Ik heb nu geen kluis meer. Maar ook geen interessante berg geld of interessante papieren in huis. (trouwboekje en koopcontract huis zijn niet echt waardevol voor een ander...)
In mijn vorige huis had ik een ouderwets mechanisch ding. 3x linksom 17, 2x rechtsom 55, 3x linksom 18, en dan schoof een schijf naar buiten, waarmee de vergrendeling naar binnengeschoven kon worden (6 pennen). Ding zat ingebouwd in een muur, en er hing een schilderijtje voor.
Ik heb destijds best moeten prutsen om het ding open te krijgen (degene die de code had opgeschreven was op zijn minst wat "warrig"), was toch nieuwsgierig naar de inhoud. En dat was...
Een flesje Bavaria. Wel humor...
Aan de vrager naar de gebruiksaanwijzing voor zijn "draaikluis": Als er staat: 3x 18 linksom, 2x 17 rechtsom, etc. dan eerst flink rechtsom draaien om de boel te resetten, dan linksom 2x langs 18, de derde keer op 18 omdraaien. Daarna 1x langs 17, de tweede keer op 17 keren, etc.
In de zaak van mijn vader stond overigens een kluis, welke je nog wel eens achter een stoomtrein aan zag stuiteren in western-films. Oud, gietijzeren gekrulde poten, en een enorm wiel op de voorkant. In gebruik als... gereedschapskast.