Ongeveer anderhalve week geleden zat ik nietsvermoedend 's avonds achter mijn pc toen ik opeens wat geritsel achter me hoorde en vrolijk een muisje uit de prullenbak omhoog zag komen. Hij liep mijn kant op, stak in het voorbijgaan nog even z'n middelvinger naar me omhoog (of verbeeldde ik me dat nou?) en kroop weg achter de kachel.
Ik woon in een flat van vier hoog, er zijn geen verdiepingen boven mij, en vorig jaar kwam m'n onderbuurvrouw al eens vragen of ik ook zo'n last van muizen had, wat in de zes jaar dat ik hier woon nooit eerder het geval was, maar nu dus wel. Ik kan in mijn woonkamer een buitendeur open doen, daar zit wel zo'n rekje voor dat ik niet naar beneden kan kukelen maar meestal heb ik die deur in de klap-stand staan, dan zit-ie aan de onderkant dicht en aan de bovenkant staat hij een decimeter open. In mijn keuken is gewoon een buitendeur naar het balkon en daar heb ik ook altijd zo'n klapraampje open staan. Toen ik die eerste muis ontdekte, had ik net die dag alle deuren wagenwijd opengehad om het een beetje koeler te laten worden in m'n flat. Ik heb meteen die prullenbak die in mijn woonkamer staat geleegd en heb in mijn woonkamer de deur naar de gang dichtgedaan en heb de buitendeur 's nachts een klein stukje open laten staan in de hoop dat de muis bij gebrek aan eten in mijn woonkamer weer naar buiten zou gaan. Daarna heb ik hem niet meer gezien of gehoord.
In mijn slaapkamer staat permanent het raam wagenwijd open met horgaas ervoor en de deur houd ik daar zoveel mogelijk dicht (eigenlijk voornamelijk tegen muggen). Gisteravond werd het wat koeler buiten en omdat het in mijn slaapkamer warmer was dan in de andere vertrekken omdat het daar niet doortocht, heb ik ook daar de hele avond mijn deur opengezet en ook de keukendeur naar mijn balkon, zodat het zou doorwaaien. En jawel, nu zit er tot mijn grote afgrijzen een muis in mijn slaapkamer. Dat muisje in mijn woonkamer was echt een schatje, ik kan niet anders zeggen en dat terwijl ik echt niks met dieren heb, maar een muis in mijn slaapkamer vind ik echt een nachtmerrie! Ik werd wakker door het geluid, deed mijn ogen open en zag zo op ooghoogte een muis voorbijschieten. Vervolgens hoorde ik niets meer en heb ik liggen hopen dat ik het had gedroomd, maar na een tijdje hoorde ik hem echt duidelijk lopen (toen ik mijn ogen opendeed liep hij ws. over mijn verwarming, althans, het idee dat hij misschien over het randje van mijn bed liep wil ik liever verdringen).
Ik heb m'n kussen en laken gepakt en ben in mijn woonkamer op de bank gaan liggen, of liever gezegd, ik deed ook daar geen oog meer dicht en ben toen maar op het internet gaan zoeken naar bestrijdingsmiddelen. Ik heb de deur in mijn slaapkamer dicht gedaan. Maar nu zit ik met een dilemma: want als dat beest gewoon via de deur naar binnen is gelopen, dan zit hij nu dus vast in mijn slaapkamer. Mijn raam staat weliswaar open, maar daar zit horgaas voor. Voor geen goud ga ik meer in die slaapkamer slapen voordat ik zeker weet dat in ieder geval deze muis geëlimineerd is. Waar kan ik op zondag in Utrecht muizenvallen of muizengif kopen? En volgende week zaterdag ga ik een week weg, ik ben ook een beetje bang dat als ik nu gif ga strooien, ik als ik terugkom van vakantie allemaal dooie muizenlijken tussen m'n beddengoed vind. Aaarrrggghhh! Wat kan ik nou het beste doen? Deuren naar de gang en naar het balkon wel of niet open doen zodat hij weg kan, of haal ik dan alleen maar meer muizen binnen? Maar ik wil met deze hitte ook niet in een potdicht huis opgesloten zitten. En moet ik wel of niet met gif beginnen terwijl ik over zes dagen hier een week weg ben? En waar koop je zoiets überhaupt?
Sorry voor het lange verhaal...