Roi | maandag 31 juli 2006 @ 22:12 |
quote:Zeeslag bij Öland, 11 juni 1676Een scheepsramp luidt de ondergang van de Zweedse vloot in. Admiraal Cornelis Tromp, tijdelijk in Deense dienst, behaalt de overwinning. De Vrede van Westminster (19 februari 1674) betekende het einde van de Derde Engelse Oorlog, maar in feite bleef de Republiek der Verenigde Nederlanden nog steeds in staat van oorlog met Frankrijk en Zweden. Terwijl luitenant-admiraal Michiel de Ruyter naar de Middellandse Zee werd gezonden om de Fransen te bestrijden, kreeg luitenant-admiraal Cornelis Tromp het in de Oostzee aan de stok met de Zweden. Inzet was de Zweedse annexatie van delen van het Duitse vorstendom Brandenburg tijdens de Schonense Oorlog (1674-1679). De keurvorst van Brandenburg was coalitiegenoot van de Nederlandse Republiek, evenals de Deense koning Christiaan V (1646-1699). Uitbreiding van de Zweedse invloedsfeer betekende een bedreiging voor de economische macht van de Nederlandse Republiek. Eén van de peilers van de Hollandse economie werd gevormd door de handel op de Oostzee. De Republiek had er dus veel belang bij dat de locale machthebbers in dat gebied niet té machtig werden en de Nederlandse Oostzeehandel konden belemmeren. Om de Zweedse expansie te stoppen zond de Staten Generaal in 1675 een eskader van negen oorlogsschepen en enige kleinere schepen onder bevel van kapitein Jacob Binckes (?-1677) door de Sont. De Deense koning twijfelde lange tijd om deel te nemen aan de expeditie, maar ging uiteindelijk overstag. De Deense oorlogsvloot werd in die tijd geleid door Curt Sivertsz. Adelaer (1622-1675), een admiraal van Hollands/Noorse afkomst die de fijne kneepjes van het vak geleerd had op de Nederlandse vloot, onder o.a. De Ruyter en Tromp. De Deense zeemacht was voor een groot deel opgebouwd naar Hollands voorbeeld en huisvestte vele Nederlandse officieren en manschappen. De verenigde eskaders van Binckes en Adelaer hadden in 1675 geen belangrijke confrontatie met de Zweedse vloot. Aan het eind van het jaar werden de Nederlanders terug naar huis geroepen. Tijdens de daaropvolgende winter overleed Adelaer. Christiaan V kon in eigen land geen geschikte opvolger vinden en verzocht hierop de Nederlandse luitenant-admiraal Cornelis Tromp om opperbevelhebber van de Deense vloot te worden. In samenspraak met de Nederlandse Staten Generaal aanvaardde Tromp het voorstel. De Zweedse dreiging was vooralsnog niet voorbij en opnieuw rustten de Nederlandse admiraliteiten een hulpeskader uit. Verenigd met een Deens eskader, moest de Nederlandse hulpvloot, bestaande uit negen oorlogsschepen en enige kleinere vaartuigen en onder bevel van schout-bij-nacht Philips van Almonde (1644-1711) de Zweedse vloot op de knieën moest brengen. Op 24 mei voegde het Nederlandse eskader zich in de Oostzee bij het Deense. De verenigde vloot zou onder het opperbevel van Tromp komen te staan, maar voordat de Nederlandse admiraal in Deense dienst zich bij zijn schepen kon voegen kwam op 4 juni 1676 bij Bornholm de Zweedse vloot in zicht. Het vlaggenschip van admiraal Uggla, dat na zich te hebben overgegeven aan admiraal Cornelis Tromp, wordt door een Nederlandse brander in brand gestoken. In het midden het Deense vlaggenschip van Tromp, de 'Christianus Quintus'.Op 5 juni ontbrandde het gevecht. De Zweedse vloot, bestaande uit 45 schepen en onder bevel van admiraal Lorentz Creutz, was numeriek sterk in de meerderheid. Van Almonde bestreed zijn tegenstander uit alle macht, maar zijn Deense collega admiraal Niels Juel (1629-1697) liet het afweten. Hij had in het geheim orders gekregen niet teveel risico te nemen totdat Tromp met enkele nieuwe schepen zich bij de vloot had gevoegd. Van Almonde zag zich daardoor gedwongen te wijken. De Zweden staakten al snel de achtervolging. Zodra Tromp van het gevecht bij Bornholm op de hoogte was gebracht, verliet hij terstond met vier zware Deense schepen de haven van Kopenhagen. Op weg naar de verenigde vloot voegden zich bij hem drie verse Nederlandse schepen en twee branders. Op 7 juni kwam Tromp's smaldeel aan bij de rest van de vloot. In totaal bestond de Deens-Nederlandse vloot nu uit 33 oorlogsschepen, zes branders en enig kleiner materieel. Op 9 juni kwam opnieuw de Zweedse vloot in zicht. De Zweden, hoewel nog steeds in de meerderheid, probeerden het gevecht te ontwijken, maar de Denen en Nederlanders wisten hen op 11 juni bij het eiland Öland in te halen. Beide vloten schaarden zich in slagorde en rond twaalf uur in de middag begon de zeeslag. Kort nadat admiraal Tromp vanaf zijn Deense vlaggenschip 'Christianus Quintus' (86 stukken) het sein voor de aanval had gegeven, werden de Zweden het slachtoffer van een kolossale ramp. Het Zweedse vlaggenschip 'Kronan' (134 stukken), kapseisde en explodeerde. De exacte toedracht van het ongeluk is nooit achterhaald, maar deskundigen gaan er van uit, dat na het afvuren van een bredezij salvo het bevel werd gegeven om het schip snel te wenden. Hierdoor zou de andere geschutsbatterij in stelling gebracht kunnen worden. Als de bemanning was vergeten om de afgevuurde kanons vast te sjorren, zouden die tijdens de wending kunnen gaan schuiven, waardoor een fatale gewichtsverdeling plaats gevonden zou kunnen hebben. Hoe het ook zij, de 'Kronan' kapseisde, waarna enkele brandende lonten de kruitvoorraad deden ontploffen. Voor de ogen van de verbaasde Denen, Hollanders en Zweden explodeerde één van de machtigste schepen ter wereld, waarbij de Zweedse opperbevelhebber en bijna alle 800 bemanningsleden het leven lieten. Volledig aangeslagen bij het zien van de ramp, probeerden de Zweden de thuishavens te bereiken. Het lukte Tromp, om één van de Zweedse admiraalsschepen te achterhalen. Na een hevig gevecht verloor de Zweed de grote mast, waarna de commandant van het schip, admiraal Uggla zich overgaf. Tromp aanvaardde het teken van overgave, maar een Hollandse branderkapitein stak het Zweedse schip in lichterlaaie. Deze actie, die door alle Nederlandse vlagofficieren als weerzinwekkend werd ervaren, kostte bijna 500 Zweden het leven. Nog was de ellende voor de Zweden niet voorbij. Tijdens hun vlucht liepen verschillende schepen aan de grond. Zeker vier schepen werden hierdoor een makkelijke prooi voor de achtervolgende Denen en Hollanders. Uiteindelijk gingen aan Zweedse zijde elf schepen verloren. Duizenden bemanningsleden kwamen om, raakten gewond of werden gevangen genomen. De Deens/Nederlandse vloot verloor gen enkel schip, en de hevige strijd eiste de levens van enkele honderden Denen en Hollanders. Enerzijds viel het Zweedse verlies te verklaren aan de rampspoed die over de vloot neerdaalde, anderzijds aan de incompetentie van de meeste bevelvoerende officieren. Vele Zweedse gezagvoerders hadden het bevel over hun schip via vriendjespolitiek gekregen. Wegens hun klaarblijkelijk falen werden diverse officieren die de zeeslag overleefden later door Zweedse gerechten ter dood veroordeeld. Van een Zweedse maritieme macht in de Oostzee was na de zeeslag bij Öland geen sprake meer. Uiteindelijk moesten de Zweedse legers zich terugtrekken uit Brandenburg. Tromp bleef nog een paar maanden in Deense dienst en behaalde nog enkele kleine overwinningen. De Deense koning probeerde nog enkele Zweedse gebieden te veroveren (o.a. in de provincie Schonen) maar zag zich uiteindelijk toch gedwongen om deze ondernemingen zonder succes te staken. De Schonense Oorlog werd in 1679 beëindigd bij de vredesbesprekingen in Saint-Germain en Fontainebleau. De status quo in de gebieden rond de Oostzee, zo belangrijk voor de Nederlandse economie, bleef gehandhaafd. http://www.marine.nl/hist(...)den/1675-1678/Oland/quote:The Dutch-Swedish War (1657–1660), was a Dutch intervention in the Northern Wars, in which Sweden tried to extend its control over the Baltic Sea. To the Dutch the Baltic trade was vital, both in quantity and quality. They had always been able to convince Denmark by threat of force to keep the Sound tolls at a low level but they feared a strong Swedish empire might not be so complying.
When Charles X of Sweden had been unable to continue his hold on Poland – partly because the Dutch fleet relieved the besieged city of Danzig in 1656 – he turned his attention on Denmark, invading that country from what is now Germany. He broke an agreement with Frederick III of Denmark and laid siege to Copenhagen. In 1658 the Dutch sent an expedition fleet of 75 ships, 3000 cannon and 15,000 troops; in the Battle of the Sound it defeated the Swedish fleet and relieved Copenhagen. In 1659 the Dutch liberated the other Danish isles, once more guaranteeing the essential supply of grain, wood and iron from the Baltic region. http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch-Swedish_War
Zeeslag of Oorlog, ik had er nog nooit van gehoord! Wat een geweldig volk waren we toch vroeger ! |
Soul79 | maandag 31 juli 2006 @ 22:16 |
quote: Joh, dat is nog niks. Ergens in die tijd heeft Ameland een keer de oorlog verklaard aan Engeland. Jawel, Ameland, op eigen houtje
Weet niet hoe die oorlog is afgelopen trouwens. |
Napalm | maandag 31 juli 2006 @ 23:51 |
Ook nooit van gehoord. Wat is de bron vanhet stuk (de wiki link geeft mij iets anders...)
Trouwens wat zijn die "Branders" voor schepen geweest, hoe werkten ze en onder welke taktiek? Byzantijns vuur zal het wel niet geweest zijn. |
Lord_Vetinari | dinsdag 1 augustus 2006 @ 08:31 |
quote:Op maandag 31 juli 2006 23:51 schreef Napalm het volgende:Ook nooit van gehoord. Wat is de bron vanhet stuk (de wiki link geeft mij iets anders...) Trouwens wat zijn die "Branders" voor schepen geweest, hoe werkten ze en onder welke taktiek? Byzantijns vuur zal het wel niet geweest zijn. Branders waren onttakelde schepen, die volgestopt werden met pek en ander brandbaar spul. Het roer werd vastgezet en dan werden ze op de vijand afgestuurd. Soms was er het eerste stuk een kleine bemanning aan boord, die dan op het laatste moment in een sloep sprong. Met een beetje mazzel kon een brander of twee aardig wat schade doen aan een vijandelijke vloot.
Zie bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Brander
[ Bericht 7% gewijzigd door Lord_Vetinari op 01-08-2006 08:48:54 ] |
sp3c | dinsdag 1 augustus 2006 @ 12:06 |
we zijn nog steeds een geweldig volk, alleen maken we minder ruzie (alleen met elkaar)  |
descendent1 | woensdag 2 augustus 2006 @ 11:11 |
Geweldig volk?? Hoezo; een groot deel van de opvarenden en vechtenden bestond uit huursoldaten..  |
Lord_Vetinari | woensdag 2 augustus 2006 @ 11:23 |
quote:Op woensdag 2 augustus 2006 11:11 schreef descendent1 het volgende:Geweldig volk?? Hoezo; een groot deel van de opvarenden en vechtenden bestond uit huursoldaten..  Dat viel wel mee, hoor. Dat was vooral bij de VOC en WIC het geval. Bij de 'marine' waren toch best wel veel Nederlanders. |
icecreamfarmer_NL | woensdag 2 augustus 2006 @ 18:36 |
quote:Op woensdag 2 augustus 2006 11:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..] Dat viel wel mee, hoor. Dat was vooral bij de VOC en WIC het geval. Bij de 'marine' waren toch best wel veel Nederlanders. ik dacht dat in die tijd het staande leger weer geintroduceerd werd |
sp3c | woensdag 2 augustus 2006 @ 18:59 |
dat was in 1550 oid door prins Maurits afaik |
Lord_Vetinari | woensdag 2 augustus 2006 @ 19:43 |
quote: Maurits nam over van zijn vader in 1584. Maar ik geloof niet dat we toen al een staand leger hadden. Het was nog steeds huurlingen. |
Barbaaf | woensdag 2 augustus 2006 @ 20:08 |
quote:Op maandag 31 juli 2006 22:16 schreef Soul79 het volgende:[..] Joh, dat is nog niks. Ergens in die tijd heeft Ameland een keer de oorlog verklaard aan Engeland. Jawel, Ameland, op eigen houtje Weet niet hoe die oorlog is afgelopen trouwens. Vermoedelijk reageerden de Engelsen net zoals ik: hard lachen en overgaan op de orde van de dag
