Ik heb een scooter, Aprilia sr 50 r, gekocht in februari dit jaar. Die haalde de eerste honderden kilometers slechts een goede 40 km/u, maar is in de loop van de duizenden kilomters geleidelijk aan, helemaal vanzelf zonder dat er bewust iets is gedaan om hem op te voeren, sneller gaan rijden. Nu heeft hij dik 7000 kilometer op de teller en een topsnelheid van ongeveer 65 km/u (op de teller loopt hij zo'n 85, maar die teller geeft overduidelijk veel te veel aan, dat merk ik onder andere als ik zo'n installatie voorbij rij die aangeeft hoe snel je rijdt).
Sinds een paar weken trekt hij echter niet zo goed meer op. Als ik vanuit stilstand vertrek schiet ik nog steeds snel weg, maar dan, rond 30-40 km/u hapert er iets. Het versnellen gaat dan tergend langzaam, en dat houdt enkele tot soms tientallen seconden aan. Wanneer ik aan 45-50 km/u zit gaat het echter weer beter, dan gaat het optrekken weer sneller. De topsnelheid is nog steeds hetzelfde.
Iemand enig idee waardoor dit kan veroorzaakt worden? En kan daar wat aan gedaan worden?
Al zegt IEDEREEN dat iets zo of zo is, toch kan het fout zijn. Vóór Galileo Galilei zei iedereen: de zon draait rond de aarde. Tegenwoordig weten we wel beter. En iedereen verklaarde hem gek, oerdom, enz. Toch had hij gelijk.