abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40247948
Ik heb sinds een maandje deze uitrusting:

Nikon D50
Sigma 18-125mm F3.5-5.6
Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro
Uv filters voor beide ivm beschadigen lens.
statief van 1.61 hoog.
1x extra accu Nikon EN-EL3 Accu tbv D50
en een hele zooi sd kaarten 1x 2gb en 4x 1gb

en na aanleiding van een aantal foto's die ik gemaakt heb willen ze mij tijdens de bruiloft foto's laten maken. Ze weten dat ik pas net foto's maak maar dat vinden ze aan de andere kant juist leuk en ze kennen me al.(dat is het grootste voordeel)

Er worden ook geen eisen verder gesteld, het is echt zo van je komt maar en we zien wel wat voor foto's er komen.

Ik neem de laptop mee om alvast foto's over te kopieeren hebben we tenminste een backup macht er wat met de sd kaart ebeuren

Ik zelf denk er over om de gehele dag te fotograferen met de 18-125.

maar nu mijn vraagje

Voor s'avonds is het verstandig om een extra flitser te kopen?
en zo ja welke?
- Tumax DPT 386 AFZ N http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=14871
- Nikon SB-23 http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=7077

Bij het gemeente huis binnen foto's maken met of zonder uv filter?

Tips voor de foto's die we rond de boerderij gaan maken.
En eventueel andere tips die handig zijn voor de bruiloft.
pi_40262759
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 19:47 schreef bbruggers het volgende:

Voor s'avonds is het verstandig om een extra flitser te kopen?
en zo ja welke?
- Tumax DPT 386 AFZ N http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=14871
- Nikon SB-23 http://www.fotokonijnenbe(...).php?id_product=7077
Flitser is hoe dan ook verstandig. Neem er iig een die je (omhoog) kunt richten om te harde schaduwen te voorkomen. Volgens mij kan die SB23 dat niet, maar ik kan me vergissen. Die Tumax heeft een 'built-in reflecting plate and diffuser" Dat is prettig (maar als je een flitser ziet die dat niet heeft, kun je er altijd los een bouncecard en een omnibounce bijkopen, of zelf knutselen). Ik kan je aanraden vooraf te oefenen met een flitser, zodat je je daar op de grote dag niet druk om hoeft te maken.
quote:
Bij het gemeente huis binnen foto's maken met of zonder uv filter?
Met, een UV-fliter neemt geen licht weg. Schroef m op je lens en laat m er voor eeuwig opzitten, heb je ook geen gedoe met opbergen, kwijtraken e.d.
quote:
Tips voor de foto's die we rond de boerderij gaan maken.
En eventueel andere tips die handig zijn voor de bruiloft.
Er zijn nog niet zo lang geleden een paar bruiloftshowcases langs gekomen. Kijk ze eens door voor inspiratie en tips.

Succes
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_40262852
Zou je niet een paar tientjes meer uitgeven aan die flitser en gelijk een SB-600 halen? Heb je een net wat toffere flitser .
Vergeet voor de flitser trouwens ook geen reserveaccu's mee te nemen .
pi_40263123
Bedenk ook alvast hoe je de foto's gaat schieten: in RAW of JPEG. De meesten schieten in RAW omdat je dan achteraf nog o.a. de witbalans kan corrigeren. Bereid je dan wel voor op lange avonden en weekenden achter die k*t pc om je foto's te optimaliseren.
En geloof me: je blijft schuiven met de contrast, belichting etc. Wat vandaag mooi is, ziet er morgen beroerd uit.

Dit geldt overigens ook als je in JPEG schiet

Als je in RAW schiet, lees je vast in over de verschillende RAW pakketten die er zijn. Alleen al de keuze maken welke RAW processor je gaat gebruiken kost je 4 avonden.

Wat flitser betreft raad ik je de SB600 aan. Die past perfect bij de D50. En niet een week vantevoren kopen, maar NU en dan veel oefenen.........

Over die UV filters: wat Vliegvrager zegt.

Succes en kijk eens op de foto-forums van fotoapparatuur en dutchphotozone. veel info daar !
pi_40263965
Zorg ook dat er een pro fotograaf is, anders zit je zo stressen.

Zorg voor een goede flitser, maar vooral ook, voor een lichtsterke 50 mm 1.8 lens. Statief is helemaal niet handig, veels te statisch, let daar op. Zorg dat je ook gaat spelen met je composities etc terwijl het huwelijk is. Schiet in raw, en wees niet bang om met een goede converter erna nog fiks aan de hendels te trekken. En zorg dat je je licht bounced, op welke manier dan ook. Slagschaduwen zijn killers.
"There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
[Simon de la Court Photography]
pi_40264558
Een 50mm 1.8 is een pracht lens, maar om die nou op je cam te schroeven tijdens een bruiloft waar dingen kunnen gebeuren die je snel wil vastleggen, neuh. Gewoon een SB-600 en een objectief met een net bereik, heb je veel meer aan.
Daarnaast is-ie op F/1.8 zo soft als wat, een compact cam maakt haast scherpere foto's.
Op F/4 is-ie heerlijk scherp, maar dan heb je wel wat licht nodig.
Nee, gewoon die SB-600.
pi_40264917
En TS gaat toch echt zelf schieten, die pro komt er niet. Dus TS gaat lekker stressen
pi_40264976
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:19 schreef veldmuis het volgende:
Een 50mm 1.8 is een pracht lens, maar om die nou op je cam te schroeven tijdens een bruiloft waar dingen kunnen gebeuren die je snel wil vastleggen, neuh.
Ik heb ook even zitten twijfelen of ik dit zou adviseren, ik vind het een lastige afweging. Je kunt er ragscherpe duo-portretjes mee maken (ook op F/1.8 hoor, alleen heb je dan een korte DOF) en dat past wel bij een bruiloft. Aan de andere kant mis je natuurlijk de flexibiliteit van een zoomlens voor de snel vast te leggen momenten. Ik zou er iig eentje meenemen. Voor de 'hot moments' van een bruiloft zou ik de flexibiliteit van een zoomlens de voorkeur geven, maar als je het bruidspaar nog uitgebreid poserend vast gaat leggen, is het zeker de moeite waard om er een even een prime op te zetten, en dan ligt de 50 mm wel erg voor de hand.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_40265030
ragscherp op F/1.8. Nee, dat ben ik echt niet met je eens. Op F/4 prachtig, op F/1.8 soft, ook dat (kleine) gedeelte dat precies in focus is.
pi_40265113
En toch zou ik hem ook meenemen.
Zoals gezegd voor geplande portretten maar ook voor natural light foto's in bv. een slecht verlichte kerk of gemeentehuis. Geeft een hoop meer sfeer dan flits. Afstoppen tot f4 is ook wel extreem, hij is al veel eerder veel scherper dan de gemiddelde zoom.
pi_40266070
Vliegvrager, soft of niet, als je een beetje foto's wil maken die niet bewogen zijn, en je wilt goed voorbereid zijn.. Hmja, ik wist niet dat die Nikon zo soft is, de Canon 50 mm 1.8 (iig die van mij) heb ik niets met softheid etc problemen. Heel fijn ding
"There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
pi_40266313
psssst, volgens mij bedoel je veldmuis, mijn (Canon) 50 mm is ook scherp op 1.8
Mijn DeviantART gallery
,
pi_40270376
iedereen bedankt de bruiloft is 31 augustus.
Morgen krijg ik een Tumax DPT 386 te leen zodat ik deze kan uitproberen.

en stressen ach dat doe ik niet snel.
Ben een echte achterhoeker "komt wel goed".

ik heb me ook even aangemeld bij dutchphotozone hier is inderdaad veel info te vinden tevens ga ik de bruiloftshowcases maar eens goed doorlezen.

dus ik neem de flitser en de sigma 18-125 mee met extra accu's.

bedankt allemaal.
pi_40270457
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 14:10 schreef bbruggers het volgende:

dus ik neem de flitser en de sigma 18-125 mee met extra accu's.
En een 50 mm objectief dus
Mijn DeviantART gallery
,
pi_40270618
ehmm bij fotokonijnenberg kosten die een kleine 267 euro dit me voor nu net iets te veel.
pi_40270772
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 14:17 schreef bbruggers het volgende:
ehmm bij fotokonijnenberg kosten die een kleine 267 euro dit me voor nu net iets te veel.
Kijk je niet toevallig bij de 1.4? Een gewone 50 mm 1.8 lens kost rond de 100 euro, ook bij Konijnenberg

Het enige risico dat je met de aanschaf van zo'n lens loopt, is dat je je andere lenzen gaat verwaarlozen.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_40270889
inderdaad verkeerd gekeken je hebt gelijk.

dit maakt het wel aantrekkelijker om deze nog te bestellen.
nouja even een nachtje over slapen.

bedankt
pi_40273831
Die tumax stinkt naar heineken bier, sorry, ik vind dat ondingen. Werken vaak niet helemaal goed met de bodies, zijn crappy plastique etc...
pi_40274026
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 14:22 schreef Vliegvrager het volgende:

Het enige risico dat je met de aanschaf van zo'n lens loopt, is dat je je andere lenzen gaat verwaarlozen.
Heb ik geen last van gehad Wat wel een toffe lens was voor de bruiloft van mijn zus was de 17-40 F4. Mooi, veel groothoek en stil
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  vrijdag 28 juli 2006 @ 16:43:46 #20
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_40275920
hardware matig is het wel besproken zo'n beetje.

Ik doe ook wel eens opdrachtjes; een andere tip is: bereid je goed voor. Vraag van te voren een planning en neem deze door (bijv. met bruidspaar zelf of ceremoniemeester); stem nog even af wat voor foto's men wil (bijv. detailshots, veel plaatjes van familie, etc)
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
pi_40276050
die planning heb ik ook reeds gevraagd.
ik weet wat er die dag allemaal gaat gebeuren.

ook gevraag welke foto's ze vooral willen.
dus dat is bekend allemaal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')