abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 juli 2006 @ 11:57:00 #1
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_40070583
Hoi,
Ik ben echt een beginnelingetje, maar dankzij FOT begin ik steeds meer interesse te krijgen in het fotograferen. Ik heb sinds december een Panasonic DMC-FX8 en heb die mee naar Zuid-Afrika genomen begin dit jaar. Alle foto's die ik heb gemaakt waren puur voor mezelf en puur om dingen vast te leggen, niet zozeer om mooie kwaliteittsfoto's te maken. Toch zitten er naar mijn mening een paar tussen die wel erg mooi gelukt zijn en ik vroeg me af wat jullie ervan vonden

Let wel: veel zijn er snel gemaakt (of vanuit de auto zelfs) en voordat ik enig benul had van echte fotografie. Ik zie dus zelf ook wel wat dingen die mooier hadden gekund (scheve horizon enzo), maar ben toch benieuwd naar hoe ze door professionele(re) mensen gezien worden!

Bedankt!

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

p.s Ik heb even vanalles moeten uitvogelen, maar als het goed is is het wat grootte betreft enzo nu goed, al had ik de originelen in de links nog wel wat groter willen hebben, maar daarvoor had ik nu even geen goede website bij de hand. (tips daarvoor?)
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  zaterdag 22 juli 2006 @ 13:12:18 #2
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_40072467
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 11:57 schreef Foeske het volgende:
Let wel: veel zijn er snel gemaakt (of vanuit de auto zelfs) en voordat ik enig benul had van echte fotografie. Ik zie dus zelf ook wel wat dingen die mooier hadden gekund (scheve horizon enzo), maar ben toch benieuwd naar hoe ze door professionele(re) mensen gezien worden!
we zijn ook allemaal maar amateurs hier hoor
En een scheve horizon, waar ik zelf ook steeds last van heb , kan je makkelijk rechtzetten met een foto bewerkingsprogramma.

Oja, welkom op FOT
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zaterdag 22 juli 2006 @ 13:20:35 #3
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_40072705
1. geen duidelijke foto, jammer genoeg verdwijnt de hertachtige in de struiken. Aan de andere kant, zijn/haar camouflage werkt optimaal

4. leuk gedaan, van voorgrond naar veraf.

5. + 6. ik weet zeker dat het uitzicht fabuleus was, maar op en foto valt zoiets al heel gauw tegen. Jammer.

7. horizon Maar leuk die mensen die naar de verte krijgen (zoiets doen is een klassieker)

8. heeft wel iets, maar misschien anders croppen o.a.

Ik denk dat je toch wel een beetje moet photoshoppen, spelen met verzadiging en contrasten, om je foto's meer een WAUW factor te geven. Niet meteen gillend wegrennen, alle begin is moeilijk. Als ik zou kunnen zou ik ook alle vakanties/plekken waar ik gewoond van voor 2004 opnieuw willen doen met mijn huidige fotografie kennis om maar niet te spreken over mijn spullen
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  zaterdag 22 juli 2006 @ 13:25:08 #4
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_40072815
Thanks in ieder geval! Heb ook nog een paar foto's die ik binnenkort in het 'hoe verbeter ik m'n foto'-topic ga plaatsen en over een tijdje (nu een beetje druk met m'n scriptie) ga ik eens wat meer oefenen/lezen/leren en dan echt fotograferen om het fotograferen. Eens kijken wat ik in me heb
*´¨)
  zaterdag 22 juli 2006 @ 13:31:47 #5
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_40072984
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 13:25 schreef Foeske het volgende:
Thanks in ieder geval! Heb ook nog een paar foto's die ik binnenkort in het 'hoe verbeter ik m'n foto'-topic ga plaatsen en over een tijdje (nu een beetje druk met m'n scriptie) ga ik eens wat meer oefenen/lezen/leren en dan echt fotograferen om het fotograferen. Eens kijken wat ik in me heb
Meets zijn ook wel interessant om op mee te gaan; je leert er een hoop van, je ziet wat de rest ook ziet, en naderhand zie je hoe ze de foto's geschoten hebben, en dat is erg leerzaam. Nou ja, dat vind ik dan; daar heb ik ook een hoop van geleerd...
  zaterdag 22 juli 2006 @ 13:41:10 #6
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_40073248
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 13:31 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Meets zijn ook wel interessant om op mee te gaan; je leert er een hoop van, je ziet wat de rest ook ziet, en naderhand zie je hoe ze de foto's geschoten hebben, en dat is erg leerzaam. Nou ja, dat vind ik dan; daar heb ik ook een hoop van geleerd...
Geloof best dat dat heel leerzaam en leuk is ja! Wie weet over een tijdje... wil me er dan toch eerst nog meer in verdiepen. Ik bedoel: ik weet niet eens wat 'croppen' is, wat ISO waarden precies betekenen, welke sluitertijd ik wanneer moet gebruiken enzovoorts... Makkelijker gezegd: meer dan de simple mode gebruik ik eigenlijk niet
*´¨)
  zaterdag 22 juli 2006 @ 13:44:36 #7
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_40073368
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 13:41 schreef Foeske het volgende:
Geloof best dat dat heel leerzaam en leuk is ja! Wie weet over een tijdje... wil me er dan toch eerst nog meer in verdiepen. Ik bedoel: ik weet niet eens wat 'croppen' is, wat ISO waarden precies betekenen, welke sluitertijd ik wanneer moet gebruiken enzovoorts... Makkelijker gezegd: meer dan de simple mode gebruik ik eigenlijk niet
oeh, je bent nog in die fase

Croppen is engels voor uitsnede. Je 'knipt' in een fotoprogramma stukjes van je foto af tot het er beter uitziet. Dat heet dus croppen.dat andere hoef jij je nog niet druk over te maken. Wees creatief.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 14:03:37 #8
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_40073942
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 13:44 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

oeh, je bent nog in die fase
Kon je dat niet zien
quote:
Croppen is engels voor uitsnede. Je 'knipt' in een fotoprogramma stukjes van je foto af tot het er beter uitziet.
Grappig, dat had ik namelijk al een beetje gedaan:

origineel:

*´¨)
  zaterdag 22 juli 2006 @ 16:15:55 #9
120391 Brilaap
Snel verveeld
pi_40077904
Zuid-Afrika is sweet, ik ga er een jaar voor IBM werken en ik wil er ook wat gaan rondreizen als ik vrij ben in het weekend. Waar ben je allemaal geweest? Ik kom in de de wijk Sandton terecht in Johannesburg (rijke gedeeltje).

Brilaap
  Hoofdredactie Fotografie zaterdag 22 juli 2006 @ 16:30:09 #10
95752 crew  Chell
Kluns
pi_40078411
Qua commentaar op de foto's kan ik me eigenlijk bij Shark aansluiten. Zeker foto's van landschappen zijn al heel snel heel 'plat'. Jij hebt er een herinnering bij en krijgt waarschijnlijk nog een deel van de "wauw wat is het dáár mooi"-beleving mee vanuit je herinnering. Wij zien puur een plat landschapje, wat vást prachtig was, maar nu verworden is tot een saai plaatje.

Een standaard 'trucje' om landschapsplaten interessanter te maken is om te zorgen voor dieptewerking. Op een foto valt de dieptewerking die je normaal waarneemt met je ogen, namelijk weg. Door bv. een persoon of een boom in je compositie op te nemen, kan de plaat al een heel stuk interessanter worden door het gevoel van diepte wat je daarmee terug brengt.

En tja: wat Shark ook al zegt. ga eens mee op een meet. Het is echt heel leuk en harstikke leerzaam. Ik ben hier ook nog relatief nieuw en op de eerste meet (Blijdorp in juni) waarbij ik mee was, liep ik ook nog gewoon rond met een normale simpele digicam. Nou was ik zelf wel toen iets verder met experimenteren en stond de aanschaf van een nieuwe camera al hoog op de agenda, maar ik heb absoluut spijt dat ik niet eerder al eens mee ben gegaan! En hoewel al die toeters me erg intimiterend leken, viel me dat álles mee en vond ik het echt super!
Verder hier lekker veel meekijken en meelezen in de Showcases. Daar leer je ook echt veel van en voor je het weet snap je alle termen

Oja, ennuh: welkom op FOT
  zaterdag 22 juli 2006 @ 16:58:39 #11
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_40079424
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 16:15 schreef Brilaap het volgende:
Zuid-Afrika is sweet, ik ga er een jaar voor IBM werken en ik wil er ook wat gaan rondreizen als ik vrij ben in het weekend. Waar ben je allemaal geweest? Ik kom in de de wijk Sandton terecht in Johannesburg (rijke gedeeltje).

Brilaap
Zuid-Afrika deel 2

Voor al je vragen en al onze ervaringen

Jij ook bedankt Yoni, ik voel me nu al thuis bij FOT
*´¨)
  zaterdag 22 juli 2006 @ 17:35:46 #12
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_40080533
Hoi foeske, leuk dat je ons mee laat genieten van je afrika indruk Ik lees dat je net begint, dus ga je wat standaard regeltjes adviseren, waar je natuurlijk als je creatief bezig ben net zo makkelijk vanaf kan wijken

foto1 Ik neem aan dat je snel was om het hertje op de foto te krijgen. Meestal is het dan focussen met het beestje in het midden en vlug klikken zonder verder ergens op te letten. Dat maakt helemaal niet uit met digitaal want je kan naderhand je foto nog "verbeteren" tot een beeld waar je heel tevreden mee bent.
Het is vaak mooier om je onderwerp (het hertje dus) niet helemaal in het midden te zetten, maar als je dat toch hebt kan je achteraf je foto wat wegsnijden (croppen) aan zij-en onderkant of zij-en bovenkant om de foto lekkerder te laten kijken. In dit geval zou ik links en onder een stuk afsnijden, zodat je hertje de foto inkijkt. (ook een standaardregeltje, houdt ruimte aan de kijkrichting)

foto2 Je hebt hier al een mooie schuine lijn gemaakt van de weg. Lijnen laten je de foto inkijken, dus dat doe je goed. Probeer zo'n lijn niet in het midden te laten eindigen, maar op een derde van je foto (regel van derden, snijdt je foto horizontaal en verticaal denkbeelding in drieën en plaats je onderwerp op 1 van de snijpunten)

foto3 Dit moet zeker een mooi uitzicht geweest zijn, en je bent goed op weg met een "kader" maken van de bomen. Kaders zijn altijd leuk en geven gevoel voor diepte. Je hebt er hier alleen teveel bij. Stap dichterbij tot je de bomen of ander kader precies langs de randen hebt lopen van je plaatje

foto4 Wat je goed doet: Je horizon staat niet in het midden Je foto is in drieen gesneden kade/water/bergen en schepen. Maar...er is altijd een maar Ik mis een echt onderwerp. Mijn ogen zoeken waar ik nu precies moet kijken. Kies altijd en onderwerp en maak dat het belangrijkste in je foto.

foto5 een indrukwekkend landschap. Als je een stuk van de lucht afhaalt staat je horizon niet meer in het midden en kijkt de foto lekkerder. Doordat je struiken op de voorgrond hebt krijgt het plaatje diepte, het water loopt op de foto mooi naar 1 van de regelvanderden snijpunten (als je dus wat lucht hebt weggehaald) Het enige wat je dan nog moet proberen is de foto wat helderder te maken en de kleuren wat te " overdrijven"

foto6 in tegenstelling tot foto 5 heb je hier geen goed standpunt, de voorgrond is te recht en niks lijdt mijn blik de foto in, daardoor wordt de foto wat vlak.

foto7 Een foto met potentie dat de horizon scheef staat was al gezegd, hij staat ook erg in het midden, dat is jammer. Maar de mannen die staan te kijken staan mooi aan de zijkant van je plaatje, wat nog ruimte geeft om de foto in te kijken. Deze zou je ook eens moeten proberen met de mannen aan de andere kant, dat je als het ware over de schouders van de mannen meekijkt het plaatje in. Hier kan je ook eens kijken hoe hij wordt als je bijvoorbeeld een lager of hoger standpunt neemt, ga door je knieen of klim ergens op

foto8 Het is vast erg mooi geweest om te zien, maar hier zie ik weinig in. De gebruikte lijnen zijn erg recht, niets laat mijn blik de foto ingaan. Hij lijkt erg vlak.

Bij alle plaatjes zou je eens moeten proberen om ze met een fotobewerkingsprogramma wat helderder te maken, ze kunnen daar erg van opknappen

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Laat je door de regeltjes die ik noem niet beperken trouwens. Het zijn richtlijnen, geen "must"
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 19:20:12 #13
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_40083248
Eeuwig sonde dat je ze via dat mijnalbum gedoe post, daar worden ze helaas niet mooier op.
Ik ga naar huis.
  zondag 23 juli 2006 @ 14:58:38 #14
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_40104056
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 19:20 schreef nietzman het volgende:
Eeuwig sonde dat je ze via dat mijnalbum gedoe post, daar worden ze helaas niet mooier op.
Ja, daar kwam ik ook achter. Je ziet dat de originelen in de link een stuk scherper zijn. De volgende keer zal ik iets beters verzinnen.

pea4fun: super bedankt voor je tips! Die zijn echt heel helder en goed toe te passen een volgende keer. Ga ik zeker mee aan de slag

Ik heb nog nooit aan fotobewerking gedaan, behalve het kleiner maken om ze te kunnen posten, waarbij ik een paar keer iets storends aan de zijkant heb weggesneden. Wat helderheid betreft enzo zou ik gewoon eens moeten gaan proberen en ook dat zal ik zeker doen!
*´¨)
  zondag 23 juli 2006 @ 15:00:44 #15
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_40104105
quote:
Op zondag 23 juli 2006 14:58 schreef Foeske het volgende:

[..]

Ja, daar kwam ik ook achter. Je ziet dat de originelen in de link een stuk scherper zijn. De volgende keer zal ik iets beters verzinnen.

pea4fun: super bedankt voor je tips! Die zijn echt heel helder en goed toe te passen een volgende keer. Ga ik zeker mee aan de slag

Ik heb nog nooit aan fotobewerking gedaan, behalve het kleiner maken om ze te kunnen posten, waarbij ik een paar keer iets storends aan de zijkant heb weggesneden. Wat helderheid betreft enzo zou ik gewoon eens moeten gaan proberen en ook dat zal ik zeker doen!
Om te beginnen zou je de "auto" functies kunnen gebruiken bij levels en contrast en kijken wat dat doet, probeer het dan later zelf ook zo te krijgen
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')