Zelf vind ik de schilderijen van Monet (hoe origineel) erg mooi. Ik heb er verder geen intellectueel verhaal bij, ik hou van mooie kleurtjesquote:Qua inhoud en techniek was het impressionisme dus een reactiebeweging tegen de heersende conservatief-classicistische opvattingen van de salonjury's. De bedoeling bij de jongeren was het onmiddellijke beeld weer te geven van het direct geziene en op dat moment precies. Er was dus geen sprake meer van de fijn afgelijnde tekening van de voorwerpen. Zelfs bij de onderwerpkeuze richtte men zich op het alledaagse leven, ver weg van elke allegorie of enig nationalistisch triomfalisme.
Vooral de kleurenverdeling, of de menging ervan, werd totaal anders aangepakt. De elementaire kleuren werden in los naast elkaar geplaatste toetsen op doek gebracht, zodat ze op afstand de gewenste kleurvariaties vormden en aldus subtielere nuancering toelieten.
Belangrijk was hierbij niet meer de stoffelijke preciesheid van de vormen in de natuur, dan wel de kleurrijke oplossing die zon, licht en lucht als indruk weergeven.
Hoe zijn zij ontstaan? Waarschijnlijk door de uitvinding van de tube (door Geoffrey Rand in 1836). Al in 1838 waren er drie Engelse firma's die verf in tuben op de markt brachten en daarmee de schilders de gelegenheid gaven om buiten te werken. Vóór die tijd werd de verf in dierlijke blazen meegenomen, maar die laten zuurstof door en de verf hardt uit. Door de tube kregen ze de kans om direct buiten te werken en de toenmalige belangstelling voor licht deed de rest (De kleurenleer van Chevreuil is dan al bekend).
Bedankt. En wat vind je van mijn allitererende topictitel?quote:
Veel is inderdaad wel vrij zoet romantisch. Er zijn maar een paar schilderijen van Monet die mij te binnen schieten als minder zoet.quote:Ik hou opzich wel van het impressionisme.., Renoir enzo. Vooral de gedachte erachter "Er was dus geen sprake meer van de fijn afgelijnde tekening van de voorwerpen. Zelfs bij de onderwerpkeuze richtte men zich op het alledaagse leven, ver weg van elke allegorie of enig nationalistisch triomfalisme."
Wat me wel wat tegenstaat is dat vrijwel alle schilderijen bestaan uit luchtige onderwerpen met vrolijke kleurtjes. Jammer dat er geen schilders waren die ook andere dingen liet zien uit het dagenlijks leven..
Wauw, mooi. Ik heb zijn naam nog niet eerder gehoord, bedankt. Van Degas heb ik nog een mooi boek thuisliggenquote:Op woensdag 9 augustus 2006 17:36 schreef BrunoD het volgende:
Ook de Nederlanders hadden een impressionistische vertegenwoordiger: Johan Jongkind.
[afbeelding]
In de Wiki uit de OP vond ik dit schilderij, toch niet echt zoet te noemen:quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 20:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Wat me wel wat tegenstaat is dat vrijwel alle schilderijen bestaan uit luchtige onderwerpen met vrolijke kleurtjes. Jammer dat er geen schilders waren die ook andere dingen liet zien uit het dagenlijks leven..
Is hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op een schilderij (3 mei 1808) van Goya.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 20:13 schreef piepster het volgende:
[..]
In de Wiki uit de OP vond ik dit schilderij, toch niet echt zoet te noemen:
[afbeelding]
Het is van Manet en het heet de executie Keizer Maximiliaan van Mexico.
Wat ik trouwens raar vind aan dit schilderij, is dat de geweren langs het onerwerp heen lijken te schieten. Ik neem nu aan dat de man met de hoed de keizer is. Hij schijnt er niet echt onder te leiden. En wie zijn die 2 andere mannen? En wat doen ze daar?
Mooi hequote:Op woensdag 9 augustus 2006 20:43 schreef piepster het volgende:
Wat een naar schilderij. Vooral de mensen die hun hoofd afwenden of hun ogen bedekken. Dat maakt het opeens persoonlijk ofzo. Ze zijn ook letterlijk in het nauw gedreven.
Degas beschouwde zichzelf niet als impressionist (vond imp. maar niks). Maar lijkt me dat hij er wel tegenaan hangt.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |