abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40206591
Ik heb in m'n huisje een redelijk grote, rechthoekige gaskachel staan die ik wil vervangen door een kleinere ronde. Opzich ben ik best handig (verven, vloeren e.d.) maar stroom en gas vind ik een ander verhaal. Beetje onvoorspelbaar (lees: ik heb er geen verstand van) en ik pas daar dus erg mee op.
Is het makkelijk om een gaskachel los te koppelen en een nieuwe aan te sluiten? Kan ik het zelf doen of is het beter om iemand erbij te halen die er verstand van heeft? Ik wil dat ding zo snel mogelijk kwijt, ik weet alleen niet hoe ik dat veilig moet doen
  woensdag 26 juli 2006 @ 16:52:02 #2
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_40207075
Ik neem aan dat je dat allemaal met knelkoppelingen moet kunnen regelen qua gasaansluiting. Kind kan de was doen in dat geval.
Ik heb al een boek.
  woensdag 26 juli 2006 @ 16:58:44 #3
64781 bonke
pipo koeie
pi_40207311
zorg er wel v oor dat je als eerste de hoofdgaskraan ff dicht draait
daarna kan je met een baco je gasleiding van de kachel wel loskoppelen en er een andere kachel neerzetten
pies on joe toe
  woensdag 26 juli 2006 @ 17:00:00 #4
117283 Kreupelhout
C'est Jaques Plafond!
pi_40207360
Vergeet het teflon tape niet dat je om het schroefdraad heen moet doen. Kijk anders op de site van klussen en wonen naar een filmpje hoe het moet.

Ik hoop voor je dat je een gaskraantje vlak bij de kachel hebt zitten, anders moet je de hoofdkraan dichtdraaien.

Maargoed, heb het zelf ook gedaan en het is echt niet moeilijk. Alleen moet je heel zorgvuldig te werk gaan. Als je nieuwe koperleidingen moet maken, moet je de uiteinden goed afbramen.
pi_40207480
En vergeet niet om de leidingen goed af te soppen of lekzoekspray te gebruiken.
Beter is het om eventjes af te persen, maar dan moet je wel iemand met een afperssetje weten.
Een andere mogelijkheid is om alle gaskranen dicht te zetten ( ook die van je gasfornuis) en dan de meterstand op te nemen en na een kwartiertje kijken of deze veranderd is. ( niet zo betrouwbaar als afpersen maar soms moet je iets)

Bij gebruik van knelkoppelingen geld dat deze maar eenmalig gebruikt mogen worden, dus oude knelringen vervangen door nieuwe en na vast draaien niet meer losdraaien.
Dus voordat je alles monteert het geheel eerst handvast zetten.
pi_40207632
Weet je zeker dat dat kleinere kacheltje jouw kamer warm krijgt? Hoeveel ruimte een gaskachel warm kan krijgen kun je berekenen als je het aantal KW weet en het aantal m3 van je kamer. Dadelijk heb je dat ding vervangen en blijkt dat je nieuwe kachel het helemaal niet warm krijgt, of dat 'ie veel meer gas verbruikt in die ruimte..

Maar je wil gewoon:
kachel eraf > nieuwe erop met dezelfde leiding of wil je die ook verleggen?
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_40208178
Bedankt voor de tips allemaal!
Ik moet zeggen: als ik het zo lees denk ik dat ik, ondanks dat het misschien een makkelijke klus is, het niet ga aandurven om die kachel los te koppelen. Heb geen verstand van gas en leidingen, ik zal dus echt moeten kijken of ik iemand ken die er verstand van heeft.
De nieuwe kachel die ik wil aansluiten krijgt de ruimte wel warm, denk ik. De kamer is ongeveer 20 m2, ik wil zo'n ronde Etna erin zetten.
Een kachel aansluiten is volgens mij minder 'gevaarlijk', dat moet me wel lukken. Ik heb het fornuis beneden ook aangesloten, is vast een vergelijkbare klus? Inderdaad met dat witte tape.
Maar goed, eens rondkijken wie mij kan helpen om die kachel eruit te gooien
  woensdag 26 juli 2006 @ 18:11:04 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40209484
Het aansluiten is zo moeilijk nog niet:

1. Draai de gaskraan dicht. Zet de kachel aan en wacht tot deze uitgaat.
2. Draai de oude kachel los.
3. Verwijder de oude kachel
4. Verwijder de oude knelkoppelingen (indien gebruikt)
5. Meet of de nieuwe kachle met bestaande leidingwerk aangesloten kan worden
6. Leg eventueel nieuw leidingwerk aan
7. Sluit de nieuwe kachel aan
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_40214404
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 18:11 schreef sanger het volgende:
Het aansluiten is zo moeilijk nog niet:

1. Draai de gaskraan dicht. Zet de kachel aan en wacht tot deze uitgaat.
2. Draai de oude kachel los.
3. Verwijder de oude kachel
4. Verwijder de oude knelkoppelingen (indien gebruikt)
5. Meet of de nieuwe kachle met bestaande leidingwerk aangesloten kan worden
6. Leg eventueel nieuw leidingwerk aan
7. Sluit de nieuwe kachel aan
Je vertelt nu net niet hoe het aansluiten gaat. Ik lees al mensen die het hebben over teflontape. Maar niet elke gasaansluiting heeft tape nodig. Afhankelijk van het type aansluiting.

Ook het verhaal dat je knelkoppelingen niet nogmaals mag gebruiken is niet helemaal waar. Ik weet alleen niet of dat geld voor gas en/of water. Als je zoekt op de site van VSH dan zie je dat ze aangeven met hoeveel kracht je een reeds gebruikte koppeling weer moet aandraaien voor een goed resultaat.

Dat een DHZ-er dat niet weet en vaak kwalitatief mindere kopplingen gebruikt is het beter om de knelringen te vervangen.

Dat kun je als volgt doen. Soms gaan die er al af door een draaiende trekkende beweging te maken. Anders kun je proberen de leiding iets te koelen (Zal niet meevallen) Als laatste optie is inzagen. Zaag de knelring diagonaal in, maar niet helamaal door, je beschadigt anders je koperen leiding. Nu zet je er een schroevendraaier in en draait de knelring open. Hij zal nu breken en je kunt een nieuwe knelring plaatsen.
pi_40215499
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 20:43 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Je vertelt nu net niet hoe het aansluiten gaat. Ik lees al mensen die het hebben over teflontape. Maar niet elke gasaansluiting heeft tape nodig. Afhankelijk van het type aansluiting.

Ook het verhaal dat je knelkoppelingen niet nogmaals mag gebruiken is niet helemaal waar. Ik weet alleen niet of dat geld voor gas en/of water. Als je zoekt op de site van VSH dan zie je dat ze aangeven met hoeveel kracht je een reeds gebruikte koppeling weer moet aandraaien voor een goed resultaat.

Dat een DHZ-er dat niet weet en vaak kwalitatief mindere kopplingen gebruikt is het beter om de knelringen te vervangen.

Dat kun je als volgt doen. Soms gaan die er al af door een draaiende trekkende beweging te maken. Anders kun je proberen de leiding iets te koelen (Zal niet meevallen) Als laatste optie is inzagen. Zaag de knelring diagonaal in, maar niet helamaal door, je beschadigt anders je koperen leiding. Nu zet je er een schroevendraaier in en draait de knelring open. Hij zal nu breken en je kunt een nieuwe knelring plaatsen.
Bij water mogen ze meerdere malen gebruikt worden, voor gas is het advies altijd vervangen, omdat een absolute afdichting anders niet meer gegarandeerd kan worden.
Een knelkoppeling is eerder "waterdicht" dan "lucht of gasdicht".
En een lekkende koppeling van een water of cv leiding kan nopg altijd minder kwaad dan een lekkende gaskoppeling, zeker na een paar weken vakantie.
pi_40218046
Komt één van jullie niet toevallig uit de omgeving van Den Haag?:P
Het klinkt redelijk simpel als ik het zo lees, maar ik zie het mij niet doen.
pi_40218981
Defineer omgeving
pi_40222125
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 22:47 schreef Marsepein het volgende:
Defineer omgeving
Centrum Den Haag
pi_40222189
Nee, dan kom ik niet it de omgeving
  donderdag 27 juli 2006 @ 08:44:29 #15
65960 sanger
pi_40228195
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 20:43 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Verhip je hebt gelijk! Al ging ik er stiekem vanuit dat dat zich zelf wel wijst.

