Dat er 2 keer primair staat is normaal bij IDE en SATA gemengde gebruik. Ik heb ook problemen met mijn Plextor cdlezer, die sprong steeds terug naar PIO en in een ander computer ging hij gwoon naar UDMA en bleef ie daar ook. Conclusie: mijn mobo en plextor lusten mekaar blijkbaar niet.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:43 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Mijn Brander (Plextor PX-708 DVD-brander) is de laatste tijd idioot traag. De buffer is steeds bijna leeg en de brander gaat langzamer branden. Een DVD branden duurt soms wel 45 minuten, terwijl hij netjes op 4x begint te branden (gewoon een image of een paar Divx films).
In Device Manager in Windows (XP SP2) staat twee maal Primair IDE kanaal. Bij de eerste daarvan staat apparaat 0 op DMA indien beschikbaar, maar PIO wordt gebruikt. Apparaat 1 gebruikt wel DMA (Ultra DMA zelfs). Bij de andere kanalen (primair nog eens en twee maal secundair staat alles goed).
Ik heb primair aangesloten op IDE: De brander als master en een DVD lezer als slave. Op secundair zit alleen een kleine schijf (mijn systeemschijf is SATA).
Hoe kan ik mijn computer zover krijgen dat de brander (ervan uitgaande dat apparaat 0 inderdaad de master is, en dus de brander) weer gewoon zoals hoort naar DMA (of dus Ultra DMA) gaat?
Ja bios van moederbord en ook de bios van de cd of dvd brander van Plextor.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 16:34 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Bedoel je met firmware voor het moederbord het BIOS?
Je zult naar plextor site moeten gaan en daar 1 of andere tooltje moeten zoeken of info hoe je de bios kan upgraden.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 16:49 schreef Angel_of_Dth het volgende:
1: Waarmee kan ik in Windows makkelijk mijn BIOS versie opvragen? Everest Home Edition geeft dat niet aan. En er is toch een programma van Asus om het BIOS te updaten in Windows? Ik heb dat vorige keer gebruikt volgens mij. Maar ik kan het nergens vinden.
Mjah, eerlijk gezegd he, vind ik dat je niet moet gaan kloten, ik heb zelf ook maandenlang zitten te kloten en allerlei tips uitgeprobeerd. Accept it en koop een andere dvdbrander of zo. Trek het in de tussentijd los dan kan je van je snelheid genieten.quote:2: Ik heb nog een apparaat op de kabel dat wel goed werkt. Maar ik zal er morgen of overmorgen ook even naar kijken.
Van mijn Plextor, de firmware, is het geen probleem. Ik bedoelde het moederbord.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 16:59 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
Je zult naar plextor site moeten gaan en daar 1 of andere tooltje moeten zoeken of info hoe je de bios kan upgraden.
Eerlijk gezegd ben ik het daar niet mee eens. De brander heeft het anderhalf jaar prima gedaan, maar de laatste tijd niet meer. Het is een brander die me destijds 270 euro gekost heeft ofzo, dus ik ga die niet zomaar vervangen omdat ik anders een beetje moet kloten om een probleem te zoeken.quote:Mjah, eerlijk gezegd he, vind ik dat je niet moet gaan kloten, ik heb zelf ook maandenlang zitten te kloten en allerlei tips uitgeprobeerd. Accept it en koop een andere dvdbrander of zo. Trek het in de tussentijd los dan kan je van je snelheid genieten.
Je doelt vast op de asustooltje op de bijgeleverde cd van asus, maar die moet je niet gebruiken, zijn altijd van die verouderde versies. Hier moet je wezen: http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P4P800 (sla het ff op in je map favorieten)quote:Op zaterdag 22 juli 2006 17:56 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Van mijn Plextor, de firmware, is het geen probleem. Ik bedoelde het moederbord.
Begrijpelijk, de Plextor cdlezer kostte me destijds iets van 15 euro gloedjenieuw? Nu ligt hij al jaren in de kast stof te happen...quote:Eerlijk gezegd ben ik het daar niet mee eens. De brander heeft het anderhalf jaar prima gedaan, maar de laatste tijd niet meer. Het is een brander die me destijds 270 euro gekost heeft ofzo, dus ik ga die niet zomaar vervangen omdat ik anders een beetje moet kloten om een probleem te zoeken.
Apparaat 0 is master, 1 is slave.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 14:43 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Hoe kan ik mijn computer zover krijgen dat de brander (ervan uitgaande dat apparaat 0 inderdaad de master is, en dus de brander) weer gewoon zoals hoort naar DMA (of dus Ultra DMA) gaat?
Daar was ik al geweest. Maar dat is een DOS programma voor P4P800. Die heb ik ook gedownload, maar moet ik die niet van floppy booten? Ik heb volgens mij niet eens een floppy liggen.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 23:38 schreef SolidasRock het volgende:
[..]
Je doelt vast op de asustooltje op de bijgeleverde cd van asus, maar die moet je niet gebruiken, zijn altijd van die verouderde versies. Hier moet je wezen: http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P4P800 (sla het ff op in je map favorieten)
Bij mij gaat het booten vrij rap. Hij blijft niet verdacht lang bij het BIOS hangen. Hij doet er nog langer over om Grub te starten volgens mij. Maar misschien heb jij een andere definitie van lang.quote:Oh, er is wel een vraagje van mij aan jou: jij hebt vast ook 1 sataschijfje, blijft ie ook bij jou verdomd lang hangen bij de boot op het bios? Als ik de sata lostrek is ie vele malen sneller met booten? Ik zit erover te denken de sataschijf te vervangen voor een pataschijfje dat hier in de kast ligt....
Dat zal ik maar even doen. Dat is wel de simpelste optie.quote:Op zondag 23 juli 2006 00:15 schreef CoolGuy het volgende:
Heb je al geprobeerd om je IDE kanalen te deleten en weer opnieuw op te starten? Hij installeert ze dan weer zelf. Jij zegt dat 'de laatste' tijd je brander idioot traag is geworden. Dat betekent dus dat ie t eerst goed deed.
Dat staat inderdaad allemaal goed. Dat heb ik bij het in elkaar zetten van de computer ingesteld en daarna niet meer veranderd.quote:Je Master en Slave settings moet je regelen op de apparaten zelf (fysiek) dmv een jumpertje. Maar ik neem aan dat je daar niet aan bent geweest, en als het eerst altijd werkte, dan lijkt het me ook sterk dat het daar aan ligt.
je bedoelt winflash? http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments.aspx?root=198&SLanguage=en-usquote:Op zondag 23 juli 2006 16:26 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Daar was ik al geweest. Maar dat is een DOS programma voor P4P800. Die heb ik ook gedownload, maar moet ik die niet van floppy booten? Ik heb volgens mij niet eens een floppy liggen.
[..]
Bij mij gaat het booten vrij rap. Hij blijft niet verdacht lang bij het BIOS hangen. Hij doet er nog langer over om Grub te starten volgens mij. Maar misschien heb jij een andere definitie van lang.
Tja, lang... bij andere mensen zie ik hun bios razendsnel langskomen en dan zitten ze in windows (wel P4 maar andere mobo enzo). Bij mij zie ik: checking NVRAM en daar blijft ie ruim 10 seconden op hangen en dan pas gaat ie razendsnel naar windows. Tis net of hij een 2e SATA zoekt of zo.... Ik heb al een beetje gespeeld met de delaytime van check satadrives maar zodra ik de tijd naar lager breng dan wordt mijn PATA schijf niet meer gevonden in windowsquote:Op zondag 23 juli 2006 16:26 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Daar was ik al geweest. Maar dat is een DOS programma voor P4P800. Die heb ik ook gedownload, maar moet ik die niet van floppy booten? Ik heb volgens mij niet eens een floppy liggen.
[..]
Bij mij gaat het booten vrij rap. Hij blijft niet verdacht lang bij het BIOS hangen. Hij doet er nog langer over om Grub te starten volgens mij. Maar misschien heb jij een andere definitie van lang.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |