FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Hoe werkt dit nou eigenlijk? Of.. hoe laat ik dit werken
Asmoohdinsdag 25 juli 2006 @ 22:02
Vraagje...

ik heb een motortje.. gewoon simpel motortje..
Nu als ik daar een propellor op aansluit vind ik het niet snel genoeg

Nu denk ik dat ik dit sneller maak door een versnellingsbak .. toch?
Maar hoe werkt het en hoe sluit je dit aan?

Bedoel.. je kan die versnellingsbak toch niet zo 123 aan de motor maken?

of gaat er een staaf van motor naar een versnellingsbak en vanaf versnellingsbak weer een staaf naar de propellor ofzo?

en wat voor versnellingsbak moet je nemen?

want ik wil niet schakelen ofzo..
hji meot gewoon heel erg versterken.. tot maximaal wat de motor aan kan..

dat ding is 3PK ofzo....

iemand een idee?
zovtydinsdag 25 juli 2006 @ 22:03
Begin eens met een fototje van het motortje.
Asmoohdinsdag 25 juli 2006 @ 22:05
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 22:03 schreef zovty het volgende:
Begin eens met een fototje van het motortje.
neem een willekeurige goedkope grasmaaier motor van 3 pk
gewoon simpel motortje
Metal666dinsdag 25 juli 2006 @ 22:59
Wat wil je ermee gaan doen? Wordt het een Ventilator, een vliegtuigmotortje of een motortje voor een boot. Wat je ook simpel kan doen om de propellor sneller te laten draaien is op de uitgaande als van de motor een groot tandwiel zetten, en op de as van de propellor een kleine, daarmee verander je de overbrengverhouding en gaat de propellor sneller draaien.. (of verzin zo´n contructie met poulies en een snaar..)
Asmoohdinsdag 25 juli 2006 @ 23:44
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 22:59 schreef Metal666 het volgende:
Wat wil je ermee gaan doen? Wordt het een Ventilator, een vliegtuigmotortje of een motortje voor een boot. Wat je ook simpel kan doen om de propellor sneller te laten draaien is op de uitgaande als van de motor een groot tandwiel zetten, en op de as van de propellor een kleine, daarmee verander je de overbrengverhouding en gaat de propellor sneller draaien.. (of verzin zo´n contructie met poulies en een snaar..)
het wordt een vliegtuig motor (uiteindelijk)
aangezien ik nog een manier moet bedenken er 2 in een keer aan te kunnen sturen.. maar eerst 1tje maken..

dat tandwiel gebeueren denk ik ff overna.. probleem is alleen...
wat voor randwiel moet ik gebruiken?

kan dat van een fiets? of moeten dat speciale dikke tandwielen zijn?
Metal666woensdag 26 juli 2006 @ 09:09
Tsja... Ik vraag me af hoe groot het motorje is.. Opzich geeft een proppellor niet zoveel weerwastand, dus je zou redelijk goede overbrengen kunnen gebruiken.. Verder kan je bromfiets tandwielen gebruiken.. Zijn los te koop en iets steviger als fiets tandwielen.. Alleen in denk niet dat je met 2 motortjes de lucht in zal gaan (tenzij je goed kan ontwerpen omdat je Lucht en ruimtevaart studeerd..) hoe je 2 motortjes tegelijk aanstuurt hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Ik neem aan dat het 2 takt motortjes zijn met een carb. Als je de gaskabel splitst en zo beide cabrs met dezelfde gaskabel bedient moeten ze redelijk synchroon aan te sturen zijn..

In ieder geval veel succes..
Dr_Flashwoensdag 26 juli 2006 @ 09:17
schuivertje naar PTA?
Rosbiefwoensdag 26 juli 2006 @ 09:45
Je gaat een helicopter bouwen met een 3pk motor?
Dr_Flashwoensdag 26 juli 2006 @ 09:45
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 09:45 schreef Rosbief het volgende:
Je gaat een helicopter bouwen met een 3pk motor?
De revolutionaire ROFLCOPTERRRRRR
Asmoohwoensdag 26 juli 2006 @ 10:52
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 09:45 schreef Rosbief het volgende:
Je gaat een helicopter bouwen met een 3pk motor?
onzin is een deur verder op
Asmoohwoensdag 26 juli 2006 @ 10:55
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 09:09 schreef Metal666 het volgende:
Tsja... Ik vraag me af hoe groot het motorje is.. Opzich geeft een proppellor niet zoveel weerwastand, dus je zou redelijk goede overbrengen kunnen gebruiken.. Verder kan je bromfiets tandwielen gebruiken.. Zijn los te koop en iets steviger als fiets tandwielen.. Alleen in denk niet dat je met 2 motortjes de lucht in zal gaan (tenzij je goed kan ontwerpen omdat je Lucht en ruimtevaart studeerd..) hoe je 2 motortjes tegelijk aanstuurt hoeft niet zo moeilijk te zijn.
Ik neem aan dat het 2 takt motortjes zijn met een carb. Als je de gaskabel splitst en zo beide cabrs met dezelfde gaskabel bedient moeten ze redelijk synchroon aan te sturen zijn..

In ieder geval veel succes..
Dankje voor je reactie, over wel of niet in de lucht gaan dit is echt een test.. kijken of het werkt, en als het niet werkt hoeveel heb ik dan wel nodig enz enz..
het complete gewicht zou niet boven de 100 kilo komen (exc mij)

maarik ga wel testen
SamStarwoensdag 26 juli 2006 @ 11:07
de overbrenging om een iets harder te laten lopen is van groot naar klein

dwz

je zet een tandwiel op het motertje met een groot tandwiel, en aan de prop zet je een klein tandwiel

tadaaa
SamStarwoensdag 26 juli 2006 @ 11:08
oh, en kan je wel direct aansluiten mits je zorgt dat de overbrenging niet té groot is
Asmoohwoensdag 26 juli 2006 @ 11:10
hmmm oke dankje
Alexxxxxwoensdag 26 juli 2006 @ 15:28
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 09:17 schreef Dr_Flash het volgende:
schuivertje naar PTA?
VanDreadwoensdag 26 juli 2006 @ 16:33
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 10:52 schreef Asmooh het volgende:
[..]
onzin is een deur verder op
Inderdaad, moet dit topic daar niet heen?

3 PK doe je NIKS mee.... grasmaaien inderdaad.
Zelfs de gebroeders wright hadden meer vermogen met 12pk.
Ga Discovery kijken: A Plane is Born
Jimmiewoensdag 26 juli 2006 @ 19:10
Een modelbouw vliegtuig misschien? Ik denk niet dat ie van plan is om zelf een vliegtuig te maken om mee te vliegen
M5woensdag 26 juli 2006 @ 19:53
  • eerst bepalen wat het toerental van de as van je motor is,
  • dan bepalen welke diameter propellor je wilt,
  • vervolgens het toerental van de propellor vast stellen,
  • dan je overbrengingsverhouding uit rekenen.
  • versnellingsbak bouwen

    tip: de tipsnelheid van je propellor moet niet hoger dan 225-250 m/s zijn. lager kan natuurlijk ook, maar hoe minder toeren hoe lager je trekkracht van de propellor is.
  • nevetSwoensdag 26 juli 2006 @ 21:05
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 19:10 schreef Jimmeh het volgende:
    Een modelbouw vliegtuig misschien? Ik denk niet dat ie van plan is om zelf een vliegtuig te maken om mee te vliegen
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 10:55 schreef Asmooh het volgende:

    [..]

    Dankje voor je reactie, over wel of niet in de lucht gaan dit is echt een test.. kijken of het werkt, en als het niet werkt hoeveel heb ik dan wel nodig enz enz..
    het complete gewicht zou niet boven de 100 kilo komen (exc mij)

