten materialen is, kijk maar even wat Glitsa allemaal in hun assortiment heeft, hier zit als het goed is een goede (hoog of zijdeglans) lak voor zacht-houten materialen in.

Het is overigens wel aan te raden om een transparante aflak laag (de top laag) te pakken op basis van water, dit omdat terpetine-basis lakken (Alkyd) snel kunnen vergelen, watergedragen lakken hebben dit nouwelijks.
Bram! Boterham!
pi_40848687
quote:
bedenk dat een rollertje makkelijk is maar uiteindelijk een celulitesuiterlijk geeft. Goede verf met een ronde kwast geeft mooi strak vlak. Wat je wel kunt doen is het eerst met een rollertje opzetten, dan heb je een mooii dun laagkje erop zitten en daarna met de kwast nagaan strijken.
Je kan het van Gompy58 aannemen maar aangezien ik zelf ook bezig ben een meubel te gaan schilderen heb ik me er een beetje op ingelezen en bij histor (van sigma) zeggen ze precies het tegenovergestelde.
quote:
Varkensharen kwast, aanbrengen met velvet (velours) lakroller, narollen met schuimlakroller
http://www.histor.nl/media/images/perfect_finish_hg.pdf

Overigens kan je op histor.nl (en nog een heleboel andere klussites) ook het een en ander aan informatie over schilderen vinden...

http://www.histor.nl/nl/verf/verf%5Ftoepassen/?fuseaction=verf_en_gereedschap&assetmetaAssetmeta_x_nChildID=38143
pi_40857285
Dit weekend maar eens een poging gaan wagen
  woensdag 16 augustus 2006 @ 09:26:59 #16
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_40858139
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 21:08 schreef bbtb77 het volgende:
Liever wat meer geld voor een goede krasvaste (PU) lak uitgeven.
Wat is "(PU)"??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  woensdag 16 augustus 2006 @ 09:32:50 #17
65960 sanger
pi_40858246
PolyUrethanes, is krasvaster dan "normale" lak
  woensdag 16 augustus 2006 @ 09:49:52 #18
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_40858657
En dat staat ook zo op het verfblik aangegeven??
En gaat zo'n lak nog vergelen, of valt dat mee??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  woensdag 16 augustus 2006 @ 10:03:45 #19
65960 sanger
pi_40858946
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 09:49 schreef Automatic_Rock het volgende:
En dat staat ook zo op het verfblik aangegeven??
En gaat zo'n lak nog vergelen, of valt dat mee??
het moet er wel ergens opstaan ja. beste is te vragen (bij de speciaalzaak dan).

Vergelen? Durf ik niet te zeggen.
pi_40859508
Kan die lak PU-lak ook tegen alcohol? ik weet dat wij op de bar in de kroeg altijd daarop moesten letten, en dat we meestal jacht-lak namen omdat die sterk is en tegen alcohol kan. Ik denk dat t toch wel fijn is als je dat op je tafel hebt... wil nog wel eens een biertje oid omver gaan lijkt mij
pi_40860194
Ergens staat me bij dat het vergelen van witte verf juist daar gebeurt waar minder licht komt. Dus hoe meer (dag)licht er op je wit geschilderde object komt, hoe minder het vergeelt.
pi_41022311
Hmmm, bij nadere inspectie van de tafel blijkt dat ik eerst ook nog een hele dikke waslaag moet verwijderen. Ik weet dat HG "meubelwasremover" heeft, maar ik lees ook dingen over zelf schrapen en ammoniak en met thee inwrijven zelfs. Iemand zelf ervaring met wat de beste manier is?
  maandag 21 augustus 2006 @ 10:15:41 #23
65960 sanger
pi_41022453
Wasremover of Ammoniak/terpetine en dan goed boenen.
pi_41022474
Die tafel gaat me nog een hoop tijd en geld kosten zo... Maar we hebben 'em gehad van schoonmama, dus ik kan het niet maken om het ding weg te gooien en er gewoon een goedkope ikea prul neer te zetten. Tips over hoe ik de tafel "per ongeluk" onherstelbaar kan beschadigen zodat ik "helaas" geen andere keuze heb dan een nieuwe tafel te kopen zijn dus ook welkom
  maandag 21 augustus 2006 @ 10:21:42 #25
65960 sanger
pi_41022593
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 10:16 schreef imago het volgende:
Die tafel gaat me nog een hoop tijd en geld kosten zo... Maar we hebben 'em gehad van schoonmama, dus ik kan het niet maken om het ding weg te gooien en er gewoon een goedkope ikea prul neer te zetten. Tips over hoe ik de tafel "per ongeluk" onherstelbaar kan beschadigen zodat ik "helaas" geen andere keuze heb dan een nieuwe tafel te kopen zijn dus ook welkom

Pak een elektrische schaafmachine om de waslaag eraf te schafen en maak daarmee een paar onherstelbare foutjes
  maandag 21 augustus 2006 @ 10:33:47 #26
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_41022832
Even een snelle vraag tussendoor.. (niet bedoeld als topic-kaap) Geldt dit alles ook voor eiken..? Hebben hier een gelakt eiken bed staan wat we ook hoogglans willen verven. Zelfde werkwijze..? St. Marc, 2 keer gronden, hierna hoogglans en eventueel transp. aflaklaag?
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
  maandag 21 augustus 2006 @ 20:40:00 #27
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_41041135
quote:
Flink nat met thinner schoonpoetsen (buiten graag) en gelijk daarna met de verfafbrander erop
Klaar?
Ik niet!
pi_41056325
Ik ben op dit moment de tafel van de was aan het ontdoen. Wat een rotklus zeg! Denk dat dit projectje over een jaar ofzo wel klaar is
  zondag 5 november 2006 @ 13:54:45 #29
8369 speknek
Another day another slay
pi_43257932
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 20:40 schreef Foo_niks het volgende:
Flink nat met thinner schoonpoetsen (buiten graag) en gelijk daarna met de verfafbrander erop
Briljant .

Inmiddels ga ik zelf ook proberen een tafel zelf te verven. Na weken van meubelzaken aflopen voor een goedkope eettafel die ook nog eens 1.20m is en in koloniale houtkleur, hebben we toch maar besloten zelf een goedkoop ikea tafeltje te kopen en te verven.

Kan iemand bevestigen dat dit ongeveer de goede volgorde is?

-Ammoniak eroverheen
-Schuren
-Verven met koloniale beits
-Glitsa erop.

Misschien is het allemaal niet het beste, maar het moest vooral een beetje goedkoop en toch een redelijk resultaat geven.

En klopt het dat je na elke verflaag weer opnieuw moet schuren? Schuur je dan de verf er niet vanaf?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_43262151
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 10:52 schreef Marsepein het volgende:
Ergens staat me bij dat het vergelen van witte verf juist daar gebeurt waar minder licht komt. Dus hoe meer (dag)licht er op je wit geschilderde object komt, hoe minder het vergeelt.
Grapje: Destijds toen ik mijn dakkapellen aan de binnenkant geschilderd had met alkydverf verkleurden deze na enige tijd.
Toen ik de verleverancier er bij haalde vertelde hij mij dat dit kwam door de hars die in het hout zit Hahahahaha
Toen moest ik heel hard lachen. En mijn cv leidingen dan??? Ja. uh ahem eh.. Meneer u krijgt van ons nieuwe verf.
Bij navraag kwam er het volgende uit.
Syntheitsche lak (wit) wordt zo gemaakt dat er pigment in zit die door zonnestralen UV witter wordt/wit blijft. Vandaar ook dat wit buiten wit blijft. Voor binnen nam men vroeger dus geen wit maar net een tint donkerder. Als het dan verkleurde dan zag je dat niet zo. Kijk naar oude woningen die wit geschilderd waren vroeger. Alles is verkleurd.
Ik heb toen mijn dakkapellen en ook alle deuren en kozijnen binnen met A...t verf geschilderd. Alles bleef mooi wit.
Kom er alleen niet met je vingers aan want die vetvlekken krijg je er nooit meer uit.
Inmiddels alles in hoogglans alkydverf van SPS Sigma tint 3329B
Dat verkleurt/vergeelt natuurlijk ook, alleen valt dat niet op.
pi_43262508
quote:
Op zondag 5 november 2006 13:54 schreef speknek het volgende:

[..]

Briljant .

Inmiddels ga ik zelf ook proberen een tafel zelf te verven. Na weken van meubelzaken aflopen voor een goedkope eettafel die ook nog eens 1.20m is en in koloniale houtkleur, hebben we toch maar besloten zelf een goedkoop ikea tafeltje te kopen en te verven.

Kan iemand bevestigen dat dit ongeveer de goede volgorde is?

-Ammoniak eroverheen
-Schuren
-Verven met koloniale beits
-Glitsa erop.

Misschien is het allemaal niet het beste, maar het moest vooral een beetje goedkoop en toch een redelijk resultaat geven.

En klopt het dat je na elke verflaag weer opnieuw moet schuren? Schuur je dan de verf er niet vanaf?
In een emmertje lauw water (2 liter is genoeg) met een scheut amoniak.
Waterproof schuurpapier gebruiken
Je voelt met de muis van je hand dat het glad wordt
Als je klaar bent met schuren met een theedoek(zul je ruzie krijgen met moeders) schoon en droogtrekken. Alleen trekken niet wrijven.
Daarna met een oud laken, wasbenzine het restant stof er af trekken( Tot maken scheutje wasbenzine erop)
Trekken dus niet heen en weer wrijven. Niet meer met je vingers aan komen.
Beitsen
en aflakken.

Na elke laag moet je schuren.
A. om de eventuele oneffenheden weg te schuren
B. Om de verflaag op te ruwen zodat de nieuwe laag hecht.
Je maakt dan allemaal groefjes waar de werf mooi tussen gaat zitten.

Eerste keer waterproof papier 120
Na de beits laag ligt opschuren met 120
Dan laklaag
Opschuren met 180
Laklaag
Opschuren met 240
Hoe meer lagen hoe fijner papier
pi_43264300
quote:
Tips over hoe ik de tafel "per ongeluk" onherstelbaar kan beschadigen zodat ik "helaas" geen andere keuze heb dan een nieuwe tafel te kopen zijn dus ook welkom
http://www.designyourownlife.nl/

Juist spullen die je gehad heb zijn de spullen die je het eerst mag verwijderen, vraag anders of ze de tafel terug wilt hebben.
Dit omdat je je huis opnieuw aan het inrichten bent en die tafel daar niet meer inpast.

Ik heb zelf in het verleden ook zat spullen gekregen van mijn ouders of schoonouders, maar als ze nu iets willen geven, dan vragen ze wat ik wil hebben, omdat ze weten dat ik het anders toch niet gebruikt of neerzet in huis.
Dat soort dingen gaat meestal het snelste naar albanie toe, komt het toch nog goed terecht.
(via een stichting wat spullen inzamelt voor een weeshuis in albanie)
pi_43289217
Ook wij hebben een op zich aardige tafel van de ikea en die willen we graag wit laten spuiten. Ja, ik weet dat je met veel geduld en vakmanschap een heel eind komt, maar dat zit er voor ons niet in. Weet iemand een goed adres voor het spuiten van meubels in de buurt van Eindhoven?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')