abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 18:23:26 #1
151582 A_L_N_F
Blanche-Meki :')
pi_40516534
Hoi mensen,

ik heb dus een ixus 60 van canon.
mee gehad op vakantie en per ongeluk de lens aangeraakt (kolenschopjes als handen en een kleine camera).
ik dus in spanje een schoonmaak setje gehaald vana Hama.
inhoud:

-kwastje
-reinigingsvloestof
-een pak reinigingsdoekjes (fijn papier)

nu beweerde een vriend dat vloeistof op een lens nooit goed is.
ik reinigde de lens dus eerst met de kwast en poetste hem toen met die papieren doekjes.
nu bedacht ik me opeens dat die doekjes misschien wel eerst ingespoten hadden moeten worden met die vloeistof om ze zachter te maken.

kan ik nu miniscule krassen hebben gemaakt op mijn lens?

en wat is de beste manier van je lens reinigen en kan de lens of dat ding/bescherglaasje?? verangen worden en tegen welke prijs?
ik ben lief :)
  zondag 6 augustus 2006 @ 09:38:51 #2
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_40534317
papieren doekjes zouden krassen kunnen maken op de lens dus daarmee schoon vegen is niet een al te goed idee.
over vloeistof weet ik niet zeker.
aan de ene kant gebruik ik zelf wel eens natte doekjes om mijn lens mee schoon te vegen. aan de andere kant zit er een coating op de lens en ik heb geen idee hoe goed die coating houd als je met vloeistof de lens schoon maakt.
pi_40534373
Ben ook wel benieuwd eigenlijk
Deze post werd mede mogelijk gemaakt met steun van de europesche gemeenschap.
  FOK!fotograaf zondag 6 augustus 2006 @ 10:46:33 #4
18921 freud
Who's John Galt?
pi_40534923
Ik gebruik gewoon zo'n microvezel doekje van een euro. Werkt perfect, en is gewoon in je tas te proppen. Voor sensor natuurlijk ander spul
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  FOK!fotograaf zondag 6 augustus 2006 @ 11:08:22 #5
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_40535286
IK gebruik ook microvezeldoekjes. En soms een beetje methanol... dat lost namelijk erg snel op.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 6 augustus 2006 @ 11:24:41 #6
151582 A_L_N_F
Blanche-Meki :')
pi_40535554
de doekjes die ik er bij had waren heel fijn vloeiachtig papier, vraag me gewoon af of die krassen kunnen veroorzaken....

iemand moet dat hier toch weten.....?
ik ben lief :)
  FOK!fotograaf zondag 6 augustus 2006 @ 11:50:30 #7
18921 freud
Who's John Galt?
pi_40536146
Het zou kunnen, maar ik denk het niet. Dan moet je echt hard duwen en je best doen. De kans is alleen aanwezig, dus kan je beter iets van micrfibre nemen. maak even een foto van alleen blauwe lucht, en dan op je pc kijken of je rechte lijnen ziet in je foto.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  FOK!fotograaf zondag 6 augustus 2006 @ 11:54:10 #8
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_40536231
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 11:50 schreef freud het volgende:
Het zou kunnen, maar ik denk het niet. Dan moet je echt hard duwen en je best doen. De kans is alleen aanwezig, dus kan je beter iets van micrfibre nemen. maak even een foto van alleen blauwe lucht, en dan op je pc kijken of je rechte lijnen ziet in je foto.
krasjes e.d. op je frontlens zie je echt haast nooit terug op de foto.

De enige keer dat i kzoiets had, was tijdens een experiment...
Toen had ik een stoffige pola filter op mijn cam gezet, en mijn diafragma helemaal dichtgeknepen. Toen kon je de stofjes pas zien

Er was toch ook iemand die voor de gein wat stippen op een uv-filter had getekend en foto's had gemaakt. de stippen waren niet terug te vinden.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 6 augustus 2006 @ 16:56:52 #9
78309 WurM
Minder dan 1% vet
pi_40545242
Om ff verder te zeuren met een ander probleem:
Ik heb last van vlekken op mn foto's
Toen ik vanmiddag in 'het' bos/over 'de' dijk liep, heb ik wat foto's genomen van onder anderen een meeuw. Bij de foto's van de meeuw was de achtergrond een strakblauwe lucht.

Echter, de lucht bleek op de foto's niet strakblauw, maar bevatte een aantal vlekken. Ik heb de lens schoongemaakt met een zachte theedoek, die we hier in huis ook altijd gebruiken voor brillen

Daarna naar buiten gegaan om nog een paar foto's te nemen van de blauwe lucht, in de hoop dat de vlekken verdwenen waren. Dat was niet het geval Van de lens (voorste glaasje iig) weet ik nu zeker dat-ie helemaal schoon is. Wat kan het probleem zijn en hoe los ik dat op.
Houd er rekening mee dat ik de cam ongeveer 2 weken in huis heb.

Ik zal nog ff een foto uploaden zometeen, dan kan je t zelf zien.

Zoals je kan zien zitten er aan de linkerkant (beetje bovenaan) drie donkere vlekken.

[ Bericht 8% gewijzigd door WurM op 06-08-2006 17:02:29 (fotootje erbij) ]
Ladidadida: Trusten WurMpie!
fraubitch: truste WurM :*
yvonne: Trusten WurM
Meer van dit
pi_40545853
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 16:56 schreef WurM het volgende:
Om ff verder te zeuren met een ander probleem:
Ik heb last van vlekken op mn foto's
Toen ik vanmiddag in 'het' bos/over 'de' dijk liep, heb ik wat foto's genomen van onder anderen een meeuw. Bij de foto's van de meeuw was de achtergrond een strakblauwe lucht.

Echter, de lucht bleek op de foto's niet strakblauw, maar bevatte een aantal vlekken. Ik heb de lens schoongemaakt met een zachte theedoek, die we hier in huis ook altijd gebruiken voor brillen

Daarna naar buiten gegaan om nog een paar foto's te nemen van de blauwe lucht, in de hoop dat de vlekken verdwenen waren. Dat was niet het geval Van de lens (voorste glaasje iig) weet ik nu zeker dat-ie helemaal schoon is. Wat kan het probleem zijn en hoe los ik dat op.
Houd er rekening mee dat ik de cam ongeveer 2 weken in huis heb.

Ik zal nog ff een foto uploaden zometeen, dan kan je t zelf zien.

Zoals je kan zien zitten er aan de linkerkant (beetje bovenaan) drie donkere vlekken.
Je hoeft maar 1 woord te veranderen: lens -> sensor. Deze vlekken zijn stofjes/ander vuil op je sensor.
Er zijn heel wat manieren om dit eraf te halen: van een simpel blaasbalgje of professionele/dure sensorswabs (of wattenstaafjes met alcohol) tot obscure methoden zoals scotch tape (ja het SCHIJNT te werken) en een aansteker ombouwen tot magnetiseerder oid.
Er is heel wat te vinden op internet over deze methodes. Ik zou iig zelf met een blaasbalgje beginnen.
Wat me overigens verbaast is dat je het op F/5.6 (volgens je exif) al ziet.
  FOK!fotograaf zondag 6 augustus 2006 @ 17:32:45 #11
18921 freud
Who's John Galt?
pi_40546209
Blaasbalgje werkt prima, maar het borsteltje er wel afhalen, omdat die je sensor kunnen krassen .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  zondag 6 augustus 2006 @ 17:34:03 #12
78309 WurM
Minder dan 1% vet
pi_40546240
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 17:20 schreef MarBu het volgende:

[..]

Je hoeft maar 1 woord te veranderen: lens -> sensor. Deze vlekken zijn stofjes/ander vuil op je sensor.
Er zijn heel wat manieren om dit eraf te halen: van een simpel blaasbalgje of professionele/dure sensorswabs (of wattenstaafjes met alcohol) tot obscure methoden zoals scotch tape (ja het SCHIJNT te werken) en een aansteker ombouwen tot magnetiseerder oid.
Er is heel wat te vinden op internet over deze methodes. Ik zou iig zelf met een blaasbalgje beginnen.
Wat me overigens verbaast is dat je het op F/5.6 (volgens je exif) al ziet.
Ik heb m nu iets meer dan 2 weken en ben altijd zo snel mogelijk met het 'wisselen' van de lens (lens --> plastic kapje en vice versa). Zou het eventueel ook wat anders kunnen zijn?

edit: en waar zou ik zo'n blaasbalgje kunnen vinden?
Meer van dit
pi_40546439
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 17:32 schreef freud het volgende:
Blaasbalgje werkt prima, maar het borsteltje er wel afhalen, omdat die je sensor kunnen krassen .
Idd, thanks voor de aanvulling. En de kans is natuurlijk groot dat er tussen de haartjes zelf ook stof zit zodat je er net zoveel stof op blaast als eraf
Tipje dat ik even vergeten was en wat hiermee te maken heeft: werk in een stofvrije omgeving, ook om te voorkomen dat er nieuw stof bij komt. Bij voorkeur dus in de badkamer, en ondersteboven om te voorkomen dat het stof weer terugvalt.
Maar dit alles past eigenlijk beter in een sensorcleaningtopic
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 17:34 schreef WurM het volgende:

[..]

Ik heb m nu iets meer dan 2 weken en ben altijd zo snel mogelijk met het 'wisselen' van de lens (lens --> plastic kapje en vice versa). Zou het eventueel ook wat anders kunnen zijn?

edit: en waar zou ik zo'n blaasbalgje kunnen vinden?
Ik zou zelf echt niet weten wat het anders moet zijn. Overigens komt het (regelmatig?) voor dat je sensor al met stof uit de fabriek komt, dus daar kan je zelf niet altijd wat aan doen.
En die blaasbalgjes kan je in elke fotowinkel wel kopen. Let er dus wel even op dat er geen haartjes aan zitten / de haartjes eraf kunnen.
  zondag 6 augustus 2006 @ 17:51:01 #14
78309 WurM
Minder dan 1% vet
pi_40546677
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 17:41 schreef MarBu het volgende:

[..]

Idd, thanks voor de aanvulling. En de kans is natuurlijk groot dat er tussen de haartjes zelf ook stof zit zodat je er net zoveel stof op blaast als eraf
Tipje dat ik even vergeten was en wat hiermee te maken heeft: werk in een stofvrije omgeving, ook om te voorkomen dat er nieuw stof bij komt. Bij voorkeur dus in de badkamer, en ondersteboven om te voorkomen dat het stof weer terugvalt.
Maar dit alles past eigenlijk beter in een sensorcleaningtopic
[..]

Ik zou zelf echt niet weten wat het anders moet zijn. Overigens komt het (regelmatig?) voor dat je sensor al met stof uit de fabriek komt, dus daar kan je zelf niet altijd wat aan doen.
En die blaasbalgjes kan je in elke fotowinkel wel kopen. Let er dus wel even op dat er geen haartjes aan zitten / de haartjes eraf kunnen.
ok, thx. Ik zal eventuele verdere info vragen in het sensorcleaning topic

[edit]M'n moeder had nog een blaasbalgje. Mijn probleem is nu opgelost. Thx![/edit]

Terug naar het probleem van TS?

[ Bericht 2% gewijzigd door WurM op 06-08-2006 18:43:15 ]
Meer van dit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')