...lijkt mij dat jij 't meer hebt over "a slip of the tongue" (je verspreken) of "slipping the tongue" ( eh..iemand tongen)quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:38 schreef Rio het volgende:
Volgens mij is 'slip' afkomstig uit het engels, to slip; kleine tongetjes willen nog wel eens door de mazen van het net 'glijden'. Maar ik weet niet zeker hoor.
Ik heb het altijd zo in mijn hoofd gehad. Even googlen...quote:Op donderdag 27 juli 2006 13:31 schreef Make-Yourself het volgende:
[..]
...lijkt mij dat jij 't meer hebt over "a slip of the tongue" (je verspreken) of "slipping the tongue" ( eh..iemand tongen)
quote:Slip(b)tong
Is gewoon ondermaatse tong. Er gaan talloze verhalen over de herkomst van de naam. In verschillende edities van Van Dale hebben verschillende namen gestaan of… helemaal niets. De voorstanders van de naam slibtong zeggen dat hij onder het slib vandaan komt. Degene die hem sliptong noemen beweren dat hij door de mazen van het net glipt. (Maar dan zou je zeggen dat hij ook niet gevangen kan worden). Heerlijk om te bakken en bij de zondagse brunch. Afmetingen ± 20 cm. Gezond vet 1%, eiwit 16%
bron
quote:Slibtong / sliptong
Vraag
Wat is de juiste benaming voor de kleine zeetongen die vaak in restaurants worden opgediend? Is het: slibtong of sliptong?
Antwoord
Deze kleine zeetongen heten sliptongen.
Toelichting
Het woord sliptong is vermoedelijk etymologisch verwant met de werkwoorden slippen of slepen. Een sliptong is zo klein dat hij gemakkelijk door de mazen van het net slipt; sliptongen worden gevangen met een sleepnet. Het Woordenboek der Nederlandsche Taal vermeldt bij sleepharing 'met een sleepnet gevangen'. In sliptong kan sprake zijn van klinkerverkorting (sleep - slip), zoals in: greep - grip, kneep - knip, streep - strip, snede - snit.
bron
quote:Schrijf je nu 'sliptong' of 'slibtong'?
De naam sliptong wordt gehanteerd voor de kleinste sortering tongen. Er bestaat een aantal misverstanden over de juiste schrijfwijze van sliptong. Er zijn nogal wat aanhangers voor de aanduiding slibtong met een 'b'. 'Slib' zou duiden op het slib op de zeebodem waar tong zich graag in verschuilt. 'Slip' met een 'p' komt echter uit het Engels en betekent klein. Bovendien slippen deze kleine tongen nogal eens door het net. Kortom de juiste schrijfwijze is met een 'p'.
bron
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |