Hoi foeske, leuk dat je ons mee laat genieten van je afrika indruk
![]()
Ik lees dat je net begint, dus ga je wat standaard regeltjes adviseren, waar je natuurlijk als je creatief bezig ben net zo makkelijk vanaf kan wijken
![]()
foto1 Ik neem aan dat je snel was om het hertje op de foto te krijgen. Meestal is het dan focussen met het beestje in het midden en vlug klikken zonder verder ergens op te letten. Dat maakt helemaal niet uit met digitaal
![]()
want je kan naderhand je foto nog "verbeteren" tot een beeld waar je heel tevreden mee bent.
Het is vaak mooier om je onderwerp (het hertje dus) niet helemaal in het midden te zetten, maar als je dat toch hebt kan je achteraf je foto wat wegsnijden (croppen) aan zij-en onderkant of zij-en bovenkant om de foto lekkerder te laten kijken. In dit geval zou ik links en onder een stuk afsnijden, zodat je hertje de foto inkijkt. (ook een standaardregeltje, houdt ruimte aan de kijkrichting)
foto2 Je hebt hier al een mooie schuine lijn gemaakt van de weg. Lijnen laten je de foto inkijken, dus dat doe je goed. Probeer zo'n lijn niet in het midden te laten eindigen, maar op een derde van je foto (regel van derden, snijdt je foto horizontaal en verticaal denkbeelding in drieën en plaats je onderwerp op 1 van de snijpunten)
foto3 Dit moet zeker een mooi uitzicht geweest zijn, en je bent goed op weg met een "kader" maken van de bomen. Kaders zijn altijd leuk en geven gevoel voor diepte. Je hebt er hier alleen teveel bij. Stap dichterbij tot je de bomen of ander kader precies langs de randen hebt lopen van je plaatje
![]()
foto4 Wat je goed doet: Je horizon staat niet in het midden
![]()
Je foto is in drieen gesneden kade/water/bergen en schepen. Maar...er is altijd een maar
![]()
Ik mis een echt onderwerp. Mijn ogen zoeken waar ik nu precies moet kijken. Kies altijd en onderwerp en maak dat het belangrijkste in je foto.
foto5 een indrukwekkend landschap. Als je een stuk van de lucht afhaalt staat je horizon niet meer in het midden en kijkt de foto lekkerder. Doordat je struiken op de voorgrond hebt krijgt het plaatje diepte, het water loopt op de foto mooi naar 1 van de regelvanderden snijpunten (als je dus wat lucht hebt weggehaald) Het enige wat je dan nog moet proberen is de foto wat helderder te maken en de kleuren wat te " overdrijven"
foto6 in tegenstelling tot foto 5 heb je hier geen goed standpunt, de voorgrond is te recht en niks lijdt mijn blik de foto in, daardoor wordt de foto wat vlak.
foto7 Een foto met potentie
![]()
dat de horizon scheef staat was al gezegd, hij staat ook erg in het midden, dat is jammer. Maar de mannen die staan te kijken staan mooi aan de zijkant van je plaatje, wat nog ruimte geeft om de foto in te kijken. Deze zou je ook eens moeten proberen met de mannen aan de andere kant, dat je als het ware over de schouders van de mannen meekijkt het plaatje in. Hier kan je ook eens kijken hoe hij wordt als je bijvoorbeeld een lager of hoger standpunt neemt, ga door je knieen of klim ergens op
![]()
foto8 Het is vast erg mooi geweest om te zien, maar hier zie ik weinig in. De gebruikte lijnen zijn erg recht, niets laat mijn blik de foto ingaan. Hij lijkt erg vlak.
Bij alle plaatjes zou je eens moeten proberen om ze met een fotobewerkingsprogramma wat helderder te maken, ze kunnen daar erg van opknappen
![]()
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Laat je door de regeltjes die ik noem niet beperken trouwens. Het zijn richtlijnen, geen "must"