ff gezocht: Op deze pagina, geschreven enkele taalherzieningen geleden zo te zien, stelt men echter dat Ameland onafhankelijk was en zich juist neutraal opstelde in het conflict met Cromwell in 1652, en in 1672 nog een keer:quote:Toen Olivier Cromwel, protector van Engeland, in 1652 onzen Staat den oorlog verklaard had, zonden de Amelanders, bekommerd voor de stremming van hunne visscherij en scheepvaart door de Engelsche kapers, in Februarij 1654, twee personen uit hun midden, onder den titel van Afgezanten van het eiland Ameland, derwaarts, om hem te overtuigen, dat hun eil. volkomen onafhankelijk van Friesland was, en diensvolgens als geheel onzijdig moest aangemerkt worden; hetwelk hun door den Protector werd toegezegd, die zelfs niet naliet, deze lieden, nar de wijze der Afgezanten van Koningen en Vorsten, op 's lands kosten te onthalen, en aan zijne eigene tafel te noodigen; hoewel de houding en eenvoudige manier van spreken dezer lieden, geen gelijkheid hebbende met den hoofschen trant, aan Cromwel en onderscheidene Engelsche Grooten, gedurende eenige dagen, veel stof tot schertsen gaf. In den oorlog van 1672 viel hun weder het geluk te beurt, van als neutraal beschouwd te worden, maar ditmaal op verzoek des Keizers, die Ameland te dezer gelegenheid, hoewel te onregte, als een leen van het keizerrijk beschreef. |
sp3c | woensdag 2 augustus 2006 @ 21:51 |
quote:Op woensdag 2 augustus 2006 19:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..] Maurits nam over van zijn vader in 1584. Maar ik geloof niet dat we toen al een staand leger hadden. Het was nog steeds huurlingen. ik heb het ff nagezochtquote:Het was Willem van Oranje die zich op dat moment opwierp als leider van de rebellerende gewesten. Hij bracht de eerste, in grote haast gerecruteerde, militaire eenheden bijeen om de strijd met Alva aan te binden. Het waren Nederlandse en Duitse huurlingen die voor de duur van een campagne werden geworven. Zo begon in 1568 de strijd van de opstandige Nederlandse gewesten tegen het Spaanse bestuur, die bekend staat als de Tachtigjarige Oorlog (tot de vrede van Munster in 1648), of, buiten ons land, als de 'Nederlandse Opstand'. De opstandige gewesten boekten pas na enkele jaren belangrijke successen. Na 1572 kwam het tot een volledige oorlog, waarin beide partijen hard en meedogenloos optraden. Tijdens de strijd ontstond langzaam maar zeker een meer geregelde strijdmacht, waaruit het Nederlandse leger is voortgekomen. Dat leger werd het 'Staatse leger' genoemd, omdat het onder bevel stond van de Staten-Generaal, de vertegenwoordigers van de gewesten; het was een soort parlement dat het bestuur van de gezamenlijke gewesten steeds meer naar zich toe trok. In de loop van de oorlog groeiden de zuidelijke en de noordelijke gewesten al snel uiteen. De zuidelijke (min of meer het huidige België) bleven katholiek en trouw aan de koning. De noordelijke zetten de opstand voort. Zij sloten zich aaneen tot wat spoedig de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden ging heten (in het vervolg kortweg de Republiek genoemd), met het Staatse leger als haar strijdmacht. Pas na 1585, door toedoen van Prins Maurits, werd dit leger een goed georganiseerde en meer professionele strijdmacht. Het Staatse leger bleef voorlopig nog erg klein. In de tijd van Maurits telde het veldleger hoogstens 10.000 man. Frederik Hendrik slaagde er in een veldleger van 30.000 man op de been te brengen, maar een dergelijke prestatie kon maar korte tijd worden volgehouden. Financiële en logistieke factoren beperkten de militaire mogelijkheden in die tijd nog heel sterk. http://www.landmacht.nl/l(...)slijn/1568_1648.aspx |
Athlon_2o0o | woensdag 2 augustus 2006 @ 23:43 |
Nederland en Denemarken winnen de oorlog omdat Zweden hun eigen schip lieten kapseisen? Wat een drama . Overigens heb ik nog nooit van deze oorlog gehoord. Ook de Vikingen hebben Nederland aangevallen. |
Surveillance-Fiets | zaterdag 5 augustus 2006 @ 02:00 |
Er zijn zoveel oorlogen geweest, Nederland heeft met zo'n beetje elk europees land wel meerdere malen een oorlog gehad. ongeveer 11 keer met Engeland paar keer met Frankrijk, dan weer met Engeland tegen frankrijk en andersom.
Zeer intressant allemaal
[ Bericht 1% gewijzigd door Surveillance-Fiets op 05-08-2006 02:41:01 ] |
kanaiken | zaterdag 5 augustus 2006 @ 02:06 |
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 02:00 schreef Surveillance-Fiets het volgende:Er zijn zoveel oorlogen geweest, Nederland heeft met zo'n beetje elk europees land wel meerdere malen een oorlog gehad. ongeveer 11 keer met Engeland paar keer met Frankrijk, dan weer met Engerland tegen frankrijk en andersom. Zeer intressant allemaal En rampjaar 16xx (het is een beetje weggezakt) waarbij we oorlog hadden met Frankrijk, Engeland én Duitsland (zover als je met die lappendeken oorlog kon hebben). Als ik het me goed herinner. |
Surveillance-Fiets | zaterdag 5 augustus 2006 @ 02:41 |
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 02:06 schreef kanaiken het volgende:[..] En rampjaar 16xx (het is een beetje weggezakt) waarbij we oorlog hadden met Frankrijk, Engeland én Duitsland (zover als je met die lappendeken oorlog kon hebben). Als ik het me goed herinner. Volgens mij was dat Oostenrijk, kan ook zoiets als Pruisen geweest zijn. |
Lord_Vetinari | zaterdag 5 augustus 2006 @ 09:34 |
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 02:06 schreef kanaiken het volgende:[..] En rampjaar 16xx (het is een beetje weggezakt) waarbij we oorlog hadden met Frankrijk, Engeland én Duitsland (zover als je met die lappendeken oorlog kon hebben). Als ik het me goed herinner. Het jaar 1672 staat in Nederland bekend als het rampjaar. In dat jaar verklaren Engeland, Frankrijk, Keulen en Münster de Republiek de oorlog en vallen de Republiek binnen. Dit is het begin van de Hollandse Oorlog van 1672 tot 1678. Deze periode is met de kenschets "Het volk was redeloos, de regering radeloos, en het land reddeloos" de geschiedenisboekjes ingegaan. |
DennisMoore | zaterdag 5 augustus 2006 @ 09:45 |
Andere tijden, machtig interessant. |
7th_wave | zaterdag 5 augustus 2006 @ 09:49 |
leuk om te lezen, dit soort dingen |
Gebleekte | zaterdag 5 augustus 2006 @ 10:01 |
Altijd erg gaaf om dit soort verhalen te lezen
Ook bizar dat we toen gewoon de machtigste op zee waren en eigenlijk niemand ons wat kon maken toen
Een beetje zoals de VS zich nu voelt misschien |
DennisMoore | zaterdag 5 augustus 2006 @ 10:52 |
Omgerekend kostte zo'n schip geloof ik wel een paar miljard euro?
