Ik heb er met nog wat mensen over gepraat die het allemaal ook niet wisten, maar Fritz Leiber beweerde in ieder geval in zijn boek "De Zwerver" uit 1964 dat zwaartekracht zich met lichtsnelheid voortplant.
Stel het gebeurt nu, dan worden wij waarschijnlijk verzwolgen in de enorme nova dan wel supernova die plaatsvindt. Zou de aarde er dan nog zijn, zou hij ernstig krachtig richting zon getrokken worden, omdat de zon zou imploderen en een zwart gat zou worden.
Correct me if I'm wrong, which I probably am...
V
[Dit bericht is gewijzigd door Verbal op 23-08-2000 10:49]
quote:de zon heeft niet genoeg massa om een zwart gat te worden.
Zou de aarde er dan nog zijn, zou hij ernstig krachtig richting zon getrokken worden, omdat de zon zou imploderen en een zwart gat zou worden.
In realiteit zal de zon echter eerst nog een x aantal keer groter worden geloof ik, tijdens dit groter worden een aantal van de binnenste planet(en)/planetoiden opslokken en aarde doen veranderen in een klein oventje ala Venus. Dus tegen die tijd zijn we allemaal 'well done'.
Daarna klapt ie pas in mekaar tot een rode dwerg als ik me het goed kan herinneren? Poosje geleden dat ik dit scenario heb gelezen in de Kijk of zo.
quote:Of je bukt even.
Op 23 augustus 2000 13:14 schreef Knaive het volgende:
Om een zwart gat te worden heb je dacht ik ongeveer 3 zonsmassa's nodig
Het gaat er even niet om wanneer de zon ontploft, of hoe de zon kan verdwijnen.
Het gaat erom dat, als de zon van het ene op het andere moment verdwijnt, dus er opeens niet meer is (dit is puur theoretisch en het kan waarschijnlijk nooit echt gebeuren). Hoe lang duurt het dan voordat de zwaartekracht van de zon niet meer op de aarde werkt. Dus hoelang duurt het voordat de aarde en de andere planeten hun baan om de zon verlaten.
a) direct
b) na +/- 8 minuten, iig tegelijkertijd met het voorbijkomen van de laatste zonnestralen
c)anders
het gaat dus in principe om de voortplantingssnelheid van zwaartekracht.
Het verdwijnen van de zon
Indien de zon ineens verdwijnt is de massa van de zon ineens weg, waardoor deze massa geen kracht meer uitoefent op de aarde. Het verdwijnen van de massa zou opeens plaatsvinden en de kracht is derhalve ook opeens weg, er zit dus geen vertraging in, zoals met het licht. Dit komt omdat licht een snelheid bezit en kracht niet.
Door het plotseling wegvallen van de middelpuntzoekende kracht zal de aarde direct de baan om de zon verlaten en verder in een rechtlijnige beweging het heelal in bewegen, totdat er een nieuwe kracht op de aarde gaat werken die sterk genoeg is om de aarde in een baan te trekken, of erger echt naar zich toe te trekken zodat de aarde te pletter slaat op het oppervlak van dit hemellichaam.
Lijkt me een typisch voorbeeld van einde discussie. Of zijn er andere ideeen over?
Wat er gaat gebeuren???? Ik zou het absoluut niet weten....ontploft de zon niet gewoon....en wij daarbij ook???
quote:de zon 'onploft' in ieder geval niet zo, het gaat wel zo als in de geschreven scenario's van supernova's, nova's en zo, maar ik zou niet weten welke
Op 24 augustus 2000 20:01 schreef David Letterman het volgende:
En wanneer gaat dit allemaal gebeuren? Dan kan ik mijn agenda erop afstemmen....Wat er gaat gebeuren???? Ik zou het absoluut niet weten....ontploft de zon niet gewoon....en wij daarbij ook???
quote:Ligt eraan hoe dicht je bij die ontploffing staat
Op 25 augustus 2000 15:12 schreef David Letterman het volgende:
maar is een ontploffing niet veel leuker...????
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop