FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Autoradio inbouwen...
Arma_Angelusdinsdag 25 juli 2006 @ 16:20
Nou ik dacht, dat is dus een fluitje van een cent ff een autoradio in mijn volvo 440 zetten.

De eerste 5 dagen ging prima, maar zat het frame nog niet vast, daarna heb ik het frame vastgezet, maar nu doet de radio niets meer, na het testen is bevonden dat de stekker nog wel 12 volt doorgeeft, dat de radio nog werkt als ik hem in andere auto druk en dat hij bij mij gewoon helemaal niets moet.

Ik wil graag eea nalopen met een multimeter, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen en hoe dat precies zou moeten doen.

Als ik de connector achterop de radio bij de aarde naar de rode draad (spannng) door meet krijg ik gewoon 12 volt.

wat zou de oorzaak van dit euvel kunnen zijn? de weerstanden zijn allemaal okay.
Kogandodinsdag 25 juli 2006 @ 16:23
Waarschijnlijk is het door het gerommel met de draden wat losgegaan ofzo.. probeer de radio eens aan te sluiten zonder dattie in de slede zit en beweeg dan wat met de draden om te kijken oftie soms contact maakt.
Arma_Angelusdinsdag 25 juli 2006 @ 16:27
uhm, dat had ik nog niet verteld, de radio is natuurlijk al uit de slede en tevens heb ik al gerommeld met eea. ik vermoed zelf dat de massa geen contact meer maakt, maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat nu kan nameeten of corrigeren.
mark_82dinsdag 25 juli 2006 @ 16:58
Massa kan je meten, door het ene pennetje van de multimeter op de massa. En het andere pennetje op een andere willekeurige metaal stukje/draadje.


antenne is massa. Is die goed aangesloten?
arnold-ddinsdag 25 juli 2006 @ 16:58
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 16:27 schreef Arma_Angelus het volgende:
uhm, dat had ik nog niet verteld, de radio is natuurlijk al uit de slede en tevens heb ik al gerommeld met eea. ik vermoed zelf dat de massa geen contact meer maakt, maar ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat nu kan nameeten of corrigeren.
met een volt-meter..
of met zoon lampje die je met de 2 draden moet raken
arnold-ddinsdag 25 juli 2006 @ 16:58
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 16:58 schreef mark_82 het volgende:
antenne is massa. Is die goed aangesloten?
je kan beter ook een normale massa gebruiken...
Arma_Angelusdinsdag 25 juli 2006 @ 18:14
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 16:58 schreef mark_82 het volgende:
Massa kan je meten, door het ene pennetje van de multimeter op de massa. En het andere pennetje op een andere willekeurige metaal stukje/draadje.
Dan zou ik dus eigenlijk zelf massa op de radio moeten zetten bedoel je door bijv. m'n multimeter op metaal van de radio te zetten(of de massa ervan) en den anderen tegen een stukje metaal/massa ergens anders in de auto?
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 16:58 schreef mark_82 het volgende:
antenne is massa. Is die goed aangesloten?
Ik heb mij laten vertellen dat de antenne andere massa is..., maar de antenne is eigenlijk mee afgeknapt als aangesloten, dat zou dus het kijken waar kunnen zijn?
Arma_Angelusdinsdag 25 juli 2006 @ 18:14
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 16:58 schreef arnold-d het volgende:
met een volt-meter..
of met zoon lampje die je met de 2 draden moet raken
Ik heb vanmiddag een multimeter aangeschaft, maar waar precies moet ik dan die 2 pinnen steken, ik bedoel, als ik ze via de connector op de achterkant aansluit dan geeft hij netjes 12v. aan...
c20xewoensdag 26 juli 2006 @ 10:25
Je hebt meestal een geschakelde plus (werkt alleen als hij op contact staat)

en je hebt meestal ook een constante + (memory draad) Hierdoor onthoud hij alle gegevens in de radio, sommige radio's werken helemaal niet als deze draad niet aangesloten is.. Misschien die eens proberen door te meten?
Arma_Angeluswoensdag 26 juli 2006 @ 13:20
dus aarde en die memory draad doormeten dan! ga ik even proberen vanavond.
mark_82woensdag 26 juli 2006 @ 13:32
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 16:58 schreef arnold-d het volgende:

[..]

je kan beter ook een normale massa gebruiken...
hoezo? Ik heb zelf de auto radio via de antenna aangesloten.

Of heeft het iets met stroom toevoer temaken? Het hele frame/metalen delen is in principe massa, dus zou het niks uit maken
Atunielwoensdag 26 juli 2006 @ 14:00
* Atuniel is radioloze 440 rijder..

Ik denk dat ik maar naar een garage ga met mn radio
Verder dan radio + verloopstekkertje kopen kom ik niet.
mark_82woensdag 26 juli 2006 @ 14:18
Heb uberhaupt wel een + draad gevonden die werkt? Zo ja, test dit even met een lampje. + draad op de onderkant op het lampje. - draad op de zijkant van het lampje/ of een metaal gedeelte van de auto BV: contact, sigarreten plug of zo iets. Dat is altijd min -
Arma_Angeluswoensdag 26 juli 2006 @ 15:28
op mijn rode (vermoedelijk +) draad in combinatie met de zwarte aarde ( -draad) heb ik gewoon -12 volt of +12 volt, afhankelijk hoe ik dit eraan maak.
Intelligencewoensdag 26 juli 2006 @ 23:53
maak eens een foto van je kabelzooi... heb je de normale DIN stekkerblokken gebruikt?
MikeyMandonderdag 27 juli 2006 @ 00:59
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 15:28 schreef Arma_Angelus het volgende:
op mijn rode (vermoedelijk +) draad in combinatie met de zwarte aarde ( -draad) heb ik gewoon -12 volt of +12 volt, afhankelijk hoe ik dit eraan maak.
en geel zwart?

rood is de schakeldraad, geel de constante voeding...
Intelligencedonderdag 27 juli 2006 @ 09:22
Beetje Offtopic maarja,
is je auto toevallig rood? Dr is in enschede afgelopen weekend een rode 440 gejat
Arma_Angelusdonderdag 27 juli 2006 @ 09:54
vanavond zal ik even foto's maken en m'n auto is donkergrijs
mark_82donderdag 27 juli 2006 @ 15:00
Bij mij werkte eerste de radio ook niet. Had een plus en een min. Aangesloten, maar spelen ho maar! Toen deed ik toevallig alleen de plus en de antenne aansluiten, en het werkte

Misschien moet je dat ook ff proberen
Arma_Angelusdonderdag 27 juli 2006 @ 21:30
Nou, ik heb alleen op rood 12 volt en op zwart de aarde. Verder zit op geen van de kabels iets.
MikeyMandonderdag 27 juli 2006 @ 23:09
Heb je gemeten met het contact aan?
Heb je met contact aan en met contact uit stroom op je 12v?
vannelledonderdag 27 juli 2006 @ 23:35
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 21:30 schreef Arma_Angelus het volgende:
Nou, ik heb alleen op rood 12 volt en op zwart de aarde. Verder zit op geen van de kabels iets.
Prik de rode en de gele maar eens bij elkaar.
MikeyManvrijdag 28 juli 2006 @ 00:27
Mjah, als de rode draad doet wat ie zou moeten doen (uitgaan met contact) ben je dus elke keer je zenders kwijt...
Arma_Angelusvrijdag 28 juli 2006 @ 09:17
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 23:09 schreef MikeyMan het volgende:
Heb je gemeten met het contact aan?
Heb je met contact aan en met contact uit stroom op je 12v?
Nee, contact is stroom, geen contact is niets.
MikeyManvrijdag 28 juli 2006 @ 11:12
Hmm... En de gele doet niks...?

In dat geval zou je een draad vanaf je accu kunnen trekken, en die op de gele draad van de stekker aan kunnen sluiten...
Intelligencevrijdag 28 juli 2006 @ 11:15
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:12 schreef MikeyMan het volgende:
Hmm... En de gele doet niks...?

In dat geval zou je een draad vanaf je accu kunnen trekken, en die op de gele draad van de stekker aan kunnen sluiten...
En er vooral GEEN ZEKERING tussen zetten....
MikeyManvrijdag 28 juli 2006 @ 12:00
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 11:15 schreef Intelligence het volgende:

[..]

En er vooral GEEN ZEKERING tussen zetten....
eh, nee, waarom...?

Die zit in de radio zelf...
vladvrijdag 28 juli 2006 @ 12:14
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:00 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

eh, nee, waarom...?

Die zit in de radio zelf...
dit meen je niet serieus toch?
zou een zekering zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen
MikeyManvrijdag 28 juli 2006 @ 12:27
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:14 schreef vlad het volgende:

[..]

dit meen je niet serieus toch?
zou een zekering zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen
nogmaals; waarom...?
vladvrijdag 28 juli 2006 @ 12:35
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:27 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

nogmaals; waarom...?
je meende het wel serieus nou, stel dat de draad voor je radio sluiting maakt. (bv de mantel die doorslijt op het schutbord) Dan blijft de volle spanning op de draad staan en in het ergste geval zou er brand kunnen ontstaan. Daarom zo dicht mogelijk bij de spanningsbron een zekering tussen knopen
mark_82vrijdag 28 juli 2006 @ 15:36
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:35 schreef vlad het volgende:

[..]

je meende het wel serieus nou, stel dat de draad voor je radio sluiting maakt. (bv de mantel die doorslijt op het schutbord) Dan blijft de volle spanning op de draad staan en in het ergste geval zou er brand kunnen ontstaan. Daarom zo dicht mogelijk bij de spanningsbron een zekering tussen knopen


Je kabelboom kan ook door fikken, enz...........
joeltjevrijdag 28 juli 2006 @ 15:43
Heb je wel de rode (continu) en de gele (contact-stroom) draad op spanning staan? en de aarde?

rood en geel kunnen beide aan de stroom, das geen punt, alleen gaat je radio dan niet uit als je je contact uitzet.
Arma_Angelusvrijdag 28 juli 2006 @ 16:05
rood: spanning
geel: niets
zwart: niets
blauw: niets

rood en zwart geeft 12 volt, dus ik ga ervanuit dat de aarde werkt. Het ziet er dus naar uit dat ik de gele draad moet nalopen.
pro2callvrijdag 28 juli 2006 @ 16:32
op de geledraad staat ook geen stroom als je de motor hebt lopen?
MikeyManvrijdag 28 juli 2006 @ 22:25
quote:
Op vrijdag 28 juli 2006 12:35 schreef vlad het volgende:

[..]

je meende het wel serieus nou, stel dat de draad voor je radio sluiting maakt. (bv de mantel die doorslijt op het schutbord) Dan blijft de volle spanning op de draad staan en in het ergste geval zou er brand kunnen ontstaan. Daarom zo dicht mogelijk bij de spanningsbron een zekering tussen knopen
Ja, dan moet je fatsoenlijke kabels kopen en fatsoenlijk monteren... Voor de radio werkt de accu als buffer tegen over-voltage door de dynamo, mocht dat mis gaan... En de radio is ook zelf afgezekerd...
Kan natuurlijk geen kwaad om een zekering te monteren, maar ik vraag me af in hoeverre dat werkt als je een kortsluiting met de carroserie hebt...
Arma_Angeluszaterdag 29 juli 2006 @ 13:40
het was toch een zekering, echter zat deze niet in de zekeringen kast maar erachter? iig werkt het nu. bedankt voor die bloemen, uh info!
DrMartenzaterdag 29 juli 2006 @ 19:59
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 13:40 schreef Arma_Angelus het volgende:
het was toch een zekering, echter zat deze niet in de zekeringen kast maar erachter? iig werkt het nu. bedankt voor die bloemen, uh info!
Olé