En nu zeuren om een Betuwelijn. . |
icecreamfarmer_NL | zaterdag 5 augustus 2006 @ 14:11 |
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 10:52 schreef DennisMoore het volgende:Omgerekend kostte zo'n schip geloof ik wel een paar miljard euro? En nu zeuren om een Betuwelijn.  . ik denk eerder in de 100den miljoenen |
Lord_Vetinari | zaterdag 5 augustus 2006 @ 15:24 |
1) Een schip kostte ca. 100.00 gulden (toen). Dat zou neerkomen op (ruwweg) een 3 miljoen Euri vandaag
2) de VOC was een private onderneming met eigen kapitaal. Het had een charter van de Staten Generaal, maar daar hield het mee op. De schepen betaalde men zelf. Dit in tegenstelling tot een betuwelijn of JSF, die wel van belastinggeld betaald wordt. |
7th_wave | zaterdag 5 augustus 2006 @ 15:34 |
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 15:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:1) Een schip kostte ca. 100.00 gulden (toen). Dat zou neerkomen op (ruwweg) een 3 miljoen Euri vandaag 2) de VOC was een private onderneming met eigen kapitaal. Het had een charter van de Staten Generaal, maar daar hield het mee op. De schepen betaalde men zelf. Dit in tegenstelling tot een betuwelijn of JSF, die wel van belastinggeld betaald wordt. particuliere legers zouden ook wel weer ingevoerd kunnen worden hoor.  |
icecreamfarmer_NL | zaterdag 5 augustus 2006 @ 16:48 |
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 15:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:1) Een schip kostte ca. 100.00 gulden (toen). Dat zou neerkomen op (ruwweg) een 3 miljoen Euri vandaag 2) de VOC was een private onderneming met eigen kapitaal. Het had een charter van de Staten Generaal, maar daar hield het mee op. De schepen betaalde men zelf. Dit in tegenstelling tot een betuwelijn of JSF, die wel van belastinggeld betaald wordt. ze hadden toch het recht om oorlogen te verklaren |
Lord_Vetinari | zaterdag 5 augustus 2006 @ 17:15 |
quote: Ja. En kolonieën te stichten. En andere al dan niet permanente vestigingen. |
Surveillance-Fiets | zaterdag 5 augustus 2006 @ 17:19 |
quote: De VOC mocht zich als het ware gedragen als zijnde de Republiek. |
Lord_Vetinari | zaterdag 5 augustus 2006 @ 17:21 |
quote: Tot op zekere hoogte. Ze konden geen internationale diplomatie voeren (dus onderhandelen met Filips IV of zo, dat ging niet). |
AgLarrr | zondag 6 augustus 2006 @ 11:46 |
Ik meende dat Admiraal Witte de Wit omkwam tijdens een schermusteling tegen de Zweden? Daar lees ik hier nergens wat over terug. Is dat dan een andere 'oorlog' geweest? Of een compleet andere tijd? Ik heb die jaartallen niet zo in mijn hoofd.
Wel machtig interessant die verhalen over zeeslagen. Ik mag graag lezen hoe destijds het vlaggenschip van de Engelsen is ingenomen en meegevoerd werd naar Holland. |
du_ke | zondag 6 augustus 2006 @ 18:33 |
Interessant verhaal . |
sp3c | zondag 6 augustus 2006 @ 19:50 |
quote:Op zondag 6 augustus 2006 11:46 schreef AgLarrr het volgende:Ik meende dat Admiraal Witte de Wit omkwam tijdens een schermusteling tegen de Zweden? Daar lees ik hier nergens wat over terug. Is dat dan een andere 'oorlog' geweest? Of een compleet andere tijd? Ik heb die jaartallen niet zo in mijn hoofd. Wel machtig interessant die verhalen over zeeslagen. Ik mag graag lezen hoe destijds het vlaggenschip van de Engelsen is ingenomen en meegevoerd werd naar Holland. dat was bij de bevrijding van de Denen (Kopenhagenezen) 20 jaar eerder
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_in_de_Sont |
Zemi77 | vrijdag 11 augustus 2006 @ 21:08 |
quote:Op zondag 6 augustus 2006 11:46 schreef AgLarrr het volgende:Ik meende dat Admiraal Witte de Wit omkwam tijdens een schermusteling tegen de Zweden? Daar lees ik hier nergens wat over terug. Is dat dan een andere 'oorlog' geweest? Of een compleet andere tijd? Ik heb die jaartallen niet zo in mijn hoofd. Wel machtig interessant die verhalen over zeeslagen. Ik mag graag lezen hoe destijds het vlaggenschip van de Engelsen is ingenomen en meegevoerd werd naar Holland. Ik zit me al tijden af te vragen wat er van dat vlaggeschip geworden is dat we zo heoirsch uit de haven van Londen hebben meegenomen. Hebben we het nog of heeft het een ander lot ondergaan? |
sp3c | vrijdag 11 augustus 2006 @ 22:54 |
gesloopt geloof ik, onderdelen ervan zijn nog in het rijksmuseum in Amsterdam te zien afaik
edit: snel geg00gled
 quote:In 1667, the English man-of-war 'Royal Charles' was captured by Dutch warships and taken back to the Netherlands as a prize. Some years later the ship was scrapped, but the counter decoration was preserved. The counter is the part of the ship which rises up above the stern, and was often decorated with elaborate carvings. |
Pr0-n00b | dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:54 |
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 15:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:1) Een schip kostte ca. 100.00 gulden (toen). Dat zou neerkomen op (ruwweg) een 3 miljoen Euri vandaag IS het niet wat meer?
Weet wel dat schepen vrij duur waren, in die tijd is het aandeel volgens mij ook 'uitgevonden', in je eentje een schip voor handel ofzo kopen was te duur, maar als je het met zijn 10en kocht was het wel weer goed betaalbaar.
Maar zeker ook interessante verhalen altijd over wat Nederland vroeger allemaal uitvoerde, vooral van tijden waarop we gewoon de machtigste natie op de aarde waren (best netjes voor zo'n klein landje ) |
Steeven | dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:05 |
quote:Trouwens wat zijn die "Branders" voor schepen geweest, hoe werkten ze en onder welke taktiek? Byzantijns vuur zal het wel niet geweest zijn.[/qupte]
Met Byzantijns vuur bedoel je napta (of Grieks vuur) neem ik aan? Dat denk ik inderdaad niet, want die formule is verloren gegaan.
[quote] Vermoedelijk reageerden de Engelsen net zoals ik: hard lachen en overgaan op de orde van de dag Ik denk niet dat ze hard hebben gelachen toen Michiel de Ruyter de Theems opgevaren kwam:quote:De gehele vloot bestond uit 100 schepen, 17500 matrozen, 1000 man landingstroepen en 3330 stukken geschut. De tocht van De Ruyter en Cornelis de Witt naar Chatham werd een ware triomftocht met als hoogtepunt de verovering van de “Royal Charles”. Op 13 augustus werd de Vrede van Breda gesloten, waarmee het gewenste resultaat werd bereikt. In oktober 1667 werd De Ruyter feestelijk in Den Haag binnengehaald. quote:1) Een schip kostte ca. 100.00 gulden (toen). Dat zou neerkomen op (ruwweg) een 3 miljoen Euri vandaag Dat klopt wel volgens mij, weet je ook hoeveel schepen de VOC bezitte? |
DennisMoore | dinsdag 22 augustus 2006 @ 22:19 |
bezat |
Lord_Vetinari | dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:41 |
De VOC heeft 200 jaar bestaan. In die tijd hebben ze heel wat schepen bezeten.In een ander topic staat een site, waar dat op staat. Even zoeken...
http://www.vocsite.nl/schepen/lijst.html Ga maar tellen  |
sp3c | woensdag 23 augustus 2006 @ 00:10 |
maar dit (topic) gaat niet over de VOC natuurlijk, de vloot werkte iets anders geloof ik, de verschillende admiraliteiten hadden zelf hun eigen schepen en moesten dan ronselen onder de eigen bevolking als ze mee wilden doen aan een oorlog 
Witte de With was bv een opgewonden standje en die had altijd moeite om bemanningen te vinden want dat was net als met Kapitein Stark van het 22ste cavalerie 
dus kwam hij vaak te laat, en ging hij er extra hard in, gingen zijn schepen kapot etc.  |
Beach | woensdag 23 augustus 2006 @ 01:13 |
Op vakantie in denemarken zag ik hier ook schilderen van in een museum. |
sp3c | woensdag 23 augustus 2006 @ 02:09 |
de haven in Kopenhagen is als het goed is ook door Nederlanders gebouwt, toen ik er was kwam het me iig heel erg bekend voor allemaal  |
dok | woensdag 23 augustus 2006 @ 12:16 |
quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 15:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:1) Een schip kostte ca. 100.00 gulden (toen). Dat zou neerkomen op (ruwweg) een 3 miljoen Euri vandaag Hoe groot was een schip dat je voor 100.000 gulden kon laten bouwen, was dat een kliene brik of een vlaggeschip met 100 stukken geschut? Ten tweede, was die 100.000 gulden enkel voor de bouw van het schip, of ook de uitrusting ervan met volledige bewapening, zeilen, lijnen, ankers en reserve materiaal meegerekend? Een bedrag van 3 miljoen euro (omgerekend) lijkt een klein bedrag voor een gemiddeld oorlogsschip. |
sp3c | woensdag 23 augustus 2006 @ 14:12 |
voc schepen waren geen oorlogsschepen ... al waren ze wel bewapend natuurlijk |
Xenwolfie | donderdag 24 augustus 2006 @ 01:37 |
Die Zweden waren nou niet de beste botenbouwers. Telkens ging hun grootste boot door een ongeluk verloren. In Stockholm staat nu de Vaasa die bijna compleet bewaard is gebleven, die zonk ook na 20 minuten . |
The_Obdurate_Ozjish | vrijdag 25 augustus 2006 @ 09:34 |
quote: Doet me meteen weer denken aan een typisch Nederlands handelsschip, de zogenaamde Fluytschepen. Geweldig verhaal. Indertijd was werd aan de Sont (zeestraat tussen Oostzee en Noordzee, bij Denemarken) tol geheven, dit gebeurde op basis van dekbreedte. De Nederlanders hebben toen de Fluyt ontworpen, wat een vrij breed schip was, maar een ingetrokken achterschip had waardoor het dek heel smal werd Dan hoefden ze minder tol te betalen
Voor de rest een mooi scheepstype trouwens. http://nl.wikipedia.org/wiki/Fluitschip |
Hooghoudt | vrijdag 1 september 2006 @ 15:07 |
quote:Op donderdag 24 augustus 2006 01:37 schreef Xenwolfie het volgende:Die Zweden waren nou niet de beste botenbouwers. Telkens ging hun grootste boot door een ongeluk verloren. In Stockholm staat nu de Vaasa die bijna compleet bewaard is gebleven, die zonk ook na 20 minuten  . Het is ook niet erg wijs om te denken dat de ballast wel vervangen kan worden door wat extra kanonnen.  |
piepster | vrijdag 1 september 2006 @ 18:09 |
Vervelend genoeg is de Vasa ontworpen door een Nederlandse scheepsbouwer.quote:De Vasa werd in Stockholm gebouwd onder leiding van de Hollandse scheepsbouwer Henrik Hybertsson. Hij werd bijgestaan door timmerlieden, schrijnwerkers, beeldhouwers, schilders, glazenmakers, zeilmakers, smeden en vele andere ambachtslui. In totaal werkten vierhonderd mensen aan de Vasa. quote:WAT GING ER MIS? Vandaag de dag kunnen we precies berekenen hoe een schip moet worden ontworpen om het zeewaardig te laten zijn. In de 17e eeuw echter gebruikte men verhoudingstabellen die voorschreven hoe een goed schip moest worden gebouwd. Uit documenten van toen blijkt dat de plannen voor de Vasa gewijzigd werden toen de bouw van het schip al was begonnen.
De koning wilde een groter aantal boordkanonnen dan gebruikelijk was. Dit betekende dat de verhoudingen die voor het schip gekozen waren niet meer klopten, en dat de bouwers de nieuwe afmetingen moesten uitproberen. Met twee ingebouwde dekken voor kanonnen kreeg de Vasa een hoge constructie. Om de stabiliteit van het schip te verzekeren werden er onderin grote stenen gelegd. Maar het schip was topzwaar, en de 120 ton ballast was niet toereikend. Bron: http://www.vasamuseet.se/(...)l/Dutch.aspx?lang=en (de site van het museum waar de Vasa nu is.)
 |
Lord_Vetinari | vrijdag 1 september 2006 @ 20:58 |
quote: Maar zoals uit je twede citaat blijkt, ging de Zweedse regering tijdens de bouw aan het ontwerp sleutelen, waardoor het schip niet meer klopte. Dus onze landgenoot treft geen blaam  |
sp3c | vrijdag 1 september 2006 @ 21:16 |
wel een enorm mooi schip  |
piepster | vrijdag 1 september 2006 @ 21:23 |
Nou ja, hij ging er wel mee accoord. Aan de ander kant, ik vraag me af of het erg makkelijk was om nee te zeggen tegen een koning.
Het schip is inderdaad briljant. Ik heb hem deze zomer gezien. Zoveel protserigheid op een hoop. Heel mooi gemaakt, en heel mooi om te zien. Maar jezus, wat "overdone". Trouwens heel bizar om te zien hoeveel er nog bewaard is gebleven. Zelfs een aantal zeilen zijn nog te zien. |
Frits | maandag 4 september 2006 @ 11:45 |
Is deze Nederlands-Zweedse oorlog niet toevallig de Noordse oorlog?
Noordse staat niet voor Noorwegen iig. |
OFfSprngr | vrijdag 8 september 2006 @ 01:13 |
quote:Op woensdag 23 augustus 2006 02:09 schreef sp3c het volgende:de haven in Kopenhagen is als het goed is ook door Nederlanders gebouwt, toen ik er was kwam het me iig heel erg bekend voor allemaal  Daar drink ik een Carlsbergje op. |