quote:Op maandag 7 augustus 2006 14:58 schreef golfer het volgende:
Ik zal De Winter moeten pgrogammeren of via uitzendinggemist later terug moeten kijken, want ik realiseer me opeens dat we zondag in Parijs zitten.
Sommige mensen voelen gewoon nogal goed aan dat er vragen aan hen gesteld worden die er niet toe doen. Als er een 'oprechte' intresse was geweest dan denk ik dat hij een stuk verder zou zijn gekomen. Het probleem met die Luyendijk is gewoon dat hij zichzelf niet genoeg aan de kant zet, en zich iets te veel laat sturen door zijn eigen voorkeuren. En ook smijt hij maar wat met begrippen die hij niet onder de knie schijnt te hebben. Bijvoorbeeld de begrippen "politiek correct" en "feminisme".quote:Op maandag 7 augustus 2006 13:22 schreef corc het volgende:
[..]
Hij probeerde het wel degelijk, maar als je tever gaat kan klapt zo'n gast helemaal dicht. Dan krijg je een vijandige houding aan tafel en daar bereik je niets mee.
Luyendijk bleef scherp, maar misschien zat er ook wel niet meer in Van Lieshout.
Als een kunstenaar niet het verschil ziet tussen de overduidelijke gronden van waardering voor Rembrandt (ongelofelijke technische vaardigheid, esthetiek van compositie en verbeeldingskracht) en de onduidelijke merites van een filmpje van een behaarde balzak (zeker geen technische vaardigheid of esthetiek), wat doe je dan*? Wat doe je als een gast op een 'waarom doe je dat' vraag antwoord met 'waarom niet?'? De gast geeft kutantwoorden, maar als je daarop gaat hameren en er wat aan probeert te doen, dan verpest je de avond pas echt.
Vragen als 'waarom maak je nu zo'n metersgrote penis?' kun je gewoon verwachten en voorbereiden, sterker nog, ik denk dat die vraag talloze malen aan Van Lieshout gesteld is.
Maar hij weet het zelf ook niet, hij doet maar wat zijn drang hem ingeeft.
* dan maak je een grapje (waarin je misschien nog wel heel subtiel je punt maakt, rembrandt en een lul zijn onvergelijkbaar) en ga je door als je een hele goede interviewer bent
quote:Op maandag 7 augustus 2006 15:18 schreef maril het volgende:
Volgens mij is die jongen niet fel, mist wat testosteron.
De moord op Rabin is gepleegd door radicale joden. Is een intern probleem, dus kan hij niet tegen de palestijnen tekeer gaan. Weet dus niet of hij die doet.quote:Op maandag 7 augustus 2006 15:30 schreef Soul79 het volgende:
Ik verwacht zo ongeveer de volgende fragmenten bij De Winter:
- juichende Palestijnen na de aanslagen van 9/11
- Palestijnse bomaanslagen in Israël
- rellen tijdens de anti-Israël demonstratie in Amsterdam in 2002
- Olympische Spelen 1972, de gijzeling van Israëlische sporters door Palestijnen
- bezoek Egyptische premier Sadat aan Israël in 1977
- de moord op Rabin
- het optreden van violist Isaac Stern voor een Israëlisch publiek met gasmaskers op, tijdens de Scud-aanvallen van Saddam in 1991
- een speech van de Iraanse president waarin hij de holocaust ontkent of bagatelliseert.
Enzovoorts.
Ja dat wordt lachen zondag![]()
Dan ken jij De Winter nog nietquote:Op maandag 7 augustus 2006 15:41 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
De moord op Rabin is gepleegd door radicale joden. Is een intern probleem, dus kan hij niet tegen de palestijnen tekeer gaan. Weet dus niet of hij die doet.
HW omdat ik toen het schreef ook aan Landis moest denkenMaaar of Landis nou een goeie presentator is?quote:Op maandag 7 augustus 2006 15:40 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
![]()
Waarom moet ik gelijk aan Landis denken![]()
Luyendijk moet als interviewer de vragen die de kijker zich stelt. Hij zit er voor ons. Als je 4 minuten slowmotion-kloten laat zien, vraagt heel zomergastenkijkend Nederland zich af: waarom laat je dat zien, en waarom is dit gemaakt en waarom werd dit goed gevonden. Luyendijk stelt de goede vraag.quote:Op maandag 7 augustus 2006 15:33 schreef Odysseuzzz het volgende:
Sommige mensen voelen gewoon nogal goed aan dat er vragen aan hen gesteld worden die er niet toe doen. Als er een 'oprechte' intresse was geweest dan denk ik dat hij een stuk verder zou zijn gekomen. Het probleem met die Luyendijk is gewoon dat hij zichzelf niet genoeg aan de kant zet, en zich iets te veel laat sturen door zijn eigen voorkeuren. En ook smijt hij maar wat met begrippen die hij niet onder de knie schijnt te hebben. Bijvoorbeeld de begrippen "politiek correct" en "feminisme".![]()
De discussie over de estetiek van klote en de waarde die een dergelijk filmpje in historisch perspectief heeft kan ik niet voeren. Er valt vast veel voor te zeggen, dat weet ik wel.![]()
Wat ik raar vond is dat ze de Disney oorlogspropaganda niet konden uitzenden. Is dat de nieuwe censuur? Want ik heb er vroeger wel al een aantal gezien op TV.![]()
En al deze fragmenten worden gesandwitcht met fragmenten over de holocaust.quote:Op maandag 7 augustus 2006 15:30 schreef Soul79 het volgende:
Ik verwacht zo ongeveer de volgende fragmenten bij De Winter:
- juichende Palestijnen na de aanslagen van 9/11
- Palestijnse bomaanslagen in Israël
- rellen tijdens de anti-Israël demonstratie in Amsterdam in 2002
- Olympische Spelen 1972, de gijzeling van Israëlische sporters door Palestijnen
- bezoek Egyptische premier Sadat aan Israël in 1977
- de moord op Rabin
- het optreden van violist Isaac Stern voor een Israëlisch publiek met gasmaskers op, tijdens de Scud-aanvallen van Saddam in 1991
- een speech van de Iraanse president waarin hij de holocaust ontkent of bagatelliseert.
Enzovoorts.
Ja dat wordt lachen zondag![]()
Ach, misschien zit er nog een filmpje van Max Tailleur bij.quote:Op maandag 7 augustus 2006 15:30 schreef Soul79 het volgende:
Ik verwacht zo ongeveer de volgende fragmenten bij De Winter:
- juichende Palestijnen na de aanslagen van 9/11
- Palestijnse bomaanslagen in Israël
- rellen tijdens de anti-Israël demonstratie in Amsterdam in 2002
- Olympische Spelen 1972, de gijzeling van Israëlische sporters door Palestijnen
- bezoek Egyptische premier Sadat aan Israël in 1977
- de moord op Rabin
- het optreden van violist Isaac Stern voor een Israëlisch publiek met gasmaskers op, tijdens de Scud-aanvallen van Saddam in 1991
- een speech van de Iraanse president waarin hij de holocaust ontkent of bagatelliseert.
Enzovoorts.
Ja dat wordt lachen zondag![]()
Nee hoor. Hij had in een interview aangegeven dat hij één veto had mogen uitspreken tegen een gast, maar dat heeft ie niet gedaan. En verder had ie niks te kiezen.quote:Op maandag 7 augustus 2006 17:59 schreef tong80 het volgende:
Volgens mij mag de presentator de gasten kiezen. Dus :
Ik vind het helemaal niet erg als een kunstenaar inconsequent of zelfs hypocriet is. Dat was hij behoorlijk, een beetje de schoonheid van een communistische propagandafilm bewonderen en vervolgens oneindig veel waarde hechten aan vrijheid van het individu tot autarkie aan toe (zijn autarkische leefcaravans en zijn sarcastische kritiek op de vrijheidsbeperking in onze maatschappij dmv Slave Factory en de 'disciplinator'. )quote:Een beetje hypocriet is ie ook wel. Eerst zegt ie dat ie het kunst alleen leuk vindt als hij het niet begrijpt, en 5 of 10 minuten later verzucht hij dat men in rotterdam (mbt kabouter buttplug) niks van kunst begrijpt.
