quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 08:14 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Omdat de overheid zich met de markt bemoeit.
Omdat de overheid niet zo alert is als de commerciele jongens.quote:***************************************
Bouwbedrijven zetten gemeenten klem
` Bouwbedrijven en projectontwikkelaars
dwingen gemeenten geregeld om zaken met
hen te doen,door in een vroeg stadium
grond te kopen waar nieuwbouw komt.De
gemeenten zijn dan duurder uit.
De Volkskrant concludeert na onderzoek
van 35.000 transacties in de periode
1993-2005 dat die praktijk heel vaak
voorkomt.Bij 11 van de 13 locaties waar
nieuwbouw kwam,hadden bouwbedrijven al
grond gekocht om bouwopdrachten af te
dwingen.
Bedrijven kopen de grond in de meeste
gevallen van boeren,vlak voordat een
bouwopdracht wordt afgegeven.De grond
stijgt dan in prijs.
quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 00:30 schreef LXIV het volgende:
Het probleem is dat in Nederland er slechts zeer weinig grond wordt vrijgegeven voor bebouwing.
Wanneer je in België een stukje grond koopt -voor E10 per m2-, kun je gewoon een bouwvergunning aanvragen en gaan bouwen. Dat is in Nederland onmogelijk. Hier moet je zogenaamde "bouwgrond" kopen, van 300 tot 1200 euro per m2.
Ik zeg toch helemaal niet dat er niets aan gedaan moet worden?quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 11:07 schreef gronk het volgende:
Nogmaals:![]()
Want omdat 't al jaaaren bekend is hoef je d'r niets aan te doen en kun je gewoon lekker blijven vingerwijzen naar de overheid.
quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 11:14 schreef nr.126 het volgende:
[..]
Ik zeg toch helemaal niet dat er niets aan gedaan moet worden?
Alleen maar dat het oud nieuws is, maar vandaag opeens weer radio, teletekst en de kranten er weer over berichten alsof ze iets ondekt hebben.
En jij denkt dat je die krijgt als het geen bouwgrond is?quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 11:30 schreef BlaZ het volgende:
Omdat bouwgrond een schaarste is in Nederland en dus erg duur. Dat is eigenlijk alles.
Gewoon zelfde systeem als in Belgie toepassen. Ik koop ergens een stuk grond en ik kan gewoon een bouwvergunning aanvragen.
Dat kan je in België ook alleen maar als je ergens wil gaan wonen waar niks te beleven valt, vrees ik.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 17:30 schreef bsp het volgende:
Ik kan in Nederland gewoonweg geen vrijstaand huis met losse garage kopen op ruim 1600 m2 voor nog geen ¤ 190.000..
Tja, ons huis in Gent hebben we gekocht voor 150.000 euro, vraagprijs was 175.000.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 19:47 schreef thaleia het volgende:
Ja hoe zit het nou? Zijn de huizenprijzen hier hoger dan in Belgie in Duitsland? Want zoals iemand al aangaf: die Nederlanders die voor de lage huizenprijzen net over de grens gaan zitten zitten in ontzettende randgebieden, vergelijkbaar met Friese dorpjes hier. Die prijzen zijn idd niet zo hoog.
Ik weet dat een kennis vorig jaar een mooi en ruim appartement kocht in Berlijn, in een slechte maar niet afgelegen wijk, voor een prijs waarvoor je in Nijmegen nauwelijks de helft aan vierkante meters krijgt, in een eveneens slechte en tevens afgelegen wijk. Dat suggereert dat de prijzen daar wel echt lager zijn, maar dit is maar 1 voorbeeld. Hoe zit het nou echt? Zijn de huizenprijzen in Antwerpen vergelijkbaar met die in Utrecht, bijv?
Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen, voordat we nog heel lang doorgaan met in de ruimte lullen?
Dan zal er in België wel veel meer bouwgrond zijn of minder vraag o.i.d.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 17:30 schreef bsp het volgende:
Ik weet niet waar het fabeltje vandaan komt, maar als het hier in België geen bouwgrond betreft, kun/mag je er ook niet op bouwen.(weekendzone uitgezonderd, maar daar mag je niet permanent wonen.) Ik heb in België een huis gekocht om een aantal redenen, waarvan de belangrijkste toch wel de prijs/kwaliteit verhouding was. Ik kan in Nederland gewoonweg geen vrijstaand huis met losse garage kopen op ruim 1600 m2 voor nog geen ¤ 190.000.......Maar de prijzen stijgen hier ook heel erg hard, kwestie van vraag en aanbod.
Fred
Natuurlijk. Maar in België wordt een aanvraag tot het bouwen van een huis in het algemeen toch gewoon gehonoreerd? (Waarmee de grond dan vanzelf bouwgrond is!)quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 11:08 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]Denk je dat? Hier mag je ook alleen maar op bouwgrond bouwen, hoor.
1) In België is een minder restrictief beleid tav bouwgrond. Hierdoor is er voldoende aanbod, dus de prijs wordt niet tot het maximaal betaalbare opgestuwd.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 22:21 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Dan zal er in België wel veel meer bouwgrond zijn of minder vraag o.i.d.Hoe zijn de prijsverschillen dan te verklaren?
Dat geldt toch voor alle subsidie!quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 23:57 schreef Neuralnet het volgende:
HRA zie ik niet als subsidie. Het is een sigaar uit eigen doos waaruit we stelselmatig beroofd worden.
De HRA wordt ook betaald van de belastingen die bedrijven betalen. En van de BTW. Dus je hebt je woonbudget ook versmeerd in de dingen die je consumeert. De belgische situatie is in dat opzicht veel 'puurder'.quote:Op zondag 13 augustus 2006 00:00 schreef LXIV het volgende:
Het is natuurlijk wél zo dat maar de helft HRA ontvangt. In dit geval krijg je dus twee keer zoveel dan dat je gemiddeld betaalt.
Onjuist. Maar het is ook maar net waar je wilt wonen, ik hoef niet meer in een grote stad te wonen, waar "van alles" te beleven is...quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 19:38 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Dat kan je in België ook alleen maar als je ergens wil gaan wonen waar niks te beleven valt, vrees ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |