Ja, zenuw zit in de verdrukking.
Paar mogelijke oorzaken: zit klem tussen verharde of verstijfde spieren; een ontsteking in of om de zenuw; zit klem in een gewricht; zit klem in de nek waar een tussenwervel (=kraakbeen wervel tussen de gewone echte wervels) beschadigd of dik of platgedrukt is en daardoor iets uitstulpt opzij.
Naar huisarts.
Die zal met vragen/testen onderzoeken waar het probleem zit.
En wellicht bloedonderzoek als het mogelijk een ontsteking kan zijn (in bloed simpel te zien of je lijf ergens ontstoken is).
Vragen: de tintelingen, via bovenarm, onderarm, hand naar de vingers?
Welke kant van de bovenarm, welke kant van de onderarm, welke kant van de hand (goed beschrijven waar in de hand) en welke vingers?
Als je zegt "bovenkant" of "onderkant" moet je er wel bij aangeven in welke stand je de arm hebt.
Er gaan 2 zenuwbanen door de arm naar de hand: de ene (waar ik veel last van heb) langs de buitenkant van de bovenarm, langs de buitenkant/bovenkant (als je je duim omhoog hebt) van de onderarm, langs de bovenkant (rug) van de hand via de bovenkant van de vingers naar de vingertoppen. Vooral de wijs- en middelvinger, misschien ook de duim. De andere 2 vingers heb je dan minder last van.
Volgende vraag: waar zit het probleem? Kun je de tintelingen versterken door je arm in bepaalde houdingen te draaien? Of als je je hoofd draait? Welke kant op?
Bij mij geldt dat de pijn en tinteling sterker wordt als ik mijn nek strek en de afstand tussen de pijnlijke schouder en de nek groter maak. Dus ook bij het scheren bijvoorbeeld, hoofd wegdraaien en achterover is vreselijk.
Als het draaien met je hoofd en nek geen problemen oproept zit het niet in de nek.
In de schouder is het waarschijnlijker dat het tussen de spieren klemzit, en dat is minder erg. Irritant, maar geen ramp.
Misschien verkeerd gelegen, gekke beweging die je op dat moment zelf niet merkte, overbelast, etc.
Ben benieuwd hoe je antwoorden zijn!