Ok, ik geef toe, ik ben geboren in mei 1979. Maar dat houdt wel in dat ik kind was in de jaren '80. Alles zal wellicht al zijn genoemd in de vorige topicreeksen, die ik niet heb doorgelezen (alleen dit huidige). Maar nu dan even wat mij bijstaat van de eighties!
Ik ging buiten het liefst knikkeren, katapulten, maiskorrels schieten en pijltjes schieten (ik was net een jongetje
![]()
). Ook deed ik aan rollerskaten en had ik een lolobal. Op school was het elastieken mateloos populair. Voor mijn 9e verjaardag kreeg ik een splash-out bal, zo'n plastic gevaarte waar je een ballon met water in moest doen. Qua badmode waren de halve bikini's heel populair: een (liefst fluoriserend) topje en een broekje die aan elkaar vast zaten genaaid aan de zijkant.
Ik keek graag naar de Snorkels (Daphny en Junior!!), de Tovenaar van Oz (Doortje met Doesel was het toch?), Vrouwtje Theelepel, de Troetelbeertjes en de Gummiberen met hun magische gummiberensap. In de vroege jaren '80 vond ik Ome Willem en de smurfen erg leuk. Bassie en Adriaan vond ik altijd maar irritant.
Met vriendinnetjes speelde ik vaak met de troelie-woelie (zo'n plastic beest met haar die gaat piepen als je hem schudde) of met my little pony. In mijn haar droeg ik lady-love-you-locks, van die plastic beestjes die je er in kon klippen met een lange staart, liefst paars of een andere felle kleur. Iets later kwamen de touwtjes in je haar heel erg in de mode en liet ik die erin maken (een streng haar omwikkeld met naaigaren in de felste kleuren. Als ik jarig was mocht ik de wafeltang gebruiken, waardoor ik net een schaap leek, maar dat vond ik toen mķķi!
Ik verzamelde stickertjes van de smurfenkauwgum. Je had ook een andere mierzoete kauwgum die tattoos erbij gaf, moest je eerst spuug op je arm doen en dan dat plaatje erop plakken. Hubba bubba kauwgum mocht ik nooit van mijn moeder
Ik was groot fan van Kinderen voor Kinderen en de jaarlijkse uitzending op TV was iets om wéken naar toe te leven. Later werd dat Gloria Estefan (eind jaren '80). Verder had ik LP's van Paulus de Boskabouter met de gemene heks Eucalypta, Swiebertje en de Peuterdeuntjes (begin jaren '80).
Ach, de jaren '80. Wat een nostalgie