abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40460272
Ik heb een scooter, Aprilia sr 50 r, gekocht in februari dit jaar. Die haalde de eerste honderden kilometers slechts een goede 40 km/u, maar is in de loop van de duizenden kilomters geleidelijk aan, helemaal vanzelf zonder dat er bewust iets is gedaan om hem op te voeren, sneller gaan rijden. Nu heeft hij dik 7000 kilometer op de teller en een topsnelheid van ongeveer 65 km/u (op de teller loopt hij zo'n 85, maar die teller geeft overduidelijk veel te veel aan, dat merk ik onder andere als ik zo'n installatie voorbij rij die aangeeft hoe snel je rijdt).

Sinds een paar weken trekt hij echter niet zo goed meer op. Als ik vanuit stilstand vertrek schiet ik nog steeds snel weg, maar dan, rond 30-40 km/u hapert er iets. Het versnellen gaat dan tergend langzaam, en dat houdt enkele tot soms tientallen seconden aan. Wanneer ik aan 45-50 km/u zit gaat het echter weer beter, dan gaat het optrekken weer sneller. De topsnelheid is nog steeds hetzelfde.

Iemand enig idee waardoor dit kan veroorzaakt worden? En kan daar wat aan gedaan worden?
Al zegt IEDEREEN dat iets zo of zo is, toch kan het fout zijn. Vóór Galileo Galilei zei iedereen: de zon draait rond de aarde. Tegenwoordig weten we wel beter. En iedereen verklaarde hem gek, oerdom, enz. Toch had hij gelijk.
pi_40460535
Heel toevallig een Di-Tech?
pi_40460556
Inderdaad.
Al zegt IEDEREEN dat iets zo of zo is, toch kan het fout zijn. Vóór Galileo Galilei zei iedereen: de zon draait rond de aarde. Tegenwoordig weten we wel beter. En iedereen verklaarde hem gek, oerdom, enz. Toch had hij gelijk.
pi_40460615
Ik heb van horen zeggen dat de ring in de koppeling, welke dus de scooter (mede) begrenst op 40-45 km/h snel verslijt bij deze modellen. Ring vervangen, en het moet weer goed zijn.

Let wel, heb hier alleen van horen zeggen, kan het niet bevestigen.
pi_40460761
Hoeveel kost zo'n ring ongeveer?
pi_40460849
Dat ''haperen'' en ineens weer oppakken bij de 30/40 kan een versleten drukveer zijn, vervang die eens ! zijn de rollen verder niet al versleten ?
Brett Holman
  donderdag 3 augustus 2006 @ 20:26:42 #7
69852 marcom2
Lekkerder dan lekker :D
pi_40461061
Ik heb ook een Di-tech gehad, zelfde probleem met wegslijten, slijt door tot ongeveer 95 op de teller, was het voor mij ook genoeg. Heb er toen een nieuwe ander type ring in laten zetten en reed die gewoon weer standaard 50 op de teller. Van dat haperen bij 30/40 heb ik nooit last gehad.
pi_40461177
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 20:26 schreef marcom2 het volgende:
Ik heb ook een Di-tech gehad, zelfde probleem met wegslijten, slijt door tot ongeveer 95 op de teller, was het voor mij ook genoeg. Heb er toen een nieuwe ander type ring in laten zetten en reed die gewoon weer standaard 50 op de teller. Van dat haperen bij 30/40 heb ik nooit last gehad.
Dat haperen was bij mij dus een versleten drukveer
Brett Holman
pi_40462075
Wat is een drukveer en welke functie heeft die?
pi_40462433
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 20:09 schreef mistermaniac het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat de ring in de koppeling, welke dus de scooter (mede) begrenst op 40-45 km/h snel verslijt bij deze modellen. Ring vervangen, en het moet weer goed zijn.
Knap, als die ring namelijk verslijt dan gebeurt er niets anders dan dat de rolletjes hoger kunnen komen in de vario, de vario daardoor meer kracht kent en de Vsnaar hoger brengt waardoor de scooter in een hogere 'versnelling' komt om vervolgens harder te rijden.

Een dip in het midden kan twee oorzaken hebben: Een versleten drukveer of versleten rolletjes. In veel gevallen zijn het de rolletjes die zijn versleten, die verslijten sneller dan een drukveer. Zeker na 7000km is dat goed te merken.

Als je scooter optrekt en je hebt het idee dat de scooter pas op (bijna) topsnelheid veel toeren maakt dan moet je eens denken aan lichtere rolletjes.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_40462605
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 21:01 schreef Limsdealer het volgende:
Wat is een drukveer en welke functie heeft die?
Een drukveer zit in het achterste gedeelte bij je achterwiel. Als je optrekt dan gaat daar achter een deel draaien (koppelingshuis-gedeelte-dingetje-ofzo). Na een klein tijdje draait dat zo hard dat de koppelingsegmenten naar buiten worden gedrukt tegen het koppelingshuis. Vanaf dat moment heeft je scooter grip en kan je dus wegrijden.

Je Vsnaar zorgt voor overbrengen van je krukas naar je koppelingshuis-gedeelte-dingetje. Die Vsnaar zit aan de voorkant (bij je krukas) tussen de vario en een soort van tandwiel (hoe heet dat kreng ?) en aan de achterkant tussen je poelies (of schrijf je dat anders?). Op het moment dat je achterwiel grip heeft dan ga je weg rijden. Vervolgens gaan de rolletjes in je vario steeds hoger komen en meer kracht leveren, hierdoor komt de vario dichter tegen het soort van tandwiel aan en klimt je Vsnaar omhoog. Omdat je Vsnaar een zo goed als vaste lengte heeft moet er aan de achterkant dus iets omlaag. Met andere woorden, je Vsnaar moet meer tussen de poelies zaken. De drukveer bepaalt de kracht die nodig is om deze poelies uit elkaar te duwen. Is je drukveer te zwak dan zal je een dip krijgen in het oppakken van het gas (remmen naar 50 en dan weer op het gas). Is je drukveer te sterk dan kan je Vsnaar niet klimmen in je vario en maak je geen snelheid

Zo pak er een plaatje bij en lees het nog eens door zou ik zeggen en ja er kan heel wat verbeterd worden in de grammatica en zinsopbouw maar daar heb ik geen zin in
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_40470400
Perfecte uitleg

mijn advies dus eerst rolletjes vervangen (die zijn niet zo duur, maarja de kosten van het monteren waarschijnlijk wel).. mocht dat niet helpen ook nog eens je drukveer.. (ook deze is niet duur (20 euro max)...
Brett Holman
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')