Nee, dat mag ie niet, een veto.quote:Op maandag 7 augustus 2006 17:59 schreef tong80 het volgende:
Volgens mij mag de presentator de gasten kiezen. Dus :
1 als ie meer van hem had willen weten had ie door moeten vragen.
2 Als ie al meer van hem wist had ie ons daar deelgenoot van moeten maken.
Beide gebeurde niet.
Natuurlijk kan ik niet in jouw educatie kijken. Maar als je die bouncing balls in 1976 als 16 jarige hebt gezien kunnen dat soort beelden iets met je doen. Kunst was Rembrandt, van Gogh, Vermeer en misschien Apppel of Dali. Maar een kut 16 mm filmpje van kloten? Kunst, dacht het niet. Het is het begin van de multi-media kunst.quote:Op maandag 7 augustus 2006 17:54 schreef corc het volgende:
[..]
Luyendijk moet als interviewer de vragen die de kijker zich stelt. Hij zit er voor ons. Als je 4 minuten slowmotion-kloten laat zien, vraagt heel zomergastenkijkend Nederland zich af: waarom laat je dat zien, en waarom is dit gemaakt en waarom werd dit goed gevonden. Luyendijk stelt de goede vraag.
Als je je te goed voelt om dat te beantwoorden moet je niet in een TV programma gaan zitten. Bovendien, volgens mij voelde Van Lieshout zich niet te goed maar wist hij inderdaad geen antwoord. Hij zocht naar woorden, maar kon niet uitleggen waarom het een belanglijk filmpje was, en kwam niet verder als 'voor mij als 18-jarig kereltje was het een schok en een bevrijding'.
Denk dat dat alles met de gast te maken had......quote:Op maandag 7 augustus 2006 19:13 schreef drecksau het volgende:
Maar liefst 242.000 kijkers gisteravond. Dat is nog minder dan het postgemiddelde van tong80.
Dat zou mooi zijnquote:Op maandag 7 augustus 2006 18:06 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Ach, misschien zit er nog een filmpje van Max Tailleur bij.
We zijn het gewoon oneens. Ik kan wel blijven herhalen hoe ik het zie maar dat zal waarschijnlijk alleen maar ergernis opwekken. Dus.quote:Op maandag 7 augustus 2006 17:54 schreef corc het volgende:
[..]
Luyendijk moet als interviewer de vragen die de kijker zich stelt. Hij zit er voor ons. Als je 4 minuten slowmotion-kloten laat zien, vraagt heel zomergastenkijkend Nederland zich af: waarom laat je dat zien, en waarom is dit gemaakt en waarom werd dit goed gevonden. Luyendijk stelt de goede vraag.
Als je je te goed voelt om dat te beantwoorden moet je niet in een TV programma gaan zitten. Bovendien, volgens mij voelde Van Lieshout zich niet te goed maar wist hij inderdaad geen antwoord. Hij zocht naar woorden, maar kon niet uitleggen waarom het een belanglijk filmpje was, en kwam niet verder als 'voor mij als 18-jarig kereltje was het een schok en een bevrijding'.
Ik wil geen discussie voeren over de waarde van het klotefilmpje, waar het me om gaat is dat Van Lieshout de plank missloeg toen hij het met een werk van Rembrandt vergeleek.
En dat Van Lieshout de plank missloeg toen hij een 'waarom' vraag met een 'waarom niet' beantwoordde ('waarom niet' is een kinderachtige dooddoener en nooit een legitiem antwoord). En dan dat continue weglachen van alle serieuze issues...
Als je gast de plank misslaat kun je daarop gaan hameren, maar dan maak je de sfeer kapot. Luyendijk behield voor zover hij kon de sfeer goed, ze werden een beetje vrienden leek het wel. Hij was wel geinteresseerd, hoewel moderne kunst zeker niet in het straatje van een midden oosten correspondent ligt (tja, die interesses liggen mijlenver uit elkaar). Hij had zich verdiept, cijferde zichzelf best goed weg. En waar hij het niet begreep gaf hij VLh de gelegenheid tot uitleg. Als hij die niet wil (of volgens mij, niet kan) geven, dan houdt het op.
Dat het gisteravond niet was wat het had kunnen zijn is voor rekening van Van Lieshout.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |