abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 2 augustus 2006 @ 21:36:44 #1
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_40431370
Hallo en welkom bij het alfabet spel!

Het gaat zo:

Elke keer wordt van een bepaald thema een alfabet-reeks met plaatjes neergezet.
Bijvoorbeeld: stel, het eerste thema is dieren.

Ik zeg dan
Aap
en plaats een plaatje van een aap.

De volgende die post moet dan een plaatje van een dier met een B zoeken, en zo totdat men bij de Z is. Degene die de Z heeft geplaatst moet tevens een nieuw thema bedenken voor de volgende ronde.
Met dank aan No-Zem

Nog even weer een opsomming van wat tot nu toe al geweest is:

Films & TV programma's
Bands
Bord- en computerspellen
Snoep & Snacks
Muziekinstrumenten
Landen
Winkels
Stripfiguren
TV-series

Plains, trains & automobiles
Klaagbaak
Bloemen
WK 2006 voetballers
Acteurs/actrices
Lichaamsdelen
(Gezelschap) Spelletjes
Dieren
Merken
Filmtitels
Boektitels

(Nederlandse) Politici
Gerechten
Genotsmiddelen
Zomerse vakantiebestemmingen
Componisten
Economische begrippen
Italiaanse toeristische attracties
Voetballers
Actrices
Acteurs
Historische figuren
Royalty
Alcoholische dranken
Britse bands
Hondenrassen
Musea
Gebouwen
Bruggen of Tunnels

Met dank aan Tarado

Hier waren we gebleven:

Thema: Straten/grachten/pleinen in Amsterdam

Utrechtsestraat

GAME ON!

[ Bericht 0% gewijzigd door BwennieBren op 02-08-2006 21:42:13 ]
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
pi_40431581
Vijzelgracht

... ik zeg niet dat het zo is maar het voelt wel zo ...
pi_40431782

Wibauthuis (aan de Wibautstraat)
pi_40431845
pi_40431857
Scrut bedoelt Wibautstraat
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_40431900
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 21:49 schreef pos het volgende:
Scrut bedoelt Wibautstraat
Nu mag jij de X doen
pi_40432049
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 21:50 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Nu mag jij de X doen
Die bestaat niet hoor
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_40432189
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 21:54 schreef pos het volgende:

[..]

Die bestaat niet hoor
Ik kan me ook geen straat of plein voor de geest halen dat met een getal begint. In sommige plaatsen heb je wel zoiets van een 5 Meiplein, een 13 aprilstraat oid.
pi_40432292
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 21:57 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Ik kan me ook geen straat of plein voor de geest halen dat met een getal begint. In sommige plaatsen heb je wel zoiets van een 5 Meiplein, een 13 aprilstraat oid.
Nee ik ook niet inderdaad, alleen pleinen met cijfers.
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
  woensdag 2 augustus 2006 @ 22:34:48 #10
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_40433726
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
  donderdag 3 augustus 2006 @ 00:04:32 #11
131800 Tarado
capô de fusca
pi_40436795
Bij gebrek aan X, IJsbaanpad

† In Memoriam † donderdag 3 augustus 2006 @ 00:23:24 #12
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_40437294
Zeedijk

De Zeedijk behoort tot het oudste deel van Amsterdam en loopt vanaf het Damrak naar de Nieuwmarkt. De Zeedijk beschermde Amsterdam tegen het water van het IJ, tot 1872 nog in open verbinding met de Zuiderzee.

Amsterdam is gegroeid vanaf de dam die in de Amstel aangelegd is, en nu nog steeds de Dam heet. De eerste straten liepen vanuit de Dam parallel aan de Amstel: de Warmoesstraat en de Nieuwendijk. De Zeedijk sloot aan op de Warmoesstraat.

De eerste echte stadsuitbreiding aan de oostkant (na de aanleg van de Voorburgwal en Achterburgwal) vond plaats met het aanleggen van een stadsgracht, de Kloveniersburgwal en Geldersekade. Met name in de bocht van de Zeedijk is het goed merkbaar dat de straat de loop van de oude dijk volgt. De dijk eindigt bij de Waag, de voormalige Sint Antoniespoort. Voorbij deze poort werd de Zeedijk voortgezet in de voormalige Antoniesdijk (thans Sint Antoniesbreestraat), de dijk die Amsterdam in het oosten met het achterland verbond.

De Zeedijk en omgeving behoort tot de oudste buurten van Amsterdam. De scheepvaart was centraal in alle activiteit in die buurt. De resten daarvan zijn nog altijd te vinden in de oude café's en de winkels voor scheepsbevoorrading. De bocht van de Zeedijk was tot de zeventiende eeuw nog een van de meest respectabele plekken om als koopman te wonen, maar later, met name na het beschikbaar komen van de luxe Herengracht, verplaatsten de rijken zich en werd het gebied een belangrijk uitgaansgebied voor passagierende zeelieden. Het niveau van de buurt ging er hiermee niet op vooruit.

Van al die horecagelegenheden is het bekendste voorbeeld wel het café "In't Aepjen", op de Zeedijk nummer 1. Het zit in een bijzonder huis, één van de twee nog bestaande laat-middeleeuwse houten huizen in Amsterdam. Het café dankt zijn naam aan het feit dat een van de vroegere eigenaren ook apen hield, die uit de Oost meegekomen waren. Die apen hadden natuurlijk de nodige last van ongedierte, met als gevolg dat de gasten van dit logement ook de nodige problemen met jeuk kregen. Hier komt de uitdrukking "in de aap gelogeerd zijn" vandaan.

Vanaf de negentiende eeuw groeide met name de horeca aan de Zeedijk. Tegelijk ontwikkelden zich de Walletjes tot de hoerenbuurt van Amsterdam. Er werd wel geld verdiend in de buurt, maar dat werd niet opnieuw in de buurt geïnvesteerd. Lang is de Zeedijk verwaarloosd, met verpaupering als gevolg. In de jaren zeventig van de twintigste eeuw werd de straat negatief bekend, als centrum van de handel in (hard) drugs in Amsterdam. Een tijdlang was het voor velen een no-go area.

Na lang aandringen door buurtbewoners greep de gemeente Amsterdam in, met de oprichting van de NV Economisch Herstel Zeedijk (1985). De NV werd deels gefinancierd dooor private partijen en was daarmee een vorm van publiek-private samenwerking. Door panden aan te kopen van particuliere eigenaren en de bedrijfsruimten vervolgens te verhuren aan legitieme ondernemers, slaagde men er in de negatieve spiraal te doorbreken.

Na opknapacties van de gemeente is de straat er weer langzaam bovenop gekrabbeld. De drugshandel verdwijnt en het wordt een gewone straat in Amsterdam, grootsteeds met gemengd publiek, met veel horeca, en met een echt oud Amsterdams uiterlijk. De buurt heet nu het Nautisch Kwartier. Veel Chinezen vestigden zich rond de Zeedijk, waardoor de straat het centrum van het Amsterdamse Chinatown is. Sinds enkele jaren bevindt zich ook een Chinese tempel op de Zeedijk. Een aardige bijzonderheid is dat de straatnaambordjes in de omgeving van de Zeedijk en Nieuwmarkt tegenwoordig niet alleen in het Nederlands, maar ook met Chinese karaktertekens zijn uitgevoerd.
  † In Memoriam † donderdag 3 augustus 2006 @ 00:25:09 #13
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_40437336
Nieuw thema: vogelnamen (mag ook in Latijn)

Aasgolver

Edit: sorry Wyc had telefoon (zo laat! ) en dat gesprek duurde even. Hopelijk doet het plaatje het nu wel

[ Bericht 51% gewijzigd door BwennieBren op 03-08-2006 00:54:21 ]
pi_40437377

Beo

BB, ik zie je plaatje niet.
  † In Memoriam † donderdag 3 augustus 2006 @ 00:58:38 #15
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_40438154
Cochoa

Nu wel toch?
pi_40440588
Draaihals

De draaihals (Jynx torquilla) vormt, samen met de roodkeeldraaihals (een Afrikaanse soort), een onderfamilie van de spechten. Zijn tong is lang en kleverig. Slangachtig kan hij zijn hals strekken en zijn kop zelfs 180 graden draaien. Hij broedt in een groot deel van Europa (in Nederland zelden), Noordwest-Afrika en in Azië tot China en Japan. Hij is de enige trekvogel onder de spechten en overwintert in tropisch Afrika. De draaihals staat als ernstig bedreigd op de Rode lijst van bedreigde en kwetsbare vogelsoorten in Nederland.

[ Bericht 35% gewijzigd door pos op 03-08-2006 17:03:11 ]
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_40443628
pi_40443637
Ekster

pi_40444152
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 11:03 schreef Smurfin het volgende:
Wat is er?
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_40444269
Flamingo

De flamingo's (Phoenicopteridae) zijn een familie van vogels. Zij worden meestal ingedeeld bij de Ciconiiformes, soms ook als eigen orde, de Phoenicopteriformes. Er bestaan vijf flamingosoorten.

[ Bericht 2% gewijzigd door pos op 03-08-2006 11:38:57 ]
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_40444578
verkeerde klikje

Grijze roodstaart

pi_40444753
Halsbandparkiet

Halsbandparkieten zijn exoten uit tropisch Afrika en Zuid-Azië, die ooit naar Europa zijn gehaald als volièrevogel. In de loop der jaren zijn een aantal van deze vogels ontsnapt of vrijgelaten. Zij bleken goed te aarden in het West-Europese klimaat, en konden zich vermenigvuldigen tot duizenden exemplaren in 2006.
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_40454743
Ivoorsnavelspecht

pi_40455509
Jan van Gent

De jan-van-gent (Morus bassanus of Sula bassana) is een vogel uit de familie van pelikaanachtigen (Pelecaniformes). Grote sigaarvormige vogel met lange, smalle vleugels. De volwassenen zijn door formaat, kleur en tekening onmiskenbaar. Jonge vogels kunnen op het eerste gezicht op een grote pijlstormvogel lijken, maar zijn te herkennen aan een lange, spitse kop en snavel, spitse staart en karekteristieke bewegingen. Het volwassen uitzicht wordt pas in het vierde tot zesde jaar verkregen. De okergele kop is buiten het broedsezoen bleker. Volwassen dieren zijn circa 90-100 centimeter groot. En kunnen als ze hun vleugel voledig uitstrekken 170-180 cm breed zijn. Jan-van-genten broeden in de zomer op klippen op rotsige eilanden.

De dieren overwinteren op zee, soms langs de kust. Net als Noordse stormvogels staan jan-van-genten erom bekend dat ze schepen volgen. Ze duiken op spectaculaire wijze naar vis. Het lichaam is wit, de staart puntig en hebben zwarte vleugelpunten. De kop is gelig met een blauwe oorring.
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_40456285
De Kaketoe

[ Bericht 34% gewijzigd door mark_03 op 03-08-2006 18:05:22 ]
een droom is een eiland van iets in een ruimte van niets
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: