Dat deel van onze geschiedenis wordt inderdaad zwáár onderbelicht, en dat terwijl het juist zo'n interessante periode is. Nou ja, er wordt sowieso maar bar weinig ingegaan op Den Vaderlandsche Geschiedenis, vooral tegenwoordig als ik oudere lui zo hoor. En ze hebben gelijk, het enige wat mij me van m'n lessen tot nu toe nog bijstaat is een oververtegenwoordiging van WOII, Vietnam en een klein beetje gelul over de steentijd.
Geen idee.. De geschiedenis van West-Europa is waarschijnlijk te ingewikkeld voor die putjeugd, dan liever wat hap-slik-weg verhalen over een kwaaie man die het niet op andere mensen had, of Forrest Gump die bij de loempiakraam staat. Zonde.
Of misschien, heheh, is het wel weer zo'n rode konspajriseeeeh dat we niet teveel over ons eigen land mogen weten en daarmee misschien "Vaderlandsliefde" ontwikkelen. Ofzo.
![]()
Maar dat standaard voetbalsupporter-gehuil van "wèèèèh, ik heb helemaal geen Duits bloed!!1" is dus gelul, dat heb je wel, alleen niet -direct- Duits. Niet zoals wij het zien.
Als die twee namen nou niet zo dicht bij elkaar zouden liggen én Ambtenaar #78341 niet ergens tijdens het neerpennen van de zoveelste Wilhelmus-heruitgave besloot een (bewuste of onbewuste) spelfout te maken en "Dietschen" letterlijk in "Duitschen" te veranderen (wat dus daarna ook zo bleef) had je dat gezeik vandaag de dag niet, wat deels óók weer voortkomt uit het gebrek aan kennis doordat die hele oorlog niet of minimaal onderwezen wordt, anders zouden in ieder geval de heldere lichten het subtiele verschil kunnen opmerken.
[ Bericht 13% gewijzigd door De_Postbode op 14-08-2006 00:33:07 ]