    maarik ga wel testen
    M5woensdag 26 juli 2006 @ 22:17
    100 kilo leeggewicht + jezelf... zeg zo'n 180-200 kilo.. red je niet met 3 pk
    PeuRacwoensdag 26 juli 2006 @ 22:36
    ik zou eerder een motorfiets motor pakken, 250 of 500cc
    Metal666woensdag 26 juli 2006 @ 23:13
    Mja, ik denk ook dat je vermogen te kort zal komen, die RC motortjes zijn vaak 5 cc, en hebben zo 1 a 1,5 PK (mijn RC autootje was een 2.5 cc met een 1.1 pk motortje..), en dan wegen die dingen dus geen reet. Een 3 pk grasmaaiermotor is veel te zwaar... wat dat betreft is misschien een 250 cc 2 takt motorfietsmotor beter, meer vermogen per kilo..
    Blackheartwoensdag 26 juli 2006 @ 23:26
    Eerst en vooral, welk toerental en welk vermogen. Dan gaan we kijken naar het soort van propeller eraan gehangen kan worden;

    Je hebt namelijk de mogelijkheid om door andere propellers te gebruiken de keuze tussen luchtverplaatsing X per omwenteling.

    Je motor, als die belast word, gaat terugvallen in rpm. Als je er iets nuttigs wil mee doen moet je dus een propeller kiezen die bij het gewenste vermogen het beste rendement haalt.
    Kies je de "pitch" oftwel de hoek verkeerd, dan gaat je motor, of niet op toeren komen, en je dus geen goed rendement halen, of boven het gunstige rpm/ rendement van je propeller uitkomen, en ergo, weer niet het beste te geven.

    Nu, een moderne ULM/parapente motor is een 2 takt motor, wegens de simpelheid, betrouwbaarheid en de gewicht/vermogens verhouding. Reken tussen de 25 en 50 pk.

    Nu, met een reductie kan je gemakkelijker gangbare propellers aan een willekeurige motor hangen. Maar dat vergt weer gewicht.
    Jimmiewoensdag 26 juli 2006 @ 23:35
    quote:
    Op woensdag 26 juli 2006 21:05 schreef nevetS het volgende:

    [..]


    [..]

    Nouja zonder ervaring in vliegtuigbouwen gaat ie dus een zelfgemaakt vliegtuig bouwen om zelf mee te vliegen
    Binnenkort op Fok, Fokker vliegt zichzelf te pletter met zelfgemaakt vliegtuig...

    [ Bericht 3% gewijzigd door Jimmie op 26-07-2006 23:51:39 ]
    Impreza_driving_Nutcasedonderdag 27 juli 2006 @ 03:22
    Darwin Award nominee 2006.
    Al wint hij het niet van die Amerikaan , die zich liet n44ien door een paard.
    Asmoohdonderdag 27 juli 2006 @ 15:29
    alle onzinnige en offtopic reply's negeer ik.

    Mensen die een nuttige reactie gaven: dankje.

    Het verschil is dat op de motor geen standaard vliegtuig propellor komt, de vraag was om versnelling..
    er komt een propellor op met ongeveer 6 tot 8 vinnen, misschien meer.


    Het gaat niet de bedoeling dat de motor rechtstreekt met die propellor op een vliegtuig komt of iets..
    Komt nog een heel systeem achter, airflow..
    Gaat op hoe de fans staan, en manier dat ze draaien.. als je het goed doet (10.000rpm) krijg je een soort tornado effect in de airflow.

    anyway, ik ga niet verder zeggen wat ik ga doen of maken..

    de vraag was meer hoe ik het sneller maak kwa versnelling, en die vraag heb ik.

    Dus dankje
    Rosbiefdonderdag 27 juli 2006 @ 16:03
    Geen dank
    Bob-Bdonderdag 27 juli 2006 @ 16:29
    Je kan wel moeilijke dingen bedenken over propellors maar niet hoe je meer toeren genereerd? Wazig...
    Metal666donderdag 27 juli 2006 @ 17:33
    Mja, kijk wens je veel succes, altijd leuk om een beetje te hobbyen, maar ik hoop niet dat je het erg vind dat ik een beetje sceptisch ben..
    Als je nou nog vragen heb, of dingen wil weten, moet je gewoon naar de UB (universiteits bieb) gaan, ik zag dat je uit Delft komt, daar hebben ze een hele goede bieb, daar kan ej vast van alles nazoeken en navragen etc. ook staat er genoeg vakliteratuur!