mijn ouders hebben een tweedehandse valkparkiet die totaal niet handtam is en mensenschuw. ze hebben hem van mensen die daarvoor al jaren een handtamme valkparkiet hadden, maar met koppie wilde het niet echt lukken, en mijn ouders doen er ook niets aan....
ik weet voor de rest helemaal niets van parkietjes, maar op een gegeven moment hadden mn ouders nog een speciaal vogeltje wat wel handtam was en zelfs kunstjes deed, maar was niks vergeleken met "de kleine kuif", zoals we koppie noemen, want koppie heeft "persoonlijkheid", wat we niet echt bij het andere vogeltje zagen.
koppie is nieuwsgierig, eigenwijs en geinteresseerd in van alles en nog wat. daarnaast kan je bij een valkparkiet aan oa de kuif zien hoe hij zich voelt, wat voor mensen denk ik wel een extra dimensie geeft aan het vogeltje, omdat we toch graag emoties willen zien en spiegelen. koppie is daarnaast ook imo behoorlijk intelligent, en als je zegt "kijk daar!" en je wijst naar een punt in de kamer volgt ie je vinger ook, als ie in een goede bui is.. Nou, dat kunnen we nieteens de hond leren
![]()
ik weet iig dat als ik ooit de tijd en moeite wil doen om een vogel in huis te hebben dat ik dan absoluut voor een valkparkietje ga. Koppie is misschien wel niet tam en heeft een vaag karakter, maar dat er duidelijk karakter in hem zit is denk ik, hoop ik, wel valkparkiet eigen.