Asmooh | dinsdag 25 juli 2006 @ 22:02 |
Vraagje... ik heb een motortje.. gewoon simpel motortje.. Nu als ik daar een propellor op aansluit vind ik het niet snel genoeg ![]() Nu denk ik dat ik dit sneller maak door een versnellingsbak .. toch? Maar hoe werkt het en hoe sluit je dit aan? Bedoel.. je kan die versnellingsbak toch niet zo 123 aan de motor maken? of gaat er een staaf van motor naar een versnellingsbak en vanaf versnellingsbak weer een staaf naar de propellor ofzo? en wat voor versnellingsbak moet je nemen? want ik wil niet schakelen ofzo.. hji meot gewoon heel erg versterken.. tot maximaal wat de motor aan kan.. dat ding is 3PK ofzo.... iemand een idee? | |
zovty | dinsdag 25 juli 2006 @ 22:03 |
Begin eens met een fototje van het motortje. | |
Asmooh | dinsdag 25 juli 2006 @ 22:05 |
quote:neem een willekeurige goedkope grasmaaier motor van 3 pk ![]() gewoon simpel motortje | |
Metal666 | dinsdag 25 juli 2006 @ 22:59 |
Wat wil je ermee gaan doen? Wordt het een Ventilator, een vliegtuigmotortje of een motortje voor een boot. Wat je ook simpel kan doen om de propellor sneller te laten draaien is op de uitgaande als van de motor een groot tandwiel zetten, en op de as van de propellor een kleine, daarmee verander je de overbrengverhouding en gaat de propellor sneller draaien.. (of verzin zo´n contructie met poulies en een snaar..) | |
Asmooh | dinsdag 25 juli 2006 @ 23:44 |
quote:het wordt een vliegtuig motor (uiteindelijk) aangezien ik nog een manier moet bedenken er 2 in een keer aan te kunnen sturen.. maar eerst 1tje maken.. dat tandwiel gebeueren denk ik ff overna.. probleem is alleen... wat voor randwiel moet ik gebruiken? kan dat van een fiets? of moeten dat speciale dikke tandwielen zijn? | |
Metal666 | woensdag 26 juli 2006 @ 09:09 |
Tsja... Ik vraag me af hoe groot het motorje is.. Opzich geeft een proppellor niet zoveel weerwastand, dus je zou redelijk goede overbrengen kunnen gebruiken.. Verder kan je bromfiets tandwielen gebruiken.. Zijn los te koop en iets steviger als fiets tandwielen.. Alleen in denk niet dat je met 2 motortjes de lucht in zal gaan (tenzij je goed kan ontwerpen omdat je Lucht en ruimtevaart studeerd..) hoe je 2 motortjes tegelijk aanstuurt hoeft niet zo moeilijk te zijn. Ik neem aan dat het 2 takt motortjes zijn met een carb. Als je de gaskabel splitst en zo beide cabrs met dezelfde gaskabel bedient moeten ze redelijk synchroon aan te sturen zijn.. In ieder geval veel succes.. | |
Dr_Flash | woensdag 26 juli 2006 @ 09:17 |
schuivertje naar PTA? ![]() | |
Rosbief | woensdag 26 juli 2006 @ 09:45 |
Je gaat een helicopter bouwen met een 3pk motor? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 26 juli 2006 @ 09:45 |
quote:De revolutionaire ROFLCOPTERRRRRR ![]() | |
Asmooh | woensdag 26 juli 2006 @ 10:52 |
quote:onzin is een deur verder op | |
Asmooh | woensdag 26 juli 2006 @ 10:55 |
quote:Dankje voor je reactie, over wel of niet in de lucht gaan dit is echt een test.. kijken of het werkt, en als het niet werkt hoeveel heb ik dan wel nodig enz enz.. het complete gewicht zou niet boven de 100 kilo komen (exc mij) maarik ga wel testen | |
SamStar | woensdag 26 juli 2006 @ 11:07 |
de overbrenging om een iets harder te laten lopen is van groot naar klein dwz je zet een tandwiel op het motertje met een groot tandwiel, en aan de prop zet je een klein tandwiel tadaaa | |
SamStar | woensdag 26 juli 2006 @ 11:08 |
oh, en kan je wel direct aansluiten mits je zorgt dat de overbrenging niet té groot is ![]() | |
Asmooh | woensdag 26 juli 2006 @ 11:10 |
hmmm oke ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 26 juli 2006 @ 15:28 |
quote: | |
VanDread | woensdag 26 juli 2006 @ 16:33 |
quote:Inderdaad, moet dit topic daar niet heen? 3 PK doe je NIKS mee.... grasmaaien inderdaad. Zelfs de gebroeders wright hadden meer vermogen met 12pk. Ga Discovery kijken: A Plane is Born ![]() | |
Jimmie | woensdag 26 juli 2006 @ 19:10 |
Een modelbouw vliegtuig misschien? Ik denk niet dat ie van plan is om zelf een vliegtuig te maken om mee te vliegen ![]() | |
M5 | woensdag 26 juli 2006 @ 19:53 |
tip: de tipsnelheid van je propellor moet niet hoger dan 225-250 m/s zijn. lager kan natuurlijk ook, maar hoe minder toeren hoe lager je trekkracht van de propellor is. | |
nevetS | woensdag 26 juli 2006 @ 21:05 |
quote: quote: ![]() | |
M5 | woensdag 26 juli 2006 @ 22:17 |
![]() ![]() ![]() | |
PeuRac | woensdag 26 juli 2006 @ 22:36 |
ik zou eerder een motorfiets motor pakken, 250 of 500cc | |
Metal666 | woensdag 26 juli 2006 @ 23:13 |
Mja, ik denk ook dat je vermogen te kort zal komen, die RC motortjes zijn vaak 5 cc, en hebben zo 1 a 1,5 PK (mijn RC autootje was een 2.5 cc met een 1.1 pk motortje..), en dan wegen die dingen dus geen reet. Een 3 pk grasmaaiermotor is veel te zwaar... wat dat betreft is misschien een 250 cc 2 takt motorfietsmotor beter, meer vermogen per kilo.. | |
Blackheart | woensdag 26 juli 2006 @ 23:26 |
Eerst en vooral, welk toerental en welk vermogen. Dan gaan we kijken naar het soort van propeller eraan gehangen kan worden; Je hebt namelijk de mogelijkheid om door andere propellers te gebruiken de keuze tussen luchtverplaatsing X per omwenteling. Je motor, als die belast word, gaat terugvallen in rpm. Als je er iets nuttigs wil mee doen moet je dus een propeller kiezen die bij het gewenste vermogen het beste rendement haalt. Kies je de "pitch" oftwel de hoek verkeerd, dan gaat je motor, of niet op toeren komen, en je dus geen goed rendement halen, of boven het gunstige rpm/ rendement van je propeller uitkomen, en ergo, weer niet het beste te geven. Nu, een moderne ULM/parapente motor is een 2 takt motor, wegens de simpelheid, betrouwbaarheid en de gewicht/vermogens verhouding. Reken tussen de 25 en 50 pk. Nu, met een reductie kan je gemakkelijker gangbare propellers aan een willekeurige motor hangen. Maar dat vergt weer gewicht. | |
Jimmie | woensdag 26 juli 2006 @ 23:35 |
quote:Nouja zonder ervaring in vliegtuigbouwen gaat ie dus een zelfgemaakt vliegtuig bouwen om zelf mee te vliegen ![]() Binnenkort op Fok, Fokker vliegt zichzelf te pletter met zelfgemaakt vliegtuig... ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Jimmie op 26-07-2006 23:51:39 ] | |
Impreza_driving_Nutcase | donderdag 27 juli 2006 @ 03:22 |
Darwin Award nominee 2006. Al wint hij het niet van die Amerikaan , die zich liet n44ien door een paard. | |
Asmooh | donderdag 27 juli 2006 @ 15:29 |
alle onzinnige en offtopic reply's negeer ik. Mensen die een nuttige reactie gaven: dankje. Het verschil is dat op de motor geen standaard vliegtuig propellor komt, de vraag was om versnelling.. er komt een propellor op met ongeveer 6 tot 8 vinnen, misschien meer. Het gaat niet de bedoeling dat de motor rechtstreekt met die propellor op een vliegtuig komt of iets.. Komt nog een heel systeem achter, airflow.. Gaat op hoe de fans staan, en manier dat ze draaien.. als je het goed doet (10.000rpm) krijg je een soort tornado effect in de airflow. anyway, ik ga niet verder zeggen wat ik ga doen of maken.. de vraag was meer hoe ik het sneller maak kwa versnelling, en die vraag heb ik. Dus dankje | |
Rosbief | donderdag 27 juli 2006 @ 16:03 |
Geen dank | |
Bob-B | donderdag 27 juli 2006 @ 16:29 |
Je kan wel moeilijke dingen bedenken over propellors maar niet hoe je meer toeren genereerd? Wazig... | |
Metal666 | donderdag 27 juli 2006 @ 17:33 |
Mja, kijk wens je veel succes, altijd leuk om een beetje te hobbyen, maar ik hoop niet dat je het erg vind dat ik een beetje sceptisch ben.. Als je nou nog vragen heb, of dingen wil weten, moet je gewoon naar de UB (universiteits bieb) gaan, ik zag dat je uit Delft komt, daar hebben ze een hele goede bieb, daar kan ej vast van alles nazoeken en navragen etc. ook staat er genoeg vakliteratuur! |