Overigens vind ik dat je knelkoppelingen sowieso maar 1x mag gebruiken. Je kan namelijk nooit garanderen dat alles 100% dicht is.
pi_40238638
Handig topic!

Ik moet ook nog een gaskachel vervangen!
_Disruption by Design, by any means necessary_
I'll describe the way I feel ...You're my new Achilles heel
Can this savior be for real. Or are you just my seventh seal?
pi_40241505
Kan iemand mij maybe helpen met betrekking tot oppervlakte/vermogen uitrekenen?

Ik zoek een beetje een goede vergelijkingstabel hoeveel vermogen een bepaald oppervklate nodig heeft.
_Disruption by Design, by any means necessary_
I'll describe the way I feel ...You're my new Achilles heel
Can this savior be for real. Or are you just my seventh seal?
pi_40241652
En bel ff je verzekering,
als je huis affikt door een niet juist aangesloten gaskackel (lees; niet door een goedgekeurde installateur) en de kachel blijkt de oorzaak, konden ze wel eens moeilijk gaan doen met uitkeren?
  donderdag 27 juli 2006 @ 17:31:55 #19
65960 sanger
pi_40244197
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 16:16 schreef Thermo het volgende:

Ik zoek een beetje een goede vergelijkingstabel hoeveel vermogen een bepaald oppervklate nodig heeft.
Het gaat niet op oppervlakte maar op inhoud, dus m3!
pi_40246558
Als je geen ervaring hebt kan je gasleidingen beter aan een vakman over laten
pi_40251343
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 18:50 schreef Conflict het volgende:
Als je geen ervaring hebt kan je gasleidingen beter aan een vakman over laten
Gasleidingen moet je in principe altijd aan de vakman overlaten, deze kan bepalen of de leiding voldoet aan de Europese regelgeving of de NEN 1078 herziene versie 1999.

Uit deze versie het volgende:
5.3 Gasdichtheid

Ter voorkoming van ongewenste gaslekkage moet het leidingwerk technisch gasdicht zijn.
Het leidingwerk wordt als technisch gasdicht beschouwd als het lekvolume, bepaald bij de werkdruk in het leidingwerk en gerekend over een pereiode van een uur, minder is dan 2% voor aardgas en 0,4% voor butaan en propaan van het aaneengesloten leidingvolume.
Zie bijlage A

Uit bijlage A:

Tabel A.1: Dichtheidsbeproeving
Gassoort:aardgas
Beproevingsmedium:aardgas
Nominale gasdruk hPa (mbar): 25 of 100 ( woningen normaal gesproken 25)
Tijdsduur beproeving in minuten: 3
Maximale drukdaling hPa (mbar): 1

Gassoort: propaan of butaan
Beproevingsmedium: propaan of butaan
Nomimale gasdruk hPa (mbar): 30 of 50
tijdsduur beproeving in minuten: 15
maximale drukdaling in hPa (mbar): 1
pi_56437812

heb nu een ronde etna aangesloten vandaag.. maar heb de induk dat het niet voldoende is. de etna zou 7kw moeten zijn.

de woonkamer is.. 3,68 x 4,11 x 2,50 cm. (min 46x90x2,50 cm voor de schouw)
Signature
pi_56438095
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 17:15 schreef Tournesol het volgende:
http://www.praxis.nl/Klussen/Overzicht/Verwarming/Rekenprogramma
  donderdag 31 januari 2008 @ 19:17:00 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_56440536
Bij twijfel => Laat het door een vakman doen.

Gas is niet iets om een fout mee te maken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')